Page 1 of 1

Fordin 2.9i V6 + MS

Posted: Tue Mar 27, 2007 18:45
by Jarkko
Tervehdys kaikille, uusi tuleva megaruuttaaja ilmoittautuu.

Kaverin projektiautoon pitäisi ruveta rakentamaan ruiskua ja sytkää, eli lienee paras kertoa siis mikä on kyseessä:

Ford Sierra 2.9i (efi) V6, MAP-anturilla varustettu versio ruiskusta

Tarkoitus on auto ensin saada liikenteeseen vaparina, myöhemmin ahtimia kehiin. Tällä hetkellä on jotain pientä tehty kansille/imusarjalle/jne sekä hiottu nokkakin taitaa olla kotiutunut. Tällä hetkellä ei oikein tuon vakioruiskun kanssa käy nätisti, melko rikkaalle vetää koko ajan ja on hieman, hmm, ailahtelevainen. Ymmärsin, että menee nokan piikkiin tämä, Fordin oma ruisku ei siitä tykkää. Tai näin olin jostain lukevinani.

Elikkäs, mites tämmöinen projekti lähtee käyntiin? Tekniikkapuoli on hanskassa, ja jonkin verran sähkötkin mutta tämä MS on ihan uusi tuttavuus vielä. Mitä noista jo olemassa olevista antureista voi hyödyntää, kannattaako käyttää vakioruiskun johtosarjaa jne?

Kaikki neuvot ja vinkit otetaan kiitollisena vastaan, osien hankkimispaikoista lähtien. Ja eipä ole poissuljettu vaihtoehto sekään, jos löytyy joku ystävällinen sielu joka olisi valmis pientä korvausta vastaan tuon Megasquirtin väsäämään ja myymään, siis itse purkin jne.

Sori pitkä sepostus mutta toivottavasti kestätte.

Posted: Wed Apr 11, 2007 22:01
by Jarkko
Noh, eikö kukaan halua antaa mitään vinkkejä? :)

Posted: Wed Apr 11, 2007 22:17
by Vauhtivaunu
No joo. Megan rakentajia ja myyjiä foorumilta löytyy markkinapaikalta. Kannattaa ostaa, jos ei oo kunnon kolvia ja ei oo tehny elektroniikkajuttuja.
Useimmat veden- ja ilmanlämpöanturit saa sovitettua megaan. Esim. cossun imuilmanlämpöanturia on käytety ahdetuissa squirttikoneissa. Kaasuläpän asentoanturi pitää olla "potentiometri". tuommosia on esim. volvon 850-sarjalaisissa ja tarvikkeena löytyy varaosaliikkeistä.
Imusarjan paineanturi on laudassa kiinni ja tulee rak. sarjan mukana. Jos koneessa on jyrkät nokat, niin paineanturin toiminta menee helposti sekasin ja on helpompi käyttää kaasuläpän asentoanturin toimintaan perustuvaa säätöä ns. AlphaN. ja turbokoneissa Hybrid AlphaN, joka ottaa paineilla huomioon MAPin (imusarjanpaine). Kaikki kapeekaistalambdat käy ja tn. kaikki laajakaistaset myös. Laajakaistalambdan avulla bensakartan säätö helpottuu huomattavasti, kun voi käyttää ohjelmia, jotka muokkaa karttaa lambdan mukaan.

Noin aluksi, kysyen lisää.
ps. lue megamanuaali, se autaa niiin paljon asennuksessa ja säätämisessä (ei tarvi arvailla juttuja yhtä paljon kun ite tein aluksi :oops: )

Posted: Mon Apr 23, 2007 8:42
by tanari
onko projekti edennyt? itsellä on nyt juuri megasquirt projekti menossa 2.9 kutoseen, meinasin käyttää alkuperäistä sarjaa missä on suuttimet + anturit.

vielä pitäis vetää johdot siitä liittimestä autoon sisälle ja kytkeä megan liittimeen, hommaa olis siis aika paljon.