Page 1 of 2
Putkis 4a-gte+MS+Edis4(310hv/321Nm/1.2bar)
Posted: Sun Apr 24, 2005 22:31
by linkooja
No niin, jatketaas juttua täällä niin ei mene liikaa offtopiciksi muiden aiheissa.
Eli kyseessä on yksipaikkainen keskimoottorinen putkirunko auto, jossa ei ole koria ympärillä, vaan vain putkikehikko. Idea moiseen syntyi ku aikoinaan tuli ajeltua kavereiden "härveleillä" ja oma sellainen piti sitten saada. Semmoisena ikuisuus projektina sitä kaverin kans ollaan rakenneltu ja nykyään siihen on siunaantunu vaikka minkälaista palikkaa.

(ja loppua ei näy...)
Tekniikasta sen verran että rungon alakehikko on lainattu Warresta, etupalkki jarruineen ja napoineen diesel Horizonista, tekniikka ja "taka"palkki GTi-Corollasta (124hv, 16venttiilinen 1.6ltr). Eli etuvedon tekniikka vain siirretty omalle paikalleen kuskin taakse kuten on myös MR II:ssa.
Muusta tekniikasta mainitakseni, löytyy GT-Corollan nopea ohjaus, tilttiratti, hydr käsijarru+jarrupaineen säädin, kaariputket on junavaunun jarruputkea (seinämää n.4mm)+monenlaista putkea&palkkia.
Boschin joku yleismallin bensapumppu, käyttöpaine tällä hetkellä 3.7 bar, säädettävissä oleva paineen säädin, Remmiahdetun Corollan koneen suuttimet (365cc3/2.55bar), Supran cooleri sekä kolmos-Garretti V*lvasta. (Kompuran A/R .49, pakoa en muista..

)
Kone oli alkuun vakio ja yksi talvi sillä ajettiin, keväällä kone alkoi olla jo ehtoopuolella mm:ssa laakerointi kaipasi remonttia. No siinä kesän mittaan motti rengastettiin ja laakeroitiin ja runko purettiin atomeiksi hiekkapuhallusta ja maalausta varten. Tässä talvella piti ottaa suunnitelmista poiketen se liikenteeseen vakioruiskulla kun odoteltiin MS pakettia rapakon takaa. Sit kun se saatiin perille, meni muutama viikko ihmetellessä johdotuksia yms. Ja vähän kerittiin lumien aikaan kerätä kokemuksia ruiskun säätämisestä. Jääradalla sit hajosi se suorasytyn triggeripyörä joten ne ajot jäi sit ensitalveen, ku kevät rupesi painamaan vauhdilla päälle. Mut nyt auto on korjattu taas. Kaveri koneisti uuden asentotunnistimen pyörän joka on lämpösovitteella kiinni. Ja samalle illalle kävin muuttamassa bensanpaineen säätimen "jäykäksi" eli imusarjan paine muutokset ei muuta enää bensanpaineita ja syötin uudet kartat koneeseen. Ihan alkuun olen tehnyt semmoisen lineaarisen kartan jossa kierrokset ja map-arvot menee tasavälein ja mutu tuntumalla arvioinut VE-kartalle numerot.

Niillä tuntuu pääsevän hyvin alkuun.
Kehitys jatkuu.
Kotosivuille ->
www.linkooja.com
Posted: Tue May 24, 2005 17:29
by linkooja
Muutama kuva lisätty tuonne albumiin isomman ahtimen asennuksista...
-linkooja-
Posted: Thu Jun 09, 2005 23:04
by linkooja
linkooja wrote:Muutama kuva lisätty tuonne albumiin isomman ahtimen asennuksista...
-linkooja-
Kyllä muuttu koneen luonne kertaheitolla paremmaksi ku ei se pikkupallo ahdista enää. Kyllä tuli vääntöä ja tehoa huomattavasti lisää tuolla kolmos-garretilla. Ja herää herkästi.

Sytkäkarttaa olen silloin tällöin käynyt ajelemassa persdynolla kohdilleen, ainu vaan et kaverin kotitie lyhenee ja kapenee jostain syystä koko ajan...
Vitosella 6000:ssa rundissa alkaa jo tuulla edestäpäin. (195km/h)

Posted: Fri Jun 10, 2005 16:11
by jukkaj
Taitaa olla melko piteleminen tiellä noissa nopeuksissa??
Onnea jatkoon!
Posted: Fri Jun 10, 2005 19:50
by linkooja
jukkaj wrote:Taitaa olla melko piteleminen tiellä noissa nopeuksissa??
Onnea jatkoon!
Kitos, hyvä se on ajaa, sanotaan että yllätävänkin hyvä. Vakiokoneella sain joskus parhaimmillaan n 170-180km/h:ssa sillä piikkirenkailla, alkaa olla aika älytön tuo ilmanvastus tuossa vauhdissa ku ei ole koria ympärillä, joka ohjaisi ilmavirrat hallitusti. En tiedä (vielä) mitä se jaksaisi mennä ku oikein yrittää.. Alkaa kypärääkin jo riepotella aikalailla...
Mut omimmillaan se on mutkatie räppäilyssä, jääradalla yms.
Posted: Thu Sep 01, 2005 22:56
by linkooja
Jou. Tein vaihteeksi taas uudet kartat nyt alueelle 30-250 kPa, entiset oli vain 190 kPa:han asti, bensalle ja sytkälle. Sit tuli nostettua summassa kokeeksi ahtojakin, kuten oli tarkoitus. (pyöräytin 8 kiekkaa hukkiksen tankoa lyhyemmäksi) Ihan hyvin paineet nousikin, n 1.4!? barissa(20psi) löi se Over boost Protectioni laulun poikki ku meinasi ne ahdot nousta liikaakin.

Mut asfaltilla kytkin alkoi luistaa nelosella, jopa kolmosellakin vähän.. Parani se vähän ku lämpesi mut tarvii katella jo parempaa kytkintä, entisellä ajettu N-kilometriä.. Ehkä 300tkm... Mut eipä silti, HAUSKAA oli.

Arvatkaapa miten ratas soralla pyörii..
Mitähän tässä seuraavaksi keksitään...

Posted: Fri Sep 02, 2005 12:42
by JesseT
Asiaa sivuten, mielestäni aivan väärä tapa muuttaa ahtopainetta.
Posted: Fri Sep 02, 2005 19:26
by linkooja
Joo niin on mut, ei se ole niin nuukaa.

Pitää tuos joskus värkkäillä ohivuoto venttaali tjsp siihen talvea varten. Kuitenkin täytyy vähän puottaa paineita tuosta kokeilusta..

Posted: Mon Sep 12, 2005 18:39
by Tuoppi
No vieläkö siinä garretissa laakerit luistaa???
Posted: Mon Sep 12, 2005 20:37
by linkooja
Va hyvin pyörii! Vähän tullu edes ajeltua nyt, pitäis käyttää lootaa irti yms...
Posted: Fri Sep 16, 2005 20:50
by linkooja
Lisäsin muutaman kuvan ja järjestelin niitä vähän "historian" mukaan, linkki löytyy eka viestistä.
Posted: Fri Dec 23, 2005 20:09
by linkooja
Lisäilty dumppi, suojapelti asentotunnistimen pyörän ja anturin ympärille, tuki pakosarjalle yms pientä näpräilyä.
www.linkooja.com
Saa kommentoida vieraskirjaan vaikka hiukka kesken eräiset vielä ovatkin..
Posted: Fri Dec 23, 2005 21:20
by Höylä

yhtä "terveeltä" projktilta vaikuttaa, kuin se mun fiat 600, mitsun 3.0 V6 24 valve turbo

myös keskimoottorinen
eikö muuten olekkin tuo keskimoottori ainut oikea tapa sijoittaa moottori, kun sellaisella on päässyt hieman rälläämään, ei mikään muu vaihtoehto tunnu enää miltään (en ole vielä tuolla mitsun koneella kokeillut, mutta viritetty fiatin 1.6 TC kyllä vei kivasti tuota 600 koppaa)
mitsun konees on vakiona 205 hp, eiköhän sieltä turbolla saa helpostikkin sen 350-400 hp, sitten kun vielä raaskis ostaa oikeita osia (takokampura, kunnon kisaveivit, ym.), raja tulee jossain 1000 hp:n jälkeen vastaan

(tarkoitus olisi siis sellaisen 350-400 hp siitä kutitella, sen jälkeen alkaa tehoista olemaan luultavasti vain haittaa ajamisen kannalta)
Posted: Sat Dec 24, 2005 0:46
by linkooja
Höylä wrote:
yhtä "terveeltä" projktilta vaikuttaa, kuin se mun fiat 600, mitsun 3.0 V6 24 valve turbo

myös keskimoottorinen
eikö muuten olekkin tuo keskimoottori ainut oikea tapa sijoittaa moottori, kun sellaisella on päässyt hieman rälläämään, ei mikään muu vaihtoehto tunnu enää miltään
(tarkoitus olisi siis sellaisen 350-400 hp siitä kutitella, sen jälkeen alkaa tehoista olemaan luultavasti vain haittaa ajamisen kannalta)
Terveennä ollaan pysytty joo.
On oikia tapa, allekirjoitan. Nelikko tuntuu kyllä kivalta tuon jälkeen myös, mut on vaan omassa talvikulkineessa hiukka liian paljon painoa ja vähän voimaa, mut juuri ja juuri sen verran et ajamisen makuun pääsee.
Heh, voiman kans on helppo, tai jos ei aina niin helppo niin ainakin mukava ellää..!

Posted: Sun Jan 29, 2006 19:57
by linkooja
pari heikkolaatuista inkaaria lisätty kotosivuille..
Posted: Sun Jan 29, 2006 20:45
by axe
Asiallista meininkiä!
Alkaa varmaan potkua olemaan riittävästi tuon painoseen "autoon"..

Posted: Sun Jan 29, 2006 22:26
by linkooja
No alle kiloon puotettiin ahdot kovan sutimisen vuoksi ku oli vähän luminen tuo kaverin jäädytetty rata..

Posted: Mon Jan 30, 2006 12:50
by Tuoppi
Meinaakko jäällä millon ulkoiluttaa? Käytiin eilen kattoo henten rataa, oli tosi hienossa iskussa.
Posted: Mon Jan 30, 2006 14:24
by linkooja
No jos pääsis aiemmin kuin viime vuonna, katsotaan nyt milloin parhainten passaa..
Posted: Tue Mar 28, 2006 14:05
by linkooja
Jääratakausi saatiin sopivasti päätökseen kun kytkimen kilometrit tuli täyteen, pitkään sitä kyllä pitikin kiusata. ;D
Nyt kevään mittaan tekniikka irti ja suunnittelemaan uusia kujeita. Kotisivuille ilmestynee lisää in-kaari ajeluita jääradalta yms.
E: Tuolla muutama kuva purkamisesta kun löytyi hiukka kulunut kytkin..
http://www.linkooja.com/putkiksen_purku.htm
Posted: Tue May 02, 2006 16:10
by olafu
Aika hulppeeta menoo näytti olevan tossa mettäpätkillä

Onks livenny kertaakaan mihkän puskaan sillai "huolella" ?
Posted: Tue May 02, 2006 19:31
by linkooja
Ei ole huolella livennyt, kerran kynsin penkkaa viime talvena sillä sen verran syvemmältä niin, että piti hinata pois siitä. Vielä olisi pari jäärata pätkää mitkä tulee tässä kotisivuille..
Posted: Thu Jun 08, 2006 21:35
by linkooja
linkooja wrote: Vielä olisi pari jäärata pätkää mitkä tulee tässä kotisivuille..
Kotisivuja vähän päivitetty..
Posted: Sun Nov 19, 2006 23:22
by eaton/holset power
asiallista menoo

Posted: Tue May 08, 2007 18:28
by linkooja
Hey se elää sittenkin.

Posted: Fri May 18, 2007 10:03
by Tuoppi
Terve terve. Jaa, ootko mittään uutta keksiny?
Posted: Sun May 20, 2007 19:50
by linkooja
Koneremppa tehty, kantta kairailtu yms pientä.
Sikarikkaalla seoksella(säädöt pielessä) sutien mitattu parhaillaan Simossa nyt lauantaina 170kW/317Nm/1bar.
Posted: Thu Apr 10, 2008 0:23
by linkooja
Do-dii. Onhan sitä tätäkin päivitelty ja ajeltu joutessaan. Kesä/syksy ajeltiin sillointällöin ja sintterikytkin luisti itsensä loppuun. Talvella teimme kaverin kanssa alusta ja kytkinpäivityksen putkikseen. Eri radoilta saatujen kokemusten perusteella ajettavuus parani huomattavasti entiseen verrattuna ja uusi kytkin on toistaiseksi pitänyt luistamatta... Uusin päivitys viime viikolta on kopio T3/T4 kokeilu, mikä myös saa jäädä paikalleen paremman toiminnan vuoksi entiseen ahdistimeen verrattuna. Kotisivuille päivitelty uutta kuvaa, juttua ja videoo...
Posted: Sat Aug 30, 2008 21:17
by linkooja
Eilen kaiveltu putkis kevään harrasteajoneuvonäyttelyiden jälkeen kertyneiden hämähäkin seittien alta esiin ja käytetty tänään Ohenmäessä tehon mittuulla..

Posted: Tue Sep 02, 2008 20:02
by Karppa
Mitkä männät sulla on, Z:n vai muut tako vai peräti omat?