Page 1 of 1
Käy jotenkin, bensapumpun rele naputtaa. (uusi logi)
Posted: Thu Nov 23, 2006 11:32
by Jaska
Puol vuotta ja n. 2000km toimi kuin unelma, mutta sitten alkoi mystiset ongelmat.
Sammu tyhjäkäynniltä ja ei lähde käymään.
Megatune näyttää näyttää startatessa n.1-2 sekuntia oikein ja sit alkaa kierrosluku näyttämään 0-200 ja bensapumpunreleen naputuksen tahdissa.
Vauhtipyöränä pösön oma 60-2 ja sitä lukemassa myös orkkis induktiivianturi. Välissä lm1815 signaalimuokkaus suojatulla johdolla.
Induktiivianturi toimii ja lm1815 kokeiltu vaihtaa, ei vaikutusta.
Pystyykö tota signaalia mittaamaan yleismittarilla ja jos pystyy, niin mitä lukemia pitäisi tulla?
Viisarilla varustettu yleismittari näyttää lm-piirin jälkeen jotain tosi olematonta signaalia.
Lautana Partcon v.2.2.
Posted: Fri Nov 24, 2006 9:14
by Jaska
Pikkasen on taas tutkittu ongelmaa..
Eli startatessa realtime display näyttää pari sekuntia, että kaikki ok ja sit alkaa sekoilu.
Kierrosluku lukemat on 0, 200 ja 700. ei siis tolta väliltä vaan noita kolmea.
Sekoilun aikana virta pätkii, mega sammuu ja käynnistyy uudelleen.
Bensapumpun releen naputus johtuu siis megan sammumisesta ja käynnistymisestä.
Ilmeisesti siis jotain virransyöttö häiriöitä?
Posted: Wed Dec 13, 2006 13:38
by Jaska
Herätelläämpäs taas..
Kiesi sammui tyhjäkäynniltä.
Virta ilmeisesti katoaa, kun startatessa realtime displayssa mittarit käy nollassa ja
mega käynnistyy uudelleen, kunnes taas virta häviää
Onko levyllä virransyötössä jotain herkästi rikkoutuvia osia ja mistä kannattaisi alkaa vikaa etsimään?
Posted: Sat Dec 16, 2006 13:39
by Jaska
Nyt olis logi starttausyrityksestä, jos joku viisaampi osaa sanoa mistä kiikastaa..
U5 regu on kokeiltu vaihtaa, ei vaikutusta..
http://koti.welho.com/jharko10/sekalais ... 261103.xls
Posted: Mon Dec 18, 2006 9:16
by Jaska
on se hyvä, että ei tarvitse olla yksin ongelmien kanssa, kun on tuki foorumi......

Posted: Mon Dec 18, 2006 11:03
by Suppari
Töissä ei ole vieweriä,katoin exelillä,mutta toihan ei saa nyt ainakaan exelin mukaan kierroslukutietoa,suuttimet ei tämän johdosta aukea.
Voin kattoa viellä kotona mut sille näyttäis.Aiheuttajaa en osaa arvailla.
Posted: Mon Dec 18, 2006 11:37
by Jaska
Suppari wrote:Töissä ei ole vieweriä,katoin exelillä,mutta toihan ei saa nyt ainakaan exelin mukaan kierroslukutietoa,suuttimet ei tämän johdosta aukea.
Voin kattoa viellä kotona mut sille näyttäis.Aiheuttajaa en osaa arvailla.
Ok. sain sen nyt vaivoin käymään, mutta tyhjää se ei käy, kun bensabumpun rele naksuttelee.
Kaasua pitämällä käy, mutta kaasuläppäanturi on kyllä realtime displayn mukaan melkein täysin kuollut.
Ei reagoi juuri ollenkaan auton käydessä ja nopeati kun painaa kaasua, niin silloin menee mega pimeeksi.
Virrat päällä kaasuläppäanturi toimii niinkuin pitääkin..
Täytyy vielä tutkia tota kaasuläppäanturin toimintaa.
Lm1815 saa virtansa kaasuläppäanturin +5v lähdöstä ja ainakin sinne tulee katkottomasti virtaa, joten 5 voltin lähtö ilmeisesti toimii?
Täytyy ottaa logi tuosta käyntitilasta vielä, joskin se kertoisi ongelmasta lisää.
Posted: Mon Dec 18, 2006 12:37
by petteriu
Jaska wrote:Ok. sain sen nyt vaivoin käymään, mutta tyhjää se ei käy, kun bensabumpun rele naksuttelee......
Ei kai sinulla boksi "vikatilassa" ole, jos bensapumppu pätkii ? Eli sytytyksen asetuksissa ristiriitaisuuksia.
Petteri
Posted: Mon Dec 18, 2006 13:10
by Suppari
Jaska wrote:Suppari wrote:Töissä ei ole vieweriä,katoin exelillä,mutta toihan ei saa nyt ainakaan exelin mukaan kierroslukutietoa,suuttimet ei tämän johdosta aukea.
Voin kattoa viellä kotona mut sille näyttäis.Aiheuttajaa en osaa arvailla.
Ok. sain sen nyt vaivoin käymään, mutta tyhjää se ei käy, kun bensabumpun rele naksuttelee.
Kaasua pitämällä käy, mutta kaasuläppäanturi on kyllä realtime displayn mukaan melkein täysin kuollut.
Ei reagoi juuri ollenkaan auton käydessä ja nopeati kun painaa kaasua, niin silloin menee mega pimeeksi.
Virrat päällä kaasuläppäanturi toimii niinkuin pitääkin..
Täytyy vielä tutkia tota kaasuläppäanturin toimintaa.
Lm1815 saa virtansa kaasuläppäanturin +5v lähdöstä ja ainakin sinne tulee katkottomasti virtaa, joten 5 voltin lähtö ilmeisesti toimii?
Täytyy ottaa logi tuosta käyntitilasta vielä, joskin se kertoisi ongelmasta lisää.
Onko speed-density vai alpha-n moodi?
Tps töpseli irti ja imusarjan paineen mukaan säätö.
Posted: Mon Dec 18, 2006 13:36
by Jaska
petteriu wrote:Jaska wrote:Ok. sain sen nyt vaivoin käymään, mutta tyhjää se ei käy, kun bensabumpun rele naksuttelee......
Ei kai sinulla boksi "vikatilassa" ole, jos bensapumppu pätkii ? Eli sytytyksen asetuksissa ristiriitaisuuksia.
Petteri
Sytkän asetuksen on ok.
Posted: Mon Dec 18, 2006 13:37
by Jaska
Suppari wrote:Jaska wrote:Suppari wrote:Töissä ei ole vieweriä,katoin exelillä,mutta toihan ei saa nyt ainakaan exelin mukaan kierroslukutietoa,suuttimet ei tämän johdosta aukea.
Voin kattoa viellä kotona mut sille näyttäis.Aiheuttajaa en osaa arvailla.
Ok. sain sen nyt vaivoin käymään, mutta tyhjää se ei käy, kun bensabumpun rele naksuttelee.
Kaasua pitämällä käy, mutta kaasuläppäanturi on kyllä realtime displayn mukaan melkein täysin kuollut.
Ei reagoi juuri ollenkaan auton käydessä ja nopeati kun painaa kaasua, niin silloin menee mega pimeeksi.
Virrat päällä kaasuläppäanturi toimii niinkuin pitääkin..
Täytyy vielä tutkia tota kaasuläppäanturin toimintaa.
Lm1815 saa virtansa kaasuläppäanturin +5v lähdöstä ja ainakin sinne tulee katkottomasti virtaa, joten 5 voltin lähtö ilmeisesti toimii?
Täytyy ottaa logi tuosta käyntitilasta vielä, joskin se kertoisi ongelmasta lisää.
Onko speed-density vai alpha-n moodi?
Tps töpseli irti ja imusarjan paineen mukaan säätö.
Speed density on ja kokeilin alpha-n:ää, mut sillä se ei toimi ollenkaan.
Pitääkö ton alpha-n:n lisäksi pistää joku muu asetus "päälle"?
Posted: Tue Dec 19, 2006 17:11
by Jaska
no nyt on päästy tutkimuksissa jonkin verran eteenpäin..
Virrat kun laittaa päälle kaikki on ok, eli pumppu pyörii 2 sek.
Välillä saattaa lähteä masiina käyntiin ja käy normaalisti muutaman sekunnin ja sit alkaa releen epäsäännöllinen räpsytys.
B-pumpun releen kytkeytyessä päälle starttaus/käyntitilassa ongelma esiintyy.
Kierrosluku signaali tulee ja on puhdasta.
Kylmäjuotos levyllä jossain prossun ja trankun välillä?
Onko siellä jotain herkästi rikkoutuvaa tms?
Hjälp!

Posted: Wed Dec 20, 2006 13:49
by Jaska
Ei toimi ei..
Prosessorin jalasta pinni 33 mitattu. Jännite heittelee startatessa, jolloin myös trankku pätkii.
Puolan kun kytkee irti, niin startatessa megassa kaikki ok.
Eli puola siis aiheuttaa jotain hämminkiä?
Masiinassa hukkakipinä ja 0280100200 moduli ja virta puolalle b-pumpun releen takaa.
Pitäisikö puola olla kytketty jotenkin eri tavalla?
Osaapa olla sitten sitkeä vika..

Posted: Fri Dec 22, 2006 15:21
by Jaska
Posted: Wed Dec 27, 2006 11:24
by Jaska
Jokohan olis kinkut sulatettu, että joku logeista paremmin tietävä osaisi auttaa vian etsinnässä?
Vaihdettu on tällä hetkellä, prosessori, u5 regulaattori, bensapumpun trankku ja bensapumpun rele.
Tinauksia on käyty läpi, johtosarjaa mittailtu ja tutkittu, mutta nyt alkaa olla vitsit vähissä.
Asetuksissa ei mielestäni pitäisi olla vikaa, koska mega toimi n. puol vuotta ilman ongelmia.
Posted: Wed Dec 27, 2006 12:33
by Samba
Ihan villi veikkaus logien perusteella, tarkista lootan, akun yms. maadotukset. Jossain on sähköissä vikaa kun lämpöanturin arvotkin heittelee miten sattuu. Saakos tuohon logiin jostain laitettua akkujännitteet mukaan?
Posted: Wed Dec 27, 2006 14:59
by Jaska
Samba wrote:Ihan villi veikkaus logien perusteella, tarkista lootan, akun yms. maadotukset. Jossain on sähköissä vikaa kun lämpöanturin arvotkin heittelee miten sattuu. Saakos tuohon logiin jostain laitettua akkujännitteet mukaan?
Hyvä vinkki.
Täytyy käydä maadotukset läpi.
Logista en osaa sanoa, kun en siitä juuri mitään ymmärrä.

Posted: Sat Mar 24, 2007 16:25
by Jaska
Tämäkin ongelma ratkaistu.
Puola hajosi ja antoi ilmeisesti piikkiä megaan b-pumpun releen kautta.
Nyt on uusi suojattu levy ja puola..