Page 1 of 1

ohjelmisto ongelma

Posted: Fri Apr 22, 2005 21:13
by jani
!kl

Posted: Fri Apr 22, 2005 21:37
by Kimmo's
Jos sulla on johtosarja valmiiksi tehtynä, niin laita anturit kiinni ja ota 12 volttia vaikka PC:n levyaseman virtaliittimestä. sarjakaapeli kiinni ja perusmega tune koneeseen.

Sitten rupeat katselemaan saatko järkeviä lukemia antureilta ja voit alkaa opettelemaan Megatunen valikkoja. Tuon moottorin kierrosluvun simuloiminen ilman Stimulaattoria on hiukan hankalaa, jotkut ovat spekuloineet mahdollisuutta käyttää nykyaikaisen PC:n tuulettimien kierroslukutietoa... Tuosta en ole kuullut onko onnistunut...

Joka tapauksessa kannattaa aloittaa ihan perus MegaSquirt koodilla ja unohtaa aluksi Extrat sun muut. Sitten kun kone käy peruskoodilla voi harkita Extran päivitystä. On vian etsintä _hiukan_ helpompaa kun on aluksi pelkästään bensapuolen asiat tapetilla.

Onnea matkaan!

-k

Posted: Fri Apr 22, 2005 21:56
by jani
Jeps olen laittanut johtosarjan koneeseen kiinni ja ottanut virrat koneen powerista ja antureilta ei tule järkevää tietoa . Ainoastaa tps tulee normaalitieto

Posted: Fri Apr 22, 2005 21:58
by jani
ja mistä sen näkee mikä ohjelma siellä boksissa nyt on
:shock:

Posted: Fri Apr 22, 2005 22:05
by jani
mutta eihän sieltä voi järkeväää tietoa tullakkaan jo anturien tiedot on päin peetä . Eli tämä olisi nyt saatava kohdalleensa ja sitten voisi perehtyä tuohon ohjelmistoon .

Posted: Sat Apr 23, 2005 22:46
by linkooja
Kimmo's wrote: Joka tapauksessa kannattaa aloittaa ihan perus MegaSquirt koodilla ja unohtaa aluksi Extrat sun muut. Sitten kun kone käy peruskoodilla voi harkita Extran päivitystä. On vian etsintä _hiukan_ helpompaa kun on aluksi pelkästään bensapuolen asiat tapetilla.



-k
Tulipa heti alkuun ihan pystymetästä rassattua tulille tuolla extralla ja saatu ajettavaan kuntoon, parin mokan jälkeen.. :oops:

Pöljän tuuria?

Posted: Sat Apr 23, 2005 23:37
by Kimmo's
Moi linkooja!

Tietämättä kuinka pöljä oot saati kuinka paljon sulla on tuuria käytössä on paha kommentoida kyseiseen tapaukseen ;)

Ei väitäkään etteikö tekijämies laita pannua tulille suoraan extrakoodilla. Tästähän on nyt jo elävä esimerkki! Vaan on kuitenkin paljon helponpaa edetä pala kerrallaan.
Ainakin itselle oli aika yllätys tuon extrakoodin kaikki mahdolliset optiot vaikka perusversion kanssa oli tullu jo rassailtua hetken verran. Osaltaan pakkaa hajotti vielä aika hajallaan oleva informaatio verrattuna perusversion yhtenäiseen manuaaliin.

Jos haluaa haasteita, niin mikä ettei laita extraa suoraan!

-k

Posted: Sat Apr 23, 2005 23:50
by linkooja
No kyllä tuntuu että ollaan.. :P

Ne mun ongelmat käyntiin saamiseksi oli siinä että ei tullut ihan ymmärrettyä oikein sitä jenkki kielistä ohjetta sen suorasytkän kytkemiseksi. Oli piirilevyllä muutama komponentti laittamatta oikeille paikoilleen ja releboksin ja MS:n välinen "johdotus" meni vähän metsään... :oops: (oli alkuun liittimet tinattu vastakkain..)

Ohjelmisto toimi kyllä (kiitos sihteerin) ku ite en älynny niistä mitään..

Tuolla muutama kuva siit mun proj ku toimivat kotosivut vielä teon alla..

http://album.fotosafe.com/altiapp/amp/a ... SA&LANG=fi

Posted: Sun Apr 24, 2005 9:04
by Kimmo's
Tosi hieno projekti! Ja tosi siistiä työtä. Taitaa tuo vehje liikahtaakin ihan kivasti!

Posted: Sun Apr 24, 2005 11:51
by TVH
linkooja wrote:Tulipa heti alkuun ihan pystymetästä rassattua tulille tuolla extralla ja saatu ajettavaan kuntoon, parin mokan jälkeen.. :oops:

Pöljän tuuria?
Sama täällä. Ei se itse koodi ole se hankala juttu, vaan se että esim. sytytyksen ohjaus niissä tapauksissa jossa kunnollista dokumentointia ei ole, moninkertaistaa tuntemattomien asioiden määrän mitkä pitää arvailla ja kokeilla. Voi mennä sormi suuhun eri asetusten kanssa ja myös itse laitteiden ja johdotuksien, kuten vaikka sytytysyksikkö (käytetäänkö dwelliä vai ei, 0V, +5V vai +12V triggeröinti invertoituna vai ei) tai vaikka trigger anglen hakeminen ilman ajotusmerkkejä jne.

Huomattavasti helpompaa laittaa pelkkä bensansyöttö aluksi, pääsee hommaan vähäsen kärryille ja tulee megatune ja säätäminen tutuksi.

Posted: Sun Apr 24, 2005 15:05
by koskar
Kimmo's wrote:Tuon moottorin kierrosluvun simuloiminen ilman Stimulaattoria on hiukan hankalaa, jotkut ovat spekuloineet mahdollisuutta käyttää nykyaikaisen PC:n tuulettimien kierroslukutietoa
Offtopicia, älkää ottako mukaan keskusteluun wrote: Tälläisen ohjeen jostain joskus kopioin kierroslukumittarin konffausta varten:

Nokian laturissa lukee 3.7v/335 mA, eli tuolla viraalla antaa 3.7 V, tyhjäkäyntijännite on 12.3 V puoliaaltotasasuunnattua siniaaltoa (=2*50 Hz). Elektroniset mitarit todennäköisesti ymmärtävät tuon sytytyspulsseiksi, liittimen ulkopinta maihin keskeltä (reiästä) mieluusti n. 1 kilo-ohmin vastuksella pulssit mittarin siihen napaan joka tulee puolan - navasta, ja mittarin tulisi näyttää 3000 1/min.

Posted: Sun Apr 24, 2005 21:49
by linkooja
Kimmo's wrote:Tosi hieno projekti! Ja tosi siistiä työtä. Taitaa tuo vehje liikahtaakin ihan kivasti!
Siisti ja siisti.. :lol: Pitäiskö tuosta avata oma topicci menestystarinoihin..?

Posted: Sun Apr 24, 2005 22:09
by Kimmo's
Pitäiskö tuosta avata oma topicci menestystarinoihin..?
Jep!

-k

Ps. Tommosen 1-paikkasen raketin kuljettamisessa on se hyvä puoli, ettei tarvitse liikennelentäjän lupakirjaa!

Posted: Tue Apr 26, 2005 0:19
by jani
olisiko tampereellta halukkaita avustaa ton megan ohjelmiston kanssa ja muukin tieto olisi tarpeen .Olen lukenut noi ohjeet moneen kertaan mutta en saa toimii niinkuin pitäsi eli jotain on pielessä: Vika on näyttö päätteen ja tuolin välisä aika varmaan :D Laita vaikka yhteys tietosi yv;llä niin otan yhteyttä.