Page 1 of 1

Gasopumpusta

Posted: Thu Jul 26, 2007 17:33
by cockjerry
Nyt on ilmentynyt sellanen probleema, että vetää seoksia helvetin laihalle kokoajan. Vedotkin on kadoksissa.

Ei johdu säädöistä, koska noilla säädöillä ajettu aiemmin ja skulas todella hienosti.

Paineensäätimen joutuu ruuvaamaan ihan tappiin, että saa tyhjäkäynnille edes sen 3.5bar. Paineet laskee _heti_ nollaan kun gasopumppu sammuu, ennen pysyi pari päivää samat paineet kiskossa.

Eli itse kysymys: Miten noi gasopumput hajoaa yleensä? Piti aika kovaa surisevaa ääntä pari päivää ja nyt on taas vähän hiljentynyt. Onkohan se mennyt paskaksi? Välillä surisee kovempaa ja välillä ei. Pumppu on uusi MSD 2225, joten ei sekään saisi ihan 200km jälkeen hajota. Ennen pumppua on aina ollut esifiltteri ja pumpun jälkeen.

Gasofiltteri kuumenee aika paljon! :shock: :shock:

EDIT: Nyt tuli vedot taas kohdalleen ja seoksitkin alkaa näyttää järkeviltä. Ruuvasin siis paineet 3.5bar @ IDLE, en tajua miten helvetissä ne on voinut itsestään laskea 2bar + lisäksi paineet ei enää pysy kiskossa.

Säädin näyttää pitävän paineet, eli se on ok.

Voisiko olla esifiltterissä paskaa niin paljon ettei gaso ei virtaa läpi enään kunnolla? Tai sitten se pumpun jälkein filsu tukossa, koska se filtteri tuntuu kuumenevan jonkun verran?

Posted: Thu Jul 26, 2007 22:40
by AJ
Ei saisi kyllä suodatin lämmetä ollenkaan. Jotain on pielessä, ehkä suodatin tukossa, pahemman kerran.
Mistähän sinne yhtäkkiä on paskaa voinut päästä?

Posted: Fri Jul 27, 2007 20:36
by VesQ
Niin, kyllähän se bensa tietysti lämpiää aika reilusti kun sitä paineistetaan kuten lähes kaikki muutkin aineet. Tosin ei sen kyllä ihan mahdottomasti pitäisi lämmetä ja uuden bensan pitäisi kuitenkin jäähdyttää jonkin verran

Lämpiääkö itse pumppu

Veikkaisin kyllä sitä esisuodatinta

Posted: Sat Jul 28, 2007 13:13
by volvoman
Ei kyllä bensafiltteri sais ollenkaan lämmetä, se on HÄLYYTTÄVÄ merkki!

Kumpi filtteri siis lämpeää, painepuolen filtteri varmastikin?

Se on merkki siitä että pumppu vetää ilmaa, ja käy kuumana, sen takia että se ei saa bensaa imupuolelle.

Mitens pumppu on asennettu, korkeussuunnassa tankkiin suhteutettuna?

Jotkut pumput eivät jaksa imeä ollenkaan, toiset imevät vaikka 0,5m.

340DL volvossa mulla on Biltema "bosch" kopio asennettu tankin yläreunaan, eli tankin ollessa tyhjä imukorkeutta kertyy about 25cm, ja toimii aivan mainiosti, vaikka tankki olisi melkein rutikuiva. Imuputki on 10mm kupari, joka imee tankin keskeltä alhaalta takaa 10mm paperifiltterin läpi.

Veneessä samanlainen rakennelma, siellä aito wanha bosch 360GLT volvosta imee 10mm muovikarkeafiltterin läpi, ja pumppu about tankin alareunan tasolla, löhtö tankin yläreunasta 25cm ylempänä kun pumppu.

Posted: Sun Jul 29, 2007 13:28
by cockjerry
Joo painepuolen filtteri lämpeni! Otin esifiltterin irti kokonaan, niin nyt ei lämpene enään läheskään niin paljoa. Esifiltterin sisällä helisi jotain, joten kai siellä jotain paskaa oli. Kuulosti ihan joltain hiekalta/ruosteelta/ym.

Pumppukin lämpeni aika paljon, mutta ei läheskään niin paljoa enään.

Pumppu on noin 5cm tankin alapuolella alapuolella vaaka-asennossa. Imee ihan alimmasta kohtaa tankkia.

Eniten ihmetyttää kun paineet ei pysy enään, vaikka säädin pitää ne :?: :?: :?: Seuraavaksi täytyy varmaan tsekata, että öljyssä ei ole gasoa mukana.

Tankki on 7L (prätkä) ja siinä ei ole minkäänlaista huohotusta, aiheuttaakohan toi jotain probleemia.

Posted: Sun Jul 29, 2007 22:22
by AJ
cockjerry wrote: Tankki on 7L (prätkä) ja siinä ei ole minkäänlaista huohotusta, aiheuttaakohan toi jotain probleemia.
Ainakin joissain autoissa pumppu on imenyt tankin linttaan jos huohotus ei ole toiminut kunnolla.

Posted: Mon Jul 30, 2007 8:54
by cockjerry
AJ wrote:
cockjerry wrote: Tankki on 7L (prätkä) ja siinä ei ole minkäänlaista huohotusta, aiheuttaakohan toi jotain probleemia.
Ainakin joissain autoissa pumppu on imenyt tankin linttaan jos huohotus ei ole toiminut kunnolla.
Täytyy siis duunata korkkiin huohotus. 8)

Posted: Sat Aug 04, 2007 22:33
by Ruuttana
Pumpun päässä oleva takaiskuventtiili on varmaan hajonnu jos ei pidä painetta kiskossa käytön jälkeen

Posted: Mon Aug 13, 2007 12:23
by cockjerry
Ja nyt se pumppu leikkas kiinni!

Ensin poltti sulakkeen ajossa (Jouduin työntämään 1km)

Uus sulake, surahti kerran ja nyt on sitten jumissa.. Vähän nytkähtää kun kääntää virrat ja sulake 10A pamahtaa iloisesti.

MSD laatua.. taidan laittaa jonkun bilteman, ne näyttää kestävän. Pumppua käytettiin aika kovalla paineella ja tankkikin oli täysi, joten ei pyörinyt kuivana.

Posted: Mon Aug 13, 2007 14:56
by cockjerry
Niin ja eilen kiinnitin huomiota, että kuumenee ihan samalla tavalla kuin ennen esifilsun irroitusta. Se filtteri näytti olevan ihan ok, muutama ruosteen jyvä ei muuta.

Ei niiden nyt noin kuuluisi hajota.. alle 1000km ajettu. :roll:

Posted: Mon Aug 13, 2007 16:37
by AJ
MSD-laatua.. Joopa joo. Vähän kuulunut ennenkin vastaavanlaista juttua noista pumpuista.. Täytyy muistaa yrittää pysyä erossa..