Page 1 of 1

Mapista

Posted: Wed Nov 15, 2006 18:22
by Sultzi
Map näyttää kiinteästi 100kpa, ei vaikuta vaikka puhaltais tai imis. Vaihdoin MAPinkin jo uuteen, mutta silti ei toimi. Kaikki muut toimii. Kokeilin myös toisella prossulla, ei vaikutusta.

Mikä kumma voi olla vialla? MAPin lovettu jalka on neliössä, joten anturi ei ole väärinkäänpäin. Kyseessä Partcon sarjan 2,5barin map.

Posted: Thu Nov 16, 2006 5:45
by Jasen2624
Ootko kattonu tinaukset?? Entä muuten kytkentä.?

Posted: Thu Nov 16, 2006 8:51
by teg
Onhan MAP-anturi asennettu oikein päin levylle? Sen voi myös asentaa väärin päin.

Posted: Thu Nov 16, 2006 11:07
by risu
Mapin lovettu jalka on kuulemma neliössä joten on kyllä oikeinpäin.

Posted: Thu Nov 16, 2006 18:04
by Sultzi
Jasen2624 wrote:Ootko kattonu tinaukset?? Entä muuten kytkentä.?
Oon näitä muutaman kasaillut ja tämä on ainoa jossa on ongelmia tuon MAPin kanssa, tinaukset pitäis olla ok. Anturi on kyllä oikeinpäin. Loppuu ideat kesken ton kanssa :? Vanhaakin anturia yritin ensin poistaa tinat ja tinata uudestaan, ei vaikutusta. Piirilevyssä jotain?

Posted: Fri Nov 17, 2006 9:47
by ArttuH
No mittaa jännite siitä MAPin lähdöstä, pitäisi olla n.2V ja sen pitäisi muuttua hiukan, kun puhallat tai imet anturia. Kannattaa käyttää vaikka injektioruiskua, keuhkoilla ei kovin ihmeellisiä muutoksia saa aikaan. Jos anturin lähtö näyttää järkevältä, niin mittaa jännite siitä prossun jalasta, mihin signaali menee. Pitäisi tulla sama tulos. Jos tämäkin on oikein, niin mittaa VREF prossun jalasta, pitäisi olla sen 5V. Jos tämäkin on ok, niin sitten alkaa olemaan vähän erikoisempi probleema.

Posted: Fri Nov 17, 2006 17:02
by Sultzi
Tyhmä kysymys, Mapin lähdöstä, eli? Mikäs pinni prossulla on sitten se mistä myös mitata? Kasasin tänään toisen ruutan, se toimii, ei mitään ongelmia.

Posted: Fri Nov 17, 2006 19:58
by cortna
pinni 23 prossulla

mapin ulostulon (lovettu pinni) ja prossun välissä osat R2

jaD1 5,1V zener ja C4 mapin ulostulo linjasta maihin

eli mapin ja prossun pinnin väliltä pitäis löytyä 1K vastus

Posted: Mon Nov 20, 2006 20:56
by Sultzi
Mapin ulostulo näytti 1,7v ja lukema muuttui imettäessä pienemmäksi ja puhallettaessa isommaksi. Prossun jalasta 23 en saanut mitään lukemaa, 0v näytti.

Posted: Mon Nov 20, 2006 22:28
by ArttuH
No niin, vika on lähes löydetty. Nyt sitten mittaat vastusmittauksella siitä prossun jalasta maahan, pitäisi olla jotain 10 kilo-ohmia, joka tapauksessa selkeästi nollasta poikkeava lukema. Sitten prossun jalasta siihen MAPin jalkaan, pitäisi löytyä se kilo-ohmi. Näistä sitten voit päätellä onko jossain katkos vai oikosulku.

Ainoa mikä tässä ihmetyttää on se, että sanoit Megatunen näyttävän 100kPa arvoa. 0V jännitteellä sen pitäisi näyttää suurinpiirtein nollaa.

Posted: Mon Nov 20, 2006 22:31
by cortna
mitta r2:sen kummaltakin puolelta jännitteet jotta näkyykö

tai mittaile yleismittarilla ilman virtoja ohmit linjasta

map-prossunjalka (mieluimin prossu irti)

Posted: Mon Nov 20, 2006 23:39
by Sultzi
Prossun jalasta 23 on suora maayhteys, eli juotos tai joku vetää maihin? Mapin lähdön ja 23 jalan välillä on se 1kohmi.

Posted: Tue Nov 21, 2006 8:51
by ArttuH
Juu, oikosulku jossain prossun jalan ja sen yhden kilon vastuksen välissä.

Posted: Tue Nov 21, 2006 12:42
by Sultzi
pitäisikö r2 vasempi jalka olla suoraan maissa? Oikeasta jalasta kilo ohmi maihin.

Posted: Tue Nov 21, 2006 13:30
by Junez
Sultzi wrote:pitäisikö r2 vasempi jalka olla suoraan maissa? Oikeasta jalasta kilo ohmi maihin.
Ei pitäs olla maissa. Tarkista D1 "jos kytketty" ja C4 juotokset. Ne on ainoot mitä on tuon vastuksen ja prossun välillä.

Posted: Tue Nov 21, 2006 13:33
by risu
Nopeesti leiskoista katottuna vasen jalka R2 pitäs olla prossun jalkaan suoraan yhteydessä eli ei saa olla maissa. Tarkista D1 (jos asennettu) ja C4. Jos piirilevy partcon niin kannattaa tarkistaa myös piirilevyn johtimet ton signaalin (ja miksei muidenkin) osalta.

Edit-> junes ehti eka :)

Posted: Sat Nov 25, 2006 22:17
by Volkkarijermu
Minkälaisia arvoja tuo mappi näyttää yleensä ku tutkiskelee normaalia ilmanpainetta? Mulla se on 96kpa. Noin satahan sen kait pitäis olla, mutta eipä mikään mega mulla oo sellasta näyttäny, 96-98 välillä heilunu.

Posted: Mon Nov 27, 2006 21:08
by Sultzi
Kiitän avusta, nyt toimii!

C4 ylempi nasta oli maissa.

Tulipahan turhaan ostettua uus MAP, mutta ei voi mitään enään.

Posted: Sat Dec 02, 2006 22:28
by _P_
ArttuH wrote: Ainoa mikä tässä ihmetyttää on se, että sanoit Megatunen näyttävän 100kPa arvoa. 0V jännitteellä sen pitäisi näyttää suurinpiirtein nollaa.
Tähän vaan selvennyksenä että jos tuosta MAPin AD muunnoksesta tulee 0-2 tai 254-255 tulkitaan se rikkinäiseksi anturiksi ja tune näyttää sen merkkinä 100kPa.

clip kpafactor4250.inc :

KPAFACTOR: ; KPA ADC Volts (* = out of sensor range)
DB 100T ; 0 - 0.000*
DB 100T ; 1 - 0.020*
DB 100T ; 2 - 0.039*
DB 12T ; 3 - 0.059
.
.
.
DB 253T ; 253 - 4.961
DB 100T ; 254 - 4.980*
DB 100T ; 255 - 5.000*

Posted: Sun Dec 03, 2006 0:46
by Höylä
Sultzi wrote:Kiitän avusta, nyt toimii!

C4 ylempi nasta oli maissa.

Tulipahan turhaan ostettua uus MAP, mutta ei voi mitään enään.
onko ihan se normaali 250 kpa:n MAP vai kenties hieman isommille paineille :wink: vois kiinnostaa, jos ei oo se normaali 250 kpa:n malli...

Posted: Sun Dec 03, 2006 11:04
by Sultzi
Normi 250kpa vain.