Turbo uuno ja tyhjäkäynti ongelma
Posted: Fri Apr 27, 2007 22:45
Elikkä kyseessä pikkasen kutiteltu 1301cc turbo uuno. Isompaa ahdinta yn. laitettu. Viime kesänä auto oli ekaa kertaa ajossa megasquirtin kanssa ja sytkää ohjasi ja ohjaa vielä nykyäänki vakio microplex. Viime kesänä oli suuttimina 240cc/3bar ja nokka oli vakio melko laimee, asteista ja nostoista ei oo tarkkaa tietoa mut varmaan joku 250/8mm.
Nyt on talven aikana vaihdettu suuttimiks 315cc/3bar ja nokaks 290/11,5mm. Ongelma on tyhjäykännin huojunta. 3 tuntia yritettiin saada laitteeseen tyhjäkäyntiä säätämällä: seosta, kaasuläpän tyhjäkäyntiruuvia ja nokan ajotusta. Mitään järkevää ei kuitenkaa saatu aikaseks. Lähinnä ongelma on sellanen, että tyhjäkäynti heijaa 800-1400 rpm välillä. Ei oikestaan oo suurta vaikutusta kaasuläpän ruuvin säätämäsillä eikä juuri seoksellakaan. Aina vaan käynti heijaa. Seos myös heiluu aika paljon ja kun moottorin kierrokset laskee alle 1000rpm imusarjan paine on 80kpa. Sitte kun kierrokset nousee vähän yli 1000rpm, niin alipainetta alkaa samantien löytyä ihan reilusti.
Suuren ongelman aiheuttaa flektin päälle kytkeytyminen. Sillon akun jännite laskee voltilla ja käyntii putoaa 800rpm ja täristää pirusti. Kun flekti sammuu, ei käyntiä saa ylös muuta ku kaasua polkasemalla. Lisäks esim. ajovalojen päälle kytkeminen vaikuttaa käyntiin korvalla kuultavasti.
Mitä kannattais siis tehdä? Viimeks ei ehditty kokeilla akkujännitteen korjauskertoimen pudottamista 0.1ms/V:iin vaan se oli koko ajan se normi 0.2. Voisko se pelkästään aiheuttaa koko huojumisen? Sitte oon miettiny sellasta, että mitäs jos akun rinnalle laittais 1 faradin kondensaattorin? Voisko sillä saada aikaan sen, että jännite pysyis flektin päällä ollessa normaalissa tai edes lähes normaalissa, jotta koneen käynti ei muuttuis niin radikaalisti?
Muuten moottori toimii ihan normaalisti ja ottaa hyvin kierroksia.
Nyt on talven aikana vaihdettu suuttimiks 315cc/3bar ja nokaks 290/11,5mm. Ongelma on tyhjäykännin huojunta. 3 tuntia yritettiin saada laitteeseen tyhjäkäyntiä säätämällä: seosta, kaasuläpän tyhjäkäyntiruuvia ja nokan ajotusta. Mitään järkevää ei kuitenkaa saatu aikaseks. Lähinnä ongelma on sellanen, että tyhjäkäynti heijaa 800-1400 rpm välillä. Ei oikestaan oo suurta vaikutusta kaasuläpän ruuvin säätämäsillä eikä juuri seoksellakaan. Aina vaan käynti heijaa. Seos myös heiluu aika paljon ja kun moottorin kierrokset laskee alle 1000rpm imusarjan paine on 80kpa. Sitte kun kierrokset nousee vähän yli 1000rpm, niin alipainetta alkaa samantien löytyä ihan reilusti.
Suuren ongelman aiheuttaa flektin päälle kytkeytyminen. Sillon akun jännite laskee voltilla ja käyntii putoaa 800rpm ja täristää pirusti. Kun flekti sammuu, ei käyntiä saa ylös muuta ku kaasua polkasemalla. Lisäks esim. ajovalojen päälle kytkeminen vaikuttaa käyntiin korvalla kuultavasti.
Mitä kannattais siis tehdä? Viimeks ei ehditty kokeilla akkujännitteen korjauskertoimen pudottamista 0.1ms/V:iin vaan se oli koko ajan se normi 0.2. Voisko se pelkästään aiheuttaa koko huojumisen? Sitte oon miettiny sellasta, että mitäs jos akun rinnalle laittais 1 faradin kondensaattorin? Voisko sillä saada aikaan sen, että jännite pysyis flektin päällä ollessa normaalissa tai edes lähes normaalissa, jotta koneen käynti ei muuttuis niin radikaalisti?
Muuten moottori toimii ihan normaalisti ja ottaa hyvin kierroksia.