Page 1 of 1

bmw m50b25tic sytytyksen toteutus pähkinä?

Posted: Thu Aug 30, 2007 22:54
by eaton/holset power
terve vaan kaikille :)

eli kyseessä olisi bmw:ween 2,5l 24v moottori joka olisi tarkoitus turbottaa tuossa tulevina kuukausina. polttoaine puolen toteutuksessa ei näillä näkymin ole kysyttävää mutta sytkän ohjauksessa olisi hieman mietittävää koska haluaisin pitää moottori tilan "cleanin" näköisenä joten tarkoitus olisi käyttää bemun omia puolia joita on 6 kpl eli jokaiselle tulpalle omansa, eipähän tuota vaikea olisi toteuttaa motorsportin hukkakipinä puolalla mutta tällöin koneen suojamuovit täytyisi heittää jorpakkoon koska alkuperäiset puolat ovat jemmattuna tuonne muovien alle. yksi syy vielä tähän on laittaa sguirtti bemun boksiin ja hyödyntää tuo oma johtosarja koska kaikki tarvittavat anturit löytyvät ja vian yllättäessä, joka tosin on megauutalla "todella" epätodennäköistä niin saisi heittää vain orkkis boxin tilalle ja ajella kotio.
onko jollain tietoa voiko fetti lutikoilla ohjata 6 erillispuolaa :roll: noita lutikoita on kyllä ettei lopu kesken.

olenkohan ihan väärässä kun olen tuota funtsinut että niinkuin normaalisti kun otetaan kutoskoneelle sytkälähdöt spark:a,b ja c lähdöistä hukkispuolalla ja kun puolamäärä kuin tuplataan niin toiset kolme lutikkaa kytketään ihan samanlailla rinnalle??? jos näin on niin missähän järjestyksessä sitten johdotukset itse puolille vedetään :shock:

tarkoitus on ensiksi kytkeä mega toimimaan sytkän kanssa ja hieroa alipaine kartasto kondikseen näin vaparina ja sen jälkeen nopea turbotus operaatio jolloin itse peruskartta ilman ahtopaineita olisi jo valmiina ja se helpottaisi hieman säätöjä, ja vehkeet toimisivat sitten varmasti kun hx 40w on pakoputken ahdistajana.

eli jos jollain olisi antaa hieman opastusta kytkennästä jos onnistuu tämmöinen puolaviidakko niin olisin kiitollinen :wink:
tästähän voisi tehdä semmosen hyvän tredin, eli voisin laittaa kuvia vaihe vaiheelta eri kolvi/megan asetus modauksista niin jollekkin muullekkin voisi jäädä jotain korvan taakse erillispuolien asennuksesta.

hieman sekava selvitys, mutta en selvinpäin parempaankaan pysty :lol:

Posted: Thu Aug 30, 2007 23:15
by I_me
Onnistuuhan tuo sitenkin että ohjaa jokaista puolaa erikseen, eli COP tyylillä. Täältä löytyypi ohjesta

Posted: Thu Aug 30, 2007 23:28
by eaton/holset power
no joo tuo v2.2 on kyseessä ja tuota fetti ohjausta juuri tarkoitin mikä kait sitten on tuo "cop" vai tarkoittaako cop erillisiä puolia,,,tais olla.

Image

eli tähän tyyliinkö pitäisi lähdöt sitten tehdä...330ohmin vastukset väliin.
pitääkö tuolta itseprosessorin kannaltakin joitain lähtöjä rosvota :shock:




mikäs tämä kytkentä malli sitten on???hukkakipinäähän en tuohon välttämättä tarvitse :wink: onko tässä nyt vaihtoehtona laittaa kaksi fettiä rinnan per lähtö, mistä tuolla ylhäällä puhuin :? tästä kait tais seurata sitä pienimuotoista kipinän tehottomuutta ?


Image

selvennykseksi tuossa m50 motissa on 60-2 trikkeri ja vr anturi kaiketi sitä lukee??tilalle olisi laittaa "wolkkarijermun" pikku hall anturi joka kait pysyy mukana tuon isonkin pyörän kanssa. lisäksi tuossa myllyssä on toinenkin asento anturi joka lukee toisen nokka-akselin asentoa, nokan päässä on peltilevy missä kaksi nystyrää, tämäkin on ilmeisesti vr anturi-3johtoa??? muutenhan voisi ihan noita vr:kin käyttää, mutta en osaa/tiedä miten tuommoinen signaalin muunnin tehrään :oops:

noista bemun "cop" puolista sen verran että niihin menee 3 johtoa...oliskohan sisäiset kivet??? orginelli mottorin ohajus boxin sisällä näytti kyllä olevan 6kpl sytkäkiven näköistä lutikkaa,kaikki saman moisia ja numerot kyljessä=527 3090 30016 nämä siis eri kohdissa, ei peräkkäin siinä lutikan naamataulussa :?

http://kuvablogi.com/blog/4321/ täällä muutama kuva alkavasta rojektista,joka olisi tarkoitus tehdä nopeasti.

Posted: Fri Aug 31, 2007 7:54
by ArttuH
Noiden puolien kanssa sulla on tosiaan kaksi vaihtoehtoa, joko hukkakipinä-COP (Coil On Plug) tai sitten "oikea" sekventiaalinen COP.

Ihan ensimmäiseksi joudut kuitenkin selvittämään tarkemmin mitä nuo puolat pitää sisällään. Onko pelkät puolat vai onko niissä myös sisäiset tehokivet. Ja jälkimmäisessä tapauksessa pitää sitten selvittää kuinka niitä ohjataan. Jos puolissa ei ole sisäisiä tehokiviä, niin tarvitset esim. noita VB921:ä yhden jokaiselle puolalle. Kolme piuhaa viittaisi kyllä vähän sisäiseen tehokiveen, mutta ei välttämättä.

Hukkakipinä-vaihtoehdossa puolia ohjataan pareittain ja kipinä tulee aina kahteen sylinteriin yhtä aikaa, kuten tuollaista perinteisempää hukkakipinäpuolaa käytettäessä. Tässäkin tarvitset noita sytkäkiviä yhden jokaiselle puolalle, koska ainakaan nuo VB921:t eivät jaksa ajaa riittävästi virtaa kahdelle puolalle. Jaat vaan sytkälähdön prossulta aina kahdelle kivelle erillisten vastusten kautta, juuri kuten tuossa laittamassasi kuvassa. Tämän vaihtoehdon etuna on yksinkertaisuus, prossulta tarvitaan vähemmän lähtöjä ja triggeröinti onnistuu tuolla 60-2 pyörällä ja yhdellä anturilla. Haittapuolena puolien latausaika jää pienemmäksi yläkierroksilla ja sytkä vie enemmän sähköä. Tosin kumpikaan ei oikeasti taida olla mikään ongelma.

Sekventiaalivaihtoehdossa jokaista puolaa ohjataan erikseen, eli prossulta tarvitaan kaikki kuusi sytkälähtöä. Lisäksi tarvitaan toinen triggerianturi nokalle, että Mega tietää mikä sylinteri on sytytysvuorossa.
Etuina on pitempi käytettävissä oleva latausaika ja pienempi sähkön kulutus.

Posted: Fri Aug 31, 2007 15:23
by eaton/holset power
no perhana .taidanpa tehdä hukkakipinä kytkennällä ihan yksinkertaisuuden nimissä.
itsellä on kyllä täydellinen sähkö manuaali tuosta koko auton sähköjärjestelmästä, joten pitäisi löytyä kun vähän katselee niin kuinka noita bemun puolia pitää ohjata. taisi muistaakseni olla latausajoistakin jopa käppyröitä :D

osaisiko joku viisaampi kertoa mitkä kaksi puolaa ohjaan esim, spark a lähdöstä? ja niin pois päin. ei nyt järki luista tuon kutoskoneen kytkentä jutuista,neloskoneen puolien kytkennät kyllä tiedän.

EDIT
kyseisistä puolista sain kaivettua foorumilta tämmöistä tietoa joka kait pitää paikkaansa..KariM kirjoitti:
En muista enää aivan tarkkaan mitä tuli kirjoitettua :/

MSefillä on parhaillaan käynnissä threadi jossa on puhetta bemarin COP-puolista että josko ne sisältäisivät itsessään vahvistinasteenkin, eli olisivat TTL-tasoisina suoraan MS:iin kytkettävissä. Ei vielä selvinnyt. Voin kaivella linkin illemmalla jos ei joku sitä tässä välissä löydä.

tonnikala kirjoitti

BMW:n ohjainyksiön sisällä on joka puolalle oma fetti joka maadoittaa "linjaa" tarpeen mukaan. Puolassa on kolme nastaa: +12v ensiökäämille, toisiokäämin maadoitus ja ensiökäämin toinen pää (=maa, boksilta). Näin ainakin M50B25 koneessa.


eli yhteen napaan sytytysvirta,toiseen maa,kolmannesta VB921 kannalle.
mitenkä pystyn mittaamaan puolasta mikä on mikäkin käämin pää,minkälaisia ohmeja pitäisi näytellä :oops:

Posted: Mon Sep 03, 2007 15:19
by eaton/holset power
eikö kukaan tosiaan osaisi sanoa kuinka esim, hukkakipinä puola kytketään bemun kuutos koneeseen, eli minkä kahden sylinterin puolat otetaan spark a lähdöstä.....b lähdöstä ja niin edelleen, ei jaksaisi ottaa venakoppaa pois ja alkaa ihmettelemään venttiilien asentojen mukaan tuota hommaa. :oops: olisi mukava tehdä laakista oikein ja näin välttää tuon muovisen imusarjan räjähtäminen. :lol:

Posted: Mon Sep 03, 2007 19:32
by KariM
Bentleyn kirjasta sytytysjärjestys M50-koneelle: 1-5-3-6-2-4. Miten tuosta nyt sitten kolme paria otetaankaan.

Posted: Tue Sep 04, 2007 10:48
by harrastaja
Mun (pääteltynä 120 ast sytytysvälistä) arvaus olis:

1 ja 6
2 ja 5
3 ja 4

Posted: Tue Sep 04, 2007 18:44
by KariM
Samaan päädyin nyt itsekin kun uudestaan järjestystä katselin.

Posted: Tue Sep 04, 2007 20:12
by petteriu
Ainakin nimimerkki "fraatti" on homman tehnyt ja saanut VB921:set ilmeisesti kestämäänkin kiitettävästi M52:ssa. Tuo yksi lainaus tuossa ylempänä taitaa olla yhdestä aihetta käsittelevästä threadistä.

Petteri