Page 1 of 1

sytytysennakosta....

Posted: Mon Feb 12, 2007 10:36
by turbosbc
Ennakonsäätöä tarvitaan kahdesta syystä: "keskipakoennakko" lisää ennakkoa kierrosten nousun ja "alipaine-ennakko" kuorman mukaan.

Nyt kun muutetaan ennakko megan säädettäväksi niin ennakkokäyrään voidaan vaikuttaa paljon tarkemmin...

Miksi noissa jakajavirityksissä keskipakoennakko ei kasva määrättyjen kierrosten jälkeen, itsellä esimerkiksi max ennakko tulee noin 2800 rpm. Tämän jälkeen säädin on "tapissa"

Olisiko hyötyä laittaa tohon megan karttaan vielä ennakon nousua yläkierroksillekkin? Tässä tapauksessa max kierrokset 5700 rpm.

Jos vaparikoneessa on ennakkoa esim 30 astetta max ilman alip.säädintä niin paljonko kannattaa vähentää 0.5 bar ahdoille ilman välijäähdytintä? (Viime kesänä otin 2 astetta pois perusennakosta ja annoin palaa...)

Nyt tein megan ennakkotaulukon suoraan kopioimalla siihen noiden mekaanisten säätimien arvot paitsi ahdoilla pari astetta pois.

Ajatuksia, ideoita, pohdintoja???

(Ahdistaa kun ei pääse testaan ennen kuin lumet lähtee....)

Posted: Tue Feb 13, 2007 21:30
by Vauhtivaunu
Mistä mulle on jääny päähän et 10ast/1bar? No kuitenkin kun pelasin vielä kärkijakajan ja turbon myöhästävän alipainekellon kanssa, niin ongelma oli juuri tuo liian nopea keskipakoennakon mukaan tulo. painoja piti pienentää ja liiketää rajottaa. on myös mahdollista et painekellon jousi oli liian jäykkä. Strobolla katellessa ennakot oli tapissa tosiaan jo alle 3krpm enne muutostöitä. Sit viritin jakajan niin et max ennakot (mahto olla joku 40 ast) tuli jossain 4000-5000 ja perusennakko oli reiluhko 15 ast. tuolla sydeemillä toimi kohtuullisesti ja nakutusta ei kauheesti ollu. tosin kaasariturbo ja mekaaninen jakaja ei ole mikään hyvä lähtökohta...

Posted: Wed Feb 14, 2007 12:10
by turbosbc
http://www.msextra.com/viewtopic.php?t=9941

Tuolta löytyy exel taulukko josta saa osviittaa...