Page 1 of 1

bensapumpun rele ei mene päälle

Posted: Thu Apr 26, 2007 21:34
by tmikkola
tarvitseeko mega kierroslukutietoa ennenkuin kytkee bensapumpun releen päälle? eikös sen pitäisi pyörittää pumppua 2 sek. kun laittaa virrat päälle?

mulla on kytkettynä bensapumpun releen maatto (releen nasta 85) megan nastaan 37 ihan kuin kytkiksessä muttei se anna maata sieltä vaikka mega saikin virtaa. sitten kun laitoin siihen releelle suoraan maata toimi.

nn

Posted: Sat Apr 28, 2007 1:54
by tmikkola
mitä lankulta on mahdollisesti mennyt? :shock: :shock: kun ei se bensapumpun maadotus toimi. kyseessä partcolta ostettu v2.2

Posted: Sat Apr 28, 2007 8:20
by j-k
No se bensapumpun releen transistori vaikkapa.. Syttyykö se fuel-ledi 2sek ajaksi kun pistää virrat päälle?

Mittaa jännitettä trankun kollektorin (kotelossa on kollektori myös jos metallinen 2N2222) ja maan väliltä kun virrat menee päälle. Jos on koko aika ~12V niin sen jälkeen kannalta sama. Jos kannalla jännite vaihtuu +5V -> 0V 2sek kuluttua niin trankku pimee.. Tai juotokset viturallaan.

Posted: Sat Apr 28, 2007 8:44
by Jankos
Eikös näissä viimesimmissä koodeissa ole se bensapumpun ohjaus oletuksena pois päältä?

Eli laita se bensapumpun ohjaus päälle muistaakseni cranking valikosta?

j

Posted: Sat Apr 28, 2007 11:13
by tmikkola
en ainakaan löytänyt tuolta megatunesta mitään bensapumpun ohjaukseen viittaavaa. käytössä 29v muistaakseni...

h

Posted: Sat Apr 28, 2007 13:13
by tmikkola
olipas siellä cranking valikossa "prime pump" asennossa 0 mutta vaikka laitoin sen always asentoon ei vaikutusta.
megatunen vasemmassa alakulmassa pumpun kuva muuttuu vihreäksi kun laittaa virrat päälle n 2sek. ja aina kun starttaa et ilmeisesti ohjelmallisesti toimisi mut lankulla vikaa. kokeilin toista loottaakin mutta en saanut siltikään relettä kytkeytymään päälle. luultavasti koska mulla oli siinä 0.08 hires....

ledi ei vilkkuillut missään kohtaa...

Posted: Sat Apr 28, 2007 13:55
by risu
Kannattais varmaan tarkistaa ainaki se megan liittimeltä lähtevä johtosarja.

b

Posted: Sat Apr 28, 2007 14:34
by tmikkola
otin liittimen megasta irti ja kävin sitä yleismittarin piipperillä läpi mutta ei se navan 37 johto ollut muihin johtoihin yhteydessä.

hieman sapettaa kun ainut tämänhetkinen ongelma on joku v...n releen ohjaus.

c

Posted: Sat Apr 28, 2007 19:57
by tmikkola
kaikennäköistä taas kokeiltu

stimulaattorin löin kiinni ja kun kytkee virrat niin pa-pumpun ledi palaa juurikin tuon 2 sek. niinkuin kuuluukin.

sitten mittasin kuinka paljon on vastusta maan ja navan 37 välillä kun megaan kytkee virrat 2 sek ajan n.800ohm

vaihdoin toiseen lootaan koodiksi 29v ja kokeilin sillä muttei silti toimi.

voiko tuohon megan napaan 37 kytkeä 12v? mittailin releeltä että tuohon napaan 85 tulee 12v kun siinä on virta ja herätevirta kytkettynä. sama homma toisellakin releellä..

ei kait siinä muu auta kun mennä hakemaan osia ja vaihdella eli ilmeisesti Q5 ja Q3 kannattaisi ensimmäisinä vaihtaa?
muita ehdotuksia??

fbg

Posted: Sun Apr 29, 2007 22:58
by tmikkola
"No se bensapumpun releen transistori vaikkapa.. Syttyykö se fuel-ledi 2sek ajaksi kun pistää virrat päälle?

Mittaa jännitettä trankun kollektorin (kotelossa on kollektori myös jos metallinen 2N2222) ja maan väliltä kun virrat menee päälle. Jos on koko aika ~12V niin sen jälkeen kannalta sama. Jos kannalla jännite vaihtuu +5V -> 0V 2sek kuluttua niin trankku pimee.. Tai juotokset viturallaan."


Joo mittasin nuo Q3 ja Q5. Q3:n kannalta vaihtui juurikin 4,5-0v 2 sekunnin aikana et se olisi pimeänä ja tuohon Q5:n kollektorin ja maan välillä ei ollut virtaa oikeastaan ollenkaan ja sekin vähän hävisi hetken päästä..

Re: fbg

Posted: Mon Apr 30, 2007 5:47
by j-k
tmikkola wrote:"No se bensapumpun releen transistori vaikkapa.. Syttyykö se fuel-ledi 2sek ajaksi kun pistää virrat päälle?

Mittaa jännitettä trankun kollektorin (kotelossa on kollektori myös jos metallinen 2N2222) ja maan väliltä kun virrat menee päälle. Jos on koko aika ~12V niin sen jälkeen kannalta sama. Jos kannalla jännite vaihtuu +5V -> 0V 2sek kuluttua niin trankku pimee.. Tai juotokset viturallaan."


Joo mittasin nuo Q3 ja Q5. Q3:n kannalta vaihtui juurikin 4,5-0v 2 sekunnin aikana et se olisi pimeänä ja tuohon Q5:n kollektorin ja maan välillä ei ollut virtaa oikeastaan ollenkaan ja sekin vähän hävisi hetken päästä..
Toi testi stimulaattorilla jo kertoi trankun ja laitteen toimivan oikein. Ota johtosarja megasta irti, kytke virta päälle ja maadoita releelle menevä karva. Vetääkö pumpun rele?

n

Posted: Mon Apr 30, 2007 18:02
by tmikkola
kyllä rele toimii.

Re: n

Posted: Mon Apr 30, 2007 19:48
by j-k
tmikkola wrote:kyllä rele toimii.
Johtosarjan päästä maatettunakin? Jos mega toimii ja johtosarja ja relekin niin missä se vika on?
:P

fg

Posted: Mon Apr 30, 2007 21:01
by tmikkola
siis vian on pakko olla lankulla koska rele toimii kun sen maattaa johtosarjan päästä, megatunessa fuel pump ruutu muuttuu 2 sek ajaksi vihreäksi kun laittaa virrat päälle eli koodissa tai asetuksissa ei ole vikaa.

ainakin tuo Q3 on rikki jos tuo testi pitää paikkansa minkä itse esitit j-k.

pistin toisen johdon yleismittarista siihen Q3:n kollektoriin ja toisen piuhan maahan ja sieltä tuli juutikin se 4,5v ja 2sek aikana hävisi kokonaan.

vastusta tuosta 4.5v syntyy tuo 800ohm maahan ja ilmeisesti siksi se rele ei mene päälle kun se ei saa tarpeeksi maata..

olisin nuo transistorit jo vaihtanut jos niitä olisi tänään saanut et olisi ollut varmuus asiasta.