Page 1 of 1
Opel CIH 2.0 Turbo kartat hakusessa
Posted: Tue Aug 21, 2007 16:01
by nevi
Elikkäs megan kohteena on Opel Manta B 2.0CIH cosworth sierran turbolla ja coolerilla.
Jos jollakin on siispä CIH Turboon kartat niin näkyviin vaan
Kiitos.
Posted: Tue Aug 21, 2007 16:11
by turbosbc
Edelleenkin olen sitä mieltä että jonkun toisen kartasta ei ole juurikaan apua paitsi jos iskutilavuus, kansi, nokka-akseli, suuttimet, bensanpaine, imusarja, pakosarja jne jne sekä muut asetukset ovat samoja.
Posted: Tue Aug 21, 2007 16:46
by MrFairlane
turbosbc wrote:Edelleenkin olen sitä mieltä että jonkun toisen kartasta ei ole juurikaan apua paitsi jos iskutilavuus, kansi, nokka-akseli, suuttimet, bensanpaine, imusarja, pakosarja jne jne sekä muut asetukset ovat samoja.
Kiihdytysrikastuksiin voisi olla vähän apua ja sytkäkarttaan, jos on aivan hakusessa, mutta bensakartalla tuskin tekee mitään.
Posted: Tue Aug 21, 2007 18:01
by nevi
no ok

speksejä lisää ruutuun (alunperin kyllä kartta oli tarkoitettu vain "sinneppäin" opastukseen jotta ei tarvis ihan tyhjästä alottaa)
Eli moottori on 2.0CIH, LE Jetronicilla ja vakiopuristuksilla.
Moottori on kaikilta muilta osin vakio paitsi sitten siihen on lisätty turbo coolereineen.
Turbo on vanhan mallinen garretin t03 (maximi kyseiselle ahtimelle 280hp), vakio hukkaportilla, cosworth sierra 2wd intercoolerilla ja ihan hyvällä itsetehdyllä dumpilla...
Suuttimet on ollu vakiot eli 167-170cc mutta nyt megasquirtiin tulee 400cc.
Posted: Tue Aug 21, 2007 20:57
by miki
aloita tyhjäkäyntialueelta( alipaine) eli vaikka 8ast tyhjäkäynnille ja siitä varovasti nostaa noilla puristuksilla jonnekkin 20-25ast tietämille ahtoalueen yläpäässä.esim 0.5-0.8bar riippuen miten kone rakennettu.konetta kannattaa kuunnella korva tarkkana ettei ala nakuttamaan.jos regfuel on laskettu oikein pitäisi tyhjäkäynti löytyä n 40-50 aukiololla noille 400mm suuttimille .nuo167mm toivottoman pienet..lambdaan kannattaa satsata sillä säätäminen on paljon helpompaa kuin korvakuulolta.bensakartta vois olla esim tyhjäkäynti 40 ja ahtopainealue ylinsarake 85 ja näiden väli tasaisesti nouseva.näillä luulis jo pääsevän liikkeelle.kiihdytys rikastukset kannattaa ottaa vielä pois päältä kartan esisäädön ajaks ( takoittaa että max tehoja ei vielä koneesta revitä ) säädä peruskartta lämpimällä koneella <80 niin ei tarvitse huomioida kylmärikastuksia. sen ja kiihdytysrikastukset voi hieroa myöhemmin kun peruskartat kunnossa.
Posted: Thu Aug 23, 2007 8:57
by teg
miki wrote:bensakartta vois olla esim tyhjäkäynti 40 ja ahtopainealue ylinsarake 85 ja näiden väli tasaisesti nouseva.
Näin ei kannata tehdä, koska tällöin säätötarkkuus on todella karkea (n. 45 pykälää, 85-40). Kannattaa käyttää koko skaala 0 - 255 eli skaalata VE-kartta niin, että enimmillään siellä on yli 200 VE arvoja.
Posted: Thu Aug 23, 2007 15:53
by miki
aha, no tuostakin on käyty kahta eri keskustelua aukiolo aikojen suhteen.eli siis arvo ve-kartalla 255=100% onkin lopullinen totuus.kummallista kun omassa olen käyttäny ve kartalla 0-85% ja moitteetta on toiminut , eikä tuon 255 arvon mukaan 370mm suuttimilla 85% aukiololla oltais saatu 4suuttimella 1.8litraisesta koneesta yli 300hv koska silloinhan suuttimen täytyisi olla auki vasta koolmasosan

Posted: Thu Aug 23, 2007 16:04
by turbosbc
pelkkä ve kartan arvo ei kerro suuttimen aukioloajasta mitään.
PW = REQ_FUEL * VE * MAP * E + accel + Injector_open_time
Posted: Thu Aug 23, 2007 16:14
by miki
ei tietenkään,mutta säädön tarkkuudesta olikin kyse ve-kartalla.
Posted: Sat Aug 25, 2007 8:30
by miki
joko toimii ?
Posted: Tue Sep 04, 2007 10:18
by nevi
ei vielä, just äsken aloin repimään vanhan ruiskun johtosarjaa irti...
saapa nähä miten käy

Posted: Thu Sep 06, 2007 21:23
by VesQ
Jaa mitens tuo kartan skaalaus, tuntuu että ainakin tyhjäkäyntipuolelle alkaa olla liian isot hyppäykset
Jos siis käytän tuota table transformia ja skaalaan esim koko kartan vaikka 1.5 kertaiseksi ja RegFuelin kerron 0.5 niin eikös silloin kartta pysy todellisen bensamäärän kannalta samassa mutta saan lisää säätötarkkuutta, eli 1% kartassa ei vaikutakkaan enään niin julmetusti
edit: Tai kerron kartan 2.0 ja puolitan regfuelin
Tuleeko muita ongelmia yms, täytynee ilmeiseti myös kiihdytysrikastukset, lämmitysrikastukset yms skaalata myös kun regfuel pienenee
Posted: Thu Sep 13, 2007 20:49
by VesQ
Mitähä
Posted: Wed Dec 26, 2007 21:24
by Jarozlav
Joko projekti toimii? Itsellä hyvin pitkälti samanlainen viritys meneillään niin olisi mukava kuulla millaisia kokemuksia muilla on..??