Page 1 of 1
Tyhjäkäynnin hakeminen jne.
Posted: Wed May 23, 2007 19:18
by Nagu
Moro kaikille, kasasin ruutan omaan pirssiin ja nyt pitäisi tyhjäkäynti löytää. Manuaalia ja muita ohjeita on tullut luettua luvattoman paljon, kuin myös tätä forumia, mutta silti jotain menee vielä ohi.
Autona toimii peugeot 205xs 1400cc
Elikkä ongelma on seuraavanlainen:
Käyntiin aina laakista ja vaikka lämpeää sinne ~90C tienoille niin kierrokset pysyvät silti n.2500-3000rpm
map näytttää apauttirallaa 40kpa:ta
Lambda hyppii jonninverran mutta pääsääntöisesti reilusti punaisella.
Kysymys kuuluu onko seos liian laiha vaiko liian rikas? Vaiko jotain muuta probleemia.
Ja ruuttahan ohjaa vain ja ainoastaan polttoaineen syöttöä ja mitään lisäilmaventtiileitä en ole vielä asentanut.
Posted: Wed May 23, 2007 19:34
by _P_
Jotenkin tuntuu että se vuotaa ilmaa jostain kaasuläpän ohi.
En nyt just muista kuinka päin ne värit lambda-palkissa meni mutta mitä isompi jännite sitä rikkaampi seos (tavallisella kapeakaistalla).
Posted: Wed May 23, 2007 20:48
by Nagu
Täytyy katsoa tuo vuoto huomenna. Muuten kyllä näyttäisi toimivan kohtuullisen hyvin. Anturitkin näyttivät ihan ok lukemia, mitä nyt lämpöantureita vois vielä vähän tarkentaa...
Voiko väärin ajoitettu sytkä vaikuttaa tuohon tyhjäkäyntinopeuteen? Kyseessä kärjellinen jakaja jonka perusennakko säädetään jakajaa pyörittämällä.
Posted: Wed May 23, 2007 21:16
by MrFairlane
Läpät on ruuvattu kiinni ja siltikin käy liian kovilla kierroksilla?
Posted: Wed May 23, 2007 22:00
by Junez
Onkos tossa pökötissä sähköstä tyhjäkäyntiventtiiliä? Jos on ja se on ns. lepotilassa auki niin voi olla että sieltä vuotaa liikaa ilmaa läpi ja tyhjäkäyntiä ei saa pudotettua.
Posted: Thu May 24, 2007 8:08
by Nagu
Kaikki läpät kiinni eikä käytössä ole tosiaan minkäänlaista lisäilmaventtiiliä taikka tyhjäkäyntimoottoria.
Posted: Thu May 24, 2007 9:50
by jake74
Nagu wrote:Voiko väärin ajoitettu sytkä vaikuttaa tuohon tyhjäkäyntinopeuteen? Kyseessä kärjellinen jakaja jonka perusennakko säädetään jakajaa pyörittämällä.
voi tuoki vaikuttaa mutta jos sulla on kaikki läpät kiinni nii ei se voi käydä ku se ei saa ilmaa eli varmaa ilma vuoto josakin päin imusarjaa.
Posted: Thu May 24, 2007 21:16
by Nagu
Imusarjan ja kannen välissähän se vuoto oli... Nyt takasin sorvin ääreen ja varmaan kyselen kohta taas jotain tyhmää...

Posted: Thu Jun 28, 2007 11:35
by Nagu
Nyt kun olen saanut tuon rassin jotenkin toimimaan niin kysynkin tälläista, että vaikuttaako jotenkin kun bensapainesäätimessä on alipaineletkulle paikka ja se letku ei ole paikallaan niin eikös sillloin bensapaineet pysy vakiona? Ja voin säätää täysin normaalisti.
Posted: Thu Jun 28, 2007 12:37
by KariM
Pysyy, ulkoilmaan nähden. Toiminnan kannalta paljon järkevämpää olisi että bensanpaine pysyisi vakiona imusarjan paineeseen nähden, kuten se on tarkoitettukin toimivaksi.
Toimii se noinkin, ja VE-kartalla kompensoimalla on mahdollista säätääkin, mutta hankaluuksia tuosta voi tulla. Tyhjäkäynnillä täytyy käyttää hyvin lyhyitä aukioloaikoja (=karkea säädettävyys), ja mahdollisella ahtopaineella tuotto ei välttämättä riitä.
Kai sen letkun saa jotenkin ranetettua pysymään kiinni?