Page 1 of 1

ihan pihalla

Posted: Sat May 05, 2007 14:45
by tmikkola
mistä tuo ve taulukon % luku oikeen muodostuu tai siis mihin nähden se on esim 43%? :oops:

Posted: Sat May 05, 2007 15:28
by MrFairlane
PW = REQ_FUEL * VE * MAP * E + accel + Injector_open_time
Eli ruiskutuspulssin pituuden prosenttiosuus.

Sata prosenttia on siis laskettu arvo täyskaasuajolle vaparikoneessa.
Käytännössä max. VE voi olla sitten ihan jotain muuta.

Olenko oikeassa?

j

Posted: Sat May 05, 2007 19:51
by tmikkola
eli jos laitan tuota required fuel arvoa pienemmäksi esim 15.2=>14.0
tarvitsee silloin ve taulukon % lukua suurentaa jotta kone saisi yhtä paljon polttoainetta?

Posted: Sat May 05, 2007 20:31
by turbosbc
juu

Posted: Sat May 05, 2007 22:20
by KariM
Tuota varten on Megatunessa VE-taulun työkaluissa scale-toiminto.

http://en.wikipedia.org/wiki/Volumetric_efficiency

VE, eli volymetrinen hyötysuhde tarkoittaa sitä kuinka hyvin koneeseen menee ilmaa, ja sitä kautta polttoaineseosta. 100% tarkoittaa että sylinteri saisi yhdellä imutahdilla täsmälleen sen verran ilmamassaa, kuin sylinteriin mahtuu normaalissa ulkoilmanpaineessa. Silloin kun VE-taulun lukemat edustavat joka kohdassa koneen todellista volymetrista hyötysuhdetta, MS syöttää bensaa juuri sen määrän että seossuhteeksi muodostuu kaikkialla 14.7:1. Rikastusta/laihennusta haluttaessa taulukon VE-arvoja "valehdellaan" haluttuun suuntaan, jolloin myös syötetyn polttoaineen määrä muuttuu.

Tämä on nyt vain yksi tapa esittää käytettävän polttoaineen määrä.

k

Posted: Sat May 05, 2007 22:59
by tmikkola
äsken tulin tallilta pois. kaveri huomasi päivällä et oli bensaa mennyt öljyn joukkoon eikä mitään vähän sitä oli varmaankin 6 liraa... siis mitä vit...???
ei mitään "öljyt" pois ja uutta tilalle. sit halusin hieman laihemmalle ettei sitä olisi taas öljyjen joukossa nooh ei lähde enää käyntiin vaikka mitä teki.
huomenna starttailemaan ja säätelemään jos sen saa käyntiin uudestaan täydellä akulla.