Page 1 of 1

Bosch 139 / kopiot

Posted: Mon Jul 30, 2007 8:37
by cockjerry
Ajattelin testata tollasella modulilla, joka osaa itse säätää latausajan. Missä autoissa on ollut tollasia vakiona, niin hakis motonetistä vastaavan kopion.

Pitäis olla sitten suht. varmaan tietoa, ettei käy hassusti kun laitan fixed duty 75% ja siellä onkin normaali "124". :D

Syy tähän testiin on se, että muistaakseni 124-moduulilla kipinä oli huomattavasti voimakkaampi kuin VB921! Tossa 124 oli se probleema, että se kärähti vähän väliä ja kuumenikin ihan kiitettävästi.

VB921 taas ei kuumene melkein ollenkaan, mikä on vähän outoa. Kipinäkin on sellanen ohut hyppäys elektrodin reunasta. Tosin multa puutuu se 330ohm vastus VB ja prossun väliltä, vaikuttaako mitään?

124 tuli sellanen paksu välähdys keskeltä elektrodia.

Posted: Mon Jul 30, 2007 9:56
by cockjerry
Lista näytti olevan msextra sivuilla 8) Eli kytkentä sama..

Motonetistä esim?
Saab 900

900/900i 81--90 Bosch (7 liitintä rivissä/Hall-anturi). . . 10-8002 17.90 ???
Eli toi on "139" kopio?

Ja tää on "124" kopio?
900i-16V 85--93 Bosch (7 liitintä rivissä/Pääteaste). . . . 10-8012 24.90 ???

Posted: Tue Jul 31, 2007 9:43
by cockjerry
No.. ostin ton 17.90e "139 kopion" , mutta sillä ei tullut kipinää ollenkaan. 8)

Kipinä pitäisi saada voimakkaammaksi, koska melko varmasti johtuu siitä, että ei jaksa sytyttää soppaa yli 1.4bar @ 6400rpm. Tyhjänä kun kaasuttaa, eli kevyt kuormitus, niin kiekuu iloisesti rajoittajalle 7700rpm.

VB921 Non inverted = Kipinä on voimakas, mutta skulaa päin persettä ja yksikkö kuumenee.

Posted: Tue Jul 31, 2007 10:41
by harrastaja
Mikä puola?
Paljonko latausaika?

Posted: Tue Jul 31, 2007 11:57
by cockjerry
harrastaja wrote:Mikä puola?
Paljonko latausaika?
Se on 0.5ohm accel supercoil, 2-piipulla! Dwell 2.5ms. Eli alunperin tarkoitettu GSXR-1100.

Raja taisi mennä 2.7ms, sen yli alkaa omituisesti käymään ja dwell pomppimaan. 1.0ms alkaa tulla huteja.

Posted: Tue Jul 31, 2007 18:17
by Vauhtivaunu
Laita fixed duty 50% ja spark output inverted/yes. Noilla rokkaa hukkakipinä 2x139-kopiokiviä ja motocraftin puola. Siinä 139-loppusessa on sisäinen ylösveto ja se sytyttää kun pinni nro 6 maatetaan. En oo varma häiritseekö kiven toimintaa jos megan ylösveto on kytketty. Ite poistin ylösvedot kun laitoin nuo.

Posted: Fri Aug 03, 2007 11:20
by harrastaja
En kyllä tykkää "etäspekuloida", kun pitäis mitata, että tietää...

Jos ymmärsin oikein kyseessä on 1-pyttynen moottori.
Jolloin 7700rpm:llä kierros kestää n. 7,8ms ja kaksi kierr. 15,6ms.
Jos ei latausaikaa voi olla yli 2,7ms, niin voisi epäillä jotain häiriöistä johtuvaa sekoamista.

Kuinka/missä dwell "pomppii"?

Onko vehkeessä kaksi tulppaa samassa sylinterissä ja samalla puolalla molemmat tulpat?

Posted: Fri Aug 03, 2007 12:02
by cockjerry
harrastaja wrote:En kyllä tykkää "etäspekuloida", kun pitäis mitata, että tietää...

Jos ymmärsin oikein kyseessä on 1-pyttynen moottori.
Jolloin 7700rpm:llä kierros kestää n. 7,8ms ja kaksi kierr. 15,6ms.
Jos ei latausaikaa voi olla yli 2,7ms, niin voisi epäillä jotain häiriöistä johtuvaa sekoamista.

Kuinka/missä dwell "pomppii"?

Onko vehkeessä kaksi tulppaa samassa sylinterissä ja samalla puolalla molemmat tulpat?
Jep.. 2 tulppaa ja samalla puolalla! 1-pyttynen.

Sisällä on 2.687 Orggis koodi. Ei ainakaan logeissa / jengamitskussa näy mitään sekoamista. Muutenkin skulaa hienosti.

Dwell siis alkaa pomppimaan kiihdyttäessä megatunen mitskussa, tasasilla jengoilla ei pompi. Jos yli 2.7ms, niin hyppii kokoajan 2.7-->3.9. Kone alkaa pitämään erinlaista ääntä, sellasta nopeutettua.

Tästähän oli toinenkin topicci, mutta silloin se hyppi kokoajan ja johtui latauksesta.

Nyt kun logitin jännitettä oikein huolella ja pitkään, niin volttimitskussa (siis megan) jäi neula jossain vaiheessa huippuarvoonsa 19.00v! Logeissa ei tosin näkynyt mitään ihmeellistä. Lataus on 14.5v jengoilla.

Posted: Tue Aug 14, 2007 5:05
by voicecoil
voiko 124 loppuisen moduulin tilalle laittaa 139 loppuisen moduulin ilman mitään muutoksia boksiin?

Posted: Thu Sep 06, 2007 17:29
by jimex
eli onko jollain tietoo tohon aikasempaan kysymykseen?

Posted: Fri Sep 07, 2007 11:49
by Vauhtivaunu
jimex wrote:eli onko jollain tietoo tohon aikasempaan kysymykseen?
Tarkoititko kysymystä tuon 124 ja 139 moduulien vaihtokelpoisuudesta? Itse poistin ylösvetovastukset, kun vaihdoin 139-moduulit hukkakipinäsysteemiin. 139-moduuli ei tarvitse ylösvetoja. Sitä en tiedä oliko tuo ylösvetovastusten poisto tarpeellista.

Posted: Tue Sep 11, 2007 5:51
by jantunen
Juu! Ei tarvi ylösvetoja VPV:ltä ostettu kopio 139 toiminut moitteetta 2000km. Ainakin bemarin:n vakiopuolalla räkäsee mahtavan kipinän spark inverted NO, Dwell control FIXED DUTY ja duty cycle 75% :idea:

Posted: Thu Dec 20, 2007 21:53
by olafu
Kuinkas tuo latausajan säätö tuossa 139 boksissa hoituu, pitääkö se puolaa "viritettynä" koko ajan vai kattooko se tähtien asennosta millon pitäs puolaa alkaa lataamaan, että saadaan täysi kipinäteho juuri oikealle hetkelle... :roll:

Eikös noita ole noissa HALL-jakajallisissa mekaanisilla säätimillä olevissa sytytyksissä?

Posted: Fri Dec 21, 2007 7:28
by ArttuH
Katsoo tähdistä ;) No, kuvio menee suurinpiirtein niin, että modulissa on virtaraja puolan latausvirralle. Ohjain sitten tarkistaa joka sytytyskerralla menikö latausvirta virtarajalle. Jos meni, niin vähennetään latausaikaa, jos ei mennyt, niin lisätään.

En tosin tiedä juuri tuosta 139-modulista, mutta tällä tavalla tuo automaattinen dwell-säätö yleensä hoidetaan.

Posted: Mon Mar 08, 2010 20:53
by _hape
olenko ymmärtänyt oikein että jos otan sytkä lähdöt led 17 ja 19

tolle 139sytytysyksikölle niin ei tarvitse ylösvetoja?

onko 139:ssä vain yksi kanava vai kaksi jotta voi ohjata hukkakipunaa?? :oops:

edit.. tuolla manuaalissa olikin 750r vastus ylös vetona ledille??

vai olenko väärässä :?:

Posted: Tue Mar 09, 2010 1:48
by jake74
_hape wrote:olenko ymmärtänyt oikein että jos otan sytkä lähdöt led 17 ja 19

tolle 139sytytysyksikölle niin ei tarvitse ylösvetoja?

onko 139:ssä vain yksi kanava vai kaksi jotta voi ohjata hukkakipunaa?? :oops:
ei tartte ylösvetoa.
1 kanava on eli ei onnistu ohjata hukkakipinää mutta kahella yksiköllä voit ohjata.

Posted: Tue Mar 09, 2010 7:35
by _hape
jake74 wrote:
_hape wrote:olenko ymmärtänyt oikein että jos otan sytkä lähdöt led 17 ja 19

tolle 139sytytysyksikölle niin ei tarvitse ylösvetoja?

onko 139:ssä vain yksi kanava vai kaksi jotta voi ohjata hukkakipunaa?? :oops:
ei tartte ylösvetoa.
1 kanava on eli ei onnistu ohjata hukkakipinää mutta kahella yksiköllä voit ohjata.
hyvä olen siis ymmärtänyt asian noitahan saa kätevästi saabeista 8) hoitaako noi dwellitkin?

edit.. jos siihen ei tule kerta niitä ylösvetoja niin kolvaanko lähdön hyppylangan suoraan ledin jalasta db37 liittimeen :?: :roll:

Posted: Tue Mar 09, 2010 21:41
by jake74
_hape wrote:
jake74 wrote:
_hape wrote:olenko ymmärtänyt oikein että jos otan sytkä lähdöt led 17 ja 19

tolle 139sytytysyksikölle niin ei tarvitse ylösvetoja?

onko 139:ssä vain yksi kanava vai kaksi jotta voi ohjata hukkakipunaa?? :oops:
ei tartte ylösvetoa.
1 kanava on eli ei onnistu ohjata hukkakipinää mutta kahella yksiköllä voit ohjata.
hyvä olen siis ymmärtänyt asian noitahan saa kätevästi saabeista 8) hoitaako noi dwellitkin?

edit.. jos siihen ei tule kerta niitä ylösvetoja niin kolvaanko lähdön hyppylangan suoraan ledin jalasta db37 liittimeen :?: :roll:
tais ne hoitaa dwellinki.
johto vain ledin jalasta liittimeen.

Posted: Tue Mar 09, 2010 22:08
by _hape
kiitos :lol: homma onnnistuunee