Page 1 of 1
Sierra Evolution 2.0i turbo intercooler
Posted: Tue May 10, 2005 19:49
by evolution
tänään se tapahtu lähti toi sierra käymään megan voimin ja käy uskomattoman tasaisesti.
alkuun oli pieniä ongelmia:
ensin oli HALL tunnistin väärin päin toimivaa mallia ja sitte ku sen sai kuntoon niin kaaasuläpän asentotunnistin lopetti toimintansa ja sitte viimeksi pimeni tulpat, siis kaikki 4kpl yhtä aikaa.
no kyllä se oli näky kun tänään tehtiin n.200m mittainen koe ajo(ihan rauhallisesti) johtosarja kulkee pelkääjän ikkunasta ja konepellin välistä, alipaine letku kiedottuna pyyhkijän varteen ja sieltä ikkunan kautta sisään.
ja kuskilta meinaa suu revetä kun on niin iso virne naamalla
tuolla olisi kuvia projektista ja lisää tulee lähipäivinä kunhan vaan kerkiän laittamaan.
www.kolumbus.fi/huuhka.racing
Posted: Tue May 10, 2005 21:20
by Jubu
kummelia lainatakseni: " onko nyt hyvä fiilis ? "
hienoa että vika löytyi ja pelit alkoi soimaan!!
Posted: Tue May 10, 2005 21:25
by evolution
nyt on todella hyvä fiilis.
huomenna alotetaan säätö ihan tosissaan aikomuksena saada 200kw puhki
Posted: Mon Jul 25, 2005 9:48
by evolution
laitoin tänään sen uuden 25g6 koodin sinne megaan sisälle.
tuntuu ainakin näin pienen koeajolenkin ja säätelyn perusteella että pelittää paremmin.
puolan latausaikoja ainakin on mielestäni helpompi käsitellä, ennen vanhalla koodilla se poltti niitä sytkä yksiköitä sillä 75% fixed dytylla mutta nyt ainoastaan yksikkö tulee haaleaksi sillä arvolla ja kiertää kylmänä ja kuuman uskomattoman hyvin
penkkiin ei onneksi keritty menemään tolla vanhalla koodilla joten täytyy tästä ruveta varailemaan aikaa penkitykseen
Posted: Mon Jul 25, 2005 10:35
by turbiinirieska
hienoa

oliko se yksiköiden polttelu kiinni tosta koodista

Posted: Mon Jul 25, 2005 15:02
by evolution
kyllä se nyt vahvasti siltä näyttää, kun nyt tuntuu olevan koko ajan sellainen haalea se yksikkö
Posted: Tue Jul 26, 2005 19:10
by turbiinirieska
allekirjoituksen mukanen extrakoodi kans nyt boxissa,huomenna sääteleen

Posted: Tue Jul 26, 2005 20:27
by jaakkoki
pääsispä jo itekkin säätelemään

Posted: Thu Nov 03, 2005 19:25
by evolution
taas meni loppu kesä niin ettei kerinnyt mitään tekemään. auto ollut tallissa jo reilun kuukauden ja taas purettuna.
penkissä ei tullut käytyä koittamassa kuinka paljon saa irti mutta keväällä sitten.
suuttimet tuli vaihdettua noista is:n vakioista ja lisäsuutin systeemeistä pois ihan normaaliin 4 suuttimen sydeemiin, suuttimien koko on nyt 370cc joten soppaa saadaan hetkeksi menemään ihan riittävästi.
noihin bensa karttoihin tarttis saada vain muutama rivi lisää kun nyt on 0.5bar ahdoille asti hyvä niin on jo koko kartta käytetty, jos harventaa niin säätö menee julmetun hankalaksi ja tasakaasulla vetää aina liian rikkaalle.
painetta tulee olemaan ensi kesänä jossain 1.2-1.5bar alueella joten taitaa mennä aika haastavaksi toi säätäminen.
sytkä onkin mielenkiintoinen tapaus tasakaasulla saa olla ennakot jossain 35 paikkeilla niin menee hyvin enemmänkin sietäisi pitää, bensan kulutukseen on aika radikaali vaikutus kun alkuun ajeltiin niin ettei missään vaiheessa mennyt yli 20 niin menovettä kului n.20l/100km ja nyt loppu kesästä kun mentiin niin että tyhjäkäynti on ainoa missä ennakko on alle 20 ja maksimi käy jossain 38 paikkeilla niin bensaa menee n.9l/100km kohti.
vieläkään en ole saanut nakuttamaan vaikka ahdoilla on koitettu tota 35 ennakkoakin, oli siinä vastaantulijoilla ihmettelemistä kun vetää kuulosuojaimet päässä ja sininen letku kiemurtelee ikkunan raosta konehuoneeseen

Posted: Thu Nov 03, 2005 19:44
by JesseT
En kyllä ymmärrä miten olet nuo 12 kartan paineväliä saanut kulutettua noin loppuun. Kahdeksallakaan ei ollut ikinä mitään ongelmia seosten kanssa vaikka mapista käytettiin aina koko skaala hyväksi.
Posted: Thu Nov 03, 2005 20:04
by evolution
elämä on ihmeellinen
sitä normaalia ajotilanteen aluetta piti tihentää aika paljon että sai toimimaan kunnon seoksilla tasakaasulla ja myös osa kuormalla, muuten tilanne oli juuri tuo minkä tuossa ylempänä sanoin.
painevälit on nyt: 20, 30, 40, 50, 60, 75, 90, 100, 110 120, 130, 150
noi 30-60 välit on ne minkä kanssa on ongelmia
Posted: Thu Nov 03, 2005 22:39
by ast
Mulla on ahtopainealueella painearvot lukemissa 100, 120, 150, 200 ja 250. Ahtopainetta on maksimissaan 1.4 bar ja seokset pysyvät kauniisti siinä missä halutaankin. Käsittääkseni moottorin hyötysuhde vaihtelee alipainealueella paljon enemmän kuin ylipainealueella, joten alipaineella säätöpisteitä saakin olla tiheämmin. Ainakin oma moottorini käyttäytyi penkissä säädettäessä näin.
Posted: Fri Nov 04, 2005 11:46
by JesseT
Jep, turhan tiheä tuo ahtopuolen kartta tuntuu olevan. Itsellä hyvin lähellä nuo breakpointit ast:n vastaavien kanssa. Samoin kierrospuolella alapää on hieman tiheämpi. Jos nyt ruisku sitten oikeaoppisesti mäpätään kohdalleen, niin nuo breakpointithan pitäisi hakea oikeille kohdilleen (myös megamanuaali neuvoo näin), eli niihin pisteisiin joissa on hyötysuhteen kulmapisteet sen sijaan että ne arvottaisiin tasavälein. Itselle tosin painepuolella tuo arpominen on riittänyt vallan hyvin
20, 30, 40, 50, 60, 80, 100, 120, 140, 160, 200, 250.
Posted: Fri Nov 04, 2005 20:10
by evolution
mulla vaan on toi alipaine puoli aika tärkeessä osassa kun päivittäisessä ajossa työmatkalla ei käy ahtojen puolella kertaakaan ellei oikein varta vasten kisko niin paljoa menemään että nostaa painetta.
toi rupee lykkäämään ahtoja tuolla 3500rpm:n paikkeila vasta, ajossakin tasakaasulla mentäessä oli nopeus mikä tahansa koneessa on imua koko ajan, vaikka kierrokset olisikin jo yli ton 3500.
täytyy keväällä kokeilla harventaa tota paine puolen asteikkoa niin näkee saako sitä säädettyä kunnolla harvoilla väleillä.
minkä verran teillä(JesseT ja ast)on noista koneista otettu tehoa ulos.
omassani on 0.4bar 134kw ja 269nm, noi on katsastusta varten penkitettynä sytkä niin myöhäisellä että sai vielä käymään.
ekalla lämmittelyvedolla piirsi jo n.150kw lukemia kun oli sytkä kohdallaan tolla 0.4bar
Posted: Sat Nov 05, 2005 8:48
by JesseT
1.6 turbo cvh 132hv ja viritettynä useimmiten voidaan saavuttaa jopa 158hv

Varmaan huonot renkaat kun lyö sutia vielä satasen vauhdista

Posted: Sat Nov 05, 2005 14:12
by ast
Mulla on Mitsun 8 venttiilinen 2-litrainen, muuten vakio paitsi megasquirt, välijäähdytin ja T03 turbo. penkissä oli 345 Nm ja 223 hv. Sytytys on liian myöhäisellä koska sitä ei vielä ohjata megan kautta ja ahtopainekin laskee 0.2 bar kun kierrokset nousevat eli 1.4 barissa ei pysytä kuin kapealla kierrosalueella kierroksilla. Mäntäkään ei ole vielä sulanut
Penkissä seosten säätö ahtopainealueella oli helpon oloista hommaa ja kartassa ei olekaan suuria muutoksia siellä. Alipainealueella oli paljon enemmän hommaa ja piti vielä vähän korjata penkityksen jälkeen kun nyki vähän tietyllä kierrosluvulla ja alipaineella mitä ei helposti penkissä huomannut.
Posted: Sun Nov 06, 2005 15:44
by linkooja
Mullon tasavälein mappi ja kierrosluvut bensa ja sytkä puolella ja osakaasullakin toimii kakistelematta vallankin hyvin. Vaikka tuolla ajoneuvolla kylläkin ajetaan yleensä vain kaasu pohjassa.

Posted: Thu Nov 10, 2005 21:50
by evolution
tuli vain mieleen että minkä verran mahtaa vaikutta toi kannen porttaus tolla alipaine alueella ja pienemmillä kierroksilla, kanavat on vaan tehty niin isoiksi kun mahdollista(virtauspenkissä) ja venttiilit on suurennettu

Posted: Thu Nov 10, 2005 22:33
by kynsi
Ei se kannen porttaus alipaineilla juurikaan pahenna tilannetta.
Sitten vasta kun antaa hanaa niin alkaa vaikuttamaan.
Mitäs virtasi sulla kansi?
Posted: Fri Nov 11, 2005 16:58
by evolution
lukemia en muista ja ei niitä oikein tarkkaan katsottukkaan silloin ku tosta kannen teosta on aikaa jo melkein 3.5 vuotta. katsottiin(siis koneistaja katso en minä) vaan että on kaikissa suht samat lukemat
tyhjäkäyntiin ainakin silloin vaikutti oikein julmasti kun lyötiin se kansi siihen lohkon päälle, autohan oli silloin vielä vapaasti hönkivä kaasari. ajossa huomasi sen eron että aika puutunutta meno oli pienillä kierroksilla tolla kannella
Posted: Fri Nov 11, 2005 17:39
by turbiinirieska
evolution wrote:lukemia en muista ja ei niitä oikein tarkkaan katsottukkaan silloin ku tosta kannen teosta on aikaa jo melkein 3.5 vuotta. katsottiin(siis koneistaja katso en minä) vaan että on kaikissa suht samat lukemat
tyhjäkäyntiin ainakin silloin vaikutti oikein julmasti kun lyötiin se kansi siihen lohkon päälle, autohan oli silloin vielä vapaasti hönkivä kaasari. ajossa huomasi sen eron että aika puutunutta meno oli pienillä kierroksilla tolla kannella
oliko nokka sama ku ennen porttausta?kuulostaa hiukan kummalta jos porttaus radikaalisti muuttaa jo tyhjäkäynninkin
niin ja samat nokan ajotukset ja sytkä,jne...

Posted: Fri Nov 11, 2005 19:42
by evolution
kaikki osat ja säädöt oli samat ennen ja jälkeen kannen teon.
kyllähän se varmaan vaikuttaa kun siinähän virtaus pienenee pienillä kierroksilla mitä suurempi kanava on. ne kanavat tosiaankin tehtiin mahdollisimman isoiksi
se rupesi silloin toimimaan vasta 2000rpm jälkeen kunnolla siihen asti oli sellainen tukkoisen oloinen, enen kannen tekoa oli vääntöä alle ton 2000 ihan kunnolla.
mutta kun kansi oli tehty niin koneen luonne muuttui radikaalisti yläkierroksilla(paremmaksi)
Posted: Sat Feb 10, 2007 21:28
by evolution
eipä ole tännekkään päivitelty aikoihin mutta jos nyt koittaisi parantaa tapoja.
eli viime kesänä käytiin toukokuussa alastarolla ajamassa 2.5 kierrosta ja kiehauttamassa jarrut joten ne ajot oli siinä.
jarrut korjailtiin ja parannettiin ilmankiertoa ja vaihdettiin kisanesteeet joten auto oli valmis seuraaville ratapäiville.
heinäkuussa otettiin homma tosissaan ja iskettiin hiluxin perään traileri, lava täyteen rojua ja kiskottiin sierra sillä alastarolle.
hukkaporttiin vaihdettiin rata-ajon ajaksi jäykempi jousi jolla paineet saatiin nousemaan 1.2 kiloon, sitten radalle läppäri takakontissa kiinni joten saataisiin jotain pohjaa mistä säädetään, ekalla kierroksella petti ahtoletku joka lähti kaasuläppäkotelosta karkuun, saatiin kuitenkin pysymään paikoillaan nippuside ja klemmari patentilla.
toiseen ajoon sitten ekan ajon datan mukaan muutetulla kartalla ja todettiin että hyvin potkii jos haluaa niin sutii kaikki 4 ekaa vaihdetta läpi ihan solkenaan, ja sitten taas n.10 kierroksen jälkeen mossahti ahtoletku ja taas takaisin korjaamaan. lisää nipareita ja klemmaria piukempaan ja toivotaan että pysyy.
sitten vielä radalle, nyt ahtoletku pysyi hyvin paikoillaan joten taidettiin vetää varmaan 20 kierrosta kun kone rupesi ensin paukuttelemaan aina kun vaihto ja sitten pääsuoralle tultaessa sellainen suhteellisen kova mossaus ja peli oli sitten siinä, onneksi vauhti riitti niin että päästiin pois radalta alavarikolle(rataa kierrettiin väärään suuntaan).
sitten kiskottiin sierra takaisin ylävarikolle ja todettiin että koneessa kaikki sisällä joten hivenen helpotusta siihen kyrsimiseen, joten auto traileriin ja katsomaan muiden ajoa.
kotona sierra lykättiin talliin ja vikaa etittiin ja paikallistettiin puolaan josta ei kipinää tullut ja kun uusi puola vaihdettiin paikoilleen pörähti kone taas tulille, ainoa homma vain että se "uusvanha" puola lämpeni suht hyvin.
helpotus oli suuri kun mitään suurta ei hajonnut ja sierra peitettiin lakanoihin talliin silloin heinäkuussa ja samassa mallissa on vieläkin eli tallissa on tullut käytyä mutta sierraan ei ole koskettukkaan, jos keväällä sitten kaivaisi pois sieltä ja ihmettelisi lisää puola tsydeemiä.
yhteenvetona viime kesästä voisi todeta että hauskaa oli kaikki ne n.300km mitä sierran mittariin tuli kesän aikana. Todettiin että tehoa on aivan tarpeeksi, mutta rata ajosta jäi sinänsä vähän huono fiilis kun huiput on kerätty jo paljon ennen alastaron pääsuoran puoliväliä, siis mittarin mukaan kaikki 190km/h, jolloin mennään ohi oikealta ja vasemmalta.
noilla välityksillä kiihtyy ihan mukavasti jos on pitoa
