sytytysennakosta....
Posted: Mon Feb 12, 2007 10:36
Ennakonsäätöä tarvitaan kahdesta syystä: "keskipakoennakko" lisää ennakkoa kierrosten nousun ja "alipaine-ennakko" kuorman mukaan.
Nyt kun muutetaan ennakko megan säädettäväksi niin ennakkokäyrään voidaan vaikuttaa paljon tarkemmin...
Miksi noissa jakajavirityksissä keskipakoennakko ei kasva määrättyjen kierrosten jälkeen, itsellä esimerkiksi max ennakko tulee noin 2800 rpm. Tämän jälkeen säädin on "tapissa"
Olisiko hyötyä laittaa tohon megan karttaan vielä ennakon nousua yläkierroksillekkin? Tässä tapauksessa max kierrokset 5700 rpm.
Jos vaparikoneessa on ennakkoa esim 30 astetta max ilman alip.säädintä niin paljonko kannattaa vähentää 0.5 bar ahdoille ilman välijäähdytintä? (Viime kesänä otin 2 astetta pois perusennakosta ja annoin palaa...)
Nyt tein megan ennakkotaulukon suoraan kopioimalla siihen noiden mekaanisten säätimien arvot paitsi ahdoilla pari astetta pois.
Ajatuksia, ideoita, pohdintoja???
(Ahdistaa kun ei pääse testaan ennen kuin lumet lähtee....)
Nyt kun muutetaan ennakko megan säädettäväksi niin ennakkokäyrään voidaan vaikuttaa paljon tarkemmin...
Miksi noissa jakajavirityksissä keskipakoennakko ei kasva määrättyjen kierrosten jälkeen, itsellä esimerkiksi max ennakko tulee noin 2800 rpm. Tämän jälkeen säädin on "tapissa"
Olisiko hyötyä laittaa tohon megan karttaan vielä ennakon nousua yläkierroksillekkin? Tässä tapauksessa max kierrokset 5700 rpm.
Jos vaparikoneessa on ennakkoa esim 30 astetta max ilman alip.säädintä niin paljonko kannattaa vähentää 0.5 bar ahdoille ilman välijäähdytintä? (Viime kesänä otin 2 astetta pois perusennakosta ja annoin palaa...)
Nyt tein megan ennakkotaulukon suoraan kopioimalla siihen noiden mekaanisten säätimien arvot paitsi ahdoilla pari astetta pois.
Ajatuksia, ideoita, pohdintoja???
(Ahdistaa kun ei pääse testaan ennen kuin lumet lähtee....)