Page 1 of 1

Megasquirt kysymyksiä,

Posted: Fri Aug 10, 2007 19:52
by [Riku]
Eli, tässä koulun puolesta pitäisi värkätä opinnäytetyö, ja ajattelin rakennella megaruutan omaan autoon. Olen lukenut manuaalin ja alkanut tutustumaan megaan, mutta muutamia kysymyksiä silti mihin toivoisin vastauksia.

Autona on bmw 325i e30, jonka moottori on m20b25i, motronicilla. Moottori on rivi-6 jossa sytytys on hoidettu virran jakajalla. Tarkoitus olisi ainakin alkuun asennella ruutta, turbotus mielessä myöhemmin. Kenties suorasytytys tuossa samalla.

Onko tuossa suorasytytyksessä kuinka paljon suurempi homma, ja mitä osia tarvitsen itse megaan, että autoon jotta voin sen tehdä?

Vakio motronic ohjaa tietääkseni huoltovaloja, sekä kierrolukumittarin alla olevaa hetkellisen kulutuksen analogista mittaria, saako näitä helposti toimimaan megassa, niin ettei vakio ruiskunohjauksen "extroja" menetetä?

Jotenkin on jo selvinnyt tuon sähköflektin ohjaus megan avulla (tiedän, sen voisi tehdä erikseenkin) mutta tekee mieli toteuttaa se samalla. Heivaan vakion viskotuulettimen pois.

Jos taas laitan laajakaista lambdan, niin muuttuuko megassa joku, vai pysyykö sama "rauta" sekä kapea, että laajakaistalla? Eli ovatko muutokset softapohjaisia?

Jos sähkötuulettimen saa kerran ohjattua niin ei varmaan olisi paha asentaa jotain huomiovaloa, jos lämmöt nousevat punaiselle tai seos menee laihalle tms?

Onko megaan ylipäätään helppo kytkeä seosmittari? Analoginen, ledeillä, tai digitaalinen numeroilla?

Onko megassa nyt niin että piirilevy ainakin pitää ostaa, eikä siihen saa suoraan syövytyskuvaa netistä? Entäs haluamani muutokset, voinko toteuttaa ne tekemättä muutoksia orkkis piirilevyyn?

Ilmamäärä mittari pitää korvata map-illa, ainakin partcolla oli paria eri mappia, mistä tiedän kumpi sopii minulle paremmin?

Myös kaikki oheismateiraali opinnäyte työhön otetaan vastaan, ja kiitän jo valmiiksi jos joku jaksaa neuvoa :)

T: Riku

Posted: Fri Aug 10, 2007 20:26
by Jankos
No sytkän osalta voin sanoa että suorasytkän tarvetta en näe ihan heti tuollasessa. Accelin kantikkaan puolan kanssa ainakin vakiosytkä pelaa ahdetussakin koneessa 0,5 kN asti ja varmaan ylikin jos tarvetta tulee.

Extrasivuilta kun lueskelee niin flektin ohjaus on hyvin selostettu.

Laajakaista ei vaadi mitään muutoksia, vain softaan asetukset.

Piirilevyversioita on useita ja kyllä niitä valotuskuvia on aikapaljon pyöriinyt netissäkin, mutta ei se valmiskaan levy mahdottomia maksa koko projektin hinnassa.

3250 numeroinen mappi riittänee ihan hyvin koska tuon koneen ahtaminen ja 1,5 barin ahtojen käyttö takaa jo ihan riittävät tehot. Omien tietojeni mukaan tehojen pitäisi pyöriä noilla ahdoilla pitkälti yli 350 hp ja väännön 500 Nm paikkeilla tai ylikin.

Tässä nyt jotain näkemyksiä, muut varmasti lisäilee.

Posted: Sun Aug 12, 2007 23:38
by [Riku]
Tässä tuli jo hyviä vastauksia, mutta vielä on kysymyksiä. Onko sitten suorasytkällä vs vakiolla molemmilla omat hyvät ja huonot puolensa, ja mitä eroa sitten käytännön tasolla niissä on, mitä tulisi miettiä ratkaistessa kumpi laitetaan?

On mutta onnistuuko se flektin ohjaus ihan normipiirilevylle juottelemalla, vai tarvitseeko piirilevyä modata jotenkin että saa mahdollisesti komponenteille paikat?

Ok, tämä oli hyvä juttu.

Mistäs niitä valmiita piirilevyjä saa suomeen tilattua fiksusti, ja missä hintaluokassa ne pyörivät?

Toivoisin vielä vastauksia muihinkin kysymyksiin. :)

Posted: Mon Aug 13, 2007 20:39
by Vauhtivaunu
[Riku] wrote: Mistäs niitä valmiita piirilevyjä saa suomeen tilattua fiksusti, ja missä hintaluokassa ne pyörivät?
Partco myy v2.2 piirilevyjä. v3-levyä ei vielä suomalaisilta jälleenmyyjiltä löydy. Niitä saapi esim. DIY autotunesta

Posted: Thu Sep 13, 2007 18:24
by [Riku]
Elikkä tilasin tuon partcon setin.
Olen nyt saanut simulatorin valmiiksi, ja mega menee kellopiirissä joka on valmis.
Nyt ajattelin kysyä kokemuksia, jne jos jollain on tietoa kyseisistä asioista.
Megahan on tulossa tuohon 325i e30, jossa on boschin motronic. Tietääkseni auton muut anturit käyvät kyllä, mutta map anturin laitan korvaamaan ilmamäärä mittaria. Jos joitain muita antureita on pakko vaihtaa niin ilmoitelkaa ihmeessä.

Vastus r10 ja r32, jota saattaa lämpöongelmista johtuen joutua vaihtamaan, onko kenelläkään ollut muuten kyseessä olevan vakion auton kanssa sen lämpenemisen kanssa ongelmia? Jos on, mikä oli hyvä vastusarvo?

Zenerdiodi, d8. Varmistuksena vain, tarvitseeko minun laittaa se, vai hyppylanka. Jos voin ottaa kierrosluvun molemmille sopivilla tavoilla, kumpi kannattaa?

Onko kondensaattori c12 ollut vakio arvolla ongelmia, mikä arvo oli hyvä jos ongelmia oli? Tämä on siis kondensaattori jonka kokoa joutuu muuttamaan jos moottorilta tuleva kierrosluku signaali sisältää liikaa häiriöitä.

Vastukset R4 ja R7, nämä ovat ne vastukset jotka toimivat vertailuarvona imuilman, sekä jäähdytin nesteen tunnistimille. Alkuperäiset sopivat suoraan Gm, antureihin. Löytyykö jostain arvot mitkä vastukset minä noiden tilalle tarvitsen?

Tiedän että kysymykset voivat vaikuttaa tyhmiltä. Ennemmin vain kysyn joltain joka tietää varmasti, jottei tule tehtyä väärin. Toivottavasti joku jaksaa vastata.

Posted: Thu Sep 13, 2007 18:43
by AJ
[Riku] wrote: Vastukset R4 ja R7, nämä ovat ne vastukset jotka toimivat vertailuarvona imuilman, sekä jäähdytin nesteen tunnistimille. Alkuperäiset sopivat suoraan Gm, antureihin. Löytyykö jostain arvot mitkä vastukset minä noiden tilalle tarvitsen?
Alkuperäiset arvot käyvät. Oman autosi anturit voit käyttää myös, kunhan teet niille sopivat tiedostot. Tämä onnistuu EasyThermillä, johon syötetään anturien lämpötila/vastusarvo kolmessa eri lämpötilassa.