Page 1 of 1
Mikä sytytys mulle?
Posted: Wed Aug 08, 2007 13:45
by V740
Kysessä Volvon 2,3 vinokone, jossa alunperin ollut k-jet ruiskutus. K-jetin olen korvannut Megalla jolla ohjataan nyt vain bensan ruiskutusta...Sytytystä autossa hoitaa vielä alkuperäinen joku Boschin EZK. Eli kärjetön jakajasytkä ja jakajasta löytyy hall.
Mikä olisi paras keino toteuttaa sytytys Megalla? Helpoin varmasti tuolla jakalalla mutta auto on tarkoitus turbottaa...
Vaihtoehtona on hukkakipinä tai tuolla jakajalla toteuttaa sytytys. Mutta miten se toimii kun turbottaa riittääkö kipinä? Tarkoituksena saada kuitenkin toimintavarma järjestelmä... Tehoa haetaan yli 300hv...
Kertokaa vähän mitä tarvitsen jos toteutan jakajalla/hukkakipinällä...
Posted: Wed Aug 08, 2007 23:08
by PQatPIT
Kampiakselilla olisi suotavaa olla induktiivianturin edessä 60-2- tai 36-1-pyörä, myös 12-1-pyörä jonka hampaita luetaan Hall-anturilla on joissain piireissä havaittu toimivaksi. Tietty myös muut säädöt ja konffaukset pitää olla kohdallaan.
Signaali Megalta Boschin sytkäkiveen numerolla 0 227 100 203 ja sen perään puolaksi Bosch Motorsport-speksattu 0 221 503 407 kaksoispuola. Sytkäkivelle pitää olla ehkä noin kämmenen kokoinen alumiinipala jäähdytysrivaksi, asennettuna ei ihan kiinni pakosarjaan, mieluiten peltiin niin että lämpöä pääsee myös sitä kautta pois.
Esim. Hestec-maailmassa näillä on tehty monta kertaa ja vielä monta kertaa lisää varsin tehokkaita ahdettuja moottoreita. Kyseessä on todistetusti toimiva ja varma setti, itsellänikin oli sellaiset ja mitään ongelmaa kahdeksan vuoden päivittäisen ajon aikana ei ollut.
Mainittu systeemi riittää asiallisesti noin 125 hv /litra tasolle asti, sen jälkeen pitää tulppavalinnan ja kärkivälisäädön kanssa olla tarkkana. Parempi setti olisi oikea CDI-sytytysvahvistin mallia AEM, MSD, M & W jne ja niihin sovitetut puolat sekä tulpanjohdot. Jos tavoite on yli 200 hv / litra niin CDI-setti on lähes pakollinen, muuten ei vaan syty. Poikkeuksena VAG-konsernin monesti käyttämä moduli jolla tiedetään päästyn 3,8 barin ahtopaineilla toimivaan lopputulokseen, se vaatii ohjaimeksi hyvän moottorinohjaimen ja valitettavasti MS:n ominaisuudet eivät riitä ihan noin pitkälle.
Tuollaisen Volvo-moottorin tapauksessa Bosch-kombinaatio on ok. Varoituksen sana: älä hae "korvaavia" osia Motonetistä tai muusta halpiskaupasta, ne eivät toimi kunnolla, vaan hanki oikeita Bosch-osia. Arvaa mistä mä tiedän?
Posted: Fri Aug 10, 2007 10:28
by V740
PQatPIT wrote:Kampiakselilla olisi suotavaa olla induktiivianturin edessä 60-2- tai 36-1-pyörä, myös 12-1-pyörä jonka hampaita luetaan Hall-anturilla on joissain piireissä havaittu toimivaksi. Tietty myös muut säädöt ja konffaukset pitää olla kohdallaan.
Signaali Megalta Boschin sytkäkiveen numerolla 0 227 100 203 ja sen perään puolaksi Bosch Motorsport-speksattu 0 221 503 407 kaksoispuola. Sytkäkivelle pitää olla ehkä noin kämmenen kokoinen alumiinipala jäähdytysrivaksi, asennettuna ei ihan kiinni pakosarjaan, mieluiten peltiin niin että lämpöä pääsee myös sitä kautta pois.
Esim. Hestec-maailmassa näillä on tehty monta kertaa ja vielä monta kertaa lisää varsin tehokkaita ahdettuja moottoreita. Kyseessä on todistetusti toimiva ja varma setti, itsellänikin oli sellaiset ja mitään ongelmaa kahdeksan vuoden päivittäisen ajon aikana ei ollut.
Jeps, eli onko kytkentä tämän linkin kaltainen jos käytän tuota 12-1 pyörää eikö hallilla ole kuitenkin helpompi toteuttaa tuo...Mitä eroa tuolla sytkäkivellä on nuihin 200/204?
viewtopic.php?t=2167
Posted: Fri Aug 10, 2007 15:55
by AJ
V740 wrote:
Jeps, eli onko kytkentä tämän linkin kaltainen jos käytän tuota 12-1 pyörää eikö hallilla ole kuitenkin helpompi toteuttaa tuo...Mitä eroa tuolla sytkäkivellä on nuihin 200/204?
203 ja 200-yksiköt ovat samoja, 200 on 2-lähtöinen ja 203 3-lähtöinen, eli 200 nelipyttyisiin ja 203 6-sylinterisiin. Muuten ne ovat samoja.
Posted: Fri Aug 10, 2007 17:33
by V740
Ookei, eli tarvisin seuraavaa
-Honeywell 1GT101DC Hall anturi
-Bosch sytkäkivi 0 227 100 200 (missä myydään?)
-Bosch 2x2 puola 0 221 503 407
-12-1 hammaspyörä (mistä näitä saa tai ohjetta tekemiseen?)
+ tarvittavat muutokset levylle miten toteutan ne, hyppyjohdoilla?
Posted: Tue Sep 04, 2007 23:09
by V740
Noniin Puola ja sytkäkivi hommattu...ja nuo kytkennätkin melkein selvinneet, tarvisin vielä apua tuon triggeri pyörän teossa... esim. kuinka korkeat ja leveät hampaat täytyy olla ja millä jaolla? ja kuinka paksua peltiä sen täytyy olla? Jos käytän vaikka 12-1 pyörää tai 4-1
Posted: Wed Sep 05, 2007 8:37
by PQatPIT
Honeywellin eli siis RakasHyvän hall-anturi haluaa lukea hammasta jonka korkeus on 10 mm, leveys myöskin 10 mm, hampaan reitti nimenomaan keskeltä anturia, ja pituus pyörimissuunnassa vähintään 8 mm ja mieluiten 10 mm, materiaalina melto ja helposti koneistettava teräslevy, ei pelti (tosin telakalla noin ohut aine on "peltiä" ja rrrrrautaa on vasta yli 50 mm aineet...). Näin on tehty monta myös ylöspyörivää ( yli 12 000 rpm ) moottoria, ja myöskin sen resoluutio riittää hienosti jos kyseessä on yli 700-kuutiotuumainen V8-jytkytin jonka kierrosalue on 500 - 5000 rpm.
Jos teet asiat järkevästi eli niin että systeemi sopii myös jonkun oikean moottorinohjauksen kanssa niin tee kampiakselille 12-hampainen pyörä ja nokka-akselille yksi-hampainen pyörä. Näin saadaan asentotieto niin että se mahdollistaa sekventiaalisen suihkutuksen ja sytytyksen. Lisäksi sellaista anturisystemiä lukee mm. Tatech, AEM, MoTec, Emerald, DTA, VEMS, GEMS, Omex, jne. Suositellut sytkäsysteemin osat toimivat mainiosti myös mainittujen ohjaimien kanssa joten huonoa ostosta ei tullut tehtyä, mikäli hankit juuri ne etkä halpoja shit-kopioita, niin moneen kertaan tullut vastaan se kun paikallisen autotarvikekauppiaan tietämättömyyden takia asiakkaalle myydään "juu-on-se-yhtä-hyvä-kuin-Bosch-ne-on-ylihinnoiteltua-kamaa-ei-sun-kannata-ostaa-niitä" ja niiden takia moottori ei toimi niinkuin pitäisi, ja säästökin on ollut huima 35 e. Myös itse olen joskus sortunut tähän ja ei tapahdu enää.
Rautalangasta: ei 12-1-pyörää vaan 12+1-systeemi. Eli siis kaksi hall-anturia joista toinen lukee kampiakselilla olevaa pyörää ja toinen nokka-akselin yhtä hammasta.
Sorry, lievää vaahtoamista

.
Posted: Sun Feb 10, 2008 19:29
by Jarcca
Nyt oli niin hienoo "vaahtoomista" että toyota tikkukone
saa 12+1 pyörät ja 2 hallia ja vw:n cop:it

Posted: Fri Feb 29, 2008 20:36
by jakonen
osaako se honeywllin anturi lukea jos hammas on 8mm leveä 10 korkea ja 10 pitkä pyörimissuunnassa? vai onko se NIIN tarkka
Posted: Fri Feb 29, 2008 22:19
by PQatPIT
Ei se nyt niin kranttu ole. Laita anturi niin että hampaat kulkevat sivusuunnassa katsottuna keskeltä niin toimii se. Omat viritelmät ovat aina olleet 10 mm aineesta tehtyjä, sitä kun on hyllyssä ollut aihioiksi.
PQ