Page 1 of 1
740 turbo volvo
Posted: Sun Dec 10, 2006 23:08
by jose
Auton historiasta sen verran että tuli vahingossa ostettua r-sportillinen turbo volvo, vaikka oli kyllikki rojekteja joten ei auttanut muutakuin vaihtaa jotenkuten toimiva römppä pois. Siinä tuli sitten lueskeltua tätä foorumia ja perskeles tuli sitte tilattua partcolta osat:) ja ruiskun suuttimet ja muut rojut yksityiseltä. Pari kolme viikkoa siinä tuli johdoiteltua ja rojuja asennettua ja tänä iltana klo 18.00 ensimmäiset kilometrit tuli ajettua, "korvakuulo" säädöllä

huomenna pitää laittaa aluksi edes kapeakaista lambda että tietää edes vähä missä mennään. Mutta potkua tuli peres dynolla huomattavasti lisää verrattuna kaasariin. Tekniikkahan on b200k ohuemmilla kangilla,eli kestää "vain" sen 250hv, mutta pakkohan sitä on jostain lähtiä liikkeelle. Männät on vaihdettu turbon männiiksi ja kone muutenkin rempattu joskus ruottin maalla, auto nyt muutenkin on sellainen sekasikiö ruottista lähtöisin:) täytyy kyllä sanoa kiitokset tälle foorumille ja megamanuaalin suomentajille. Oli pirun iso apu

Re: 740 turbo volvo
Posted: Sun Dec 10, 2006 23:16
by Olli
Onnittelut.
Jos alat tehoa lisää kaipaamaan ja vehkeet antaa sen myöden, niin vaihda ihmeessä ne vahvemmat kanget koneeseen. Maksaa siinä 50-150e ja kestää taas paljon pidemmälle.
Posted: Mon Dec 11, 2006 15:26
by jose
niin täytyykin vaihtaa, ja voi olla että vaihtuu samalla lohkokin b230ft:ksi. Sitten joskus kun budjetti antaa myöten. Nyt sai testattua 1bar ahdoilla, ja heti kun lähtee ahdot nousemaan tonne yhen bar tuntumaan niin alkaa hyytymään pikkuhiliaa---> pumppujen ja linjojen tarkastus seuraavana vuorossa. Mutta muuten tyytyväinen olen ollut. ja onhan tässä vielä korttinkin aikaa 2kk

Posted: Thu Dec 21, 2006 15:19
by Olli
Onhan noissa uudemmissa K-lohkoissa tosiaan se 63 millin runkolaakerointi vanhan 55 milliin verrattuna ja taisi tuossa muutakin eroa olla. Uudemmissa on sitten vielä öljyruiskut männille jos oikein haluaa kikkailla.
Mutta aika pitkälle tuo vanha et-lohkokin kestää ja noita perus K-lohkoja saa onneksi halvalla

Posted: Thu Dec 21, 2006 17:49
by jose
tosiaan halvempi ratkaisu olis ostaa b21 lohko ja hommata et:n männät, M kanget ja vakio kampiakseli, kaikki tasapainoon niin kestää sen 400hv. Mutta tuo opiskelija budjetti kusee hieman, ja korttiakaan ole vielä taskussa niin ei kiirettä:) sai vaan olla ylpeä ku sai toimimaan tän megan, toki tuli töissä ja kotona luettua manuaalia läpi useampaan otteeseen

Posted: Thu Dec 21, 2006 17:51
by jose
niin ja toki toi 400hv paketti edellyttää kunnon kantta ja turboa yms.. Mutta jostain on mukava lähteä liikkeelle. Nokan vaihto tuli nyt eteen samalla kun vaihdoin jakohihnan. Oli koneessa Y nokka, eli surkein mitä volvolta löytyy

A nokka tulee tilalle, josta kiitokset ystävälliselle myyjälle joka vastasi vielä klo 23.00 aikoihin
Posted: Sun Dec 24, 2006 21:55
by jose
Tuli asennettua A-nokka ja ahdot on vain sen 0.8bar koska bensa loppuu jos nostaa ahtoja lisää ja koska nytkin meinaa olla pitovaikeuksia koska

mutta uskoisin sen 200hv rajan ylittyneen, tammikuun aikana pitäisi mennä penkkiin katsomaan

Kuvia laitan kunhan ehdin
Posted: Mon Dec 25, 2006 17:06
by Masi_K
Onkyll T03 täysillä 200hv kohdalla.
Posted: Mon Dec 25, 2006 19:55
by lada racing
riippuu T03...

kyl cossun T03 otetaa viel helpost se 280hp..

Posted: Wed Dec 27, 2006 15:14
by jose
Tässä on vain volvon t03. Eli se vähä yli 200 pitääs irrota turbon puolesta. Olis cossun garretti tiedossa, mutta ei varmaan oikeen järkeä ostaa niin vähän isompaa vaan ja maksaa silti
Posted: Wed Dec 27, 2006 20:44
by Tapsa84
Masi_K wrote:Onkyll T03 täysillä 200hv kohdalla.
Ei se aivan täysillä siinä ole vielä.
Itse penkitin tuolla omalla lahnalla 197hv ja 315Nm 0,45bar ahdoilla. Eli, kiristämisen varaa on...
Huipputeho tuli 4800rpm kohdalla, josta eteenpäin alkoi ahtopaine tippua. 5000rpm kohdalla oli enää 0,35bar ahtoja ja 6500 kohdalla 0,3bar. Ilmeisesti noista loppuu tosi äkkiä kompurapuoli. Eli ei ollut järkeä alkaa nostamaa ahtoja.
Posted: Wed Dec 27, 2006 21:50
by Benkku
Tapsa84 wrote:Masi_K wrote:Onkyll T03 täysillä 200hv kohdalla.
Ei se aivan täysillä siinä ole vielä.
Itse penkitin tuolla omalla lahnalla 197hv ja 315Nm 0,45bar ahdoilla. Eli, kiristämisen varaa on...
Huipputeho tuli 4800rpm kohdalla, josta eteenpäin alkoi ahtopaine tippua. 5000rpm kohdalla oli enää 0,35bar ahtoja ja 6500 kohdalla 0,3bar. Ilmeisesti noista loppuu tosi äkkiä kompurapuoli. Eli ei ollut järkeä alkaa nostamaa ahtoja.
Pohdinnassa hiukan ristiriitaa
Tokihan T03 ja T03 pumpuissa on eroa...
Posted: Wed Dec 27, 2006 23:54
by Olli
Kyllä Volvojenkin T03:lla on otettu puheiden mukaan n. 250 hevosen tehoja. Periaatteessa tähän pitäisi päästä melko helpolla.
Posted: Thu Dec 28, 2006 9:43
by jose
niin minäkin muistelisin että näillä volvojen garreteilla olis otettu se 250hv, elikkä tavoitteeksi yli 200hv koska kaikki tuntuu olevan nyt ihan mukavasti kunnossa

Posted: Tue Jan 09, 2007 20:45
by Jules
omasta volvosta mitattu 233hv/440nm to3 ahtimella.
Niin ja jos meinasit pitkäänkin ajaa noilla 400hv luvuilla niin vaihda veivit oikeasti parempiin.
ne voi hetkellisesti kestää kyllä tuollaisia lukuja mutta aika tekee tepposet.
esim. eaglen H-profiilit riittää varmasti 400hv lukuihin.
niin vielä sen verran että 400hv mennessä ei tarvitse kanteen vielä koskea.
Posted: Sat Jan 13, 2007 17:43
by jose
todellakin täytyy vaihtaa veivit silloin paremmiksi jos rupea b2xx koneesta tekemään, mutta vanhemmat bxx sarjan koneet kestää sen 400hv kunhan alakerta vain kunnossa. Mutta noille tehoille on ivelä pitkä matka

Posted: Sat Jan 13, 2007 18:00
by Jules
jose wrote:todellakin täytyy vaihtaa veivit silloin paremmiksi jos rupea b2xx koneesta tekemään, mutta vanhemmat bxx sarjan koneet kestää sen 400hv kunhan alakerta vain kunnossa. Mutta noille tehoille on ivelä pitkä matka

Niin kuin sanoin, niin hetkellisesti voi bxx sarjan konekkin kestää M-kangilla sen 400hv, muttei kesää.
Aika paljon tiestysti vaikuttaa moottorin ohjauskin kestoon. Joten Good luck.
Posted: Wed Feb 07, 2007 16:08
by jose
Pätkiminen ja hyytyminen loppu kun laitoin uusimma HI ressi koodin megaan. Ny pelaa ja vetää iloisesti

Posted: Wed Feb 07, 2007 18:03
by reve
Jules wrote:
Niin kuin sanoin, niin hetkellisesti voi bxx sarjan konekkin kestää M-kangilla sen 400hv, muttei kesää.
Onko sinulla jotain faktaakin tästä? Kyllä ne ainakin meidän käytössä ovat kestäneet useita kesiä mainitulla viritysasteella.
Posted: Sat Feb 10, 2007 11:57
by Regu
Tuosta to3 pähkäilystä sen verran että miettikääs jos 200hv ja 300hv vapariin laitetaan to3 0.5 ahdoilla niin kummasta on otettu enemmän tehoa
