Page 1 of 1

Nakutuksentunnistus pikkulohko Chevyssä??

Posted: Mon Sep 03, 2007 17:34
by BlackZ
Eli nakutuksentunnistus pitäs saada toimimaan tuossa omassa Camarossa joka on vuosimallia -86, koneena 350 cid pikkulohko ja TPi-ruiskulla. Alkuperäinen nakutuksentunnistuksen anturi antaa 9.2 V tai 0 V riippuen nakuttaako vai ei (0 V nakuttaa). Tein siihen keväällä ainoastaan jännitejaon niin, että tuo 9.2 V sijasta saadaan MS:n haluama 5 V ja testasin vielä koekytkennällä että vastusjako oikein ja tekee 9.2 V:sta 5 V:ia. Mutta eipä vaan toemi, elikkä näyttäs niinku nakuttaa koko ajan. Oon kuullu huhua että vastusjaolla tuo ei vaan toimi, vaan pitäs olla oikean kokoinen etuvastus pelkästään, mutta tietääkö kukaan miten tuon saa oikeasti toimimaan? :roll: Tai sitten tuon etuvastuksen koon että ei tartte ihan alkaa arpomaan?

Posted: Mon Sep 03, 2007 19:17
by Anssi
Tuolta löytyy kytkis nakuanturin kuulostelemiseen:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/knock.html
Siitä saanee vinkkiä MS:n suuntaan menevästä informaatiosta.

Mikäs tuo sun anturi oikein on? Onko siinä jokin ohjainpiiri jo olemassa, jonka jännitettä tarkoitat? Mulla on nakuanturi sbc:ssä ja se on kyllä ihan perinteinen vesipropun tilalle tuleva yksijohtoinen malli... Omassa autossa se nakuanturi on kytketty juurikin tuon kytkennän mukaisella ohjainpiirillä.

Posted: Tue Sep 04, 2007 23:20
by BlackZ
Anssi wrote:Tuolta löytyy kytkis nakuanturin kuulostelemiseen:
http://megasquirt.sourceforge.net/extra/knock.html
Siitä saanee vinkkiä MS:n suuntaan menevästä informaatiosta.

Mikäs tuo sun anturi oikein on? Onko siinä jokin ohjainpiiri jo olemassa, jonka jännitettä tarkoitat? Mulla on nakuanturi sbc:ssä ja se on kyllä ihan perinteinen vesipropun tilalle tuleva yksijohtoinen malli... Omassa autossa se nakuanturi on kytketty juurikin tuon kytkennän mukaisella ohjainpiirillä.
Joo tuo kytkis on tuttu mutta käsittääkseni tuo ei tarvis kuin ihan sopivan etuvastuksen tai jännitteenjaon toimiakseen MS:n ja anturin piuhan väliin. Ei mitään hajua millanen tuo anturi oikeasti on, sen vaan tiedän et vakio TPi moottorin anturi siel jossain on. :roll:

Posted: Wed Sep 05, 2007 5:55
by j-k
MS havaitsee nakutuksen kun sille tulee vähintään 400ms pituinen nollapulssi. Eli normaalisti se on 5V. Kuten edelläolevasta linkistä voi havaita. Sinä yrität tarjota sille jatkuvaa nollaa (kun ei nakuta) eli polariteetti on väärä.

Lisäksi, kun nakuttaa niin anturi ei anna tasajännitettä vaan useamman kilohertsin purskeen jonka amplitudi voi olla tuo ~9V. Kannattaa suosiolla tehdä tuo kytkentä niin varma on varmaa..

Posted: Thu Sep 06, 2007 13:41
by BlackZ
j-k wrote:MS havaitsee nakutuksen kun sille tulee vähintään 400ms pituinen nollapulssi. Eli normaalisti se on 5V. Kuten edelläolevasta linkistä voi havaita. Sinä yrität tarjota sille jatkuvaa nollaa (kun ei nakuta) eli polariteetti on väärä.
Ei oo polariteetti väärin, siis jännite normaalisti tuon vastusjaon jälkeen 5 V ja kun nakuttaa niin menee 0 V:iin.. Eli juuri kuten pitääkin. En tiedä millaista jännitettä tai pursketta tms. tuo anturi antaa mikä TPi koneissa on.

Posted: Thu Sep 06, 2007 13:50
by j-k
BlackZ wrote: Ei oo polariteetti väärin, siis jännite normaalisti tuon vastusjaon jälkeen 5 V ja kun nakuttaa niin menee 0 V:iin.. Eli juuri kuten pitääkin.
Hups... luin väärin.. :oops: :lol:

Posted: Wed Dec 19, 2007 15:37
by Bandit
Mä ajattelin rakentaa ton nakuanturi hässäkän tolla tavalla kun tossa alla.Ymmärtääkseni tämä on tarkotettu käytettäväks Mega 2 version kanssa ja kun nuo kaikki romut sattuu olemaan autossa jo valmiina paikallaan alunperin.
http://www.megamanual.com/ms2/knock.htm

Jos oikein olen ymmärtänyt niin riittää kun lisää tuon yhden zener diodin ja vastuksen muokkaamaan boksin tuottamaa signaalia ennen kun se menee piirilevylle kohtaan JS 4.

http://www.megamanual.com/ms2/ewknock.gif

http://www.megamanual.com/ms2/proto_knock.gif

Onko kukaan väsänny tätä ja jos niin kuinka toimii? :shock:

Bandit