Page 1 of 1

Ahtaa ja hyytyy-->bensanpaineet tippuu

Posted: Wed Dec 13, 2006 0:50
by jose
Eli pienemmillä ahdoilla 0,4 ja näin toimii hyvin, mutta sitten kun laitetaan 1bar ja enemmän niin kun lähtee vetämään niin bensanpaineet nousee 4bar ellei ylikin ensin hienosti, ja sitten kun on se 1bar ahtoja niin tipahtaa bensanpaine alle 3bar. Niin ja autona on volvo 740 ja paineensäädinhän on tukinpäässä kierteellä. onko tähän saatavana säädettävää mallia mistään? niin että onkohan paineensäädin rikki vai pumppu?

Posted: Wed Dec 13, 2006 5:28
by Jasen2624
Veikkaan pumppua.. Jos se sääjin olis mykkä niin ei se korottas ollenkaa painetta..

Posted: Wed Dec 13, 2006 16:49
by jose
No sitten täytyy vaihtaa pumppu. Ajattelin vain juuri tota että mitenköhän silloin käyttäytyy kun säädin on rikki, mutta kyllä tää onkelma varmaa viittaa enempi pumppuun.

Posted: Thu Dec 14, 2006 16:51
by jose
Mikä perskeles täs nyt on. Eli kun on ne 1bar ahdot niin kun lähtee vedättämään niin kun ahdot nousee maksimiin niin vaikka kaasu on pohjassa niin dumppi sihahtaa ja ringit tippuu ja bensanpaine tipahtaa. Pumpun vaihdoin juuri. Voiko se olla mahdollista että mun vanha boschin bybas ei jaksa pysyä kii niillä bar ahdoilla ja päästää paineet ulkoilmaan joten paine imusarjassakin tipahtaa ja samalla bensanpaineet tippuu siitä syystä kun paine imusarjassakin tipahtaa. Voiko olla mahdollista? rikkaalla se toki vielä käy reilusti mutta ei se tälläistä aiheuttaisi. Täyskaasu vedossa O2 on 0.900 taii vähä yli

Posted: Thu Dec 14, 2006 19:23
by Suppari
Voi aiheuttaa.Koita väliaikaisesti tulpata koko ''dumppi''.

Posted: Thu Dec 14, 2006 19:57
by risu
Ei varmaan pitäs kirjottaa mitään kun en oikeen tajunnu mitä tossa lopulta tapahtui.. mut jos dumppi päästää paineet pihalle niin eihän siellä ole mitään 1 bar paineitakaan? jos siitä kyse niin eihän ongelma edes ole bensanpaineissa.. meni jotenki ohi koko kysymys..

Posted: Thu Dec 14, 2006 20:10
by cockjerry
jose wrote:Mikä perskeles täs nyt on. Eli kun on ne 1bar ahdot niin kun lähtee vedättämään niin kun ahdot nousee maksimiin niin vaikka kaasu on pohjassa niin dumppi sihahtaa ja ringit tippuu ja bensanpaine tipahtaa. Pumpun vaihdoin juuri. Voiko se olla mahdollista että mun vanha boschin bybas ei jaksa pysyä kii niillä bar ahdoilla ja päästää paineet ulkoilmaan joten paine imusarjassakin tipahtaa ja samalla bensanpaineet tippuu siitä syystä kun paine imusarjassakin tipahtaa. Voiko olla mahdollista? rikkaalla se toki vielä käy reilusti mutta ei se tälläistä aiheuttaisi. Täyskaasu vedossa O2 on 0.900 taii vähä yli
Onhan se mahdollista, jos sulla on ahtopaine kompensointi gasopaineen säätimessä.. dumppi avautuu --> paineet katoaa imusarjasta --> gasopaine laskee ahtojen verran.

Ainakin omalla malloryn säätimellä 1.2bar ahtoa lisää suoraan saman gasopaineeseen.. eli se on ~5.5bar max ahdoilla.

Posted: Fri Dec 15, 2006 11:16
by jose
eli bensanpaineet on muuten ok. eli tyhjäkäynnillä vajaa 3bar ja vedossa 4-5bar riippuen ahdoista. Ei ollut merkitystä dumpin tulppauksella. Totesin että se menee niin että kun vedättää niin hyytyy ja bensanpaineet tippuu ja sitten vasta dumppi aukeaa vaikka kaasu on pohjassa. Eikä niin että dumppi ensin ja sen takia paineet tippuu. Ja pumppuja on vaihdettu. 0.8bar ahdoilla pelaa vielä mutta siitä yli niin hyytyy. Voiko kartta olla muka niin rikkaalla että hyytyy niin totaalisesti, suuttimetkaan ei ole kuin 315cc/min?

Posted: Fri Dec 15, 2006 12:42
by cockjerry
jose wrote:Voiko kartta olla muka niin rikkaalla että hyytyy niin totaalisesti, suuttimetkaan ei ole kuin 315cc/min?
Voi, oma laite teki just samaa.. "vähän" varmistelin ettei mennyt laihalle.

Eikös ton nää logeista aika hyvin.. jos sulla on esim. Innovaten WB ja jos AFR menee logeissa 10 hyytymisen kohdalla, niin sytytyskatkoksia mahdollisesti luvassa. 8) Sekottaa aika hienosti AFR-käyrän.. luulin itse ensin, että on laihalla ja ei muutakuin lisää soppaa :oops:

Dumppi aukeaa vaikka et ole päästänyt kaasua? Nyt ei joku skulaa 8)

Pistä vaikka logia jakoon vedosta kun hyytyy.. siitä ehkä hiffais helpommin et mistä on kyse :)

Posted: Sat Dec 16, 2006 12:34
by jose
kiitoksia vastauksista, vähä vaikea selvittää näitä onkelmia ku vasta alkaja oon näis asioos :D joo laitan logia. sen dumpin saa unohtaa nyt kokonaan. Ei liity mitenkään tähän loppuviimein, se toimii niin kuin pitääkin. Eli karttaa säätelemään 8)

Posted: Sun Dec 17, 2006 21:23
by jose
Onkos bensanpaineita mahdollista nostaa "kuristamalla" paluu putkea ? esim klemmarilla yhdestä kohdasta pienemmäksi?

Posted: Sun Dec 17, 2006 21:31
by eaton/holset power
lukkopihdeillä käy nopeammin testata. :wink:

Posted: Thu Jan 04, 2007 21:54
by 90tq
Tämä tulee nyt hieman myöhään, mutta olisko tästä kyse: 740 turbossa on alkuperäisen bensapumpun releen kytkennässä painekatkaisija, joka katkaisee bensansyötön (katkaisee releen maadoituksen) kun ahdot nousee yli 0,9bar. Turvatoiminto liian suuren ahtopaineen varalta.

Posted: Sat Jan 06, 2007 16:23
by jose
ei ole ongelmaa siinä, koska bensapumpun rele on ohjattu megalla. Ja muutenkin tuota ongelmaa on vaikea testata näin talvikeliillä. Pitää mennä penkittämään mutta sitä ennen vaihtaa vielä bensalinjat uusiin ja toivoa että vika löytyy

Posted: Sat Jan 13, 2007 17:02
by 90tq
selvä, ajattelin että jos mega olisi kytketty auton alkuperäiseen johtosarjaan ja ohjaa pumppua alkuperäistä johdotusta käyttäen niin sillloin painekatkaisija olisi releen ja megan välissä

Posted: Sat Jan 13, 2007 22:09
by jani
entä olisiko megan asetuksissa päällä overboost alle kilon paineilla lyö pelin poikki

Posted: Mon Jan 15, 2007 16:14
by jose
ei ole, katsoin sen :D vika taisi löytyä, nimittäin juuri kun olin ajelemas ja tankki oli aivan tyhjä niin meno loppui paljon aikaisemmin, ja kun on vajaa puoli tankkia niin meno maistuu rajoittimelle astin mainiosti :P eli tankissa olevassa nostopumpussa kaiketi vika