Page 1 of 1
rpm sekoilee startatessa?!?
Posted: Tue Apr 24, 2007 20:43
by Lexa
onkohan kukaan muu törmänny vastaavaan robleemaan? elikkäs, kun kone käy kaikki pelaa ihan ok... mut startatessa, kun kierroksien kuuluis huidella jossain 300-400 tienoilla ni saa välillä ihan ihme piikkejä --> rpm 900!

Posted: Wed Apr 25, 2007 7:03
by ArttuH
On törmätty. 12-1 triggeripyörällä varustettu systeemi moottoripyörän koneessa. Etenkin akun ollessa vähän vajaampi tykkää sekoilla. Ilmeisesti puuttuvan hampaan tunnistus sekoaa kun koneen pyörimisnopeus heittelee liikaa.
Minkälainen kokoonpano on kyseessä?
Posted: Wed Apr 25, 2007 21:04
by Lexa
elikkäs kyseessä on 2.5 litranen kutos bemari. MS ohjaa tässä vaiheessa vasta pelkkää syöttöö, kipunan hoitelee oma jakaja ja sytty-yksikkö.. rpm tieto otettu puolalta.. tiä sit et antaako toi puola jtn piikkejä, konkka laitettu puolan napojen väliin, ilman sitä ei pelannu millään tavalla... kierrokset ku putos johonkin 800 hujakoille ni alko kiekkatieto näyttään ihan mitä sattuu. vois tietysti koittaa viä laittaa tonne konkan kans sarjaan vastuksen ja kokeilla ottaa tiedon niiden välistä..
Posted: Wed Apr 25, 2007 21:37
by risu
Vie ainaki se opton paluumaa pois boksista äläkä kytke suoraan levyyn (se XG1-2 kytky).
Posted: Wed Apr 25, 2007 23:08
by Lexa
noniin... nyt alko tuleen semmosta cyborgi-kieltä et meitsi putos kärryiltä
ei oo tuo elektroniikka ihan niitä vahvimpia puolia

rautalankaa, kiitos..
Posted: Thu Apr 26, 2007 9:15
by risu
En tiedä rautalangasta mutta tässä lainauksia megamanualin kasausoppaasta:
54. Now, it is choice time again, this time regarding the opto-isolator installed at U4. The LED inside of the opto-isolator is fired by a signal provided by the ignition system. The pulses existing on an ignition, especially when pulled directly off of the coil primary, can spike to very high voltages. The return path of the LED is terminated to jumper pad XG1. This return path can either go directly to the board ground (by placing a jumper from XG1 to XG2), or, the return can be brought out of one of the jumper slots on the DB-37 connector (like X11), and then grounded with a separate wire on the DB-37 connector, thus isolating the ground. Note: for the ECU to work on the stimulator, then the XG1 terminal needs to be hooked to XG2, and right now we are doing stimulator testing, so install a jumper from XG1 to XG2. Now, when you install the ECU, if you need isolation because the tach signal is resetting the ECU (for those installs tapping right off of the ignition coil (-) terminal), then you can remove this jumper and connect XG1 to X11, and ground this pin (#25 for X11) with a separate return wire. Note: if you are using a tach output from an aftermarket or many OEM setups, the tach signal is a nice +12V pulse - these will work fine with the XG1 terminal jumpered to XG2 in the install. Again: for testing right with the stimulator, hook XG1 to XG2. Later, after you install this on your vehicle, if you have reset problems, then remove this jumper and jumper XG1 to X11, and bring out a separate return ground wire.
Note: Do not mistake XG1 and XG2 for X1or X2. XG1 and XG2 are near R10.
Eli XG1 ei kytketä hyppylangalla XG2 niinkuin normaalisti vaan XG1->X11(tai joku muu vapaa nasta Dsub-liittimellä). Tämän jälkeen Dsub-liittimeltä sama nasta kytketään johtosarjassa omaa paluureittiä esim moottorin runkoon tai tukevaan maahan, ei megan johtosarjan maahan suoraan. Tällöin optinen sytkäpulssin erottelu toimii paremmin vaikeissa oloissa (kuten esim kärjellisen jakajan kanssa mutta sullahan tosin ei ole kärjellistä, ellei tosi vanha bimmeri kyseestä).
Some installations have reported problems with low rpm “spikes”. Typically this sees the reported rpm at 1100 rpm jump to 5000+ rpm for short periods. This can make idle and off-idle tuning difficult. To fix this, install the “Dave” capacitor. This is a 0.22µF, cap across the junction of D5/R10 to XG1. (See the ignition triggering section of the Sensor and Wiring section of this manual for details).
Erityisesti tää "Dave" konkka kannattaa asentaa lisäksi laudalle.
Myös tämä kohta kannattaa huomioida:
51. Install and solder C12, the Ed capacitor (399-1818-1-ND, 0.001µF, 102 marking). The value of this capacitor may need to be increased if there are noise problems with the tach signal - values up to 0.1uf will work. The 0.001uf value is a good starting point.
Eli jos sulla on todnäk toi 0.001u tuossa mikä normaalisti asennetaan niin vaihtamalla konkka arvoon 0.01u voisi auttaa.
Posted: Thu Apr 26, 2007 12:46
by cockjerry
Täytyykin koklata faijan autoon tota "Dave" konkkaa.
Välillä antaa just 1100rpm piikin +5000rpm. Piikit ei näy logissa, ainoastaan megatunen mittarissa startissa. Senkin huomaa ainoastaan kun se viisari jää huippuarvoonsa. Eli todella lyhyistä/pienistä piikeistä kyse.. startissa välillä vaan sekoaa tai paukuttaa kipinää ennen aikojaan.
Sytkän ohjaus siis käytössä / HALL + jakajasytytys.
Posted: Thu Apr 26, 2007 13:02
by risu
Niin ja kannattaa ehkä vaihtaa vaihtaa ja lisätä noi konkat eka, jotenkin eka kelasin että konkkia oli jo muutettu mutta puhuitki puolan päästä. Helpompaa muuttaa noi ensin ja katsoa jos toimii kun ei tartte johtosarjaa muokata.
Posted: Thu Apr 26, 2007 22:57
by Lexa
juu eli kärjetön sytty on tosiaankin kysymyksessä... kiitoksia nopeista vastauksista, tarttee kokeilla alkuunsa tuommosilla muutoksilla.. kirjottelen lisää jahka saan kokeiltua, katotaan minkälaista muutosta tapahtuu.