Page 1 of 1

Mistä MS V2.2 pinnistä 5V ulos bensapumpun releenohjaukseen?

Posted: Tue Jan 16, 2007 17:01
by BlackZ
Tuleeko noihin MS V2.2 mihinkään muuhun pinniin +5V kuin tuohon pin 26:een? Mulla on TPS 5V ref kytketty siihen kuten kuuluukin.

Tuossa Camarossa kun ohjataan bensapumpun relettä +12V:lla (siis ei maadoittamalla eikä +5V:lla), niin ajattelin että ohjaan sitä toimintoa lisäreleellä. Eli MS:n pin37:n kytkisin 5V releen toiseen ohjausnastaan ja toisen releen ohjausnastan jatkuvaan +5V jännitteeseen MS:ään. Releen toiseen päähän toisin +12V ja se pää kytkeytyisi aina tuohon Camaron bensapumpun releen ohjauspiuhaan ku MS maadoittaa pin37:ää. Näinhän tuo bensapumpun ohjaus ainakin toimisi.

Eli löytyykö MS:stä sellaista jatkuvaa +5V pinniä jota voisi kuormittaa tuollaisella pienellä 5V releellä muiden toimintojen häiriintymättä? Ajattelin että jos sen tuohon pin26:een (TPS 5V ref) kytkee, niin häiritseeköhän tuon releen aiheuttamat jännitevaihtelut TPS:n tietojen "lukemista"...

Re: Mistä MS V2.2 pinnistä 5V ulos bensapumpun releenohjauks

Posted: Tue Jan 16, 2007 17:18
by risu
Mikset vain kytke Camaron org releeseen jatkuvaa +12v ja maadoita sitä megan signaalilla?

Kuulostaa aika turhalta kasata sinne läjää releitä, mutta jos meinaat niin pistä samantien 12v autorele toho. Kytket niin kuin sanoit mutta releen toiseen nastaan se megan maattava bensapumpun ohjaussignaali sen +5v sijasta. Turha sitä megan 5v-linjaa tollasilla häiritä.

Re: Mistä MS V2.2 pinnistä 5V ulos bensapumpun releenohjauks

Posted: Tue Jan 16, 2007 17:28
by BlackZ
risu wrote:Mikset vain kytke Camaron org releeseen jatkuvaa +12v ja maadoita sitä megan signaalilla?

Kuulostaa aika turhalta kasata sinne läjää releitä, mutta jos meinaat niin pistä samantien 12v autorele toho. Kytket niin kuin sanoit mutta releen toiseen nastaan se megan maattava bensapumpun ohjaussignaali sen +5v sijasta. Turha sitä megan 5v-linjaa tollasilla häiritä.
Sen takia olis tarkoitus laittaa tuo rele ettei itse autoon tarvisi mitään muutoksia tehdä. Kun oon tekemässä sen "plug'n'play" adapterin millä MS:n asennus tuollaiseen onnistuu ilman mitään räpeltämistä...

Toki varmaan kaikkein viisainta olis vaan vaihtaa alkuperäisen releen johtojen paikkaa, laittaa MS maadoittaa toista napaa ja toiseen kytkeä +12V. Silloin vaan tuo alkuperäinen ajatus kärsii kun autoonki pitää tehdä muutoksia... Tää nyt on vielä vähän mietinnässä että miten toteuttais...

Mutta mites se tuollainen 12V rele sitten suhtautuu siinä tilanteessa kun MS ei maadoitakaan sitä pin37:ää, silloinhan siellä on käsittääkseni +5V ja jännite eroksi jää 12V-5V=7V (tai auton käydessä 13.9V-5V=8.9V), eli pahimmassa tapauksessahan rele ei välttämättä napsahdakaan "pois päältä" ja bensapumppu jää pyörimään? Vai miten...?

Re: Mistä MS V2.2 pinnistä 5V ulos bensapumpun releenohjauks

Posted: Tue Jan 16, 2007 17:59
by risu
Ei siellä mitään jännitettä silloin ole kun mega ei halua pitää bensapumppua päällä, jos olisi niin toi ohjaus ei toimisi missään megan asennuksissa =)

Selvennys: Megalta tulee kyllä ohjaustransistorille logiikkatasoinen +5v signaali, mutta se ohjaa ainoastaan transistoria joka maattaa ton bensapumpun ohjausnastan kun pumppu halutaan päälle, muussa tilassa nastassa ei mitään jännitettä. Eli siis bensapumpun lähtö liittimellä ei oo logiikkatasonen.

Re: Mistä MS V2.2 pinnistä 5V ulos bensapumpun releenohjauks

Posted: Tue Jan 16, 2007 18:05
by BlackZ
risu wrote:Ei siellä mitään jännitettä silloin ole kun mega ei halua pitää bensapumppua päällä, jos olisi niin toi ohjaus ei toimisi missään megan asennuksissa =)

Selvennys: Megalta tulee kyllä ohjaustransistorille logiikkatasoinen +5v signaali, mutta se ohjaa ainoastaan transistoria joka maattaa ton bensapumpun ohjausnastan kun pumppu halutaan päälle, muussa tilassa nastassa ei mitään jännitettä. Eli siis bensapumpun lähtö liittimellä ei oo logiikkatasonen.
Ahaa, kiitos selvennyksestä :D Minä ajattelin että siellä on looginen 1 (+5V) silloin kun ei ole nollassa eli maassa. No sitten sen on vaan helpompi kääntää ne piuhat alkuperäiseltä bensapumpun releeltä ja toiseen piuhaan vetäistä vaan jatkuva +12V. Toimii silleen tässä tapauksessa, eikös vaan..? :roll:

Posted: Tue Jan 16, 2007 18:09
by risu
BlackZ wrote:No sitten sen on vaan helpompi kääntää ne piuhat alkuperäiseltä bensapumpun releeltä ja toiseen piuhaan vetäistä vaan jatkuva +12V. Toimii silleen tässä tapauksessa, eikös vaan..? :roll:
Jep. ootko ihan varma että se nykynen releen itse ohjaussignaali pätkii +12v:tä?

Jos pätkii ja edelleen haluat säilyttää ton alkuperäsen relekytkennän, niin jos sulla on jossain tilaa ja uskallat viritellä niin voit myös kytkeä sen bensapumpun trankulta tulevan signaalin perään PNP-trankun. Kuvaan trankun BCE-tapaan.

Kytkentä:

NPN bensapumpun ohjaustrankun signaali(sama mikä tulee liittimelle asti) -> 1kohm vastus -> PNP trankun B

+12v -> 10kohm vastus -> PNP trankun B

PNP trankun C -> +12V

PNP trankun E -> uusi bensapumpun ohjaus releelle (tämä ohjaus siis pätkii +12v jännitettä.)

Ainii ja lisäksi suojadiodi ton releen ohjaussignaalin ja maan väliin.

Helpompi tosiaan vaan vaihtaa pari johtoa :D

edit-> korjasin ton kytkennän :)

Posted: Tue Jan 16, 2007 18:24
by BlackZ
risu wrote:
BlackZ wrote:No sitten sen on vaan helpompi kääntää ne piuhat alkuperäiseltä bensapumpun releeltä ja toiseen piuhaan vetäistä vaan jatkuva +12V. Toimii silleen tässä tapauksessa, eikös vaan..? :roll:
Jep. ootko ihan varma että se nykynen releen itse ohjaussignaali pätkii +12v:tä?
No niin luulisin ainakin tän perusteella missä nuo pinnit on selitetty (ECM 1986-89 pin A1):
http://www.chevythunder.com/fuel%20inje ... 0#1227165)

Ja tämän kytkentäkaavion perusteella (tuolta valitse: Fig. 25: 1986 5.0L Tuned Port Injection engine wiring):
http://www.autozone.com/servlet/UiBroke ... 163fb5.jsp

Eikös se noiden mukaan niin ole?

Posted: Tue Jan 16, 2007 18:28
by risu
Joo aika vahvasti näyttää siltä :)