Citroen AX Sport Turbo
Posted: Wed Apr 27, 2005 21:57
Laitetaan vähän tarinaa tuosta omasta projektistakin. Eli lähtökohtana on Citroen AX, vuosimallia 1987.
Talvisen käynnistys yrityksen jälkeen nähtävästi ilmanpuhdistin syttyi palamaan ja poltti kaasuttimet, johtosarjan, äänieristeitä yms. Vakuutusyhtiöltä saatiin (taistelun jälkeen) jonkinlaista korvausta, jonka avulla autoa sitten lähdettiin rakentamaan uudestaan käyttökelpoiseksi.
Ahdin on peräisin Citroen XM Turbo C.T:stä, välijäähdytin Opel Vectra 4x4 turbosta. Moottori ja vaihteisto hankittiin Peugeot 205sesta. Moottoriin pistettiin 2 kappaletta kannentiivisteitä ja pistettiin takaisin kasaan. Lähinnä kokeilu mielellä, ei suuria sijoituksia ennenkuin tietää mitä hommasta tulee.
Pakosarja tehtiin itse, vesijohtoputkea ja mutkia apuna käyttäen. Laipat teetettiin laserleikkauksella. Laturi siirrettiin alemmaksi, että ahtimelle saatiin paremmin tilaa. Öljyn tulo otettiin öljynpaineanturilta ja paluu pistettiin öljyntasoanturin reijästä. Myös nestekierto piti järjestää, koska kyseessä on nestejäähdytteinen ahdin.
Myös imusarja tehtiin itse, ensimmäinen versio repesi ajan myötä ja oli muutenkin liian lyhyt, josta seurasi alaväännön täydellinen puuttuminen ja auto vaati aikalailla kaasua liikkeellelähdöissä. Toinen versio on nyt kestänyt hyvin ja pidentyneet imuputket auttoivat alavääntöön huomattavasti.
Ahtoputket ja pakoputki ovat tietysti myös omaa tuotantoa. Pakoputkessa katalysaattori katsastuskelpoisuuden täyttämiseksi ja yksi Simonsin vaimennin.
Aluksi autossa oli VW Transporterista peräisin oleva L-jetronic, jolla seoksia ei saanut ihan kohdalleen millään. Alakierroksilla rikkaalla ja suuremmilla kierroksilla meni laihalle. Tästä syystä autoon asennettiin Megasquirt, ensin ihan perinteisenä versiona, joka myöhemmin päivitettiin extra koodille.
Tovin säätelyn opettelun jälkeen saatiin jonkinlaiset kartat aikaiseksi, rikkaalla pääasiassa. Tässä vaiheessa yllättäen alkoi katsastuskin painaa päälle, joten dynamometrille varatiin aika. Katsastus lappu otettiin 0.3bar paineilla, joilla lukemaksi saatiin 77kW(104hp). Toisella vedolla kokeiltiin sitten n.1.2bar paineilla. Painelukemasta ei ole varmuutta että mihin asti nousi, koska datalogiakaan ei tullut otettua. 1.3bar oli syötön katkaisu, joten alle sen joka tapauksessa. Tuolla vedolla saatiin aikaiseksi 132kW(180hp) Dynolappu ja tämä siis todella paksulla kartalla.
Muita kuvia:
Kuvia
Tulevaisuuden suunnitemia on vaihtaa hitusen paremmin hengittävä nokka-akseli, kierrosalue olisi tarkoitus saada jatkumaan vähintään 6500rpm asti. Samaten kuin sytytyksen ohjauksen käyttöönotto, käyttäen wheel decoder koodia ja BMWstä peräisin olevia puolia. Muutenkin noita extra koodin suomia mahdollisuuksia olisi tarkoitus ottaa käyttöön kesän mittaan, ajan ja budjetin sallimissa rajoissa. Ja karttoja tietysti parannellaan ja opetellaan säätämisessä paremmaksi. Kait siellä tehotkin vähän lisääntyy noiden muutosten myötä, jää nähtäväksi. Pitkän ajan suunnitelmiin kuuluu rakentaa tuo perus moottori varmemmaksi. Männät ja ehkä kiertokanget menevät vaihtoon.
Talvisen käynnistys yrityksen jälkeen nähtävästi ilmanpuhdistin syttyi palamaan ja poltti kaasuttimet, johtosarjan, äänieristeitä yms. Vakuutusyhtiöltä saatiin (taistelun jälkeen) jonkinlaista korvausta, jonka avulla autoa sitten lähdettiin rakentamaan uudestaan käyttökelpoiseksi.
Ahdin on peräisin Citroen XM Turbo C.T:stä, välijäähdytin Opel Vectra 4x4 turbosta. Moottori ja vaihteisto hankittiin Peugeot 205sesta. Moottoriin pistettiin 2 kappaletta kannentiivisteitä ja pistettiin takaisin kasaan. Lähinnä kokeilu mielellä, ei suuria sijoituksia ennenkuin tietää mitä hommasta tulee.
Pakosarja tehtiin itse, vesijohtoputkea ja mutkia apuna käyttäen. Laipat teetettiin laserleikkauksella. Laturi siirrettiin alemmaksi, että ahtimelle saatiin paremmin tilaa. Öljyn tulo otettiin öljynpaineanturilta ja paluu pistettiin öljyntasoanturin reijästä. Myös nestekierto piti järjestää, koska kyseessä on nestejäähdytteinen ahdin.
Myös imusarja tehtiin itse, ensimmäinen versio repesi ajan myötä ja oli muutenkin liian lyhyt, josta seurasi alaväännön täydellinen puuttuminen ja auto vaati aikalailla kaasua liikkeellelähdöissä. Toinen versio on nyt kestänyt hyvin ja pidentyneet imuputket auttoivat alavääntöön huomattavasti.
Ahtoputket ja pakoputki ovat tietysti myös omaa tuotantoa. Pakoputkessa katalysaattori katsastuskelpoisuuden täyttämiseksi ja yksi Simonsin vaimennin.
Aluksi autossa oli VW Transporterista peräisin oleva L-jetronic, jolla seoksia ei saanut ihan kohdalleen millään. Alakierroksilla rikkaalla ja suuremmilla kierroksilla meni laihalle. Tästä syystä autoon asennettiin Megasquirt, ensin ihan perinteisenä versiona, joka myöhemmin päivitettiin extra koodille.
Tovin säätelyn opettelun jälkeen saatiin jonkinlaiset kartat aikaiseksi, rikkaalla pääasiassa. Tässä vaiheessa yllättäen alkoi katsastuskin painaa päälle, joten dynamometrille varatiin aika. Katsastus lappu otettiin 0.3bar paineilla, joilla lukemaksi saatiin 77kW(104hp). Toisella vedolla kokeiltiin sitten n.1.2bar paineilla. Painelukemasta ei ole varmuutta että mihin asti nousi, koska datalogiakaan ei tullut otettua. 1.3bar oli syötön katkaisu, joten alle sen joka tapauksessa. Tuolla vedolla saatiin aikaiseksi 132kW(180hp) Dynolappu ja tämä siis todella paksulla kartalla.
Muita kuvia:
Kuvia
Tulevaisuuden suunnitemia on vaihtaa hitusen paremmin hengittävä nokka-akseli, kierrosalue olisi tarkoitus saada jatkumaan vähintään 6500rpm asti. Samaten kuin sytytyksen ohjauksen käyttöönotto, käyttäen wheel decoder koodia ja BMWstä peräisin olevia puolia. Muutenkin noita extra koodin suomia mahdollisuuksia olisi tarkoitus ottaa käyttöön kesän mittaan, ajan ja budjetin sallimissa rajoissa. Ja karttoja tietysti parannellaan ja opetellaan säätämisessä paremmaksi. Kait siellä tehotkin vähän lisääntyy noiden muutosten myötä, jää nähtäväksi. Pitkän ajan suunnitelmiin kuuluu rakentaa tuo perus moottori varmemmaksi. Männät ja ehkä kiertokanget menevät vaihtoon.