Page 1 of 1

Katkoo, TPS piikkejä? MS1extra

Posted: Sat Nov 25, 2006 13:57
by cockjerry
Hoi

Faijan bilikassa on omituinen probleema.. eli tyhjäkäynnillä kun kaasua ei paineta yhtään, eikä mitään muutakaan duunata. Eli annetaan vaan käydä, niin yhtäkkiä saattaa sammua ja katkoo. Yleensä ei sammu, mutta meinaa sammua.

Logien mukaan kiihdytysrikastukset tulee peliin vaikka kaasua ei paineta tai muutakaan tehdä!! Näkee selvästi alla olevasta logista, auto käy kokoajan tyhjää tossa logissa.

http://njaa.pp.fi/katkoo2.xls

Mistä toi johtuu? Hucon TPS-anturista? Jos TPS-anturi aiheuttaa noita piikkejä, niin eikös se pitäis näkyä kaasuläpän asennossakin?

EDIT: Laitoin kiihdytysrikastukset 0.0ms ja ei katko enään! Mutta nyt ei kestä yhtään vähän nopeampaa kaasunavausta :roll:

Posted: Mon Jan 08, 2007 17:38
by cockjerry
Pistetään tää probleema vaikka tähän samaan..

Kyseessä siis MS1extra ja itse probleema on, että PW "soutaa" eli ensin 12.0ms ja yhtäkkiä 1.0ms. Starttauskaan ei luonnollisesti onnistu, tai onnistuu, jos 12ms sattuu olemaan startissa, mutta heti sammuu kun PW tipahtaa 1.0ms.

Logia probleemasta, näkee aika selvästi kun seuraa PW. Mikähän aiheuttaa tollasen? Voisko fettien ohjauspiiri olla paskana? Koodi tais olla se 29t, eli uusin? Mitään muutoksia en säätöihin oo tehnyt sen jälkeen kun skulasi vielä..

http://njaa.pp.fi/TAH.xls

Posted: Mon Jan 08, 2007 19:53
by risu
uusin MS1extran-koodi taitaa olla 29v tällä hetkellä, ja siihen on just korjattu vika joka joissain asennuksissa aiheutti piikkejä ainakin sytkäennakoihin.

http://megasquirt.sourceforge.net/extra ... a/029v.zip

Posted: Tue Jan 09, 2007 10:22
by cockjerry
Ahaa.. tosiaan päivitin ton koodin ja sen jälkeen probleemat alkoi. Gasopumppu vaan hajos heti perään faijan autosta, niin en muistanut koko hommaa.. täytyy koklata tota 29v!

Niin joo.. PW oli aluks myös piikkejä, eli veti sen 25.5ms.

Posted: Tue Jan 09, 2007 14:35
by Anssi
Tarkasta ihan ensin TPSdot treshold. Sen arvo voi olla olla muuttunut koodipäivityksen yhteydessä.

Posted: Fri Jan 12, 2007 15:23
by cockjerry
Ei auttanut koodin päivitys, TPS threshold on sama mikä oli ennen. Ihan sama mikä koodi on, tekee samaa.

Eli PW tosiaan startissa ja muutenkin hyppii 12ms --> 1.1ms.

Onko noissa suuttimien FETteissä jotain virranrajoitus juttuja? Vähensin suuttimien vastusta kun käyntiin lähteminen oli vähän vaikeempaa, jos oli kylmä ja akku ei ollut iskussaan.

Tosin ton vastuksen vähentämisen tein ajat sitten.. mutta jos nyt on fetit saanut tarpeekseen.

Posted: Wed Jan 24, 2007 16:47
by cockjerry
Hyviä/huonoja idiksiä kenelläkään?

Nyt alkais olemaan takaveto kelit pikkuhiljaa.. :lol:

Voisiko suuttimien ohjauspiiri tehdä tollasta? Jotain boksissa on luultavasti nyt mennyt, mutta jos vähän saisi rajattua.

Posted: Thu Jan 25, 2007 8:53
by ArttuH
Ohjauspuolen ei pitäisi vaikuttaa mitenkään noihin Megatunessa näkyviin PW-arvoihin. Ei se koodi tiedä mistään kauanko suutin on oikeasti auki.

Pistäpä logia tuollaisesta ongelmatilanteesta näkyville, niin sitten voisi olla vähän helpompi arpoa vikaa. Näillä tiedoilla aika hankala sanoa juuri mitään.

Posted: Thu Jan 25, 2007 18:57
by cockjerry
njoo ei kyllä munkaan mielestä pitäis, mutta aika outo homma. Auton sähköt on tehty superseal liittimillä ja muutenki hyvin. Ei pitäis olla niissä mitään.

Koodin vaihto ei auttanut, vaikka kelas kaikki koodit läpi. Otin boksin sisälle ja annoin kuivata kunnolla, jos johtuis kosteudesta. Ei vaikutusta..

Pastesin tossa ylhäällä login.. eli:

http://njaa.pp.fi/TAH.xls

Logi on siis startista..

Mulla on toinen ms1 prossu.. jos koklais vaihtaa sen?

Posted: Fri Jan 26, 2007 10:46
by ArttuH
Sori, enpä huomannut aiemmin tuota logia, tuli vaan katsottua nopeasti viimeinen viesti.

Tuota noin, pikaisesti logia katselemalla näyttäisi siltä, että kiihdytysrikastukset kummittelee jotenkin. TPSacc-lukema pomppii välillä ihan tolkuttomissa arvoissa ja pulssinleveydet sen mukana.

12ms kohdat näyttäisi olevan starttausta, eli tuo 12ms on ilmeisesti ihan oikea arvo starttaukseen? Sitten kun siirrytään käyntiin, niin PW tippuu tuonne 1-2ms kieppeille, mikä taas taitaa olla liian vähän ja kone meinaa sammua. Eli ilmeisesti rikastuksia pitäisi lisätä tai muokata VE-karttaa? Sitten kun ollaan käynnissä ja kiihdytysrikastus iskee päälle, niin PW pomppaa tuonne 10ms kieppeille. Veikkaisin, että sulla on kiihdytysrikastuksen asetuksissa jotakin hämärää.

Jos et löydä asetuksista mitään omituista, niin pistä MSQ esille, ihmetellään taas lisää.

Muuten, ilmanlämpö näyttää olevan koko ajan -40. Onko tuossa anturia kiinni? Ei varmaan vaikuta juuri tähän ongelmaan, mutta anturi kannattaisi kuitenkin laittaa. Tuo kuitenkin vaikuttaa seokseen aika paljon ja sitten jos joku häiriö heiluttelee arvoa, niin taas ihmetellään kun seokset pomppii.

Posted: Fri Jan 26, 2007 13:30
by cockjerry
Imuilman lämpötila-anturi ei tosiaan ole kiinni.. tarkoitus on laittaa, mutta jotenkin ei saa taas mitään aikaiseksi.

12ms on suht. oikea arvo starttaukseen, eli lähtee heti tulille sillä n. 0-5 asteessa. 1-2ms sammuu heti..

Katoin tota logia itsekin taas tarkemmin, niin TPSacc on 100, mutta PW hyppii silti. Tallentuuko kaikki "piikit" logeihin.. silloihan se tosiaan voisi kiihdytysrikastus probleema taas.


TPS kanssa on ollut kokoajan probleemia. Muistaakseni otin kiihdytysrikastukset pois kokonaan päältä, täytyy tsekata msq.

Miten noi TPS 3-piuhaa pitää yhdistää, että sen voi kytkeä väliaikaisesti pois. +5v --> signaaliin?

Posted: Fri Jan 26, 2007 13:47
by ArttuH
Mulla tuo TPSacc näkyy vain suorana viivana, tai siis sen kohdalla ei näy mitään käppyrää, ilmeisesti koko ajan jommassa kummassa laidassa. Mutta kun logia kelailee, niin arvoina näkyy kaikenlaista -700 ja 1000 väliltä. En sitten tiedä onko tuo joku logviewerin konffausongelma vai todellista. Ja olin katsovinani, että aina kun kone on käynnissä ja TPSacc 100, niin PW on 1-2ms luokkaa. Sitten kun käynnissä ollessa on yli 10ms PW, niin TPSacc on jotain 400 tai enemmän.

Kytke anturin TPS:n signaali ennemmin maahan. 5V vastaa täyttä kaasua ja se taas laukaisee flood clear-moodin startissa.

Posted: Fri Jan 26, 2007 14:00
by cockjerry
RPM based acc oli rikastukset päällä! :oops: prkl sentään, otin vaan TPS based pois ja unohdin kokonaan RPM. Prätkässä mulla on TPS based, niin jotenkin en taas hiffannut tai jotain..

Nyt muistu yks toinenkin homma mieleen.. vaihdoin asetuksista 2 squirts / engine cycle, sen takia, että sais PW tippumaan jonnekkin 6ms.. mutta eihän sen pitäis tohon VE-tauluun vaikuttaa.

Tosin Cranking arvot on ms.. prkl :roll:

Täytyy testata nyt ensin uudestaan.. postaan sitten lisää. :) Muisti kusee nyt sen verran pahasti, että ei tästä saa mitään selvää :)

Posted: Sat Jan 27, 2007 16:31
by cockjerry
Nyt skulaa! 8) Kiitoksia taas. Otin RPM based acc pois ja heti skulas. :oops:

Niinkuin Anssi tossa heitti aikaisemmin.. TPS threshold taisi olla ongelman ydin, laitoin sen 49999 tai siihen maksimi arvoon ja RPM based acc takas. Koska kaasuun vastaavuus on ihan perseestä ilman sitä ja ajaminenkin vähän vaikeeta.

Outo homma, se TPS threshold oli kyllä samassa kokoajan, mutta nyt alkoi sitten antaa oikein kunnolla häiriöitä.. noh ihan sama kunhan skulaa 8) Logeissakaan ei kauheen selvästi näkynyt toi homma.

Ei tosiaan mitään probleemaa enään..

Tähän voisi heittää samalla kyssärin, että soutaako tollasissa vanhoissa 70-luvun koneissa tyhjäkäynti pahasti "jyrkällä" nokalla? (Opel 6-cyl) Tai voiko sitä yleensäkään saada käymään tasaisesti esim. 900-1000rpm?

1500rpm käy ok, ei ravista. 1000-1100 alkaa vähän ravistamaan ja soutaa välillä 1100-1300rpm. Veto-alue on jossain +4000rpm, sitä ennen aika kuollut.

Posted: Sun Jan 28, 2007 9:05
by jani
Mikä opelin kone on kyseessä .Soutaminen riippuu myös jakopään hammasvälyksistä Tai ketjun aiheuttamista välyksistä . Myöskin jos nokka -akseli on kulunut niin eri sylintereissä on ns. nokkien balanssi ero se saa koneen huopaamaan pienillä kaasun virtauksilla.

Posted: Sun Jan 28, 2007 14:49
by cockjerry
jani wrote:Mikä opelin kone on kyseessä .Soutaminen riippuu myös jakopään hammasvälyksistä Tai ketjun aiheuttamista välyksistä . Myöskin jos nokka -akseli on kulunut niin eri sylintereissä on ns. nokkien balanssi ero se saa koneen huopaamaan pienillä kaasun virtauksilla.
Se on "CIH" 3.0, eli se 12v malli.

Täytyykin tsekata toi ketju ja nokka. Tosin mitään kilinää/kolinaa/rallatusta ei ole, täysin äänetön pata.

Se teki tota jo ennen megaa, joten se ei luultavasti nyt liity tähän :roll:

Posted: Sun Jan 28, 2007 19:45
by jani
minkä verran on alipainetta koneessa tyhjäkäynnillä ja huopaako se paljonkin sen vakaaksi saaminen on tärkeää voi joutua rakentaa pienen kammion tai pyttyjen väliin alipaine lähtöjä

Posted: Mon Jan 29, 2007 13:21
by cockjerry
Alipainetta on n. 50-56kPa. Soutaa 51-56 välillä tyhjäkäynnillä.

Auttaisko gasosuodatin MAP-letkun väliin?

Posted: Tue Jan 30, 2007 11:05
by jani
Vois auttaa tai sitten teet kuristimen letkun sisään. Toinen vaihtoehto on että kokeilet yhditää eri työtahdilla olevien sylinterien alipainelähdöt

Posted: Sat Feb 17, 2007 17:38
by cockjerry
noniin.. nyt käy 1100 "hyvin", eli ei ravista. Pientä soutamista on, mutta toi on tarpeeks ok tyhjäkäynti ja pamahtaa tulille nopeesti :D

Nostin DWELL 3.7, tuntuu kovalta, mutta käynti parani selvästi. 3.5 vielä katkoi.. tarvii varmaan nostaa vielä hieman. Ennakko 12ast @1100.

Unipointti sai myös uudet sisuskalut, VB921. Mutta siinä ei ollut vikaa tällä kertaa.

Ei vissiin polta kauheen hyvin tyhjäkäynnillä ton nokan takia, koska suuri osa sopasta menee putkeen? AFR 12.5 tyhjäkäynnillä.

Miten pal muilla on dwelliä? Mulla ei prätkässä uskalla nostaa yli 2.2ms tai alkaa puola kuumenemaan kunnolla.

Posted: Sun Feb 18, 2007 0:14
by Höylä
cockjerry wrote:
Ei vissiin polta kauheen hyvin tyhjäkäynnillä ton nokan takia, koska suuri osa sopasta menee putkeen? AFR 12.5 tyhjäkäynnillä.
öö, eikös se polta ihan hyvin, jos 12,5:1 näyttää :roll: silloin jos seosta menee palamatta koneen läpi, alkaa AFR arvo mun käsittääkseni nousta... (eli on jäännöshappea pakokaasuissa enemmän, kuin jos kaikki seos olisi palanut pytyssä)
omassa koneessa ainakin näytti tyhjäkäynnillä 11:1 ja kun antoi kierroksia ja yksi (tai useampi) pytty tipahti paskojen tulppien takia kyytistä, afr arvoon tuli piikkejä, jotka oli yli 18:1...

Posted: Sun Feb 18, 2007 12:24
by cockjerry
Höylä wrote:
cockjerry wrote:
Ei vissiin polta kauheen hyvin tyhjäkäynnillä ton nokan takia, koska suuri osa sopasta menee putkeen? AFR 12.5 tyhjäkäynnillä.
öö, eikös se polta ihan hyvin, jos 12,5:1 näyttää :roll: silloin jos seosta menee palamatta koneen läpi, alkaa AFR arvo mun käsittääkseni nousta... (eli on jäännöshappea pakokaasuissa enemmän, kuin jos kaikki seos olisi palanut pytyssä)
omassa koneessa ainakin näytti tyhjäkäynnillä 11:1 ja kun antoi kierroksia ja yksi (tai useampi) pytty tipahti paskojen tulppien takia kyytistä, afr arvoon tuli piikkejä, jotka oli yli 18:1...
njoo ihan samaa teki toi! Sellasia piikkejä 16-18:1 kun anto kierroksia, eli just pari pyttyä tippui kyydistä. Ennen DWELLin nostoa AFR anto pieniä piikkejä tyhjäkäynnillä, mutta nyt on tosiaan suht. tasasesti toi 12.5AFR.

Tyhjäkäynti on aina ollut probleema.. muilla kierroksilla 1500 ylöspäin ei ollut mitään probleemia. Tossa on kuulemma vielä kevennetty vauhtipyörä ja kannessa jotkut isot venttiilit jne. joten oon tyytyväinen tohon 1100rpm suht. tasaseen tyhjäkäyntiin. :roll:

Orggis ruiskun kanssa se oli laitettu käymään 1500rpm ja gasoo meni ~25l / 100km. Liikennevaloissa flekti huusi aina täysillä ja lämpeni helvetisti.

EDIT: Tyhjäkäynnistä "pidempi" logi.. http://njaa.pp.fi/tyhjakaynti.xls

Laihensin seosta 1% niin alkoi käymään pikkusen kovempaa..

EDIT2: Nyt käy 1000 suht. tasaisesti, AFR 12.7 ! 8) Koneen pieni heiluminen johtuu näköjään kumityynystä joka on aika paskana.