Page 1 of 1
Megasquirt vai lisärikastusjärjestelmä
Posted: Sat Jan 20, 2007 15:44
by JK-Tuning
Eli tarvittais vähä neuvoja. Moottori on IS sierran 2.0 ohc porattu 2.1 litraiseksi + fööni ahdot n.0.7 bar Ja is:n vakio ruiskulla ja suuttimilla. Autolla ei tosin ole ajettu vielä metriäkään koska käy ihan liian laihalla. (ei viitti sulattaa heti uusia takomäntiä) Vaihtoehtoina on nyt joku megaruutta tai sit lisärikastusjärjestelmä esim. Proturbon sivuilta löytyvä kokoonpano. Kumpi näistä olisi järkevämpi laittaa?, tarkoitus on vaan ohjata bensaa et sais ton käymaan rikkaammalla. Ja megasquirtista ja sen säätämisestä en tiedä oikeastaan mitään eli pitäis käydä asentamassa ja säädättämässä se sit jossain liikkeessä tai jollain joka tajuaa noista jotain. Ja toi proturbon lisärikastussysteemi vaikuttaa ainakin yksinkertaiselta säätää.
Posted: Sat Jan 20, 2007 15:50
by BlackZ
MS:llä voit kyllä rikastaakin seoksia ja muutenki tuollainen viritetty kone lähes vaatii säädettävän moottorinohjausjärjestelmän, mutta jos multa kysytään (enkä oo mikää ford expertti) niin ei varmasti riitä nuo is:n suuttimet antamaan riittävästi bensaa tuohon sun kombinaatioon...

Ainakin bensanpaineita sun pitää nostaa rajusti eikä sekään välttämättä riitä...
Posted: Sat Jan 20, 2007 15:55
by JK-Tuning
Niin vakio suuttimethan tuossa on 167cc eli ei todellakaan riitä tolle koneelle. Sen takia kyselenkin et kumpi olis kannatavampi lisärikastusjärjestelmä vai MS?
Posted: Sat Jan 20, 2007 16:17
by kepa^
mulla on mun sierrassa ite kyhäilty lisärikastus ahtopaineen mukaan..
kyllä se silläkin kulkee mut mä itekki oon laittamas nyt talvel ms:n siihe koska on menny hermot noihi lisäsuuttimiin..
Posted: Sat Jan 20, 2007 16:27
by karspa
Aluksi tuli Saabissa yhden lisärikastimen kanssa värkkäiltyä, mutta eihän siinä mitään järkeä ollut. Rahat meni hukkaan varsinkin kun lisärikastin makaa nyt hyllyllä. Viisaampaa ostaa megasquirt ja käyttää sitä aluksi vaikka lisärikastimena. Myöhemmin kokemuksen karttuessa voit sitten jatkojalostaa projektia ja siirtää ruiskutuksen sekä sytytyksen kokonaan MS:n harteille.
Eikös megasquirtin käyttäminen lisärikastimena ohjaamaan yhtä suutinta ole melko yksinkertaista? Käsittääkseni riittää letku sisäiselle MAP-anturille, kierroslukutieto puolalta ja sähkösuutin. Lämpötila-antureita tuskin on pakko edes kytkeä tai korvaa vaikka vastuksilla. Säätämistäkään ei jää ihan hirveästi. Jos tietokonetta ei ole nähnyt ja kolvikin on vieras esine, niin sitten voi olla kyllä hieman hankalaa megan kanssa
Itse Megasquirt boksinhan saat valmiiksi kasattuna vaikkapa tämän foorumin kautta.
Posted: Sat Jan 20, 2007 16:37
by BlackZ
Ite sanoisin että vaihda vaan isommat suuttimet ja asenna se MS samalla siihen. Hommaa on mutta kannattaa eikä tartte alkaa kikkailemaan millään lisärikastusjärjestelmillä...
Helpoin tapa on laittaa progressiivinen bensanpainesäädin tai FMU, jolla voit nostaa bensanpaineita reilusti.. Soppa saattaa riittää, riippuu siitä kuinka pitkälle paineita suuttimet kestää nostaa että avautuvat vielä..
Posted: Sat Jan 20, 2007 16:50
by JK-Tuning
Asentaisin toki MS:n mutta kun en oo oikeen hyvö noissa sähköhommissa

Tietenkin jos löytää jonkun ennenkin MS:ssää asentaneen henkilön vaasan seudulta joka vois auttaa asennuksessa tai asentaa sen kokonaisuudessa korvausta vastaan niin olis erittäin hyvä

Koska epäilen että itseltä ei löydy tarpeeksi tietoa ja taitoa tohon projektiin
