Page 1 of 1
Resettiä suorasytkällä
Posted: Tue Jan 02, 2007 0:08
by volvoman
Eli 4x VW 1,6FSI puolat, ohjaus LED ulostulojen ja Output2 kautta 1K ylösvetovastuksella +5v:iin, tästä sitten vastuksen ja trankun välistä suojaamaton piuha joka puolalle. 1, 3 ja 4.pyttyjen puolat LED:ien kautta, 2. pytty Output2 kautta (ja vastaava trankkukytkentä).
Toimi nätisti muuten, mutta resettaili aina tunnin parin välein tuntemattomasta syystä.
Sitten päätin kolvailla piirilevyn ja liittimet uuteen uskoon, tämän jälkeen ei suostu enää käynnistymään, ellei 3.pytyn puola ole joko irti, tai niin että ei ole kannessa olevassa tulpassa kiinni. Irtotulpalla toimii hyvin.
Tulpat ovat kaikki uudet NGK BPR6ES, todettua on, että nämä puolat aiheuttavat resettiä AIVAN HETI ilman "vastustulppia", eli vastuksettomilla NGK BP6ET 3-kärkitulpilla EI toiminut ollenkaan, vaan mega veti sikana resettiä. Tulpistakin mittasin vastukset, 4,38Kohm kaikissa.
Puolassa tuskin on vikaa, koska toimii, jos vaihdan 3.pytyn puolan toiselle pytylle, kun 3.pytyn puola EI ole kytkettynä 3.pytyn tulppaan.
Eli jotain ihmebisnestä on nyt meneillän... joku aiheuttaa häriötä tonne 3.pytyn puolalle...
Ideoita?
Omat ideat alkaa pikkuhiljaan oleen lopussa.

Posted: Tue Jan 02, 2007 8:59
by passi
Mistä otat puolien käyttöjännitteet ja miten olet maadoittanut kamppeet?
Itse tuossa virittelen käyttöön kapasitiivista suorasytkää ja ohjaan sitä feteillä. Megan I/O menee suoraan Fetin gate-ohjaukseen. Fetti maadoittaa sytytyksen ohjaustriakin MOOTTORIN runkoon. Minun tapauksessa tuo on ehkä turhaa, mutta ompahan sitten jatkoakin ajatellen piuhat valmiit induktiivistakin varten.
Sinun ehkä kannattaisi kokeilla samaa. Eli sytkäpuolat saa virtansa omalla sulakkeella jostain sulakeboksista kun ottavat kovasti virtaa.
En ole tästä varma, mutta en keksi suurjännitepuolen paluuvirralle muutakaan reittiä kuin auton runko. Jos sytkä on maadoitettu jonnekkin megan viereen ja paukkulanka kiemurtelee siellä sun täällä, niin tätä lankaa pitkin myös suurjännitepuolen virta kulkee.
Kattos tätä:
http://www.dlc.fi/~ratter/saab900-89_poltto_s48-97.pdf
sivu 33-34, tuossa EZK:ssa on transistori integroitu siihen puolan kylkeen pieneen apupiirilevyyn ja maadoittuu kohtaan 201 eli MOOTTORIIN.
Myös kaikki ruiskunohjaukset on maadoitettu moottoriin, mutta nuo EMC asiat välillä tuntuu niin henkimaailman jutuilta että en keksi tuolle muuta syytä kuin piuhojen pituuden minimointi ja siitä syntyvä kustannussäästö autotehtaalle. Mutta tuon sytkän maadoitus lohkoon kuitenkin olisi minusta tärkeintä. Samoin ohjaustransistori kun sijoitetaan kauas ohjausboksista niin suurvirtaisien piuhojen magneettokenttä ei vaikuta, joka heikkenee kolmannessa potenssissa etäisyyteen nähden. Ja kun maksimoidaan etäisyys ja minimoidaan vedon pituudet niin rf-häiriöt vähenevät, joita esiintyy juuri tuossa induktiivisessa sytkässä.
http://www.picotech.com/auto/tutorials/ ... imary.html
tosson vaikka jotain juttua tuosta RF:stä ja sytkästä.
Itselläni mega tilttaili kun maadoittelin puolaa suoraan maihin. Mielestäni valotkin himmenivät kun haukkas niin pirusti virtaa tuolla tavalla.
T. Pasi
Posted: Tue Jan 02, 2007 11:51
by volvoman
Juu, puolat on maadotettu sylinterikanteen mahdollisimman lyhyillä johdoilla. k
Kustakin puolasta lähtee kaksi maadoitusjohtoa, yksi + johto, joka saa virtansa 15A sulakkeen läpi akulta, ja sitten ohjausvirta megasquirtin transistoreilta.
Periaatteessa tosiaan megasquirtti on maadoitettu puolien viereen, eli pitäis varmaan kokeilla siirtää maadoitusta, vaikka suoraan akulle?
Tosin nyt akulta lähtee maattokaapeli moottorin kylkeen, ja laturillekkin oma maadoituskaapeli akulle.
Posted: Tue Jan 02, 2007 12:37
by passi
Ai niin joo noissa suorasytkä puolakamppeissa oli transistorikin sisällä joten maadotus siis tietty siitä moottoriin suoraan.
En uso että megan maatton siirtämisestä mainittavaa riemua. En muuta tähän hätään keksi kuin, että laittas etuvastuksen niille puolille, että rajoittaisi puolan latausvirtaa. Eipä noista edes pääse sen ensiökäämin resistanssia mulkkaamaan.
Jostain kun näkisit VW:n kytkiksen noille niin avot.
Ja Resistor Spark Plugsithan on must, kuten sulla nyt jo onkin.
T. Pasi
volvoman wrote:Juu, puolat on maadotettu sylinterikanteen mahdollisimman lyhyillä johdoilla. k
Kustakin puolasta lähtee kaksi maadoitusjohtoa, yksi + johto, joka saa virtansa 15A sulakkeen läpi akulta, ja sitten ohjausvirta megasquirtin transistoreilta.
Periaatteessa tosiaan megasquirtti on maadoitettu puolien viereen, eli pitäis varmaan kokeilla siirtää maadoitusta, vaikka suoraan akulle?
Tosin nyt akulta lähtee maattokaapeli moottorin kylkeen, ja laturillekkin oma maadoituskaapeli akulle.
Posted: Tue Jan 02, 2007 21:28
by Turbiini
Optoerotin megan ja puolien väliin vois myös auttaa.
Posted: Wed Jan 03, 2007 0:34
by Benkku
volvoman wrote:Periaatteessa tosiaan megasquirtti on maadoitettu puolien viereen, eli pitäis varmaan kokeilla siirtää maadoitusta, vaikka suoraan akulle?
Onko ohjain (ts. ECU) lähellä puolia ? Jos, niin siirrä asennuspaikka kauemmaksi ja maadoita mahdollisimman lyhyellä johtimella purkin välittömään läheisyyteen.
Posted: Wed Jan 03, 2007 22:29
by volvoman
Benkku wrote:volvoman wrote:Periaatteessa tosiaan megasquirtti on maadoitettu puolien viereen, eli pitäis varmaan kokeilla siirtää maadoitusta, vaikka suoraan akulle?
Onko ohjain (ts. ECU) lähellä puolia ? Jos, niin siirrä asennuspaikka kauemmaksi ja maadoita mahdollisimman lyhyellä johtimella purkin välittömään läheisyyteen.
Boksi on about metrin päässä puolista, tulipellin toisella puolella lämppärikennon takana, maadoitus about 1,2m pitkillä 6mm^2 kaapelilla ja 2kpl 1,5mm^2 kaapeleilla moottorin runkoon.
Optoerotin kuullostaa hyvältä... mutta vaatiiko hirveitä hommeleita, ettei tule taas sitä EI toivottua johtosalaattia boksin sisälle?
Posted: Fri Jan 05, 2007 2:04
by risu
volvoman wrote:Optoerotin kuullostaa hyvältä... mutta vaatiiko hirveitä hommeleita, ettei tule taas sitä EI toivottua johtosalaattia boksin sisälle?
Jos puolat ei vie paljoa ohjausvirtaa niin riittää yks nelikanavainen optopiiri, partcosta löytyy DIL16-koteloituna ilmeisesti montaaki mallia. Sen opton sisäänmenoihin tarvitaan lisäks vastukset. Jos puolat tarttee ylösvedot ni ne kans lisäks (todnäk tarvii). Mut kannattaa miettiä sitäki et jos piikit tuleeki just ylösvedon kautta +5v käyttikseen niin toi opto on ihan turha tossa, megan prossu on ilmeisesti aika tarkka et käyttöjännite on ok.
Purkkaviritys ois et heivaa ne vakiotrankut veke ja glimmaa ton opton nurinpäin trankkujen kohille, kytkee optoon maat, juottelee vastukset jalkoihin sekä johdottaa suoraan siitä ulostulot - tietty jonku vedonpoiston kautta. Ulostulopuolen maat tietty boksista erillistä kaapelia ulos.
Posted: Sat Jan 06, 2007 18:39
by volvoman
Juu, sellanen tuli tässä ihan vaan mieleen että voisko hommeli olla niin, että puolat vaativat niin paljon ohjausvirtaa, että megan jännitteensyöttö ei jaksa syöttää tarpeeksi +5vRef linjasta, tämä taasen kuumentaa U5:sen, ja sit resettiä, ja nyt U5 olis niin kärsiny ettei enää toimikkaan kunnolla?
Toikin kävi vähän mielessä että jos virtapiikkejä tulee +5vRef linjaan ylösvetojen kautta, mutta sillon ei olis pitäny toimia ollenkaan kunnolla aluksi...?
Nyt ollu senverran överiä töissä, että olo ihan sekava ja vedot muualtakin kun auton koneesta lopussa, pitää kattoa jos lähipäivinä taas innostuis rukkaamaan.

Posted: Sun Jan 07, 2007 17:58
by volvoman
Noni, nyt tultu siihen tulokseen että resetit aiheutuvat honeywellin hall-anturin kytkennästä jotenkin. Signaalipiuha on luonnollisesti suojattu, mutta pitänee vielä kerran tarkistella hommelit. Sytytystulon vastuksen vaihdoin 3k vastukseksi, ja kondensaattorin isompaan, ilman isompia vaikutuksia.
Edelleen ei toimi, jos 3.pytyn puola on kytkettynä, sillä ei ole suurempaa vaikutusta mikä puola on kytketty 3.pyttyyn. Saattaa lähteä käyntiin 3.pytyn puolan kanssa, mutta ei käy sekuntia pidempään, ennekun tulee täys resetti. Tosin resettailee ihan nopeasti välillä ilman 3.pytyn puolaakin, mutta vain niin että sen huomaa megatunesta, eikä konene käynnistä.
Kokeilin vetää puolien signaalijohdot kiinni SUORAAN piirilevylle ilman mitään tulosta, ei vaikuttanut siis mitenkään.
Se vaan ihmetyttää että häikkää VAIN jos on 3.pytyn puola kytkettynä.... MIKSI EI HÄIKKÄÄ MUIDEN PYTTYJEN PUOLILLA?
Posted: Sun Jan 07, 2007 18:57
by risu
volvoman wrote:Noni, nyt tultu siihen tulokseen että resetit aiheutuvat honeywellin hall-anturin kytkennästä jotenkin.
Jos resetit todella tulisivat Hall-anturista (ei oikeen kuulosta siltä?) niin kannattaisi koittaa muuttaa hieman anturin sijoituspaikkaa mikäli mahdollista. Toinen mikä myös testaamisen arvosta, niin ottaa sen sytkäsisäänmonen maa ulos boksilta (normaalisti sen opton maahan kytketään piirilevyllä megan maahan). Tällöin eristetään Hallin signaali täysin optoisolaattorin kautta eikä anturi ainakaan voi aiheuttaa enää mitään resettejä.
volvoman wrote:
Se vaan ihmetyttää että häikkää VAIN jos on 3.pytyn puola kytkettynä.... MIKSI EI HÄIKKÄÄ MUIDEN PYTTYJEN PUOLILLA?
Oisko sulla hajonnu kolmosen tulppa?
Posted: Sun Jan 07, 2007 23:39
by volvoman
3.pytyssä kokeiltu varmaan 10 eri tulppaa ilman mitään apua, NGK BPR6ES enimmäkseen, mutta myös BP6ET (3-kärki ilman vastusta, ei toiminut koska puolat eivät siedä vastuksettomia), ja Volvo S90 kutoskoneen tulppia. Mittasin myös kaikki tulpat ehjiksi, eli vika ei varmasti ole tulpassa.
Pikemminkin epäilen, että vika saattaisi ennemmin olla siinä, että 3.pytystä hajosi tulpankierteet liiallisen vaihtamisen seurauksena, vedin sinne kierreholkin, jonka laitoin kiinni kierrelukitteella, ja epäilen että tämä saattaisi aiheuttaa häiriöitä...
Sehän tässä on ihme, että NIIN KAUAN KUN 3.pytty ei sytytä, kaikki menee hienosti. Konetta voi pyörittää startilla vaikka miten kauan ilman resettejä kunhan ei sytytä.
Ongelmat siis alkoivat, kun poistin megan boksin sisältä johtosalaatin, joka johtui siitä, että olin asentanut megan Bosch:in ruiskuboksiin. Nyt kun johtosalaatti on poissa, ja muutamat johdot vaihtaneet sijoitustaan 25-pin Bosch liittimessään, ni temppuilee kun viimeistä päivää.
Epäilen siis, että resetit aiheutuvat jotenkin Hall-anturin ja 3.pytyn puolan keksenäisistä häiriöistä.
Teorioita on monta, kohta on kaikkea kokeiltu.
Posted: Tue Jan 09, 2007 22:34
by volvoman
Tänään ja eilen tuli taas roplattua ilman tulosta.
Kokeilin maadottaa megan boksin vaikka ja mihin, hetisuoraan runkoon boksin viereen, suoraan akkuun, lohkoon, jopa niin, että on about 5 eri pisteessä maadotettu, EI apua. Tosin SAIN KONEEN KÄYNTIIN kerran, kun maadoitin SUORAAN akkuun, mutta siihen onni loppui, käynnistyi vaan kerran, sit taas resettiä.
Antureista ei tule häikkää, vedin HALL:in johdotukset uusiksi myös ilman vaikutusta, ja kokeilin kytkeä KAIKKI anturit irti ja ekstravärkit (paitsi HALL, eli kiinni vain suuttimet, + ja miinus ja bensapumpun rele ja sytkäpuolat), silti resettailee.
Tässä alkaa nyt olemaan hyvät neuvot kalliit, ite en ainakaan enää ymmärrä mikä tossa paskaläjässä mättää. Johtojakin olen siirrellyt ja kokeillut vaikka ja mitään ilmaan mitään tulosta.
Mikäs voisi oikeen tällaista resettailua aiheuttaa, boksin sijaintiakin vaihdettu...
Ja se tässä vähän ihmeellistä, että saattaa joskus tehdä "temput" ja toimia hetken kaikilla pytyillä... mutta VAIN hetken.
Vika selvitetään, vaikka henki menis, mutta ei viitsis koko vuotta etsiä neulaa heinäsuovasta.
Posted: Wed Jan 10, 2007 9:55
by teg
Laita niihin sytkälähtöihin transzorbit tai diodit käyttöjännitteesen tms. joka vie piikit mennessään
Posted: Sat Jan 13, 2007 2:53
by volvoman
VIKA LÖYTYI!
Puolien metallirunkojen ja tulppien välillä kontaktihäiriöitä, joka johtui siitä että puolat eivät olleet tarpeeksi hyvin painautuneet tulppia vasten. Korjasin kiristämällä vähän systeemejä, ja HETI toimi.
Ajoin 029D koodin tilalle hires09 koodin, ja nyt lähtee PALJON nopeammin lukemaan kiekkatietoa ja samaten nätimmin ja nopeammin käyntiin.
Sitten kävi kämmi, kruisailtiin ilman ongelmia ja nykimisiä ja resettejä reilu tunti, ja NAPS, nokkahihna poikki. Voi vitalis sanon vaan. Ei voinu kun ironisesti nauraa ittelleen. ELÄMÄ ON.

Posted: Sat Jan 13, 2007 21:25
by I_me
Herra Murhy on aina kanssamme.

Posted: Mon Jan 29, 2007 18:58
by Volkkarijermu
volvoman wrote:NAPS, nokkahihna poikki. Voi vitalis sanon vaan. Ei voinu kun ironisesti nauraa ittelleen. ELÄMÄ ON.

Hajosko mitään pahasti?
Posted: Wed Jan 31, 2007 2:05
by volvoman
3.pytyn venat 5mm mutkalla, uudet tulee toivonmukaan viikonlopuks. Halpaa ja hyvää, 300e remppa
