Page 1 of 1

pwm joutokäyntimoottorista

Posted: Thu Nov 23, 2006 22:44
by LH..
mistä olette moottorit ottaneet? Itse koitin bmw e30 ja jotain 406:sen säädintä.
pösön säädin lepotilassa kiinni ja avautuu.
Bemarin säädin vähän auki -> sulkeutuu -> auki kokonaan.
Kummassakin ongelmana "ohivuoto" eli kone imee venttiilin läpi ilmaa vaikka venttiili on kiinni.
Muutakin pientä oireilua vielä mutta ehkä muu poistuu säätämällä :?

Posted: Thu Nov 23, 2006 23:37
by volvoman
Itellä 2-napainen Bosch 740 volvon B234F koneesta, sama kun suurimmassa osassa takavetoruiskuvolvoja.

Alunperin se toimi samalla tavalla kun tuo bemarin, eli vähän auki->kiinni->auki. Nyt on kiinni -> auki.

Toimii megan kanssa siististi, ja antaa todella hyvän tyhjäkäyntisäädön volvon 2,5L 16v koneelle. Lähes mahdoton saada moottoria sammumaan ilman kaasua. :D

Niin, ja ohivuotoahan näissä kaikissa on, ei taida tiivistä mallia ollakkaan.

Bensakonehan tarvitsee ilmaa tyhjäkäynnilläkin, itse otin sähkökaapelin irti tyhjäkäyntimoottorista, ja säädin tyhjäkäynnin vähän alakanttiin kaasuläpän ruuvilla, ja sit kaapeli kiinni takas. Ja toimii.

Posted: Fri Nov 24, 2006 5:55
by Andyks
volvoman wrote:Itellä 2-napainen Bosch 740 volvon B234F koneesta, sama kun suurimmassa osassa takavetoruiskuvolvoja.

Alunperin se toimi samalla tavalla kun tuo bemarin, eli vähän auki->kiinni->auki. Nyt on kiinni -> auki.

Toimii megan kanssa siististi, ja antaa todella hyvän tyhjäkäyntisäädön volvon 2,5L 16v koneelle. Lähes mahdoton saada moottoria sammumaan ilman kaasua. :D

Niin, ja ohivuotoahan näissä kaikissa on, ei taida tiivistä mallia ollakkaan.

Bensakonehan tarvitsee ilmaa tyhjäkäynnilläkin, itse otin sähkökaapelin irti tyhjäkäyntimoottorista, ja säädin tyhjäkäynnin vähän alakanttiin kaasuläpän ruuvilla, ja sit kaapeli kiinni takas. Ja toimii.
Mulla on ymmärtääkseni tuollainen samanlainen tyhjäkäyntimokkula kun 740 käytetään... Autona 440 2.0...
Tuossa ei tunnu olevan kaasuläpässä mitään ruuvia tms. jolla saisi läppää jätettyä auki.. eli siis onko tuolla tarkoitus hoitaa koko tyhjäkäynti... ymmärsin että tuo olisi vain tyhjäkäynnin nostamista varten..? megasquirt kai olettaa että tuolla nostetaan tyhjäkäyntiä..? Avaako mega tuota startissa tms..?

Posted: Sat Nov 25, 2006 11:29
by aki70
volvoman wrote:Itellä 2-napainen Bosch 740 volvon B234F koneesta, sama kun suurimmassa osassa takavetoruiskuvolvoja.

Alunperin se toimi samalla tavalla kun tuo bemarin, eli vähän auki->kiinni->auki. Nyt on kiinni -> auki.

Toimii megan kanssa siististi, ja antaa todella hyvän tyhjäkäyntisäädön volvon 2,5L 16v koneelle. Lähes mahdoton saada moottoria sammumaan ilman kaasua. :D

Niin, ja ohivuotoahan näissä kaikissa on, ei taida tiivistä mallia ollakkaan.

Bensakonehan tarvitsee ilmaa tyhjäkäynnilläkin, itse otin sähkökaapelin irti tyhjäkäyntimoottorista, ja säädin tyhjäkäynnin vähän alakanttiin kaasuläpän ruuvilla, ja sit kaapeli kiinni takas. Ja toimii.
Voitko kertoa asetukset millä toimii?

Posted: Sun Nov 26, 2006 4:01
by LH..
Tosiaan oli vissiin se posön säädin jostain 405?:sta imi läpi niin paljon että tyhjäkäynti oli lähes 2000 rpm.
bemarin säädintä en saanut kunnolla toimimaan -> 40% pulssisuhteella oli kiinni ja 42%:lla täysin auki.
Tänään hain 3 nastaisen säätimen 0280140562 eli "perus" 3 nastainen.
Tältäkin foorumilta löytyy ohje kytkentään.
1 pinnistä vastuksen kautta maihin (sulkee venttiilin kokonaan),
2 pinni +12 ja 3 pinni megan ohjaus.
Venttiili toimii nätisti 0% -> 100% mutta ongelmia on toimimisessa tai säädöissä.

nyt apua suomennoksiin! itsellä aika välttävä englanti :(
venttiili laskee käynnistyksen jälkeen alas ok mutta kun pitäisi
nostaa vähän kierroksi niin pompauttaa prosentit 5 -> 15 suoraan
vaikka dashpot adder on 1
säädöt closed loop only:

algorithm

idle valve frequency = laskennallinen taajuus jolla solenoidi toimii [100]

cranking = pulssisuhde käynnistäessä [20]

mininum = jos säätöä tarvitaan lähdetään tästä arvosta liikkeelle? [0]

closed = pulssisuhde jossa venttiili on kiinni [0]

warmup (open loop) settings

fast idle (lower) temp = asteluku jonka alla korkeat kierrokset? [20]

korkeista kierroksista lasketaan interpolaroidusti mataliin kierroksiin

slow idle (upper) temp = aste luku jonka yllä matalat kierrokset [70]

fast idle speed = nopeiden kierrosten rpm luku [1250]

slow (warm) idle speed = matalien kierrosten rpm luku [950]

dashpot settings

tps threshold = tps luku jossa ohjaus lopetetaan (eli paljon pitää painaa kaasua) [14]

idle activation adder = (rpm arvo) kuinka monta x arvon yläpuolella otataan idle käyttöön. x arvo interpolaroidaan fast idle ja slow idle arvosta [200]

dashpot settle time = aika joka odotetaan ennen korjaukseen ryhtymistä
(ajan laskenta alkaa kun "idle activation adder" menee päälle)
[0.5]

dashpot adder = pulssisuhde määrä joka korjataan kerralla [2]

(ei toimi ainakaan itselläni hires koodilla kunnolla vaan nostaa enemmän)





adaptive idle deviation control

upper limit = tämän rpm arvon ala ja yläpuolella "slow idle speed" aktivoituneena käytetään nopeaa korjausta

lower limit = tämän rpm arvon alapuolella hidas korjaus käytössä

fast recovery = aika nopealla korjauksella (odotetaan ennen seuraavaa korjausta, pienempi aika = nopeampi liike)

slow recovery = aika hitaalla korjauksella

other time constant

closure speed = venttiilin sulkeutumis aika (esim. 0.5sec) 20% -> 15% kestää 2.5sec ? [0.6]

startup selay = aika jota venttiiliä pidetään cranking tilassa [100]

korjataan listaa sitä mukaan kun muut auttavat/oikaisevat.

Posted: Sat Dec 09, 2006 15:25
by Volkkarijermu
Onko löytyny selkoa säätöihin? Olis ittelläkin kyseinen venttiili haarukassa ja haluaisin tietää millä asetuksilla lähtis pelaan...

Posted: Sun Dec 10, 2006 17:53
by Masi_K
Closed Loop taitaa pelata vain sillä foordin venttiilillä. Tolla volvon ja myös saabin ja alfan venttiililllä en saanut kuin humpaavaa tyhjäkäyntiä. Laitoin takas dummyn..
Kuvissa mun viimeisimmät kokeilut. Ensimmäisen kuvan dc asetuksista näkyy kuinka kapealla alueella venttiili "toimii". Kuvassa on muuten virhe, minimum pitäisi olla pykälää suurempi arvo kuin closed.

Image
Image

Tulos oli aina tämä:
Image

Posted: Tue Dec 12, 2006 20:36
by LH..
Päivitetty vähän "suomennosta"
Kolme nastainen venttiili tuntuu tosiaan pelaavan ihan hyvin.
Aamuisin kun ihan kylmänä polkaisee kytkimen pohjaan niin meinaa kierrokset laskea liian alas. Mutta varmasti en voi sanoa että mistä kiikastaa ennenkuin saan sytty puolen kuntoon.
alussa oli tosiaan samaa ongelmaa kuin Masi_k:lla eli nostaa liikaa pulssisuhdetta kerralla. Crankin arvokin tuntuu jotenkin vaikuttavan tuohon ainakin omassa tapauksessani?

Posted: Sat Jan 20, 2007 22:46
by Sultzi
Lainataan topicia.

Kun levylle tekee vaaditut muutokset Fordin venalle (eli Q5 tilalle esim. TIP122 ja R16 tilalle 510ohm vastus) niin mistä sitten johto fidlen pinniin (joka on kai 30??).