Page 1 of 1
Kuutoskone + jakaja
Posted: Sat Jul 28, 2007 23:20
by toyoda
Täsä on "hieman" kiire saaha valmiiksi rojekti ennen marraskuuta.
Josko sais apua.
Ajattelin tietävemmiltä ja osaavammilta kysyä ennenkuin teen mitään tyhmää.
Joten: mitä kaikkea pitää tehdä kun laittaa virranjakajalla syttyä megaruutan kanssa? ennakot jne...
Pointti: Virranjakaja on toyotan 7m-ge koneesta.
Kone on 2m-ge hybridi.
Käytän hall-anturia kylläkin... Eli tartteekos oikeastaan virranjakajan olla kun ainoostaan virranjakajana?
jakajan sisältä löytys kuitennii 24hampainen ratas ja !2kpl! antureita..
Ja mahdollisimman yksinkertaisesti ja nopeasti pitäs kehittää järestelmä toimiin.
Kiitos!

Posted: Tue Jul 31, 2007 18:54
by Vauhtivaunu
Sulla on siis erillinen hall-anturi jolle on tapit vauhtipyörällä/hihnapyörällä? Onko puuttuvahampainen pyörä (esim. 12-1) vai tasavälein (120ast.) kolme? Jakajaa ei siis käytetä kuin kipinän ohjaamiseen oikealle sylinterille. Jos ei muisti petä niin tuo 7m-ge:n jakaja käy suoraan tehtävään eli siinä ei mekaanisia ennakon ohjauksia ole. Niistä sisällä olevista anturihässäköistä ei tarvitse välittää jos sulla on ulkopuolinen hall-anturi. jos jakajan sisällä olevia käytetään, tarvitaan megan ja anturien väliin vahvistimet (lm1815-piiri).
Sitten tarvitaan sytytysvahvistin eli "kivi" ja sille sopiva puola. Yksinkertainen konsti on käyttää bosch 0 227 100 139-yksikköä tai tuon kopiota. kopion saa motonetistä 17,90e. Puolaksi käy mikä tahansa kärjettömän järjestelmän puola. Suositeltavaa on käyttää led17-lähtöä sytyn ohjaukseen jolloin pitää vetää hyppyjohto led17 jalasta johonkin ulostuloon(x11,x12,x13 tai x14).
Ennakkokartan joutuu melkein tekemään kokeilemalla, jos et löydä jostain vastaavan koneen karttaa.
Posted: Sat Aug 04, 2007 22:33
by toyoda
Vauhtivaunu wrote:Sulla on siis erillinen hall-anturi jolle on tapit vauhtipyörällä/hihnapyörällä? Onko puuttuvahampainen pyörä (esim. 12-1) vai tasavälein (120ast.) kolme?
Tulee vain kolme tappia... mut onko se huono vai hyvä idea.
Tuossa just tuumailin tuota että mitenkä tuo halli tulee laittaa kampuralle. eli asteita jne... tokkiisa sinne varman joutuu tekee ite syttykartat.
Ja sitten olisi nakuanturikin mulla mutta minnekkä sen voi helpoiten laittaa kun 2M lohkossa EI ole paikkaa sellaiselle hienoudelle niinkui 7m-ge koneessa on.

Posted: Wed Aug 08, 2007 22:29
by toyoda
Tuumasinkin laittaa jakajan sisuskaluilla toimimaan.
Missä myydään/mistä saa sen kanttiaalloksi muuttavan mikä-se-HEI-vai-olikosenyse-piirin että saan originaali vr anturin pelaamaan megan kanssa.
Posted: Sun Aug 12, 2007 19:25
by Vauhtivaunu
HEI-sytytyskiviä voi kysellä autovaraosaliikkeistä.
Posted: Wed Apr 30, 2008 23:17
by toyoda
Tässä projekti etenee sitten niin hitaasti että marraskuun deadline meni jo. Nyt kesäkuu tavoitteena joka on todennäköinen meinaan kaikki on valmiina megaa lukuunottamatta..
Jarruna on "Pahus kun en ymmärrä lontoon kieltä"
Eli:
Mitenkäs kytkentä hoidetaan megaan tässä tapauksessa?
24hampainen pyörä, ja sitten on lisäks vielä kaks anturia ja yksihampainen pyörä. Kaikki rojut jakajan sisällä.
Eli induktiiviset anturit kyseessä.
VAI teenkö 12-1 hampaisen pyörän?
Posted: Thu May 01, 2008 1:27
by Liquila
Ainaski cämryn virranjakajan sai toimimaan helposti v3:n levyn muuntimen avulla. Tosin otin signaalin vain siitä 4 tappisesta jolloin ei taida olla niitä kaikista tarkimpia systeemejä.
Oletko penkonut ms extran sivuja? Muistaakseni sieltä saattoi löytyä Dual tach systeemistä tietoa.
Yhen jakajan modasin siten että poistin siitä 24 tappisesta yhen hampaan ja luin optolla mutta pitäisi kai onnistua lukemaan sillä orkkis VR anturillakin. Jos sen saisi pelaamaan niin voisi silla ohjata vaikka COPpia tulevaisuudessa ja tarkkuuskin olisi riittävä.
Posted: Thu May 01, 2008 14:50
by toyoda
Liquila wrote:Ainaski cämryn virranjakajan sai toimimaan helposti v3:n levyn muuntimen avulla. Tosin otin signaalin vain siitä 4 tappisesta jolloin ei taida olla niitä kaikista tarkimpia systeemejä.
Oletko penkonut ms extran sivuja? Muistaakseni sieltä saattoi löytyä Dual tach systeemistä tietoa.
Yhen jakajan modasin siten että poistin siitä 24 tappisesta yhen hampaan ja luin optolla mutta pitäisi kai onnistua lukemaan sillä orkkis VR anturillakin. Jos sen saisi pelaamaan niin voisi silla ohjata vaikka COPpia tulevaisuudessa ja tarkkuuskin olisi riittävä.
Mullon turtanan meqaruutta..
En pahemmin ole penkonu kun kuulostaa vieraskieliseltä sivulta ja en tajua siitä pahemmin mitään.
Eli siis jakajan saa toimimaan pelkästään 24-1 hampaisella rattaalla?
Tarviin kuitenkin sen hei mokkulankin koska ei ole sitä lm-mikälie piiriä.
Mitäs tuo optoanturi meinaa? edut? haitat?

Posted: Sat May 03, 2008 1:53
by leo82
Mitäs tuo optoanturi meinaa? edut? haitat?
Optoanturissa on valonlähde ja vastaanotin joiden välissä on rako. Kun raossa on jotain mikä estää valon kulun niin anturi antaa signaalin. Elikkäs tälläinen laite lukee hyvin metallilevyjä joita jakajissa on. Koska se käyttää valoa niin magneettikentät yms sähköiset häiriöt tai etäisyys metallista ei vaikuta, ainoastaan lika joka estää valon kulun haittaa... jakajassa ei varmaan koskaan pääse kertymään niin paljoa pölyä.
Posted: Wed May 07, 2008 8:30
by toyoda
leo82 wrote: Mitäs tuo optoanturi meinaa? edut? haitat?
Optoanturissa on valonlähde ja vastaanotin joiden välissä on rako. Kun raossa on jotain mikä estää valon kulun niin anturi antaa signaalin. Elikkäs tälläinen laite lukee hyvin metallilevyjä joita jakajissa on. Koska se käyttää valoa niin magneettikentät yms sähköiset häiriöt tai etäisyys metallista ei vaikuta, ainoastaan lika joka estää valon kulun haittaa... jakajassa ei varmaan koskaan pääse kertymään niin paljoa pölyä.
Hmm.. rupesi kiinnostamaan.. mistähän tälläisia saa?
Edit: ja miten nuo saa toimimaan/kytketään?
Posted: Wed May 07, 2008 15:51
by leo82
Kaikista elektroniikka liikkeistä sanoisin, ainakin paikallisessa oli.
Partcolla näyttää olevan luettelossa.
OPB865T55................................3,90
TCST2000 = KTIR0221DS.......1,60
Noissa on jopa reiät 3mm ruuveille kiinnittämistä varten.