Page 1 of 1
m20b25 turbo + megasquirt edikselle muutettu
Posted: Sun Nov 12, 2006 15:21
by Bemu325tic
Tarkoitus olisi rakentaa suorasytkä tuohon megankautta
Onko kellään tietoa trikkeripyörästä joka pitäis asentaa ka. päähän et tuleeko siihen nastat 120 asteen välein?
ja saisko mistä johdotus kaaviota bmw-motronic-liittimen ja megasquirt välille et vois alkuperäistä johtosarjaa hyödyntää mahdollisimman paljon???

??
Jos jostain sais vaikka kytkentä kuvia?
tai jos joku on väsännyt moista viritelmää niin antas neuvoja

Posted: Sun Nov 19, 2006 12:19
by Supra^
http://img465.imageshack.us/img465/2209/p1030607bf0.jpg Tuollanen on itselläni. siitä vaan rälläkkä käteen ja 55 turhaa hammasta pois siitä vanhasta 60-2 pyörästä. eka hammas tietty hallista mitattuna 60EYKK, ja seuraavat kaks hammasta 120 asteen välein.
Posted: Sun Nov 19, 2006 18:16
by plagu
niin tai sitte käyttää vaan wheel decoderia, pikkasen sivistyneempi ratkaisu
Posted: Sun Nov 19, 2006 20:44
by Supa^
Jeps, wheel decoderi vaa kehii
Posted: Sun Nov 19, 2006 21:23
by Höylä
mikä tuosta trigger return asetuksesta tekee niin ylivoimaisen, että kaikkien olis siihen pyrittävä

olettaisin edellisten viestien kirjoittajien tarkoittaneen trigger return asetuksen käyttöön ottamista... (tuolla wheel decoder jutulla), mulla on käytössä time based asetus ja lähtee tod.näk. paremmin käyntiin, kuin useimmilla trigger return asetuksen käyttäjillä

(1-1.5 kierrosta ehtii yleensä moottori pyörähtää startilla... aina ei sitäkään

) eikä akussa ole todellakaan aina sitä virtaa kunnon pyöritykseen...
edit: korjattu viesti siihen muotoon millainen sen piti olla alunperinkin

Posted: Sun Nov 19, 2006 23:03
by plagu
Höylä wrote:mikä tuosta wheel decoder asetuksesta tekee niin ylivoimaisen, että kaikkien olis siihen pyrittävä

mulla on käytössä time based asetus ja lähtee tod.näk. paremmin käyntiin, kuin useimmilla wheel decoderin käyttäjillä

(1-1.5 kierrosta ehtii yleensä moottori pyörähtää startilla... aina ei sitäkään

)
se ettei tartte tuhota orkkis hammaspyörää ja saa halutessaan vielä palautettua systeemin ennalleen.
edit: ollaaki näemmä supa^ kanssa samoilta seuduilta

Posted: Sun Nov 19, 2006 23:43
by I_me
Höylä wrote:mikä tuosta wheel decoder asetuksesta tekee niin ylivoimaisen, että kaikkien olis siihen pyrittävä

mulla on käytössä time based asetus ja lähtee tod.näk. paremmin käyntiin, kuin useimmilla wheel decoderin käyttäjillä

(1-1.5 kierrosta ehtii yleensä moottori pyörähtää startilla... aina ei sitäkään

)
Taisi mennä munat ja kanat sekaisin

wheel decoder tarkoittaa sitä että mega käyttää yleensäkin hammaskehää kampikulman tunnistamiseen ilman mitään edis juttuja siis.
Time based ja tigger return ovat sitten niitä käynnistykseen liittyviä juttuja.
Tigger returnissa on se hyväpuoli että kone on mahdollista saada käyntiin vaikka akku olisi niin loppu, että enään vaivoin pyörittää konetta, kunhan pyörittää. Tällaisessa tilanteessa tima based asetuksella kipinät tulevat luultavasti milloin sattuu.
Posted: Mon Nov 20, 2006 0:10
by Höylä
Termit oli hieman vääriä

mutta samasta asiasta kai kaikki puhui... menin vain epähuomiossa jatkamaan tuota wheel decoder juttua, vaikka piti kirjoittaa sen paikalle trigger return asetus
kaikkivaltias wrote:
niin tai sitte käyttää vaan wheel decoderia, pikkasen sivistyneempi ratkaisu
kun eikös nuo molemmat asetukset ole wheel decoder asetuksia (trigger return tai time based)
Ps. korjasin aikaisemman viestini siihen muotoon, millainen siitä olisi pitänyt tulla heti alunperinkin... (paitsi se akku juttu lopussa, sen lisäsin vasta nyt)
Posted: Mon Nov 20, 2006 0:32
by I_me
Itse ymmärsin tämänviestin
kaikkivaltias wrote:niin tai sitte käyttää vaan wheel decoderia, pikkasen sivistyneempi ratkaisu
siten että käytttää wheel dekoderia sen alkuperäisen pyörän kanssa ilman rälläkkää.

Posted: Mon Nov 20, 2006 0:42
by Höylä
saattaapi olla, mutta jotenkin mulle tuli mieleen se trigger return asetuksen käyttäminen, kun epäsuorasti sanottiin, ettei tekisi siitä 60-2 pyörästä 4-1 pyörää rälläkällä

kummallakin noista pyöristä pystyis käyttämään time based asetusta, mutta vain 60-2 pyörällä trigger return asetusta
toisaalta tuon 60-2 pyörän käyttäminen ei ole kovin järkevää mun käsittääkseni

tulee vissiin aika paljon tietoa laskettavaksi megalle ja se näkyy yläkierrosten tarkkuudessa, saattaa kipinän antaminen olla yli 5000 rpm jo melkoista arpa peliä...
edit: nyt vasta luin ajatuksella tuon ensimmäisen viestin ja siellä puhuttiin suorasytkästä

vielä kun tietäis onko kyseessä 4 vai 6 pyttyinen kone (bemari se ainakin vissiin on) 6 pyttyisen suorasytkän rakentamiseen tuo 4-1 pyörä ei sitten varmaan enää riitäkkään... (ellei sitten tarkoiteta suorasytkällä myös hukkakipinä systeemiä)
edit 2: ja nyt selvis mulle sekin asia, että moottori on 6 pyttyinen suora kutonen
vielä kun alkuperäinen kysyjä ilmoittaa tarkennuksensa tuohon suorasytytys asiaan, niin alkaa varmaan loputkin asiat selkenemään

Posted: Mon Nov 20, 2006 4:40
by Benkku
Höylä wrote:...toisaalta tuon 60-2 pyörän käyttäminen ei ole kovin järkevää mun käsittääkseni

tulee vissiin aika paljon tietoa laskettavaksi megalle ja se näkyy yläkierrosten tarkkuudessa, saattaa kipinän antaminen olla yli 5000 rpm jo melkoista arpa peliä...
Jaa - asia kyllä on päinvastoin. Kunnon pulssipyörän (36-1 tai 60-2) käyttö on erittäinkin järkevää - ja ainakin itsellä pelaa hienosti 8000 1/min asti, kenties toimisi tätäkin suuremmilla kierrosnopeuksilla, mutta eipä nyt ole käytössä moottoria jota voisi jatkuvasti kierrättää suuremmilla kierrosnopeuksilla.
Eräs seikka jota tässä keskustelussa ei ole huomioitu on pulssipyörän hammasaikojen (ts. moottorin kulmanopeuden muutosten) tarkastelu mahdollisuus (ainakin MSII mahdollistanee ja Genboardissa l. VEMSissä mahdollista) pulssipyörää käytettäessä. Hammasajoista voidaan tutkia mm. moottorin mekaanista kuntoa jne.
Jos moottorissa anturointi vakiona niin puuhastelu/pyörän modifiointi turhaa. Sama pätee EDIS järjestelmään, jos autossa ei kyseistä ole niin ei sellaista (pelkän limp home / 10 asteen moodin vuoksi) kannata asentaakaan. Ohjaamalla puolaa/tyhmää päätettä suoraan saadaan MS ohjaimen kaikki edut käyttöön.
Posted: Mon Nov 20, 2006 7:31
by Supra^
Benkku wrote:Höylä wrote:...toisaalta tuon 60-2 pyörän käyttäminen ei ole kovin järkevää mun käsittääkseni

tulee vissiin aika paljon tietoa laskettavaksi megalle ja se näkyy yläkierrosten tarkkuudessa, saattaa kipinän antaminen olla yli 5000 rpm jo melkoista arpa peliä...
Jaa - asia kyllä on päinvastoin. Kunnon pulssipyörän (36-1 tai 60-2) käyttö on erittäinkin järkevää - ja ainakin itsellä pelaa hienosti 8000 1/min asti, kenties toimisi tätäkin suuremmilla kierrosnopeuksilla, mutta eipä nyt ole käytössä moottoria jota voisi jatkuvasti kierrättää suuremmilla kierrosnopeuksilla.
Eräs seikka jota tässä keskustelussa ei ole huomioitu on pulssipyörän hammasaikojen (ts. moottorin kulmanopeuden muutosten) tarkastelu mahdollisuus (ainakin MSII mahdollistanee ja Genboardissa l. VEMSissä mahdollista) pulssipyörää käytettäessä. Hammasajoista voidaan tutkia mm. moottorin mekaanista kuntoa jne.
Jos moottorissa anturointi vakiona niin puuhastelu/pyörän modifiointi turhaa. Sama pätee EDIS järjestelmään, jos autossa ei kyseistä ole niin ei sellaista (pelkän limp home / 10 asteen moodin vuoksi) kannata asentaakaan. Ohjaamalla puolaa/tyhmää päätettä suoraan saadaan MS ohjaimen kaikki edut käyttöön.
Tein tuon 3 triggerisen sen takia ettei ollu alkup. VR-anturia, vaan hall. Ja just nuo "mutu"puheet kaikunu niin vakuuttavasti että se kuormittaa prossua ihan turhaan, ni sen takia kans.