Etuvastukset suuttimille, kuinka ratkaista?

Megasquirtin asentaminen käyttökohteeseen sekä keskustelu johdotuksista, antureista suuttimista ja muista toimilaitteista.

Moderator: Masi_K

Post Reply
Tapsa84
Megasquirttaaja
Posts: 85
Joined: Wed Jan 18, 2006 17:35
Location: Kokkola

Etuvastukset suuttimille, kuinka ratkaista?

Post by Tapsa84 »

Mulla on nyt ensimmäisessä suutinpankissa 4kpl 12ohm 200cc suuttimia. Toiseen pankkiin olisi nyt 4x1500cc suuttimet.

Nuo 1500cc suuttimet on n. 5ohm, joten tarvii etuvastukset. Onnistuuko jos laittaa vain yhden vastuksen siihen johtoon, jolla tarjoillaan virta noille kakkos suutinpankin suuttimille?

Vai pitääkö erotella suuttimien virtajohdot ja laittaa erikseen jokaiselle suuttimelle etuvastus?
Volvo 242 & 240
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Yksi vastus +12V piuhassa toimii ihan yhtä hyvin. Pikaisesti laskettuna vastusta pitäisi olla noin 2,5 ohmia ja tehonkestoa 40W. Tehonkestoa voi pyöristää alaspäin, jos olet varma, ettei dutu cycle ole pitempiaikaisesti lähellä 100%. Eli jos vaikka oletetaan DC:n olevan maksimissaan 70% aina joitain sekunteja kerrallaan ja pitempiaikaisesti korkeintaan 40%, niin 20W vastuksen pitäisi riittää.
Arttu
GSX1100 -85
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Nyt on tehonkeston laskennassa mennyt jotakin pieleen. 40W siihen vastukseen ei saa menemään mitenkään. Joku 15W riittää 100% dutylläkin hienosti.
Höylä
Megajumala
Posts: 1249
Joined: Thu Oct 27, 2005 22:12
Location: Seinäjoki
Contact:

Post by Höylä »

mun muistikuvan mukaan jokaiselle suuttimelle pitää olla oma vastuksensa :roll:

itse ainakin laitoin niitä tehonkestoltaan 25 W ja 6.8 ohm. olevia vastuksia joka suuttimelle omansa...
Tapsa84
Megasquirttaaja
Posts: 85
Joined: Wed Jan 18, 2006 17:35
Location: Kokkola

Post by Tapsa84 »

Eli mitenkä nyt teen?

Paljonko laitetaan tehonkestoa? Itte on tiedä kuinka nuo lasketaan.
Volvo 242 & 240
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

JesseT wrote:Nyt on tehonkeston laskennassa mennyt jotakin pieleen. 40W siihen vastukseen ei saa menemään mitenkään. Joku 15W riittää 100% dutylläkin hienosti.
Ai, no kerro toki miten se oikeasti menee?

Jos suuttimia on neljä kappaletta rinnan kytkettynä, 5 ohmia jokainen, tekee 1,25 ohmia. Sitten etuvastus 2,5 ohmia koko sarjalle, eli yhteensä 3,75 ohmia. Oletetaan jännitteeksi 14V. Tällöin koko paketin virraksi tulee n. 3,7A, eli 0,93A per suutin, minkä pitäisi olla ihan järkevä arvo. Vastuksen häviötehoksi 100% DC:llä tulee 3,7A^2 * 2,5 ohmia = 34,2W. Pyöristettynä 40W tai 35W (mitä sattuu löytymään). Missä meni pieleen?

Käytännössä varsinkaan tuon kokoisia suuttimia harvemmin ajetaan jatkuvasti lähelläkään 100% DC:tä, joten käytännössä pienemmänkin tehonkeston vastukset kestävät. Toisaalta tehovastuksien pintalämpö saattaa olla useampia satoja asteita nimellisteholla, joten pieni ylimitoittaminen tekee sijoittamisesta helpompaa.
Arttu
GSX1100 -85
Vauhtivaunu
Megajumala
Posts: 1167
Joined: Wed Dec 07, 2005 17:41
Location: Pohjois-Karjala

Post by Vauhtivaunu »

Lasketaampa siis yhdessä: Neljän rinnankytketyn suuttimen vastus on-> (4x(1/5ohm))^-1=1,25ohm (kaava: 1/Rkok=1/R1+1/R2+1/R3+1/R4).
Virta, joka menisi ilman vastuksia läpi olisi 14.4 voltin jännitteellä->U/R->14,4v/1,25ohm=11,52A. Tämä jakaantuu suuttimien läpi neljään osaan (olettaen että suuttimien tasavirtavastus on sama)->11,52/4=2,88A. Tätä virtaa ei suuttimet tn. kestä. Rajoitetaan virtaa niin, että suuttimien läpi menee 1,8A (tämä on pelkkä oletus, kysyjän pitää ottaa selvää paljonko virtaa suuttimet kestää)->virta joka neljän suuttimen läpi kulkee on (virtalain mukaan) 4x1,8A=7,2A->tarvitaan etuvastuksen vastus-> (kaava:R=U/I) 14,4/7,2=2ohm->(vastukset sarjassa) 2ohm-1,25ohm=0,75ohm->tn. lähin on 1ohm vastus joten se kelvannee. Tehonkesto, joka vastukselta tarvitaan on ->(ensin lasketaan virta, joka systeemin läpi menee) 14,4V/(1ohm+1,25ohm)=6,4A->P=UI->14.4x6,4=92,16A= N. 100W.

Tarvitset yhden 1ohm/100w vastuksen (olettaen, että ko. suuttimet kestää 1,6A virran).

Esim. Partcolta löytyy ko. vastuksia.

Muok. Edellinen kerkes jo tehdä laskelmat :oops:
Vika on yleensä asentajassa, ei laitteessa

RTFM!
JesseT
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 308
Joined: Fri Feb 25, 2005 20:23
Location: Kirkkonummi

Post by JesseT »

Palatkseni vanhaan asiaan. ArtttuH siis laski ihan oikein JOS todellakin olettaa käyttävänsä vain yhtä etuvastusta. Tätä en kuitenkaan suosittele, koska silloin simultanous/alternating ruiskutusajoitusta vaihtamalla vaihtuu efektiivinen etuvastuskin. Vähintään yksi vastus per suutinpankki siis, jolloin tehonkeston ei tarvitse olla kuin puolet tuosta.
Vauhtivaunulla taas oli vähän ylimääräistäkin turhaa pyöritystä ja lopussa väärä oletus tehonlaskennan jännitteestä. Kun lasketaan P=UI, niin U on vain etuvastuksien yli oleva jännite eikä suinkaan akkujännite.
ArttuH
Megajumala
Posts: 1246
Joined: Thu Mar 03, 2005 18:50
Location: Tampere
Contact:

Post by ArttuH »

Alkuperäisessä kysymyksessä oltiin kytkemässä neljää suutinta YHTEEN pankkiin ja kyseltiin niille sopivaa etuvastusta. Tässä tapauksessa yksi vastus on ihan hyvä ratkaisu eikä simultaneous/alternating-asetus vaikuta siihen mitään.

Mutta tosiaan molemmile pankeille ei kannata laittaa yhteistä etuvastusta, se ei toimi oikein kuin simultaneous-asetuksella. Eli vähintään vastus per pankki.
Arttu
GSX1100 -85
Tapsa84
Megasquirttaaja
Posts: 85
Joined: Wed Jan 18, 2006 17:35
Location: Kokkola

Post by Tapsa84 »

Nuo pikku suuttimet ovat tosiaa korkea ohmisia, joten niille ei tarvi laittaa mitään vastuksia. Vastus tulee vain ja ainoastaan noille isoille suuttimille ja eri pankit on jaoteltu omiin sulakkeisiin juuri tämän takia.
Volvo 242 & 240
volvoman
Kokenut Megasquirttaaja
Posts: 144
Joined: Tue Sep 20, 2005 15:48
Location: Hanko
Contact:

Post by volvoman »

Mulla on kahdessa Volvon 2,5L 16v punakoneessa kiinni 4kpl 4,6ohm 1575ccm Ford Motorsport oranssit suuttimet, ja toimii hyvin ILMAN etuvastuksia.

Käyttötunteja ehkä 20, eikä ongelmia. Suuttimet siis kytketty rinnakkain 2kpl/kanava. Ja ruiskutusasetukset 2squirt/Alternating jos en muista väärin.

Pikku suuttimet kokonaan veks, noilla saan ainakin seokset MAINIOSTI kohdalleen tyhjäkäynnillä noissa koneissa, PALJON paremmin jopa kun vanhoilla vakio 200ccm suuttmilla (uskotte tai ette). :)

Aukioloajat tyhjäkäynnillä n. 1,4ms, DC 0,9%, ja seokset 15:1 ympärillä, ja saa laihemmalle vielä. :D
Jurmo Trimaran HT vene Volvo Penta AQ171A + megasquirt ->turbo
Volvo 340DL -86 -sleeeeeeper- Volvo "B254GT" 2,5L 16v turbo 408hv/664Nm
Volvo S90 -98
Audi A8 W12 2006
Post Reply