Page 1 of 1

Ongelma Suzuki GSXR:n TPS-anturin kanssa

Posted: Wed Jul 25, 2007 14:01
by Make_1
Sain tuossa ikuisuusprojektini vihdoin käymään. TPS-anturin kanssa on nyt pienoinen ongelma. Läppärungot on vuoden -02 Gixeristä ja kyljessä on kiinni originaali TPS-anturi. Anturin antama ulostulo on logaritminen. kuuluuko olla näin, vai onkohan anturi kenties rikki? Alussa TPS-arvo ei juuri muutu lainkaan ja sitten aivan lopussa arvo muuttuu tosi tiuhaan. Käytännössä Megatunessa TPS-kalibroinnin arvot jäävät liian kapealle alueelle. läpät kiinni tulee seiska ja läpät auki n. 40 ja samaa seiskaa tulee yli puoleen kaasuun asti. Saattaapi hieman hankaloittaa säätämistä...
Osaisiko kukaan sanoa, että voiko tuolla saada toimimaan, vai pitääkö lähteä suoraan anturikauppaan?

Posted: Wed Jul 25, 2007 15:25
by MrFairlane
Kokeilin just omista läppärungoista, niin vastus meni ainakin suunnilleen lineaarisesti ~1kohmista 4kohmiin, läpät auki 45 astetta, niin ~2.5kohmia.
Peräisin siis 600cc Gixxeristä, vuosiluvusta ei tietoa.

Ettei syynä ole tuo epäkesko kaasuvaijerin kiinnike läppärungossa?

Posted: Wed Jul 25, 2007 17:31
by Make_1
Tuo näyttää resistanssin kyllä samalle tontille 1,7Kohm - 4,7Kohm
Mutta ADC-arvo ei juuri nouse yli neljänkymmenen. Megatune kettuilee että täyden kaasun arvo näyttää lähinnä huvittavalta. Voikohan tuota säätää jostain?

Posted: Wed Jul 25, 2007 18:57
by MrFairlane
Siis olet tuolta jo kalibroinut ja silti temppuilee?

Megatunen ylävalikko -> Tools -> Calibrate TPS

Posted: Wed Jul 25, 2007 19:55
by Make_1
Juuri tuolta olen Get Current nappulalla saanut Closed arvoksi 7 ja full arvoksi 40.

Posted: Wed Jul 25, 2007 21:00
by MrFairlane
Häiritseeköhän tuo 1-1.5 Kohmin alkuvastus tuota kalibointialuetta?
Sama ongelmahan tulee minullekin sitten vastaan.
Pitääpi testata miten pelittää squirtin kanssa.

Tähän saa joku minua viisaampi jo vastata.

Posted: Wed Jul 25, 2007 22:16
by msivula
Tulee mieleen, että onko johdot kytketty oikein? Eli maa ja 5v tulee "kiinteän" vastuksen kumpaankin päähän ja tuo megan TPS-johto viimeiseen? Muistaakseni omassa TPS:ä nuo hiiliradan molemmat päät olivat vierekkäin ja toisessa päässä liuku.. Eli mittaa nuo TPS:n navat kun anturi on puolessavälissä. Suurimman vastusarvon antavat navat ovat tuon hiiliradan päät ja kolmas on liuku.

Posted: Wed Jul 25, 2007 22:46
by Make_1
Kyllä olen sen mielestäni kytkenyt oikein, koska lähdön jännite nousee kaasua avattaessa.

Posted: Thu Jul 26, 2007 9:48
by cockjerry
Make_1 wrote:Kyllä olen sen mielestäni kytkenyt oikein, koska lähdön jännite nousee kaasua avattaessa.
Tsekkaa se TPS piiri, että siinä on 1K vastus ja muutenkin ok. Jos kerta piuhat on ok.

Uusinta flash

Jos anturi on paskana, niin niistä toisioläpistähän saa samanlaisen TPS.

Mulla V3/MS2/gsxr 750 tps, skulaa helvetin hienosti ja tarkasti. ADC arvot 230-890.

Posted: Thu Jul 26, 2007 11:23
by Make_1
Tsekkaa se TPS piiri, että siinä on 1K vastus ja muutenkin ok. Jos kerta piuhat on ok.
Tarkoitatko R9:iä?
Image
(Toivottavasti kuva on oikeasta kytkentäkaaviosta. Lähde: http://www.megamanual.com/ms2/pcb.htm)

Tilasin tuon purkin valmiina Extraefiltä Englannista, joten en ole sen sisältöön sen kummemmin perehtynyt. Täytyy aukaista se...



Jos anturi on paskana, niin niistä toisioläpistähän saa samanlaisen TPS.
Ei ollu toista anturia tuossa paketissa mukana... :(

Posted: Thu Jul 26, 2007 13:27
by cockjerry
Make_1 wrote:
Tsekkaa se TPS piiri, että siinä on 1K vastus ja muutenkin ok. Jos kerta piuhat on ok.
Tarkoitatko R9:iä?

(Toivottavasti kuva on oikeasta kytkentäkaaviosta. Lähde: http://www.megamanual.com/ms2/pcb.htm)

Tilasin tuon purkin valmiina Extraefiltä Englannista, joten en ole sen sisältöön sen kummemmin perehtynyt. Täytyy aukaista se...



Jos anturi on paskana, niin niistä toisioläpistähän saa samanlaisen TPS.
Ei ollu toista anturia tuossa paketissa mukana... :(
Joo R9. Aika kumma, oliko sulta irroitettu ne toisioläpät valmiiksi vai? Uus voi maksaa aika kivasti :roll:

Posted: Thu Jul 26, 2007 13:28
by cockjerry
Make_1 wrote:
Tsekkaa se TPS piiri, että siinä on 1K vastus ja muutenkin ok. Jos kerta piuhat on ok.
Tarkoitatko R9:iä?

(Toivottavasti kuva on oikeasta kytkentäkaaviosta. Lähde: http://www.megamanual.com/ms2/pcb.htm)

Tilasin tuon purkin valmiina Extraefiltä Englannista, joten en ole sen sisältöön sen kummemmin perehtynyt. Täytyy aukaista se...



Jos anturi on paskana, niin niistä toisioläpistähän saa samanlaisen TPS.
Ei ollu toista anturia tuossa paketissa mukana... :(
Joo R9. Aika kumma, oliko sulta irroitettu ne toisioläpät valmiiksi vai? Uus voi maksaa aika kivasti :roll:

Posted: Thu Jul 26, 2007 15:55
by MrFairlane
Mulla on yksi ylimääräinen TPS-anturi tuosta toisesta läppärungosta, jos tarvetta tulee.
Taitaa muuten olla noi toisioläppien anturitkin jossain.

Posted: Thu Jul 26, 2007 17:16
by Make_1
MrFairlane wrote:Mulla on yksi ylimääräinen TPS-anturi tuosta toisesta läppärungosta, jos tarvetta tulee.
Taitaa muuten olla noi toisioläppien anturitkin jossain.
Pidetään mielessä. Mutta kun kerran resistanssi on oikealla tontilla, on anturi varmaan ehjä. Jatkan tutkimuksia, kunhan pääsen taas tallille...

Posted: Thu Jul 26, 2007 17:22
by Make_1
cockjerry wrote: Joo R9. Aika kumma, oliko sulta irroitettu ne toisioläpät valmiiksi vai? Uus voi maksaa aika kivasti :roll:
Rungoissa oli toisioläpät kiinni, mutta akselien päät oli tyhjillään. Nyt läppiä ei enää ole laisinkaan. Ne jäi kelkasta kun kurkkujakoa joutui muuttamaan. Keskeltä piti leventää ja laidoilta kaventaa. Olisi pitänyt tehdä uudet akselit toisioläpille.

Posted: Thu Jul 26, 2007 18:37
by cockjerry
Make_1 wrote:
cockjerry wrote: Joo R9. Aika kumma, oliko sulta irroitettu ne toisioläpät valmiiksi vai? Uus voi maksaa aika kivasti :roll:
Rungoissa oli toisioläpät kiinni, mutta akselien päät oli tyhjillään. Nyt läppiä ei enää ole laisinkaan. Ne jäi kelkasta kun kurkkujakoa joutui muuttamaan. Keskeltä piti leventää ja laidoilta kaventaa. Olisi pitänyt tehdä uudet akselit toisioläpille.
Joo siis en meinannutkaan, että niitä itse toisioläppiä tarvis mihinkään. Niitä läppiä yleensä ohjaa sellanen magneettihässäkkä ja sen päällä on se toinen TPS-anturi.

Siitä olis vaan saanut sen anturin, jos se itse kaasuläppien anturi sattuu hajoamaan :roll: Tietty tollasella toisioläppäsysteemillä saisi aika hienon traction controllin duunattua. 8)

Posted: Fri Jul 27, 2007 12:36
by Make_1
Tsekkaa se TPS piiri, että siinä on 1K vastus ja muutenkin ok. Jos kerta piuhat on ok.
Kyllä laudalta löytyi 1k vastus kuten kuuluukin.

Posted: Sun Jul 29, 2007 13:14
by MrFairlane
Testasin omaa viritelmää olkkarinpöydällä, niin calibrate TPS antoi arvoiksi 57 ja 187.
Realtime display toimii oikein 0% - 100%.

(Ensimmäisellä yrittämällä tuli arvoiksi jotain ~40 - ~180 ja Realtimessä arvot meni välillä 17% - 57% jostain syystä)

Kytkentä:
keltainen johto - TPS, pin22
sininen johto - vRef, pin26
musta johto - maa

Anturissa oli numero 021801.

Posted: Tue Jul 31, 2007 14:25
by Lusuki
Täällä ollut käytössä myös samanlainen TPS-anturi samaisissa läppärungoissa pari kesää ilman ongelmia. Kalibroidut arvot 58/218. Johdotuksista ja laudan kytkennöistä olen omat ongelmani aina löytänyt :?

Posted: Wed Aug 01, 2007 10:29
by Make_1
No kytkennöistänihän se vika lopulta löytyi... :oops: Pitänee jättää itsensä luokalle jännitteenjaon perusteissa. Oli perustavaa laatua oleva ajatusvirhe. Onneksi selvisi! Kiitos kaikille jotka vastailivat.

Mutta tästä tuli nyt sitten yksi uusi ongelma... Nyt TPS-arvot on järkevästi 88 - 234 ja TPS-mittarissa sekä Realtime displayssa läppien asento näkyy nyt kuten pitääkin, mutta kartalla ei...

Ollaan yli alueen jo kun kaasu on kiinni:
Image

Ja kaasu auki hyppää jo "taivaisiin" asti:
Image

Ilmeisesti Calibrate TPS ei lisää arvoja kaikkiin tarpeellisiin paikkoihin. Osaisiko joku vielä vinkkasta, missä on väärää tietoa? Nyt käy "hieman" rikkaalla....

Posted: Wed Aug 01, 2007 11:09
by ArttuH
MS1-extra ilmeisesti käytössä? VE-tauluun pitää laittaa TPS-arvot raakalukemina, eli tässä tapauksessa 88-234. Ärsyttävän työläs systeemi, etenkin jos joutuu vaihtamaan TPS:ää joskus myöhemmin kun säädöt on jo kohdallaan.

Posted: Wed Aug 01, 2007 11:21
by Make_1
MS1-extra on juu käytössä.

Eli TPS % sarakkeeseen laitan prosenttien tilalle laskennalliset raaka-arvot?

Posted: Wed Aug 01, 2007 13:22
by ArttuH
Jep, tällä periaatteella se ainakin toimi vuoden takaisella 029jotain-versiolla. Enkä ole mistään kuullut, että tuossa olisi mitään muutoksia tullut sen jälkeen.

Posted: Wed Aug 01, 2007 14:32
by Make_1
No johan alkoi käydä paremmin!

Ja polttoaineen kulutuskin pieneni huomattavasti. Aiemmin ei startin jälkeen litran pullolla kauaa käytetty. Nyt alkaa vaikuttamaan järkevämmältä tyhjäkäynnin kulutus...

Kiitos ArttuH!