Page 1 of 1

tps eroavaisuudet

Posted: Tue Mar 20, 2007 22:32
by zhakal
auton mylly on 4age tilasin vpv uudent asento anturin. irroitin vanhan ja kun vertailin näitä niin tämä vanha on pirusti isompi. eli eihän tuo uusi sinne sovi. mites nyt? pystyykö tuota vanhaa asentoanturia hyödyntämään?

Posted: Thu Mar 22, 2007 16:24
by villek
En tunne ko. moottoria, mutta jos anturi on potentiometrityyppinen, eli vastus muuttuu koko matkan, niin pitäis käydä. Anturi ei siis saa olla tyypiltään kytkin joka tajuaa vain tyhjäkäynnin ja täyskaasun. Pikainen googletus sanos että vois olla kytkin tyypiltään tuo, varma en kuitenkaan ole. Jos ei muuten niin yleismittarilla selviää.

Posted: Thu Mar 22, 2007 16:56
by zhakal
villek wrote:En tunne ko. moottoria, mutta jos anturi on potentiometrityyppinen, eli vastus muuttuu koko matkan, niin pitäis käydä. Anturi ei siis saa olla tyypiltään kytkin joka tajuaa vain tyhjäkäynnin ja täyskaasun. Pikainen googletus sanos että vois olla kytkin tyypiltään tuo, varma en kuitenkaan ole. Jos ei muuten niin yleismittarilla selviää.
joo ne on mutta corollan koneen anturi toimii kahdella piikillä mikä vääntää anturin nystyröitä kun taas vpv anturi on paljon pienempi ja se toimii yhdellä "tapilla" mikä tulee keskelle.

Posted: Thu Mar 22, 2007 17:10
by jake74
corollassa on katkaisija mallinen kaasuläppäanturi.

Posted: Fri Nov 20, 2009 16:05
by Skal Tura
Väärin.

Kyllä se on ihan potentiometri tyyppinen.

Esim http://www.ae92gts.com/ae92gts_tps.html voit katsoa pinnit ja vastusarvot.

IDL kyllä katkeaa sitten kun on tarpeeksi auki, mutta se itse asento katotaan potentiometristä. Tuo IDL varmaan on tyyppiä "yhteydessä+kierroksia=katkase bensan syöttö" ECUssa.

Posted: Fri Nov 20, 2009 20:00
by Jasen2624
Gen1 4a-fe on katkasija mallinen ja osa vanhemmista ruiskuista. 4a-ge ja Gen2 4a-fe ja 7a-fe esim. ovat potikkalla.
Ja saa helposti toimimaan mekassa.

Posted: Sat Nov 21, 2009 5:07
by Benkku
zhakal wrote:corollan koneen anturi toimii kahdella piikillä mikä vääntää anturin nystyröitä...
Tähän liityen tuo potentiometrin 'jousta vasten makaava' kääntö kannattaa muuttaa sellaiseksi, että anturi liikkuu kiinteästi kaasuläpän avauskulman mukaan.

Eräässä ahdetussa 4AGE moottorilla varustetussa vehkeessä pähkäilin jonkin aikaa datalogin kaasuläppäpotentiometrin 'häiriötä' - TPS signaali ns. 'pomppi'. Kaasuläpän kulma näytti datalogista katsottuna, muuttuvan nopeasti osakaasulla ja 'värähtelevä potentiometri' aiheutti kiihdytysrikastuksen päällä-olon. Ongelma osoittautui mekaaniseksi, potentiometrin 'vetotyypistä' johtuvaksi.