Page 1 of 1

VR + 36-1, signaali vääristyy yli 4000 kierroksella

Posted: Thu Oct 26, 2006 12:03
by TVH
Mistähän voi johtua?

Käytössä on Pösön (306 1.8 Marelli ruiskun) VR-anturi, 36-1 pyörä ja LM1815 signaalimuunnin. Tässä skooppikuva (suoraan anturin johdoista ennen piirilevyä otettu) kun jenkoja noin 1500 ja kaikki kunnossa:

Image

Ja tässä taas kun kierrokset noin 4500 ja signaali alkaa vääristyä:

Image

Posted: Thu Oct 26, 2006 13:01
by j-k
Millainen kaapeli? Koitas laittaa parikierrettyä mikkikaapelia jossa suojavaipassa 2 lankaa kierrettynä spiraalille. Anturipäässä kytketään vain anturi karvoihin, toisessa päässä myös sukka maihin.

Anturi siis alkuperäinen ja pyörä itsetehty tms? Millaista pyörää anturi on ennen lukenut? Harvempaa? Pysyykö anturi yleensäkään 36-1 perässä, taajuus on tuossa 4500 rpm kohdalla jo 2700Hz.

Posted: Thu Oct 26, 2006 13:01
by JaniM
Trikkeri varmaankin suora ja kunnolla kiinni?

Posted: Thu Oct 26, 2006 14:18
by TVH
Kaapeli on lainattu Pösön Marelli-ruutan sarjasta ja on 2 kertaan suojattua, anturi samasta ruutasta ja se lukee siis 60-2 pyörää alunperin. Ja itsehän ajelin noin vuoden kyseisellä 60-2,vr, lm1815 setillä. Pyörä on 'tehdas'tekoinen ja todella asiallinen, anturikaan ei enää telineen lisätuentojan jälkeen vapise. Koitettu on eri ilmarakoja mutta ei ole löytynyt mitään mikä noin radikaalisti signaalia muuttaisi.

Oudointa on se että pari kertaa erinäisten testien aikana on kone saatu kiertämään yli 6000, mutta eipäs kierrä enää vaikka asemoi anturia miten tahansa. Noille korkeille kierroksille päästiin ainoastaan kun anturin teline vapisi pahasti, kun huomasin sen ja aloin parantaa sitä, ei ole enää kertaakan saanut kierroksia edes 5000 asti.

Posted: Thu Oct 26, 2006 16:00
by Jaska
Spekulaatiota, mutta ettei se anturi oo vaan sökö?
Ootko kokeillu toisella?

Posted: Thu Oct 26, 2006 16:01
by Jaska
Spekulaatiota, mutta ettei se anturi oo vaan sökö?
Ootko kokeillu toisella?

Posted: Thu Oct 26, 2006 19:11
by cortna
itsellä oli sama ongelma

oli hiukan metalli hilettä anturin päässä

poistin ne toimi vähän paremmin

lisäsin anturin ympärille rosteri putken kun anturin pää oli lähellä
lohkoa

ja johan repes toimimaan

Posted: Sat Oct 28, 2006 12:41
by Turtana
citikan,pösön, ja bemarin antureissa on yleensä kärjessä rosterivaippa valmiina. Itse tuli myös taisteltua VR muuntimen kanssa, tosin käytän saman tyylistä kuin on V3 ms levyssä ja itsellä BC640 trankku.
No kuitenkin jenkkien osalistan mukaan RC piiri rupeaa leikkaamaan 3.2khz kohdalla jo, 60-2 pyörällä siis totaali seinä tulee vastaan 4500rpm kohdalla, pudottamalla 220nf konkan arvo 100nf niin johan alkaa käyttöaluetta tulemaan.

Posted: Sat Oct 28, 2006 20:41
by TVH
Homma toimii, tehtiin kokonaan uusi teline anturille toiselle puolelle pyörää. Homma oli kiinni joko sittenkin jonkin verran värisevästä telineestä tai sitten siitä että anturi siirtyi paljon kauemmaksi laturista. Signaalissa on edelleen pieni vääristymä juuri ennen tyhjän hampaan kohtaa mutta se ei haittaa ainakaan 7200rpm mennessä. Anturin rinnalla on nyt myös 390ohm vastus, vanhan telineen kanssa sillä ei ollut vaikutusta.

Posted: Fri Nov 03, 2006 9:47
by Turtana
Kannattaa ottaa myös se huomioon että jos käyttää 60-2 pyörää niin bemarin, ooppelin, pösön anturit on käypäsiä ja jos mennään 36-1 niin kannattaa käyttää foordin anturaa, anturin induktanssissa on eroja ja soveltuvat eri trigeri pyörille paremmin.

Pösön anturi tehty leveälle hampaalle, bemarin anturissa asento on tarkka. kärjessä talttaminen osa samoin ooppelin anturissa.

Foordin anturissa pyöreä kärki mutta kapealle hampaalle (kärki noin 3mm)

Posted: Mon Nov 06, 2006 15:46
by puuhapete
Kuinkas lähellä laturia tuo sitten oli? Jos häiriö siitä johtui.