Page 1 of 1
MS- yksimukiseen pyörään?
Posted: Mon Apr 30, 2007 10:47
by sWaltsu
Löysin ainoastaan ahdetun yksimukisen ms-juttua...
Mutta raakaan rautaan täytyisi saada ruisku?
Uusiksi pitäisi laittaa myös sytkä. Saako sen V2.2 toimimaan?
Vai kannattaako sytkään paneutua lainkaan?
Moottorin tekniikka on ~70´s joten mitään mullistavaa ei moottorin osalta vaadita?
Posted: Mon Apr 30, 2007 10:53
by JaniM
2- vai 4-tahtinen? On meinaan eroa saada toimimaan ja vähän lisää vois kertoa tietoja koneesta.
Eli vastaus saada toimimaan niin kyllä ja ei.
Megamanuaali luettu läpi jo?
Posted: Mon Apr 30, 2007 11:02
by sWaltsu
pikkunelarihan se. ja kaikki 150cc
On noita manuaaleja luettu => mutta tuntuu että jokainen Nipa Nokkela on oman opuksen tehnyt (mitä nyt googlettanut)... ¨Tuo Finsquirt - Suomenkielinen Megasquirt Wiki on luettu, mutta aika ~?~
Olisi vain tarjolla V2.2 rak.sarja ~120€... mutten oikein tiedä, onko kannattava tuohon?
Posted: Wed May 02, 2007 9:49
by sWaltsu
Mistä pieniä suuttimia?
Pyörän pinenen koon takia on ehkä ymmärrettävää ettei perus autojen suuttimet sovi? ==> vai sopiiko?
150cc
~6500rpm
¨15hv
mitähän muuta oleellista siihen?
Posted: Wed May 02, 2007 10:30
by JaniM
Onhan noita pienituottosia suuttimiakin autoissa. 125-165cc aika yleisiä.
Yksi tollanen suutin ja painettahan voi laskea pikkasen, jolloin tuottokin pienenee.
Mulla on tossa 5-6 suutinta muistaakseni jotain 125cc ja suutintukki 6 bemarin ylimääräisenä.
Mut seuraavaksi tulee mieleen sähkön saanti, kuin paljon irtoaa? Onko akkua? Bensapumppu syö melko lailla.
Mut lähtisin hakee vinkkiä noista prätkämenestystarimoista.
Askartelua vaatii kyllä. Onks toi Partcon tai vastaava setti? Sehän on aika iso kooltaan.
Mut tossa lisää vinkkiä.
Posted: Wed May 02, 2007 12:12
by sWaltsu
Partcon systeemi ilmeisesti kyseessä... => kun sitä alan todenteolla askartelemaan, voi jokin muukin tulla kyseeseen... mitään en ole vielä ostanut.
Juu eihän se piirilevy niin julmetun kokoinen ole? Kotelonhan voi aina vaihtaa.
Pyörästä saa kyllä virtaa, joten eiköhän se pumppua jaksa. ovat 2x55W lemppuja laittaneet moisiin kiinni. (itsellä ei valoja edes käytössä). Niin ja akku on sitten myös asennettava. => sähkönsaanti ei ongelma.
Ja ei ollut juuri muuta ongelmaa tiedossa, kuin suuttimien saanti => Mutta sekin alkaa näköjään ratketa.
Posted: Wed May 02, 2007 12:33
by JaniM
No ainakin Turtanan peruslevy 60x100mm ja sit taitaa olla jotain muita omavalmiste levyjä.
Eiks toi Partcon levy oo jotain 100x160mm? Mut jos on tilaa, niin nou problemo.
Eli suutinkin on hoidossa ja sähköä tulee, niin hommahan tuntuis olevan tehtävissä.
Posted: Wed May 02, 2007 13:27
by sWaltsu
juu... Eihän sitä tilaa nyt aivan järjettömästi, mutta ainahan nyt yhden piirilevyn saa hukattua.
Tuommoiseen "kiinarautaan" olisi tarkoitus.
http://www.kolumbus.fi/mauri.eerola/kuviavain/pera5.JPG
Pyörässä on nyt ~26mm kaasutin, onko läppärungon oltava kovinkin tarkasti samaa mikä on kaasuttimen koko? (avautumistahan voi rajoittaa.)
jokin 600cc ruuttapyörän läppärunko voisi olla aikas passeli á 150cc sylinterille per kurkku.
Mitä moisen ruuttaboxin virrankulutus on? => jotta voisi aluksi ajaa pelkällä akulla?
Ja noita ruuttaboksien versioita on erilaisia, mutta onko niissä perus "raudoissa" paljon eroja? => Partcon satsi???
Posted: Wed May 02, 2007 14:05
by ArttuH
Läppärunko voi olla jonkin verran isompi kuin kaasari, eipä jää ainakaan ahdistamaan. Ruiskun kanssa ylisuuresta läppärungosta ei ole niin paljoa haittaa kuin liian isosta kaasarista. Turhan isolla läppärungolla tulee lähinnä ongelmaa kaasun vasteen kanssa, kun pienikin avaus antaa koneelle runsaasti ilmaa, eli ajaminen menee kulmikkaaksi. Lisäksi läpän koko kannattaa pitää jossain suhteessa imukanavan kokoon, että imukanavistosta tulee järkevän mallinen. 600cc sporteissa taitaa yleensä olla liki 40mm läppiä, eli menee aika isoksi.
Itse ohjainboksi ei paljoa virtaa syö. Minimiin karsitussa asennuksessa pumppu vie valtaosan sähköstä. Piheimmät pumput syövät noin 3A, normaalit auton pumput luokkaa 4-6A. Suuttimien ajamiseen menee korkeintaan 1A/suutin, 100% pulssisuhteella, normaalisti alle puolet tuosta. Megasquirtti itse taitaa viedä alle 0,1A, oma versio taisi kuluttaa noin 50mA kun mitään oheishilppeitä ei ollut kytkettynä.
Posted: Thu May 03, 2007 8:52
by sWaltsu
Onko läppärungossa muuta ideaa, kuin säännöstellä ilmaa?
Eli semmoisen voisi periaatteessa askarrella itse?
Moottorin yläkierrosten tehoilla ei ole itselle mitään merkitystä. Alaväännön optimointi on pääasia... ilmeisesti sitten läppärunkokaan ei kannata olla turhan suuri
Minkä kokoinen on kaasunasennon tunnistin? (Ohm)
Posted: Fri May 04, 2007 7:16
by ArttuH
Periaatteessa läppärungon ainoa tehtävä on säädellä ilman määrää ja sen voi ihan hyvin askarrella itsekin, jos vaan taidot riittää. Vanhoista kaasareista voi saada hyviä aihioita. Tässäkin tapauksessa olisi varmaan kätevää yhdistää suuttimen kiinnitys läppärunkoon.
Vääntöalueeseen vaikuttaa koko imukanavan resonanssitaajuus, joka taas riippuu kanavan halkaisijasta ja pituudesta. Isompi ja lyhyempi kanava siirtää vääntöä yläkierroksille, pienempi ja pidempi taas alakierroksille. Eli tässä tapauksessa valitsisin läppärungon kooksi vaikka 26-30 mm ja koittaisin tehdä imukanavasta mahdollisimman pitkän. Kätevintä olisi tietysti jättää pituuteen jotain muunteluvaraa, jolloin voisi kokeilla eri vaihtoehtoja käytännössä.
Kaasunasennon tunnistimen (TPS) ohmimäärällä ei ole kovin suurta merkitystä, koska se toimii jännitteen jakajana. Luultavasti mikä tahansa väliltä 500 ohmia - 100 kilo-ohmia toimii. Yleensä nuo on luokkaa muutama kiloa.