Etuvastukset suuttimille, kuinka ratkaista?
Moderator: Masi_K
Etuvastukset suuttimille, kuinka ratkaista?
Mulla on nyt ensimmäisessä suutinpankissa 4kpl 12ohm 200cc suuttimia. Toiseen pankkiin olisi nyt 4x1500cc suuttimet.
Nuo 1500cc suuttimet on n. 5ohm, joten tarvii etuvastukset. Onnistuuko jos laittaa vain yhden vastuksen siihen johtoon, jolla tarjoillaan virta noille kakkos suutinpankin suuttimille?
Vai pitääkö erotella suuttimien virtajohdot ja laittaa erikseen jokaiselle suuttimelle etuvastus?
Nuo 1500cc suuttimet on n. 5ohm, joten tarvii etuvastukset. Onnistuuko jos laittaa vain yhden vastuksen siihen johtoon, jolla tarjoillaan virta noille kakkos suutinpankin suuttimille?
Vai pitääkö erotella suuttimien virtajohdot ja laittaa erikseen jokaiselle suuttimelle etuvastus?
Volvo 242 & 240
Yksi vastus +12V piuhassa toimii ihan yhtä hyvin. Pikaisesti laskettuna vastusta pitäisi olla noin 2,5 ohmia ja tehonkestoa 40W. Tehonkestoa voi pyöristää alaspäin, jos olet varma, ettei dutu cycle ole pitempiaikaisesti lähellä 100%. Eli jos vaikka oletetaan DC:n olevan maksimissaan 70% aina joitain sekunteja kerrallaan ja pitempiaikaisesti korkeintaan 40%, niin 20W vastuksen pitäisi riittää.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Ai, no kerro toki miten se oikeasti menee?JesseT wrote:Nyt on tehonkeston laskennassa mennyt jotakin pieleen. 40W siihen vastukseen ei saa menemään mitenkään. Joku 15W riittää 100% dutylläkin hienosti.
Jos suuttimia on neljä kappaletta rinnan kytkettynä, 5 ohmia jokainen, tekee 1,25 ohmia. Sitten etuvastus 2,5 ohmia koko sarjalle, eli yhteensä 3,75 ohmia. Oletetaan jännitteeksi 14V. Tällöin koko paketin virraksi tulee n. 3,7A, eli 0,93A per suutin, minkä pitäisi olla ihan järkevä arvo. Vastuksen häviötehoksi 100% DC:llä tulee 3,7A^2 * 2,5 ohmia = 34,2W. Pyöristettynä 40W tai 35W (mitä sattuu löytymään). Missä meni pieleen?
Käytännössä varsinkaan tuon kokoisia suuttimia harvemmin ajetaan jatkuvasti lähelläkään 100% DC:tä, joten käytännössä pienemmänkin tehonkeston vastukset kestävät. Toisaalta tehovastuksien pintalämpö saattaa olla useampia satoja asteita nimellisteholla, joten pieni ylimitoittaminen tekee sijoittamisesta helpompaa.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
-
- Megajumala
- Posts: 1167
- Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
- Location: Pohjois-Karjala
Lasketaampa siis yhdessä: Neljän rinnankytketyn suuttimen vastus on-> (4x(1/5ohm))^-1=1,25ohm (kaava: 1/Rkok=1/R1+1/R2+1/R3+1/R4).
Virta, joka menisi ilman vastuksia läpi olisi 14.4 voltin jännitteellä->U/R->14,4v/1,25ohm=11,52A. Tämä jakaantuu suuttimien läpi neljään osaan (olettaen että suuttimien tasavirtavastus on sama)->11,52/4=2,88A. Tätä virtaa ei suuttimet tn. kestä. Rajoitetaan virtaa niin, että suuttimien läpi menee 1,8A (tämä on pelkkä oletus, kysyjän pitää ottaa selvää paljonko virtaa suuttimet kestää)->virta joka neljän suuttimen läpi kulkee on (virtalain mukaan) 4x1,8A=7,2A->tarvitaan etuvastuksen vastus-> (kaava:R=U/I) 14,4/7,2=2ohm->(vastukset sarjassa) 2ohm-1,25ohm=0,75ohm->tn. lähin on 1ohm vastus joten se kelvannee. Tehonkesto, joka vastukselta tarvitaan on ->(ensin lasketaan virta, joka systeemin läpi menee) 14,4V/(1ohm+1,25ohm)=6,4A->P=UI->14.4x6,4=92,16A= N. 100W.
Tarvitset yhden 1ohm/100w vastuksen (olettaen, että ko. suuttimet kestää 1,6A virran).
Esim. Partcolta löytyy ko. vastuksia.
Muok. Edellinen kerkes jo tehdä laskelmat
Virta, joka menisi ilman vastuksia läpi olisi 14.4 voltin jännitteellä->U/R->14,4v/1,25ohm=11,52A. Tämä jakaantuu suuttimien läpi neljään osaan (olettaen että suuttimien tasavirtavastus on sama)->11,52/4=2,88A. Tätä virtaa ei suuttimet tn. kestä. Rajoitetaan virtaa niin, että suuttimien läpi menee 1,8A (tämä on pelkkä oletus, kysyjän pitää ottaa selvää paljonko virtaa suuttimet kestää)->virta joka neljän suuttimen läpi kulkee on (virtalain mukaan) 4x1,8A=7,2A->tarvitaan etuvastuksen vastus-> (kaava:R=U/I) 14,4/7,2=2ohm->(vastukset sarjassa) 2ohm-1,25ohm=0,75ohm->tn. lähin on 1ohm vastus joten se kelvannee. Tehonkesto, joka vastukselta tarvitaan on ->(ensin lasketaan virta, joka systeemin läpi menee) 14,4V/(1ohm+1,25ohm)=6,4A->P=UI->14.4x6,4=92,16A= N. 100W.
Tarvitset yhden 1ohm/100w vastuksen (olettaen, että ko. suuttimet kestää 1,6A virran).
Esim. Partcolta löytyy ko. vastuksia.
Muok. Edellinen kerkes jo tehdä laskelmat

Palatkseni vanhaan asiaan. ArtttuH siis laski ihan oikein JOS todellakin olettaa käyttävänsä vain yhtä etuvastusta. Tätä en kuitenkaan suosittele, koska silloin simultanous/alternating ruiskutusajoitusta vaihtamalla vaihtuu efektiivinen etuvastuskin. Vähintään yksi vastus per suutinpankki siis, jolloin tehonkeston ei tarvitse olla kuin puolet tuosta.
Vauhtivaunulla taas oli vähän ylimääräistäkin turhaa pyöritystä ja lopussa väärä oletus tehonlaskennan jännitteestä. Kun lasketaan P=UI, niin U on vain etuvastuksien yli oleva jännite eikä suinkaan akkujännite.
Vauhtivaunulla taas oli vähän ylimääräistäkin turhaa pyöritystä ja lopussa väärä oletus tehonlaskennan jännitteestä. Kun lasketaan P=UI, niin U on vain etuvastuksien yli oleva jännite eikä suinkaan akkujännite.
Alkuperäisessä kysymyksessä oltiin kytkemässä neljää suutinta YHTEEN pankkiin ja kyseltiin niille sopivaa etuvastusta. Tässä tapauksessa yksi vastus on ihan hyvä ratkaisu eikä simultaneous/alternating-asetus vaikuta siihen mitään.
Mutta tosiaan molemmile pankeille ei kannata laittaa yhteistä etuvastusta, se ei toimi oikein kuin simultaneous-asetuksella. Eli vähintään vastus per pankki.
Mutta tosiaan molemmile pankeille ei kannata laittaa yhteistä etuvastusta, se ei toimi oikein kuin simultaneous-asetuksella. Eli vähintään vastus per pankki.
Arttu
GSX1100 -85
GSX1100 -85
Mulla on kahdessa Volvon 2,5L 16v punakoneessa kiinni 4kpl 4,6ohm 1575ccm Ford Motorsport oranssit suuttimet, ja toimii hyvin ILMAN etuvastuksia.
Käyttötunteja ehkä 20, eikä ongelmia. Suuttimet siis kytketty rinnakkain 2kpl/kanava. Ja ruiskutusasetukset 2squirt/Alternating jos en muista väärin.
Pikku suuttimet kokonaan veks, noilla saan ainakin seokset MAINIOSTI kohdalleen tyhjäkäynnillä noissa koneissa, PALJON paremmin jopa kun vanhoilla vakio 200ccm suuttmilla (uskotte tai ette).
Aukioloajat tyhjäkäynnillä n. 1,4ms, DC 0,9%, ja seokset 15:1 ympärillä, ja saa laihemmalle vielä.
Käyttötunteja ehkä 20, eikä ongelmia. Suuttimet siis kytketty rinnakkain 2kpl/kanava. Ja ruiskutusasetukset 2squirt/Alternating jos en muista väärin.
Pikku suuttimet kokonaan veks, noilla saan ainakin seokset MAINIOSTI kohdalleen tyhjäkäynnillä noissa koneissa, PALJON paremmin jopa kun vanhoilla vakio 200ccm suuttmilla (uskotte tai ette).

Aukioloajat tyhjäkäynnillä n. 1,4ms, DC 0,9%, ja seokset 15:1 ympärillä, ja saa laihemmalle vielä.

Jurmo Trimaran HT vene Volvo Penta AQ171A + megasquirt ->turbo
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006