Page 1 of 1
Imuilmanlämpöongelma ja huomen ois rekisteröintikatsastus
Posted: Wed Jul 11, 2007 10:56
by Krisse
On vähä sen suuntasia ongelmia että foorumin perusteella oon tullu siihen tulokseen että ongelmat juontaisi juurensa tosta imuilman lämpötila-anturista joka koneen seistessä lämpöisenä rupee luulemaan höpöjä. Kuumana kun pistää seisokin jälkeen käyntiin niin käy jonkun aikaa miten sattuu.
Mikä valikko se nyt on mitä mun pitää tossa tunessa räpeltää? Onko se toi coolant corrected air dencity? Jos ei oo niin mistä se sitten löytyy? Ja jos se on just toi, mitä arvon raati ehdottaa toimenpiteiksi kun lukemat siellä ovat tällä hetkellä:
18c - 100%
25c - 98%
34c - 96%
43c - 94%
52c - 92%
61c - 90%
70c - 88%
Pitääkö noita kuumemman pään prosentteja vähentää?
Tuli tällänen ex-tempore rekisteröintikatsastustilanne etee ja nyt ei ois oikein ihan hirveesti aikaa perehtyä manuaaleihin joten rautalanka ois aika kiva juttu

Posted: Wed Jul 11, 2007 15:36
by MrFairlane
Vaihda lämpöanturin paikkaa.
Posted: Wed Jul 11, 2007 16:50
by wesulius
MrFairlane wrote:Vaihda lämpöanturin paikkaa.
Ja faktaa!
Ei tuu auttaa jos se anturi on konehuoneessa.
Laita se anturi auton katolle ajo viimaan
Paras olis korvata se anturi jollain vastuksella.
Posted: Wed Jul 11, 2007 17:29
by Anssi
wesulius wrote:MrFairlane wrote:Vaihda lämpöanturin paikkaa.
Ja faktaa!
Ei tuu auttaa jos se anturi on konehuoneessa.
Laita se anturi auton katolle ajo viimaan
Paras olis korvata se anturi jollain vastuksella.
Tuossa ei ole mitään faktaksi määriteltävää.
Krisse wrote:
On vähä sen suuntasia ongelmia että foorumin perusteella oon tullu siihen tulokseen että ongelmat juontaisi juurensa tosta imuilman lämpötila-anturista joka koneen seistessä lämpöisenä rupee luulemaan höpöjä. Kuumana kun pistää seisokin jälkeen käyntiin niin käy jonkun aikaa miten sattuu.
Mistä olet päätellyt, että ongelma juontuu IAT:iin? Missä anturi on kiinni? Minkätyyppinen anturi, avoin vai umpinainen? Kuinka kauan käy huonosti?
Posted: Wed Jul 11, 2007 21:15
by MrFairlane
wesulius wrote:MrFairlane wrote:Vaihda lämpöanturin paikkaa.
Ja faktaa!
Tuota...
Jos imuilmalämpöanturi on vaikka imusarjassa kiinni, niin eikö se seuraa lähinnä koneen lämpöä, kuin imuilman lämpöä?
Tämähän selittäisi vian.
Jos anturi on kauempana, niin silloihan se mittaa todellisempaa ilmanlämpötilaa, vaikkakin tämä olisi kuumaa ilmaa pellin alla ja koneen lämpö ei johdu metallia pitkin anturiin.
Oman kokemukseni mukaan kuuma ilma konehuoneessa ei vaikuta, kuin pari sekuntia starttauksessa, kun ilmaa virtaamaan aika perkeleesti anturin ohi.
Tosin oma konehuoneeni on melko väljä topattuihin nykyautoihin verrattuna.
Näin olen asian ymmärtänyt, korjatkaa ihmeessä, jos olen väärässä.
Posted: Wed Jul 11, 2007 21:43
by Anssi
Jos anturi on imusarjassa kiinni, niin se seuraa helposti imarin lämpötilaa - erityisesti silloin kun kone ei ole käynnissä ja imuilma lämpenee imarissa. Ongelma korostuu umpinaisella anturilla, jossa lämpö johtuu anturin runkoa pitkin siihen mittauselementtiin ja käynnistymisen jälkeinen jäähtyminen kestää pidempään rakenteen takia. Avoimessa anturissa lämmön johtumisesta aiheutuvaa ongelmaa ei käytännössä ole!
"Kauemmas" sijoitettu anturi taas ei mittaa oikeasti sitä imuilman lämpötilaa, joka sinne koneeseen lopulta menee (joka puolestaan olisi polttoaineen annostelun kannalta oikeampi lämpötila). Sijoituksessa mennään siinäkin sen takia helposti pyllylleen.
Paras vaihtoehto taitaa olla käyttää avointa anturia, joka on sijoitettu imusarjaan, pleneumiin tms paikkaan, jossa ilma on jo mahdollisimman paljon lämmennyt ennen sylinteriin menemistä.
Posted: Thu Jul 12, 2007 12:21
by wesulius
Juurikin näin!
Mutta ongelma ei ole anturissa eikä sen paikassa vaan softassa.
Mutta ongelmat poistuvat kun jättää sen anturin pois ja laittaa tilalle sopivan kokoisen vastuksen.
Tietysti jos imuilman lämpötilan korjausta saisi säädettyä, ettei vaikutus seokseen olisi noin suuri.
Ongelma kun ei esiinny vain käynnistyksessä vaan ihan maantie ajossa illalla (10c´)sokset rikkaalla ja päivällä(25c´) laihalla.
Posted: Thu Jul 12, 2007 18:10
by Anssi
wesulius wrote:Juurikin näin!
Mutta ongelma ei ole anturissa eikä sen paikassa vaan softassa.
Kuvauksen perusteella sanoisin, että ongelma on nimen omaan sijoituksessa ja/tai anturityypissä. Softaan on tehty lämmön johtumisesta aiheutuvia ongelmia varten tuo korjaustaulukko. Tästä nyt ei sen enempää saa varmuutta, kun ongelmaa ei ole tarkennettu.
Muistelisin, että vanhoissa softaversioissa on kyllä ollut väärin tehty lämpötilakorjaustaulukko, mutta sekin on jo aikaa sitten korjattu. Tästäkään ei liene kyse, koska ongelma ilmenee vain hetken käynnistyksen jälkeen.
wesulius wrote:Mutta ongelmat poistuvat kun jättää sen anturin pois ja laittaa tilalle sopivan kokoisen vastuksen.
Ei tuo ole mikään korjaus. Se on tarkoituksellista vian aiheuttamista. Epäeettistä antaa selkeästi virheellisiä ohjeita. Joku asiaa vähemmän tunteva saattaa vaikka mennä vipuun.
wesulius wrote:Tietysti jos imuilman lämpötilan korjausta saisi säädettyä, ettei vaikutus seokseen olisi noin suuri.
Ongelma kun ei esiinny vain käynnistyksessä vaan ihan maantie ajossa illalla (10c´)sokset rikkaalla ja päivällä(25c´) laihalla.
Jos haluaa näpräillä korjaustaulukoiden kanssa, niin kai noissa inc-fileistä löytyy sarkaa. En kyllä näe sille mitään syytä..
Posted: Thu Jul 12, 2007 22:21
by Krisse
No tää nyt sitte selviskin. Jostain kumman syystä ase 'hieman' pitkähkö
Ja anturihan mulla on tossa vakioimusarjassa ja se anturin on sellanen avomalli, langanpätkän päässä on vaan sellanen mälli ja siinä se. Mut kyllä ku toi seisoo vaik niin kauan että imuilma näyttää 50 astetta niin kyllä sillä saa aika pitkään ja hartaasti ajaa että se palautuu niihi kulloinkin vallitsevan lämpötilan mukaisiin 28-32 lukemiin.
Mut tää on siis pois päiväjärjestyksestä ja kilvetkin sain.
Posted: Thu Jul 12, 2007 23:34
by Anssi
Krisse wrote:No tää nyt sitte selviskin. Jostain kumman syystä ase 'hieman' pitkähkö

Hyvä, että selvisi. Kaikki viat ei aina heti ole sitä, miltä näyttää
Krisse wrote:Ja anturihan mulla on tossa vakioimusarjassa ja se anturin on sellanen avomalli, langanpätkän päässä on vaan sellanen mälli ja siinä se. Mut kyllä ku toi seisoo vaik niin kauan että imuilma näyttää 50 astetta niin kyllä sillä saa aika pitkään ja hartaasti ajaa että se palautuu niihi kulloinkin vallitsevan lämpötilan mukaisiin 28-32 lukemiin.
Johtunee juuri siitä, että se kuuma imusarja lämmittää reippaasti sitä imuilmaa. Juuri tämän takia sen anturin pitää olla mahdollisimman lähellä sitä ilman käyttöpaikkaa. Tämäkin imuilman lämpiäminen jää pois laskuista, jos se anturi kiinnitetään kauas imuputken alkupäähän - tai vaikka sinne katolle

Posted: Mon Jul 30, 2007 20:25
by VesQ
Niinno itsellä avonainen anturi coolerin jälkeen ennen imusarjaa viileimmässä mahdollisessa paikassa konehuonetta, ainakin vedossa anturi seuraa about parin sekunnin tarkkuudella ilman lämpöä esim 20c-->40c ja laskee myös nopeaan
Ongelma myös juuri tuo sama eli normaalisti kun ajelee maantiellä niin imuilma vaikka 18c, muutaman minuutin paikallaan niin nousee tuonne 30c tuntumaan ja vetää pirun laihalle, taas kun lähtee ajamaan niin ei montaa minuuttia mene kun tippuu taas tuonne 20c paikkeille jolloin seoksetkin normaalit. Tyhjäkäynnilla 18c arf about 13.5 ja kun nousee tuonne 30-35c niin afr jotain 14.5-15.5 välillä. Sillä korjauskartalla taas ei saa mitään järkevää aikaiseksi koneen lämmön tai imuilman mukaan korjattuna, jos vähänkin muuttaa sieltä niin auttaa hetken jolloin taas vetää päin peetä
Ihan hanurista tuo systeemi
Posted: Mon Jul 30, 2007 21:00
by _P_
VesQ wrote:
Ongelma myös juuri tuo sama eli normaalisti kun ajelee maantiellä niin imuilma vaikka 18c, muutaman minuutin paikallaan niin nousee tuonne 30c tuntumaan ja vetää pirun laihalle
Tuohon saa vähän apua kun laittaa closed loop lambda korjausta päälle sopivilla rajoilla alipaineella niin ei mene ainakaan niin laihalle että nykii. Ahdoillahan tuo nyt ei tosin auta. Itsellä kans samaa ongelmaa ollut ja nyt koetan laittaa vähän kylmempään paikaan anturin ja vaihtaa sen tuohon boschin muovikuoriseen nopeaan jos olisi eroa vrt. foortin metalliseen.
Posted: Mon Jul 30, 2007 22:12
by VesQ
Niin, lähinnä ahdoillahan se vähän pelottaakin, nyt kun tuossa koneella katselin niin seisoi parkissa about 5min ja imuilma noin 35c ja seos pirusti laihalla. Siitä läksin liikkeelle ja testimielessä katsoa että mitä näyttää isommalla vedolla, kerenny kun vähän paineen puolelle niin seos jotain afr 16, eipä paljoa tehnyt mieli pidempään vedättää, taas kun lähtee vedättämään silleen että imuilma siellä jossain 20c pintaan niin pitää kiltisti afr 12.5 mihin on säädettykkin
Posted: Sun Aug 05, 2007 7:50
by pipo_esa
Mulla on vapari gti golfin koneessa boschin nopea anturi ennen kaasuläppää olevassa kumiputkessa, kun en muutakaan paikkaa keksinyt, anturin pää on kyllä suoraan ilman virtauksessa
Mitäs luulette onko hyvä paikka?
Kone on kuplan persauksissa, eli siellä saattaa olla välillä aika lämmintä
Posted: Sun Aug 05, 2007 12:08
by sagg
Kuulostais ihan järkevältä paikalta, kun on vielä kumissa kiinni niin ei kärsi "heat soak" ilmiöstä. Mulla on pösön nopea anturi imusarjassa kiinni, niin tuppaa imulämmöt seistessä karata käsistä -> tyhjäkäynti häviää. Tarkotuksena siirtää ahtoputkeen lähiaikoina.
Posted: Sun Aug 05, 2007 18:49
by _P_
_P_ wrote: koetan laittaa vähän kylmempään paikaan anturin ja vaihtaa sen tuohon boschin muovikuoriseen nopeaan jos olisi eroa vrt. foortin metalliseen.
Turhaa rahan hukkaa.