1-sylinterisen / suuri porauksisten sytkäennakot

Megasquirtin säätäminen

Moderator: Masi_K

Post Reply
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

1-sylinterisen / suuri porauksisten sytkäennakot

Post by cockjerry »

Yritän parhaillaan hakea parhaiten tehoa / vääntöä antavia sytkäkarttoja isoon 1-pyttyseen prätkään. Sylinterin halkaisija +107mm x 86mm , nokka 288ast@0.5mm. 4-venttiilia / 2 sytytystulppaa.

Vakiona ko. prätkässä 5 ast @ 2800rpm ja 28ast 4300ast.

Jos laitan esim. 2000rpm 20ast ennakkoa, tuntuu ajossa, että menee _selvästi_ lussummaksi.

Eli itse kysymys, onko noi tehtaan ennakot muka ne parhaat tehon/väännön kannalta? Käytössä n. 105oct gaso ja vakio speksattu 89oct.

Meinasin nyt siis alle 2800rpm aluetta, paineilla vetää agressiivisesti, mutta kyllä sielläkin huomaa, jos on ennakkoa liikaa. Kone ei kuitenkaan 100% nakuta. Vaikka nokka on vaihdettu, niin on kuitenkin enemmän kuutioita, portattu kansi ja hieman kovempi puristus verrattuna vakioon.. joten ei pitäisi ainakaan "mekaanisesti" olla lussumpi kuin vakio.
cockjerry
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 422
Joined: Mon Nov 28, 2005 10:23

Post by cockjerry »

Nyt on testattu perstuntumalla ja kyllä se 10-15ast on paras alle 2800rpm.. Johtuu varmaan nokasta.

Sellasen havaitsin, että kun pistää Cranking Advancen tyyliin 30ast, Cranking RPM 250-300rpm (Sahaa 470rpm) ja normaali ennakko on sitten 10ast, niin tärähtää helvetin upeasti käyntiin. Antaa kunnon "kick backin". Ei tosiaan tarvitse kuin hipaista starttia.

Vissiin tehdas ECUissa jotain samantyylistä, kun niillä tärähtää yleensä käyntiin kun hipaisee avainta.

Tosiaan liiasta ennakosta on vaan haittaa vaikka ei nakuta, ainakin tässä padassa.

EDIT: Vähän tyhjemmällä akulla toi 30ast ahdistaa melkoisesti.. sopiva on 13ast. Laitoin sen vaan ihan räkäsesti IGN kartalle 100kPa kohdalle ja tein 600rpm säätöpisteen.
Post Reply