Page 1 of 1

ford escort 1.3 megasquirtin asennus ja turbotus

Posted: Tue Dec 19, 2006 22:13
by janneyliranta
Olis tällainen projekti alkamassa, aikomukseni olis laittaa tuohon megasqirt ja turbo ja tulevaisuudessa suorasytkä, mutta tällä hetkellä olis vain aikomus laittaa normaali jakaja megasqirtin ohjauksella! Olen aloittelija näissä hommissa, jotenka mitä minun tulisi hommata tuohon, jotta homma toteutuisi(mikä boksi,antureita jne)? Kiitoksia jo etukäteen!

Posted: Wed Dec 20, 2006 9:19
by jose
kaikki ruiskun kamppeet, imusarja, pumppu, suuttimet yms. Sitten anturit niinkuin MEGAMANUAL sanookin, eli imuilman lämpö,kaasuläppä, jäähdytinveden lämpö yms. Virranjakajasta sen verran että jos ei ole turbon niin joutuu muokkaamaan..Rs turbo ecsortista voisi löytyä oikean lainen

Posted: Wed Dec 20, 2006 11:27
by janneyliranta
Mikä megasquirtin versio tuohon olis passeli?

Posted: Wed Dec 20, 2006 12:19
by koskar
janneyliranta wrote:Mikä ruiskun versio tuohon olis passeli?
Osta käytetty 1.6 EFi vaan jostain. Ei luulis paljoa maksavan ja ei tarvi kaikkia osia erikseen metsästää. Toki turbokäyttöön pitäis männät ottaa RST:stä? Mutta joo, ruiskuosia kyselit.

Posted: Thu Dec 21, 2006 20:43
by Hessu
Niin, olikos tämä Escort Mk3 eli CVH vai Mk4 (Valencia)? Vaikuttaa "jonkin verran" osien saatavuuteen ja virityskelpoisuuteen.

Posted: Thu Dec 21, 2006 20:50
by janneyliranta
Mk 1, en diggaa etuvetoisista!

Posted: Fri Dec 22, 2006 10:22
by jose
eli onko tämä nyt sitten vanhakoppainen, kenttilääsellä koneella? :?:

Posted: Fri Dec 22, 2006 17:38
by janneyliranta
Kyllä.

Posted: Fri Dec 22, 2006 17:47
by jose
sitten asioosta tulee mutkikkaammat :D eihän noita kenttejä ole valmistettu ollenkaan ruiskuja, tietääkseni, tai ainakin on harvinainen. Yksi vaihtoehto on vaihtaa OHC

Posted: Fri Dec 22, 2006 23:01
by janneyliranta
Eihän se sen mutkikkaampaa ole, sama periaate molemmissa! Saako noihin valmista johtosarjaa vai pitääkö ne tehdä itse, liittimetkin tietenkin auttaisi, mut olishan se helpompaa, jos olis valmis, josta vois pienellä modifioinnilla saada sopivan tuohon?

Posted: Sat Dec 23, 2006 0:22
by tmikkola
voithan ottaa mistä tahasa ruiskuautosta, missä on alunperin kaikki tarpeelliset anturi liitännät johtosarjan ja juotaa siihen vaan sopivat liittimet.. Pääset siinäkin jo aikapaljon helpommalla..

Posted: Sat Dec 23, 2006 14:27
by jose
toki periaate on sama. Ohc:hen löytyy efin ruisku jo valmiina mistä saisi osat ja viritettävyys on ehkä parempi jatkoa ajatellen. Mutta kukin tallaa tavallaan

Posted: Sat Dec 23, 2006 18:00
by Sultzi
Tässähän ei kysytty kumpi on parempi, joten?

Läppärungot on yks keino saada ruisku siihen. Sitten vaikka ruisku sierran johtosarja sinne, tai tosiaan melkein minkä tahansa ruisku vehkeen.

Posted: Sun Dec 24, 2006 13:21
by jose
joo ei kysyttykään. Läppärungot on toki yksi keino saada ja tosiaan joku fordin johtosarja. Itse tekisin kuitenkin johtosarjan alusta alkaen itse, ei ollut niin kova homma kuin luulisi

Posted: Sun Dec 24, 2006 13:28
by jose
kuinkas noi kenttilääset kestää ton turbon kans sit? ei tietoa minulla..kun otsikossa luki turbotus..

Posted: Sun Dec 24, 2006 14:01
by janneyliranta
Jos 1.2 corsan vakiokone kestää 1.6 kilon turbopaineet, niin eiköhän kenttikin kesä, onhan niitä viritetty iät ajat!

Posted: Sun Dec 24, 2006 21:39
by jose
Ymmärrän. Toki jos saat 1.3 kentin kestämään 1.6bar paineet niin uskon että hommat täytyy olla aika hyvin hanskassa jo valmiiksi sinulla,että nämä neuvot mitä tässä topicissa on tullut niin on turhia.
Tarkoitatto TÄYSIN vakiota corsan konetta??[/quote]

Posted: Sun Dec 24, 2006 21:54
by janneyliranta
Onko noihin saatavana valmiit liittimet(suuttimiin, boksiin jne), vois tehdäkkin itse ton johtosarjan jos vain liittimet sais edes tai tietenkin jos jollain olis myynnis is:n jotosarja, niin sekin kiinnostais? Megasqirtin mä laitan tuohon, halvin ja varmasti riittää kotikäytössä!

Posted: Sun Dec 24, 2006 22:01
by janneyliranta
[quote="jose"]Ymmärrän. Toki jos saat 1.3 kentin kestämään 1.6bar paineet niin uskon että hommat täytyy olla aika hyvin hanskassa jo valmiiksi sinulla,että nämä neuvot mitä tässä topicissa on tullut niin on turhia.
Tarkoitatto TÄYSIN vakiota corsan konetta?? Vakioalakerralla se oli ja kuulemma kesti! Enkä minä tiedä varmasti, mitä kentti kestää, mutta kiinnostaa niin pirusti kokeilla, meillä noita koneita on kuin halkoja, niin ei haittaa vaikkei onnistuisikaan heti enskerralla. Kyllähän ne kaikki saa rikki jos vetää täysillä koko ajan!

hieman ohi aiheesta

Posted: Sun Dec 24, 2006 23:31
by tmikkola
miten muuten tuon fordin alkuperäisen jarrutehostimen kanssa aiotko pitää sen käytössä?
Toimiiko tuo tehostin niin kuin sen pitää myös kun se on paineistettu?
Vai meinasitko laittaa erillisen alipaine pumpun?
Vai eri tehostimen?

Posted: Sun Dec 24, 2006 23:47
by janneyliranta
Tässä mallissa ei ole tehostinta, joten ei pakosti tarvi laittaa, mut jos haluaa, niin ei alipainepumpunkaan laitto mikään mahdottomuus ole laittaa!

Posted: Mon Dec 25, 2006 0:20
by mazajns
hiukan off-topic mutta mikäs ongelma siinä on kone saada kestää vaikka 2 Barin ahdot? Se on sitten toinen tarina että tuottaako se tehoa niin... kun kyllähän siellä sylinterissä on hiukan isommat paineet jo muutenkin kuin 2 bar. sytkää vaan sopivan myöhäiseksi että ahtaa mutta palaa lähinnä pakoputkessa Niin eiköhän se aikansa kestä... :D kunnes ahdin tai pakosarja sulaa...

Posted: Mon Dec 25, 2006 0:55
by janneyliranta
Minä en kaipaile sit mitään v....tuilua tänne, vai kyselen neuvoa(koneen kokoon en ole kaivannut neuvoja!), on sitä ennenkin pesty 1.3l koneilla 2 litraisia!!! Jos pienessä koneessa saadaan teho/painosuhde kohdilleen, niin on 2 litraisillakin tekemistä pysyä perässä! V....ttuilut siis voi jättää kertomatta!!!Kiitos!

Posted: Mon Dec 25, 2006 13:03
by mazajns
janneyliranta wrote:Minä en kaipaile sit mitään v....tuilua tänne, vai kyselen neuvoa(koneen kokoon en ole kaivannut neuvoja!), on sitä ennenkin pesty 1.3l koneilla 2 litraisia!!! Jos pienessä koneessa saadaan teho/painosuhde kohdilleen, niin on 2 litraisillakin tekemistä pysyä perässä! V....ttuilut siis voi jättää kertomatta!!!Kiitos!
En mä sillä... omakin on 1.4 turbo honda... Vaikka kaikki sanoi että mikäs järki tossa on kun 1.6 dohci on olemassa :D Ensimmäisenä sun varmaan kannattaisi hankkia tuohon se imusarja. Todennäköisesti suurin ongelma on se. liitimet yms saat vaikka purkaamolta sitten.

Onkos tämä läpihengittävä kone vai imu ja pako samalla puolella?
On aika pitkä aika kun viimeksi olen tälläistä kone räpeltäny niin ei voi muistaa...

Jos läpihengittävä niin ota tuo alkup. imusarjan laipasta vaikka malli paperille. Sitten etsimään purkaamoilta sopivalla aukko jaolla olevaa imusarjaa. Sitten siitä laippa pois ja tilalle kentin laippa. Näin tehtiin yhden kaverin celicaan ja tuli hyvä. Taisi olla se imusarja jostain etuveto rollasta joka siihen sovitettiin.

Posted: Mon Dec 25, 2006 13:58
by Jasen2624
Fintoyssillä joku oli muistaakseni tehny takaveto rollaan silleen et siinä ku on imu ja pakosarjat samalla puolen niin et sorvannu suuttimien alapäihin semmoset palikat jotka oli hitsannu sitten imusarjaan kiini ja kaasarin kiinitys kohtaan laippa. siitä ylöspäin aika iso putki ja se käänty eteenpäin johon tuli sitten kaasuläppäkotelo kiini. Kuviakin on mistä lähettää jos kiinostaa..
Niin ja jos on jarrutehostin niin laittaa vaan yksisuuntaventtiilin siihen letkuun niin ei katoa alipaineet ahtoillakaan.. Niin oon ite tehny ja se toimii. Jos ei ole mitään venaa niin saattaa lähtee se tehostin maatakiertävälle raallle aika äkkiä..

Posted: Mon Dec 25, 2006 16:28
by jose
toki, tarkoitus ei ollut vittuilla. Kiinnostaa vain itseäkin kuinka nuo "pienemmät" koneet kestää turbojen kanssa, koska niissä on sitten todellakin se teho painosuhde kohdallaan. Niin niitä liittimiä kannattaa kysellä autosähköliikkeistä, ja ne aidot boschilaiset on Hel*etin kalliita,elikä niitä halvempia kannattaa. Yksi vaihtoehto olisi vpv-motorracing.com siellä on kans mukavasti tavaraa johtosarjoihin yms, ja vekoy.com, sielläkin on halpoja liittimiä.