Page 1 of 1
hall anturin kytkentä
Posted: Tue Jul 17, 2007 15:51
by BAM
eli kun hall anturista lähtee kolme johtoa, coil(24) porttiin, plussaan ja maihin, niin meneekö megaruutan boksiin vain tuo yksi johto, vai meneekömaadoitus myös boksin kautta vai suoraan maihin?
Posted: Thu Jul 19, 2007 23:30
by Vauhtivaunu
Laittasin kyllä megan kautta maan. Ja suojattu johto tai muuten johdotukset suojassa häiriöiltä.
Posted: Sat Aug 04, 2007 22:40
by toyoda
TYhmä kysymys:
Mistä erottaa hall ja vr anturin jos ne näyttää samanlaiselta päällisin puolin.
Kun mul on hall-anturi joka on pirun pitkä ja en tiedä mistä.
Mut sitten on opel omega 87-90 jotain vuosimallista anturi mut eräs väitti että se on vr anturi.
Posted: Sat Aug 04, 2007 23:38
by mikko80
Tuon ikäisen omegan anturit näyttävät kirjan mukaan olevan VR-antureita. Paitsi jonkun mallin nokka-akselin anturi on hall-anturi.
Jos anturissa on vain kaksi pinniä liittimessä/kaksi johtoa niin se on melko varmasti VR-anturi.
Tarkempaan arviointiin tarvii yleismittarin.
Posted: Sat Aug 04, 2007 23:43
by toyoda
Siin on kolme johtoa. valkoinen, punainen ja sitten johtojen ja kuoren välissä "punosjohto"
Posted: Sun Aug 05, 2007 15:15
by mikko80
Yleismittarilla mitatessa ohmialueella. Punosjohto ei pitäisi olla yhteydessä valkoiseen ja punaiseen johtoon. Punaisen ja valkoisen johdon välistä pitäisi löytyä noin 200-2000 ohmia. Silloin olisi kyseessä VR-anturi.
Posted: Sun Aug 05, 2007 22:28
by toyoda
mites hall anturin voi todeta?

Posted: Wed Aug 08, 2007 14:00
by mikko80
Hall-anturi on aivan jotain muuta...
Testailin tossa yhtä hall-anturia. Ei siitä saanut oikein mitään järkevää tulosta. Mutta yleismittarin "diodi" testaus asennolla pitäisi joistain väleistä johonkin suuntaan löytyä jotain kynnysjännniteitä. ( 0,4v-1,6v).
Hall-anturissa on periaatteessa aina kolme johtoa.
Jos VR-anturissa on kolme johtoa, niin yksi on yleensä häiriösuoja. Eli sellainen "punos" muiden johtojen ympärillä ja sitä ei ole kytketty itse anturin päässä mihinkään.
Posted: Wed Aug 08, 2007 22:09
by toyoda
Juu mä tuumasin tuossa että taidan laittaa sen originaali VR anturin joka on jakajan sisässä ja sielä on jo hammastuskin valmiina josta rapsia ylimääräset pois ni pääsen "helpoimmalla"

Posted: Fri Aug 10, 2007 10:42
by Volkkarijermu
toyoda wrote:TYhmä kysymys:
Mistä erottaa hall ja vr anturin jos ne näyttää samanlaiselta päällisin puolin.
Hall-anturi tarraa kiinni rautaan, mutta VR ei?
Posted: Fri Aug 10, 2007 11:37
by JaniM
Kyllä foorttin vr tarttuu hanakasti rautaan.
Posted: Fri Aug 10, 2007 13:46
by mikko80
Kyllä ne taitaa kaikki olla enemmän tai vähemmän magneettisia antureita.
Posted: Tue Oct 02, 2007 12:33
by fordsoni
Tota...mitä eroa on vr anturalla ja hall anturalla?, muutaku nimi...

pistin jo kyssärin toiseenki paikaa mut siis oma auto on dohc sierra ja siin on just siellä kampuralla tollanen anturi, jonka liittimessä on kaks nastaa, eli kumpi se on ja toimiiko megan kanssa?
Posted: Tue Oct 02, 2007 12:53
by j-k
fordsoni wrote:Tota...mitä eroa on vr anturalla ja hall anturalla?, muutaku nimi...

pistin jo kyssärin toiseenki paikaa mut siis oma auto on dohc sierra ja siin on just siellä kampuralla tollanen anturi, jonka liittimessä on kaks nastaa, eli kumpi se on ja toimiiko megan kanssa?
<mutua>
VR-antura on magneettianturi jossa periaatteessa sauvamagneetin ympärillä käämi- Kun hampaat vilistää navan ohi, niin magneettikenttä muuttuu ja muuttuva magneettikenttä indusoi käämiin jännitteen. Anturi on 2-napainen ja täytyy kytkeä oikein päin eli niin, että kun hammas lähestyy anturia niin jännite nousee positiiviseen suuntaan. Helppo tehdä itsekin tuollainen anturi

VR-antura tarvii pulssinmuokkaimen joka osaa tehdä puuttuvan hampaan kohtaan kunnollisen katkoksen.
Hall-anturi perustuu, ylläri

, hall-ilmiöön, jossa magneettikenttä vaikuttaa puolijohteen johtavuuteen. Paljaat hallit tarvitsevat ulkoisen magneetin toimiakseen, esim. hall-jakajassa rakolevy pyörii magneetin ja hallin välissä, korppuasemissa pyörittimessä pieni magneetti ohittaa hallin kerran kierroksella. Autokäytössä olevissa hall-antureissa muodostettaneen pieni magneettikenttä anturilla jota hampailla häiritään ja piiri muodostaa pulssin. Siksi noissa antureissa yleensä vaaditaan liikkuva hammaspyörä eli paikallaan seisovasta ei tiedä onko hammas vai hampaankolo. Anturissa 3 johtoa; käyttöjännite, maa ja open-collector -tyyppinen lähtö, NPN tai PNP. Hallin voi kytkeä suoraan prosessorille.
</mutua>
Posted: Thu Oct 04, 2007 11:40
by fordsoni
joo... eli suomeks sama, käykö siihen pulssin muokkaukseen se hei moduuli,löysin sen corsan jakajasta, sellainen u:n muotoinen mokkula, molemmissa päissä kaks hohdon paikkaa(yhteensä neljä)...? ja jos joku vielä viitsi kertoa kykentäkaavion..., niin ei tarvitsisi kovin montaa megaa polttaa
