Page 1 of 1

wasted spark ja sytkäkivet megan laudalla

Posted: Wed Feb 21, 2007 14:12
by j-m kujala
eli mulla on megassa asennettuna 4 kpl *sytkäkiviä* . ja tarkoitus ohjata puolia suoraan , eli onko mahdollista ohjata ns wasted spark tyyliin 4 kappaletta puolia , vai olisiko tuo boschin hukkakipuna puola se oikea vaihtoehto . eli jättää nuo 2 kpl lähtöä käyttämättä .

sit se että mistä helkutista otan varvikellolle tiedon , eli edis palikkaa ei tule väliin , otetaanko se poksista tulevista puolan singnaali johdoista , tai vaan toisesta koska hukkakipinähän antaa tupla määrän kipinöitä jakajaan verrattuna , ja jotain zener diodia apuna käyttäen ? tai suojana

vai onko järkevintä tässä vaiheessa käyttää vielä erillistä kipinän vahvistinta / vahvistimia ihan varmuuden vuoksi ? luotettavin vaihtoehto ?

nyt kommenttia vaan , meinaan kysys nyt ihan varmuuden vuoksi , ku oon pihalla ku lumiukko :lol: ja piuhat pitäs tehdä :(

Posted: Wed Feb 21, 2007 19:45
by SamiH
Mulla on käytössä 4kpl BMWn yksittäispuolia, joita ohjataan 4 VB921 käyttäen, mutta wasted sparkina, eli ledeistä 17 ja 19 ohjaus ja kahdelle puolalle yhtä aikaa. Eli täysin mahdollinen on tuokin yhdistelmä.

Kierroslukutieto kannattanee ottaa MSn tacho outputista. Eli noiden ohjeiden mukaan: http://megasquirt.sourceforge.net/extra/tachopin.html

Posted: Wed Feb 21, 2007 22:20
by tty
<< käytössä 4kpl BMWn yksittäispuolia, joita ohjataan 4 VB921

Onko dwell aika luokkaa 3,4 ms?

Posted: Wed Feb 21, 2007 23:27
by j-m kujala
tty wrote:<< käytössä 4kpl BMWn yksittäispuolia, joita ohjataan 4 VB921

Onko dwell aika luokkaa 3,4 ms?
pöytä vaiheessa vielä . koska kone palasina ja auto vasta purku vaiheessa :lol: kamat likimain piuhasarjaa ja kytkentöjä vaille valmiina .

Posted: Wed Feb 21, 2007 23:35
by j-m kujala
SamiH wrote:Mulla on käytössä 4kpl BMWn yksittäispuolia, joita ohjataan 4 VB921 käyttäen, mutta wasted sparkina, eli ledeistä 17 ja 19 ohjaus ja kahdelle puolalle yhtä aikaa. Eli täysin mahdollinen on tuokin yhdistelmä.

Kierroslukutieto kannattanee ottaa MSn tacho outputista. Eli noiden ohjeiden mukaan: http://megasquirt.sourceforge.net/extra/tachopin.html
hmm mulla on jo kytkettynä neljälle eri ohjaimelle nuo vb921 : set . paikkoja en muista mut ne oikeet :lol:

juu ja moottoripyörissähän käytetään usein neljää eri puolaa wasted spark tyyliin . kuinkaha se toimis tuolla mun omaamalla rautapuolen kytkennällä, eli neljästä eri paikasta otettu ohjaus neljälle eri syttykivelle , ja niillä hukkakipinä tyyliin ohjattais 4 eri pyolaa , onko joku tehnyt näin , vai tinttaanko hukka puolan kiinni ?

rpm lähtöä suunnittelin kyllä ottaa puolilta suoraan , näkeepähn sit varvikellosta tuleeko puolalle sähöö ja elämää :lol: eikös sen diodi virityksellä saa toimaan sieltä ? ja tuohan on ihan ok kytkentä jos ei muuten pelitä ja kuku :lol:

Posted: Thu Feb 22, 2007 17:41
by SamiH
tty wrote:<< käytössä 4kpl BMWn yksittäispuolia, joita ohjataan 4 VB921

Onko dwell aika luokkaa 3,4 ms?
Cranking dwell 4,5ms ja Running dwell 2,5. Tuo Running dwell aika on mitattu ja asetettu samaksi kuin mitä BMW käyttää.

Nämä mun käytössä olevat puolat ovat sitten tuota uudempaa mallia, joka tuli käyttöön vasta N42 koneeseen.

Posted: Fri Feb 23, 2007 0:59
by Vauhtivaunu
Tuleeko muuten mitään erityisempää hyötyä jos laittaa neljä puolaa wasted spark tai jos on 2x2 puola? Joku syy BMW:llä kai on käyttää tätä tehdasasennuksena (tai siis käytääkö)? Ois mietinnässä että teen a) hukkakipunan b)COPin Tai c)kapasitiivisen hukkakipunan eli kondensaattorisytkän hukkapuolilla(puolalla?).

Posted: Fri Feb 23, 2007 8:09
by j-m kujala
itse valitsin jo et hukkakipuna , ja noita bemarin puolia on mennyt rikki suht paljon , audi 1.8 T kuulemma löytyy kestävät , joita moni länsinaapurin aftermarket ecujen myyjä suosittelee, ja ruotsissa hinta per puola pyörii 250-300 kruunua kpl

joko tällä

http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

tai tällä

http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

ellei mitään yllättää ja mielenkiintoista tule vastaan, tuolta putiikista kyllä löytyy coil pack hakusanalla sit vaikka minkämoista puolaa :wink:

Posted: Sun Feb 25, 2007 12:28
by SamiH
Vauhtivaunu wrote:Tuleeko muuten mitään erityisempää hyötyä jos laittaa neljä puolaa wasted spark tai jos on 2x2 puola? Joku syy BMW:llä kai on käyttää tätä tehdasasennuksena (tai siis käytääkö)? Ois mietinnässä että teen a) hukkakipunan b)COPin Tai c)kapasitiivisen hukkakipunan eli kondensaattorisytkän hukkapuolilla(puolalla?).
Ei siitä mitään erityisempää hyötyä ole, omakohtaiseen valintaan vaikutti vain ja ainoastaan omista varastoista löytyneet osat. BMW käyttää ihan oikeaa COP sytytystä omissa järjestelmissään, eli kipinä tulee vain siihen sylinteriin jossa sitä tarvitaan.

Juuri noilla puolilla mitä minulla on käytössä oli taipumusta hajoilla, mutta niitä on tehtaan tuotannossa päivitetty jo aikaa sitten ja ongelmaa ei ole sittemmin ilmentynyt. Hintaa taitaa olla merkkiliikkeessä noin 30€ /kpl.