Page 1 of 2

Lambda näyttää höpöjä, lähes 2V, mikä voisi aiheuttaa?

Posted: Sat May 14, 2005 11:34
by JTbo
Tuossa irtosi kaasuläpän asentoanturilta yksi johto (maa, liitin murtui poikki ajossa) ja se jälkeen on Lambda näyttänyt vähän outoja lukemia. Tuo johdon irtoaminen ei kyllä välttämättä liity tähän, mutta kummasti samaan aikaan tapahtui.

Lambda on tuollainen 3-johtoinen hinnat alkaen malli.

Virrat kun laittaa päälle (eli lambdalle tulee lämmitykseen sähköä, pumpun rele vetää), niin Lambda näyttää noin 0,05V, virrat kun laittaa pois, niin hiipuu hissukseen nollille. Noh, sitten kun auto käy, niin lambda hissukseen nousee sinne 0,35-0,4V tienoille ja jossain vaiheessa hyppää näyttämään 0,78-0,84V lukemia, reagointi on melko hidasta.

Joskus kun täräyttää auton käymään aamulla saa jopa 30 sekunnin ajan lambdalta järkeviä lukemia.

Yleismittarilla ja megalla olen noita lukemia katsellut.

Sitten itse kysymys, joka mieltä askarruttaa:
Voiko olla mahdollista, että olisi sitten hajonnut tuo Lambda ihan noin vain vai onko ennemminkin kysessä maadoitus ongelma?
Uusi maksaa kuitenkin sen lähes 40eur ja makaronit ei enää maistu hyvälle :(

Posted: Sat May 14, 2005 11:58
by Simon Templar
Eikös se toimi ihn ok, jos

0,78V=0,876 lambda
0,84V=0,86
0,35V=0,993
0,4V=0,979

Ei kai anturilta mitään tulekaan jos ei ole auto käynnissä.

30 sekunnin odottelu ei ole kovin pitkä aika, jos anturi pitää saada ensiksi muutamaan sataan asteeseen.

Posted: Sat May 14, 2005 13:08
by JTbo
Kumpa toimisikin, jos tarpeekis kauan odottaa vaan virrat päällä niin näyttämä kipuaa jopa 0,2V tienoille, se siis tasaiseen sadasosa sadasosalta kasvaa, ehkä noin sadaososan sekunnissa ja tuohon se sitten jää, kunnes auton käynnistää, mutta silloinkin saa seoksia säätää ihan lämpimikseen se ei vaikuta lambdan näyttämään, ainoastaan käynti rupeaa ontumaan, kun tarpeeksi pieleen säätää.

Se on ihan kummaa miksi se jossain vaiheessa hyppää sinne 0,8V tienoille, silloinkaan mikään ei vaikuta lambdan lukemaan, käyntiin kylläkin. Eli esim 0,6V tuosta ei saa ulos muulloin kuin hetken ajan melko heti käynnistyksen jälkeen.

Voikos tuo Lambda kärähtää jos se on lämmityspäällä ja auto ei käy?

Ai niin, lämmityksen kun ottaa pois päältä (katkaistaan +12V labdalle) niin silloin näyttää ihan olemattomia lukuja, kun ei lämpiä tarpeeksi, mutta ne vähäiset lukemat vaihtuu nopsaan. Jotain 0,02x luokkaa korkeintaan tuo jännite silloin.

Jostain syystä tarpeeksi lämmittyään alkaa sekoilemaan tai jotain, pää ei riitä käsittämään :(

Olihan tuossa oiretta vähän aiemminkin, kun 0,65V tuntui olevan alussa hyvän seoksen kohta, mutta se muuttui 0,75V jonkin aikaa takaperin, mutta tuolloin johtoja tarkastamalla löysin huonon maa-johdon ja sen jälkeen pelasi hetken ok.

Kait se on vaan uusi investoitava.

Posted: Sat Jun 04, 2005 20:29
by JTbo
Ostin jo uuden Lambdan, mutta piti vielä tuota vanhaa mittailla. Yleismittarilla näyttää melkoisen järkeviä, 0.3-0.6V, joskus hypähtää jopa 0.6V ja jotain jopa vaikuttaa, kun säätelee, mutta kovin hissukseen tuo reagoi muutoksiin.

Jos laitan seosmittariin tuon kiinni, niin näyttää tasaisesti 0,3V eikä siitä miksikään muutu.

Jos taas laitan megaan kiinni, niin näyttää 0,1V ja tuonne kipuaminen kestää todella kauan.

Mittalin jännitteet yleismittarilla noiden rinnalta ja seosmittari ei ollut Megan kanssa kiinni tuossa samaan aikaan, megan näyttämät jännitteet eivät muuttuneet, kun yleismittarilla rinnalta mittasin.

Katsotaan jos huomenna jaksaisi iskeä tuon uuden lambdan kiinni, niin voisi verrata.

Posted: Sun Jun 05, 2005 21:24
by JTbo
Sade sotki vähän kuvioita, kerrostalon parkkipaikalla kun ei kehtaa paljoa sadekelillä auton parissa hillua.

Lueskelin kuitenkin infoa noista Lambda antureista oman merkin foorumilta ja lisämaapiuhaa tuntuvat suosivan ja vieläpä samaan maadoituspisteeseen kuin seosmittari, eli tuotahan pitää kokeilla vielä.

Posted: Tue Jun 21, 2005 15:14
by JTbo
Uusi lambda näyttää ihan nätisti lukemat, vanha oli ihan nokinen ja seokset älyttömän rikkaalla, kuitenkin jos laitoin lambdakorjauksen päälle, niin ei kone vedä tasaisesti, täytyy nyt tutkia tuota enemmän.

Uudesta anturista häviää lukemat saman tien kun lyö virrat pois, vanhassahan kesti minuuttikaupalla tuo arvon hiipuminen, samoin nouseminen.

Semmoinen hauskuus vielä, että kun en omaa hitsausvehkeitä, niin käytin korjaamolla, jossa hitsasivat mutterin putkeen ja asensivat lambdan mekaanisesti paikalleen. Olivat sitten tuhonneet kierteet, uusi on kiinni vain juuri ja juuri tiivisti.

Posted: Fri Dec 02, 2005 21:42
by JTbo
Palataanpas vielä tähän, kun nyt asensin uuden ohjelman, joka osaa näyttää lambdankin ihan graafisena, pääsee oho ja :shock:

Kuka tietää selityksen tähän lamban käytökseen, vuotoa putkessa?

Image

Tämä on tuon ensimmäisen lambdan näyttämää, toisesta lambdasta ei taida logia ollakkaan tallessa, myös tämä toinen lambda eräässä ohituksessa lopetti lukemien näyttämisen, en ole tutkinut enempää, olisiko syynä vuoto vai sekosiko lambda.

Jos ostaisi kattimallin etuputken + katin, niin maksaisi noin 150-160€ tuohon vielä lambda päälle, lämmitettävä noin 50€, hitto kun noita ei voi testata muuten kuin iskemällä kiinni putkeen. [/url]

Posted: Fri Dec 02, 2005 21:54
by 205
Viisaammat korjatkaa jos oon väärässä :!:
Narrow band lambda näyttää onko seos rikkaalla
vai laihalla, eli kun lambda on kunnossa ja seos on
kohdallan niin pitäisi tulla tota 0.5V:n kummallekin
puolelle pomppivaa jännitettä.

lisäys:
Kun seurailee tuota lambda:n jännitettä ja Gego:a
esim. MS Graphilla niin huomaa kun tuo lambda
jännite "poukkoilee" niin Gego ei muutu, mut jos
on jonkin aikaa pois tosta 0.5V:n kohdasta niin
alkaa Gego muuttumaan.

Posted: Fri Dec 02, 2005 21:59
by JTbo
Tässä tämä hitaastireagoiva lambda kuva, kuten näette, vaikka koneen sammuttaa, ei lambda reagoi kovinkaan ripeästi.

Image

Ihan kiva olisi jos jotain selitystä näille löytyisi, ettei repullista lambdoja tarvitseisi jatkossa olla mukana :(

Saa arvata ;)

Posted: Fri Dec 02, 2005 22:03
by 205
Sanoisin että tää lambda on valmis.

Posted: Fri Dec 02, 2005 22:08
by JTbo
205 wrote:Viisaammat korjatkaa jos oon väärässä :!:
Narrow band lambda näyttää onko seos rikkaalla
vai laihalla, eli kun lambda on kunnossa ja seos on
kohdallan niin pitäisi tulla tota 0.5V:n kummallekin
puolelle pomppivaa jännitettä.

lisäys:
Kun seurailee tuota lambda:n jännitettä ja Gego:a
esim. MS Graphilla niin huomaa kun tuo lambda
jännite "poukkoilee" niin Gego ei muutu, mut jos
on jonkin aikaa pois tosta 0.5V:n kohdasta niin
alkaa Gego muuttumaan.
Mikäs tämä Gego taas olikaan näin ihan kansankielellä? Tätä en ole koskaan oikein käsittänyt mitä ko. arvo tarkoittaa.

Tein vielä pari kuvaa, joissa kummassakin vähän omanlaisia outouksia. Näitä kuvia on jo niin paljon, että laitoin ne tänne http://www.janiervast.com/projekti/kuvat/ms/lambda/

Posted: Fri Dec 02, 2005 22:14
by 205
Gego on korjaus polttoaine syöttöön kun Gego on 100%
niin mennään syöttökartan ja muiden korjauksien mukaan.

ja taas korjatkaa jos oon väärässä :!:

Posted: Fri Dec 02, 2005 22:15
by JTbo
205 wrote:Sanoisin että tää lambda on valmis.
:D Tämä selvä, tuo toinen lambda saattaisi vielä toimia, tosin olen jo itsekkin sekaisin siitä mikä on mistäkin lambdasta.

22.6 olen näköjään vaihtanut lambdan, joten tämä hitaan lambdan logi on uudemmasta lambdasta. Vanhempi lambda alkoi näyttämään jatkuvasti rikasta ja samalla tavalla hitaasti reagoi auton sammutukseen.

Olen kuitenkin ajanut noilla kahdella lambdalla vain noin 3500km yhteensä, nyt ihmetyttää miksi ovat menneet rikki.

Rikas seos voi turmella lambdan, mutta onko mitään muuta tekijää joka voisi aiheuttaa lambdan kypsymisen? Voisiko olla esim. liian lämmin, kun on lämmitettävä ja noin 55-60cm pakosarjasta?

Nuo on vähän turhan kalliita uusittavia joka toisella tankkauksella :(

Posted: Fri Dec 02, 2005 22:16
by JTbo
205 wrote:Gego on korjaus polttoaine syöttöön kun Gego on 100%
niin mennään syöttökartan ja muiden korjauksien mukaan.

ja taas korjatkaa jos oon väärässä :!:
Ok, kiitoskia paljon infosta :)

Posted: Fri Dec 02, 2005 22:22
by 205
Nuo lämmitettävät lambdat on yleensä suht "kaukana"
pakosarjasta ja etenkin turbosta.

mut netistä pitäisi löytyä tuon lambdan speksit missä
sanotaan max. lämpö ja hyvällä tuurilla etäisyys sarjasta/turbosta.

Posted: Fri Dec 02, 2005 22:34
by JTbo
Ok, kiitoksia.

Paikka on kyllä lähes sama kuin kattiversiossa ja siinäkin on lämmitettävä, ehkä noin 10-15cm lähempänä pakosarjaa, joten teoriassa ei pitäisi olla ongelmaa.

Lambdan mukana tulleessa paprussa lukee Startax oy, sivuilta ei selviä sen enempää, pitää siis tutkia itse lambdaa, jos olisi mainintaa valmistajasta.

Posted: Fri Dec 02, 2005 22:42
by 205
Itellä tuo lambda on ihan auton alla kiitos ton peltisatsin, hirvittää vaan
milloin se lähtee kävelemään johonkin korokkeen reunaan :roll:

No lähteehän tuo peltisatsi pois jos saa ton projektin käyntiin,
pitää saada nuo järettömät "tuning" äänet pois :lol:

Posted: Fri Dec 02, 2005 22:52
by JTbo
Auton allahan tuo omassakin, tässä kun on kone pitkittäin, niin ei tule ihan niin pitkästi tuota putkea kun jos pakosarja olisi syylärin vieressä.

Kyllä pari kertaa huonommalla tiellä vähän jännitti, kun ropina kävi pohjassa, on aika ottavasti putkesta suoraan sivulle tuo lambda.

Kuinkahan tuo vesi ja kura, voisiko ne hajottaa sitten tuon lambdan? Ei kyllä uskoisi.

Posted: Fri Dec 02, 2005 23:07
by 205
Itte oon korventanu menemään tolla samalla lambdalla n ½ vuotta
on saanu röykkyytystä ihan koko rahan edestä ja vielä toimii

Posted: Sat Dec 03, 2005 7:38
by KariM
JTbo wrote:Tässä tämä hitaastireagoiva lambda kuva, kuten näette, vaikka koneen sammuttaa, ei lambda reagoi kovinkaan ripeästi.
Ettei kyse olisi vain siitä, että koneen pysähtyessä pakoputkeen jää se kaasu mikä siellä oli, ja laimenee sieltä melko hitaasti.

Voithan kokeilla sammuttamisen jälkeen kytkeä suuttimet irti (tms) ja sitten pumpata startilla pelkkää ilmaa putkeen. Reagoiko lambda?

Posted: Sat Dec 03, 2005 12:09
by JTbo
KariM wrote:
JTbo wrote:Tässä tämä hitaastireagoiva lambda kuva, kuten näette, vaikka koneen sammuttaa, ei lambda reagoi kovinkaan ripeästi.
Ettei kyse olisi vain siitä, että koneen pysähtyessä pakoputkeen jää se kaasu mikä siellä oli, ja laimenee sieltä melko hitaasti.

Voithan kokeilla sammuttamisen jälkeen kytkeä suuttimet irti (tms) ja sitten pumpata startilla pelkkää ilmaa putkeen. Reagoiko lambda?
Mutta eikös tässä tapauksessa kaikki lambdat toimisi samoin, mikä ei ollut tilanne. Kyllä toinen lambda tipahti melko saman tien nollille, kun koneen sammutti.

Jos tänään kokeilisi vielä tuota toista lambdaa paikoilleen.

Posted: Sat Dec 03, 2005 12:17
by JTbo
Tulipa semmoinen kysymys mieleen vielä, että millaista näyttämää muilla tuo narrowband(kapeakaista lambda) antaa? Kun omassa on ollut tuota tasaista että tuommoista pomppivaa?

Täällä on ohjelma, joka osaa näyttää graafisena tuon kapeakaistankin näyttämän http://www.ideasandsolutions.biz/MegaLogViewer/ Muutenkin parempi kuin se mslvv

Posted: Sat Dec 03, 2005 13:11
by 205
Tällaista käppyrää, ei oo ihan viimeisimmillä säädöillä ajettu

http://www.kolumbus.fi/janne.kaivola/Images/log.jpg

http://www.kolumbus.fi/janne.kaivola/Images/log_2.jpg

Posted: Sat Dec 03, 2005 13:48
by Masi_K
Kauheeta seilaamista toi o2. Lienee Ok kun on nb kyseessä ?

Posted: Sat Dec 03, 2005 14:02
by 205
Siitähän se
Kunhan tuo LC-1:n tilaus tulee niin pitää veivata se paikalleen
ja käydä ajaas tuo kartta uusiks ja pistää sitten tuo narrowband
takaisin.
Ja pistää tuo LC-1:n oottelemaan remmi projektin valmistumista.

Posted: Sat Dec 03, 2005 16:16
by JTbo
Nyt kun asentelin tämä lamda2:n uudestaan paikalleen muistuikin mieleen mitä ongelmaa siinä oli.

Eli alkaa toimimaan ihan ok, mutta sitten toiminta hiipuukin eikä herää ennen kuin auto ollut sammuksissa 10-15min. Vedin lisämaankin tuonne putkeen, että ei luulisi siitä johtuvan. Yleismittarilla vielä tutkin ja noin se vaan toimii, lämmetessään alkaa antaa jännitettä, mutta muutamassa minuutissa hiipuu nollille. Kun ei millään jaksaisi uskoa, että noin vaan nuo lambdat olisivat hajonneet.
Väärin noita ei voi oikein kytkeäkkään, kun kaksi samanväristä on lämmitus ja erivärinen on singaali, maadoitus on samssa pisteessä kuin megan muutkin maat.

Tästä kun saisi panoraaman tehtyä (laiskuus), niin näkyisi hyvin tuo kuinka käyttäytyy:
http://www.janiervast.com/projekti/kuva ... 205_p1.jpg
http://www.janiervast.com/projekti/kuva ... 205_p2.jpg
http://www.janiervast.com/projekti/kuva ... 205_p3.jpg

Posted: Sun Dec 04, 2005 17:18
by JTbo
Menee ihan hulluksi:
Image

Posted: Sun Dec 04, 2005 23:22
by 205
Ettei vain olisi sattunut tollainen Titania versio lambdasta
,mutta käppyrä ei täsmää.

Tsekkaappas tuo linkki

http://www.picotech.com/auto/lambda_sensor.html

Posted: Mon Dec 05, 2005 10:15
by JTbo
205 wrote:Ettei vain olisi sattunut tollainen Titania versio lambdasta
,mutta käppyrä ei täsmää.

Tsekkaappas tuo linkki

http://www.picotech.com/auto/lambda_sensor.html
En oikein usko, että tuo titania versio olisi, kun kesällä pelasi ihan hyvin kun tuon asensin. Hajalla tuo kylläkin taitaa olla.

Kohtapuoliin varmaankin saan uuden pakosarjan, jossa mukana lambda, pitää katsoa kuinka sillä lähtee toimimaan ja ennen kaikkea, kuinka kauan se toimii.

Posted: Mon Dec 05, 2005 13:11
by Antti L.
http://www.picotech.com/auto/lambda_sen ... ]Zirconium sensors can also be bench tested by heating the tip with a propane torch while monitoring the sensor's voltage output with a digital voltmeter. Connect the positive voltmeter lead to the signal wire (normally black) coming out of the O2 sensor and the negative voltmeter lead to the sensor's outer shell. Then heat the tip of the sensor with the propane torch. The tip should be hot enough to turn cherry red, and the flame must enter the opening into the sensor tip. If you get a voltmeter reading above 600 millivolts (0.6 Volts), and the reading quickly changes as you move the flame back and forth over the tip, the sensor is okay. A low reading or one that is slow to change means the sensor needs to be replaced.[/quote]