Page 1 of 1
Innovate LC-1 ja Megasquirt
Posted: Fri Mar 16, 2007 5:39
by BlackZ
Eli kun asennan tuon Innovaten LC-1:n (syksyllä -06 uutena hankittu malli) tuohon Megasquirtiin (V2.2 Partco), niin mitäs muutoksia sitä sitten pitikään tehdä softaan ja ite rautaan. Riittääkö nämä:
- Zenerdiodi D11 poistetaan
- Muutaman sadan ohmin vastus LC-1:n analogialähdön ja Megasquirtin lambda sisäänmenon väliin
- LC-1:n analogialähtö muutetaan niin, että 10:1 = 0V ja 20:1 = 5V
- Settings.ini tiedostosta muutetaan #unset INNOVATE_0_5_LINEAR eteen # set ja NARROW_BAND_EGO eteen vastaavasti #unset
- Megatune -> Exhaust Gas Settings -> EGO Sensor Type muutetaan Wide bandiksi ja EGO Switch Point (V) 2.350
Onko tuossa nyt jotaki turhaa, väärää tai vieläkö puuttuu jotain kikkailuja mitä pitää tehdä, jotta LC-1:n saa laitettua Megasquirtin kanssa toimimaan?? Nämä tiedot löysin pikaisella katsauksella asian tiimoilta täältä...

Posted: Fri Mar 16, 2007 7:55
by ArttuH
Kuulostaa ihan oikealta. Tuohon tyyliin ainakin olen sen kytkenyt ja säätänyt.
Lisäksi sitten LC-1:n normaalit kalibroinnit ohjeen mukaan.
Posted: Fri Mar 16, 2007 9:07
by Kimmo's
Moi,
mikä juttu tuo Zenerin poistaminen on? Itse en muista poistaneeni mitään zenereitä, kun vaihdoin kapeakaistasta Innovateen....
- Kimmo
Posted: Fri Mar 16, 2007 11:18
by _P_
Zeneri alkaa vääristää jännitettä kun se lähenee viittä volttia ja mega ei näytä oikein.
Jos tuo innovate on uutta mallia (sinimusta laatikko) ei tartte tuota sarjavastusta ollenkaan.
Posted: Fri Mar 16, 2007 11:21
by volvoman
Jahas, tätähän mulle ei ole missään lueteltu ollenkaan, vaikka olen mitkä ohjeet läpi lukenut...
Nyt on tässä 1½ vuotta ajettu tolla innovaten laajakaistalla kytkettynä megaan ilman komponenttimuutoksia...
Posted: Fri Mar 16, 2007 11:30
by ArttuH
No, tuolla zenerillä on vaikutusta vasta ihan viiden voltin tuntumassa, eli käytännössä se vääristää ainoastaan erittäin laihan seoksen tuloksia. Suurinpiirtein 19:1 nurkilta alkaen ja näitä harvempi juurikaan säätelee. Nämä siis tuolla tyypillisellä jännite/seos-skaalauksella.
Posted: Fri Mar 16, 2007 11:50
by Kimmo's
OK, eli hommalla ei siis ole käytännön merkitystä, jos ei halua hifistellä. Kiitos tiedosta!
- Kimmo
Posted: Fri Mar 16, 2007 12:38
by BlackZ
_P_ wrote:Zeneri alkaa vääristää jännitettä kun se lähenee viittä volttia ja mega ei näytä oikein.
Jos tuo innovate on uutta mallia (sinimusta laatikko) ei tartte tuota sarjavastusta ollenkaan.
Jaa kyllä tuon luulis olevan uusinta mallia kun kerran ostin sen nyt syksyllä ja sitä piti ihan vielä odottellakin, ku tuli ensin saksasta VPV Racingille... Vaan ei siinä mun mielestä kyl sinistä väriä ole, vaan täysmusta se on..? Eli eikö oo sitte uusinta mallia??
Niin ja minkäs kokoinen vastus tuohon olis suurinpiirtein hyvä? Vai onko niin väliä?? Juu kalibroinnit tehty jo syksyllä ku sillon sen asentelin muuten kiinni... Ja jouluna lisäsin toiseen analogialähtöön Auto Meterin Sport-Comp seosmittarinki...
Posted: Fri Mar 16, 2007 13:30
by Höylä
kysellään täällä, kun on vielä hieman epäselvää tuon lc-1 asetuksista
eli kumpaako asetusta nyt oikein käytetään megasquirtin asetuksissa...
INNOVATE_0_5_LINEAR vai
INNOVATE_LC1_DEFAULT (on nyt mulla käytössä)
ja mitä eroja noiden asetusten välillä on esim. seossuhteen oikeellisuuteen
LC-1:n analogialähdön olen muuttanut niin, että 10:1 = 0V ja 20:1 = 5V
Posted: Fri Mar 16, 2007 16:30
by _P_
BlackZ wrote:_P_ wrote:Zeneri alkaa vääristää jännitettä kun se lähenee viittä volttia ja mega ei näytä oikein.
Jos tuo innovate on uutta mallia (sinimusta laatikko) ei tartte tuota sarjavastusta ollenkaan.
Jaa kyllä tuon luulis olevan uusinta mallia kun kerran ostin sen nyt syksyllä ja sitä piti ihan vielä odottellakin, ku tuli ensin saksasta VPV Racingille... Vaan ei siinä mun mielestä kyl sinistä väriä ole, vaan täysmusta se on..? Eli eikö oo sitte uusinta mallia??
On tuo varmaan sitä uutta mallia, itse kans ostin VPVltä syksyltä heti kun se niitä sai jostain hommattua, varmaan samaa erää. Se pahvikotelo missä se oli pakattu on siis sinimusta, pääosin kyllä ihan musta, itse laite taitaa olla samanlainen täysmusta vanha ja uusi versio.
Posted: Fri Mar 16, 2007 20:08
by oldis
Sarjanumerostahan sen tunnistaa, ainakin CLC-alkuiset on uudempaa mallia.
Posted: Fri Mar 16, 2007 20:24
by Kimmo's
Höylä wrote:kysellään täällä, kun on vielä hieman epäselvää tuon lc-1 asetuksista
eli kumpaako asetusta nyt oikein käytetään megasquirtin asetuksissa...
INNOVATE_0_5_LINEAR vai
INNOVATE_LC1_DEFAULT (on nyt mulla käytössä)
ja mitä eroja noiden asetusten välillä on esim. seossuhteen oikeellisuuteen
LC-1:n analogialähdön olen muuttanut niin, että 10:1 = 0V ja 20:1 = 5V
Moi,
mun mielestä kannattaa tarkistaa nuo asetukset. Innovaten saitilla mainitaan noista LC-1:n default asetuksista seuraavaa:
LC-1
By default, Analog Out 1 is set up to simulate a narrowband oxygen sensor. Analog Out 2 is set up for 0V = 7.35 AFR and 5V = 22.39 AFR.
Eli tuo Megan asetus INNOVATE_LC1_DEFAULT viittais johonkin muuhun kun tuohon sun ohjelmoimiin 10:1 = 0V ja 20:1 = 5V asetuksiin. Mun mielestä tossa tapauksessa sun pitäis nimenomaan käyttää tuota INNOVATE_0_5_LINEAR asetusta.
Itse olen Innovaten ohjelmoinu just samaten kun sulla ja mulla on käytössä tuo INNOVATE_0_5_LINEAR asetus. Penkissä viime syksynä Megan loki ja penkittäjän laajakaista näytti ihan samoja lukemia.
Toivottavasti joku viisaampi voi vahvistaa miten nuo tulisi oikeasti olla. On ikävä sulatella mäntiä pienen konfigurointivirheen takia, kun luotetaan väärään seoslukemaan....
- Kimmo
Posted: Fri Mar 16, 2007 21:16
by SamiH
Nimenomaan noin kuin Kimmo tuossa kertoo.
LC1_default LC1:selle ilman analogialähtöjen muutoksia.
Innovate_0_5_LINEAR vain jos analogialähdöt on muutettu tuoksi 10:1 = 0V ja 20:1 = 5V. Muistaakseni joku Innovaten aikaisempi laajakaista on käyttänyt noita arvoja, josta tuo on sitten periytynyt. Tuo LC1_Default tuli Megasquirttiin vasta myöhemmin.
Posted: Fri Mar 16, 2007 21:42
by Höylä
ok. eli jos konffaan lc-1 takaisin siihen "0V = 7.35 AFR and 5V = 22.39 AFR" oletukseen, niin silloin ei pitäis olla ongelmia, jos megassa on valittuna se INNOVATE_LC1_DEFAULT
tarkoituksena kun olis käyttää terästettyä bensiiniä, niin tuo 10:1 AFR ei välttämättä enää riitä kertomaan totuutta seoksista
eikä tässä mitään vahinkoa vielä ole tapahtunut, kone ei vieläkään ole ollut kunnolla ajossa ja mitä olen logeja tutkinut, niin asetuksilla näyttäis olevan n. 1-1,5:1 ero AFR:ssa... rikkaalla kone on silti ollut, kumpaa tahansa asetusta on käyttänyt

mulla ei AFR target kartassa mennä missään vaiheessa alle 13:1 AFR... ahdoilla ollaankin sitten jo vähintään siinä 10:1-11:1 AFR...
enkä enää ole varma koko asiasta, että olenko muuttanut jo muutenkin takaisin lc-1 asetuksista sen "0V = 7.35 AFR and 5V = 22.39 AFR" pitää tarkistaa asia, kun käyn konetta seuraavaksi rassaamassa

sen muistan, että ainakin kerran muutin sen siihen 10:1-20:1 asetukseen...mutta kun tuo muisti on nykyään mitä on

Posted: Sat Mar 17, 2007 8:38
by KariM
Zeneristä: Itse olen poistanut niitä sen jälkeen, kun kerran mittasin että 5v1 zeneri alkoi klamppaamaan jännitettä jo 3,6v kohdalla. Kytkentänä joku megan ad-tulo. Pikaisesti laskettuna tämä tarkoittaisi sitä että tuolla afr10-20 välillä tulokset yli 17,2 ovat vääristyneitä. Useimmassa tapauksessa ei tuosta alueesta olla kiinnostuneita. Itseäni vaan harmittaa jos Megatunen mittarit eivät näytä sitä mitä sisäänsyötetty jännite antaisi olettaa.
Posted: Sat Mar 17, 2007 10:53
by Höylä
kuinkas tuo juttu, kun megatunen AFR mittari näyttää vain arvoja väliltä 10:1-19.4:1... ja LC-1 antaa default asetuksella arvot väliltä 7.35:1 ja 22.39:1... lambda mittari pitäis käsittääkseni näyttää tuolla innovate default asetuksella oikein, eli 0v = 0.5 ja 5v = 1.5 lambda
kokeilin tehdä tälläiset
muutokset msns-extra.ini:n jos tuo AFR arvokin olis sitten lähempänä oikeaa, vai onko tuo taas jotain mun sekoilua
saahan tuo tarkastettua kokeilemallakin, mutta olisko kellään varmaa/valmista tietoa asiasta
edit: kävin tänään tarkistamassa omat asetukset ja oli näemmä tuo default asetus käytössä sekä megassa, että LC-1... joko olen muuttanut sen aiemmin jo takaisin siihen 7.35:1 - 22.39:1 AFR tai sitten en ole sitä ikinä muokannutkaan...
Posted: Wed Mar 21, 2007 13:17
by Höylä
eilen kokeilin verrata logworks2 ja megan näyttämää AFR arvoa, molemmissa sama 11.3:1 AFR tyhjäkäynnillä, eli kai tuo oikein näyttää
jos joku ihmettelee tuota tyhjäkäynnin AFR arvoa, niin selitys on se, että bensiinissä oli eilen n. 40 % etanolia, kun oli bensa melkein loppu, niin piti jatkaa sitä sinolilla...

Posted: Wed Mar 21, 2007 15:54
by BlackZ
Vaan eikös se mee oikein näinkin kuten minä olen tehnyt:
Megasta asetukset LINEAR 0-5V 10-20:1 ARF (siis ei DEFAULT) ja sitten LM Programmerilla vaan LC-1:n analog outin ohjelmointi lineaariseksi ja arvot 0V = 10:1 ja 5V = 20:1... Eikös pitäs olla just eikä melkeen oikein noinkin??
Posted: Wed Mar 21, 2007 16:15
by Höylä
juu, minä vain haluan koko LC-1 skaalan käyttöön

siis myös alle 10:1 AFR arvot näyttöön tarkasti, eikä vain, että ne on alle sen 10:1 AFR...
m
Posted: Sat May 05, 2007 20:29
by tmikkola
miksi tuo "muutaman sadan ohmin vastus" megan ja lc-1:n analogilähdön väliin?
Posted: Sat May 05, 2007 20:45
by risu
Kai se on ajateltu rajoittamaan virtaa mikä pääseen kulkemaan läpi. Tosin ei se tuossa yksinään mitään auta jos se D/A-muunnin hajoaa kuitenkin heti kun maatasoon tulee negatiivinen potentiaaliero. Näitähän on hajonnu käyttäjillä vastuksen olemassaolosta huolimatta. Suurin hyöty pelkästä vastuksesta on että jos signaalin vahingossa kytkee maahan niin D/A-muunnin ei kärähdä laakista niinkuin se tekee jos vastusta ei ole linjassa.
Parempi noihin vanhempiin LC-1 jos pistäisi sen shottkydiodin LC-1:n analogimaasta signaaliin ja sen perään se vastus megalle päin. Innovaten mukaan suojaksi voisi myös lisätä 5.6v zenerin signaalin ja maan väliin eli schottkyn kanssa rinnan, mutta en oikeen jaksa uskoa että megalta tulisi ikinä mitään jännitepiikkejä tohon suuntaan missään skenaariossa. Jos haluaa niin megan laudallekki voi pistää sen zenerin sen 5v1 tilalle.
Posted: Thu Feb 21, 2008 21:19
by jantunen
Eli jos tuo D11 poistetaan laitetaanko tilalle hypäri vai otetaanko se vain pois?
Posted: Thu Feb 21, 2008 22:44
by _P_
Pois vaan, ei tilalle mitään.
Re: Innovate LC-1 ja Megasquirt
Posted: Wed Apr 29, 2015 20:13
by iskender3
Hommasin käytetyn Innovate LC-1:sen.
Kun auton käynnistää, niin afr näyttää uskottavaa n.14 arvoa tyhjäkäynnillä Tunerstudiossa. Noin 1min kuluttua lukema tipahtaa yhtäkkiä arvoon 10.2
Analog outputit 1 ja 2 laitettu molemmat 0v 10:1 ja 5v 20:1 ja valittu oikeat asetukset Tunerista.
Maat on kaikki saman pultin alla lohkossa.
Mitä lähteä tarkastamaan?
Re: Innovate LC-1 ja Megasquirt
Posted: Tue May 05, 2015 15:23
by iskender3
iskender3 wrote:Hommasin käytetyn Innovate LC-1:sen.
Kun auton käynnistää, niin afr näyttää uskottavaa n.14 arvoa tyhjäkäynnillä Tunerstudiossa. Noin 1min kuluttua lukema tipahtaa yhtäkkiä arvoon 10.2
Analog outputit 1 ja 2 laitettu molemmat 0v 10:1 ja 5v 20:1 ja valittu oikeat asetukset Tunerista.
Maat on kaikki saman pultin alla lohkossa.
Mitä lähteä tarkastamaan?
Päivitin Firmwaren. Nyt AFR näyttää vuoron perään 10.2 ja 17.4 satunnaisesti heilahdellen.
Re: Innovate LC-1 ja Megasquirt
Posted: Tue May 05, 2015 16:00
by Turbiini
Suorititko kalipdoinnit? Eli lämmittimen kalipdointi muistaakseni niin että antui irti putkesta ja johto irti, jonka jälkeen virrat hetkeksi päälle ja pois sitten johto takasin kiinni ja uudestaan virrat päälle kunnes ledi rupeaa palamaan yhtäjaksoisesti. En muista pitkö anturille vielä vapaan ilman kalipdointi suorittaa erikseen vai tekeekö se senkin tuolla ensimmäisellä, mutta ei sen uudelleen teosta ainakaan haittaa ole eli nyt kun ledi palaa ni painaa vielä nappia ja hetkenpäästä ledi taas rupeaa vilkkumisen jälkeen palamaan. Sitten vain anturi takaisin putkeen ja pitäisi toimia.
Re: Innovate LC-1 ja Megasquirt
Posted: Wed May 06, 2015 13:54
by iskender3
Turbiini wrote:Suorititko kalipdoinnit? Eli lämmittimen kalipdointi muistaakseni niin että antui irti putkesta ja johto irti, jonka jälkeen virrat hetkeksi päälle ja pois sitten johto takasin kiinni ja uudestaan virrat päälle kunnes ledi rupeaa palamaan yhtäjaksoisesti. En muista pitkö anturille vielä vapaan ilman kalipdointi suorittaa erikseen vai tekeekö se senkin tuolla ensimmäisellä, mutta ei sen uudelleen teosta ainakaan haittaa ole eli nyt kun ledi palaa ni painaa vielä nappia ja hetkenpäästä ledi taas rupeaa vilkkumisen jälkeen palamaan. Sitten vain anturi takaisin putkeen ja pitäisi toimia.
Pitää koittaa tuota kalibrointia. Vapaan ilman kalibrointia koitin ohjeitten mukaisesti, mutta ledi ei ainakaan käyttäytynyt niin kuin ohjeiden mukaan sen olisi pitänyt. Pitää tosiaan koittaa uudelleen. Ajattelin myös katsoa, että mitä arvoa Logworks ohjelmisto näyttää. Sillä selviäsi onko häikkää lambdassa vaiko megan välisessä yhteydessä.
Re: Innovate LC-1 ja Megasquirt
Posted: Thu May 07, 2015 16:40
by iskender3
iskender3 wrote:Turbiini wrote:Suorititko kalipdoinnit? Eli lämmittimen kalipdointi muistaakseni niin että antui irti putkesta ja johto irti, jonka jälkeen virrat hetkeksi päälle ja pois sitten johto takasin kiinni ja uudestaan virrat päälle kunnes ledi rupeaa palamaan yhtäjaksoisesti. En muista pitkö anturille vielä vapaan ilman kalipdointi suorittaa erikseen vai tekeekö se senkin tuolla ensimmäisellä, mutta ei sen uudelleen teosta ainakaan haittaa ole eli nyt kun ledi palaa ni painaa vielä nappia ja hetkenpäästä ledi taas rupeaa vilkkumisen jälkeen palamaan. Sitten vain anturi takaisin putkeen ja pitäisi toimia.
Pitää koittaa tuota kalibrointia. Vapaan ilman kalibrointia koitin ohjeitten mukaisesti, mutta ledi ei ainakaan käyttäytynyt niin kuin ohjeiden mukaan sen olisi pitänyt. Pitää tosiaan koittaa uudelleen. Ajattelin myös katsoa, että mitä arvoa Logworks ohjelmisto näyttää. Sillä selviäsi onko häikkää lambdassa vaiko megan välisessä yhteydessä.
Antaa Erroria #8
Kokemuksia? Anturi rikki?
EDIT: Laite alkoi toimimaan kun vedin johdotukset uudestaan. Eli LC-1 on tarkka, ennen kaikkea maadoituksista.
Re: Innovate LC-1 ja Megasquirt
Posted: Tue Apr 12, 2016 8:17
by tomppa
Tarvitseeko LC-2 ja MS1 2.2 kanssa jotain muita temppuja kuin analog out 2 muutos 0-5v ja piuhat kiinni?