Page 1 of 2
Imuilmanlämpötila-anturi
Posted: Mon Apr 18, 2005 20:09
by Ridge
Voiko imuilman lämpötila-anturina käyttää jäähdytysneteenlämpötila-anturia?
Posted: Mon Apr 18, 2005 21:51
by JTbo
Vaparissa ilmeisesti toimii, turbossa ei niin hyvin. Johtunee siitä, kun on hidas reagoimaan lämpötilan muutoksiin.
Posted: Mon Apr 18, 2005 22:47
by Ridge
Ok. eiköhän tuo olisi kokeilemallakin selvinny.
Posted: Tue Apr 19, 2005 14:41
by TVH
'oikeita' ilmanlämpöanturueita saa motonetistä noin 10e:llä, esim.
1.6i-2.0i moott ilma-anturi HARMAA/VALKEAr (M12x1.5). . . . 37-3318 10.90 ???
Posted: Tue Apr 19, 2005 15:51
by Ridge
Alkuun ajattelin ihan tavallista nesteen anturia mut täytynee lisätä tilauslistaan kun seuraavan kerran jotain motonetistä tilaan. kiitoksia vastauksistanne.
Posted: Wed Apr 20, 2005 7:27
by ALe
Olisiko tuosta anturista tarkempia tietoja? Mikä boschin numero? Mikä auto?
TVH wrote:'oikeita' ilmanlämpöanturueita saa motonetistä noin 10e:llä, esim.
1.6i-2.0i moott ilma-anturi HARMAA/VALKEAr (M12x1.5). . . . 37-3318 10.90 ???
Posted: Wed Apr 20, 2005 18:22
by Benkku
Esim. FAE 33180 (Motonetin 37-3318 tuote), joka vastaa Bosch 0 280 130 039 anturia.
Kyseistä anturia on käytetty melko monessa merkissä ja mallissa.
Sopivuus ainakin vapaastihengittävät, mutta näyttääpä tuo anturi olevan kohtuullisen nopea l. toiminee myös 'maltillisesti' ahdetuissa.
Posted: Thu Apr 21, 2005 14:00
by Benkku
Tarkennetaanpa hieman eli tuossa FAE:n anturissa NTC tippi on näkyvissä ja siten suoraan kosketuksissa mitattavan ilmavirran kanssa. Boschin anturissa NTC vastus on koteloitu.
FAE:n anturi siis reagoinniltaan (aikavakio) selvästi nopeampi.
Posted: Fri Apr 22, 2005 11:18
by Masi_K
Tuskin FAEn anturi sitten nopeammin likaantuu ? Paitsi jos kone mahottomasti huohottaa kiertoon..
Posted: Sat Apr 23, 2005 19:40
by RedNeck
Moottori Chevyn 5.7 TBI V8,jossa Whipplen ruuvikompura päällä.
Jos halutaan laittaa imuilman lämpöanturi imusarjaan remmiahtimen alle,niin vaurioittaako bensa anturia tai toimiiko se yleensä kyseisessä paikassa oikein?
Vai mittaako se käytännössä moottorin lämpötilaa siellä ?
Millaista anturia suosittelette ?
Joo joo tiedetään tyhmiä kysymyksiä...kaikki tieto tarpeen silti.

Posted: Sun Apr 24, 2005 11:48
by Terppis
Tää nyt on vaa tällästa arvailua mutta luulis sen anturin kestävän bensaa, ku se kumminki ainaki öljyä kestää. Noita antureitahan käytetään esim. VAG:n turbo vehkeissä ja siellä on varmasti ölyä imuputkissa. Eikös tollasessa ruuviahdin vehkeessä periaatteessa se, että bensa ruiskutetaan ennen ahdinta vähän pienennä imuilman lämpöjä?
Posted: Sun Apr 24, 2005 11:56
by TVH
Mun autossa oli alunperin tuollanen avoin FAEn anturi imusarjassa, ja se oli siis TBI ruisku. Eli bensa ei haittaa.
Posted: Mon Apr 25, 2005 16:21
by RedNeck
TVH wrote:Mun autossa oli alunperin tuollanen avoin FAEn anturi imusarjassa, ja se oli siis TBI ruisku. Eli bensa ei haittaa.
Tosiaan Peugeothan käyttää kanssa TBI-ruiskua omissa koneissaan...sullahan TVH on tai on ollut sellanen 1-piste TBI 1.9L koneessa vai kuinka?
Kaverilla ollut samanlainen kone...Peugeot 405 1.9L 1-piste TBI:llä.
Siis toi FAE:n anturi,joka sullakin on, saattas toimia mullakin...miten se tulee kiinni,onko se ruuvattava vai millanen kiinnitykseltään?
Mulla se pitäs saada kierrettyä kiinni alumiiniseen välilaippaan johon on tehty sopiva kierre.
Ja sulla siis käytössä se syylärin pellissä kiinni oleva MAP-tunnistin vai kuinka?
Se on juuri samanlainen MAP-anturi kun mullakin,tosin mulle tulee ahtimen kanssa sellanen,joka tunnistaa ahtopainetta aina 2 bar asti.
Tyyppi ja malli pysyy samana.
Mihin napoihin se kytketään MegaSquirtissa ?
Entä jätetäänkö piirilevylle tarkotettu MAP-anturi pois kasausvaiheessa vai jätetäänkö se vain käyttämättä ja muutos mitä se käyttää tehdään asetuksissa?
Kiitos jo etukäteen.
Posted: Fri Apr 29, 2005 8:55
by TVH
RedNeck wrote:
Tosiaan Peugeothan käyttää kanssa TBI-ruiskua omissa koneissaan...sullahan TVH on tai on ollut sellanen 1-piste TBI 1.9L koneessa vai kuinka?
Kaverilla ollut samanlainen kone...Peugeot 405 1.9L 1-piste TBI:llä.
Siis toi FAE:n anturi,joka sullakin on, saattas toimia mullakin...miten se tulee kiinni,onko se ruuvattava vai millanen kiinnitykseltään?
Mulla se pitäs saada kierrettyä kiinni alumiiniseen välilaippaan johon on tehty sopiva kierre.
Ja sulla siis käytössä se syylärin pellissä kiinni oleva MAP-tunnistin vai kuinka?
Se on juuri samanlainen MAP-anturi kun mullakin,tosin mulle tulee ahtimen kanssa sellanen,joka tunnistaa ahtopainetta aina 2 bar asti.
Tyyppi ja malli pysyy samana.
Mihin napoihin se kytketään MegaSquirtissa ?
Entä jätetäänkö piirilevylle tarkotettu MAP-anturi pois kasausvaiheessa vai jätetäänkö se vain käyttämättä ja muutos mitä se käyttää tehdään asetuksissa?
Kiitos jo etukäteen.
Jep, sellanen mulla oli mutta vielä astetta pienemmässä koneessa. Anturissa on kierre, en kyllä muista enää mikä kierre. MAP on juurikin tuo kuvailemasi, ja kytkin sille mapin +5V ja signaalin piirilevyn mapin reijistä X11 ja X12 ulosottoihin. Kolmas mapin pinni on maa ja sen vedin megan koteloon. Pinnijärjesteyksen katsoin kytkentäkaaviosta johtonumeroiddn perusteella.
Posted: Sun May 01, 2005 15:19
by RedNeck
Kiitos tiedosta TVH.
Toi lämpöanturi varmaan sopii sitten mullekin,täytyy käydä jossain tutkimassa lähemmin.
Onko se malliltaan "umpinainen" vai "avonainen"?
Avonainen toimii nopeammin ahdetussa.
Tosta MAP:sta vielä,siis sulla oli se ulkopuolinen tavallaan kytketty piirilevyllä olevan MAP:n rinnalle/tilalle.
Posted: Mon May 02, 2005 3:41
by Benkku
Höh, luetaanko näitä viestiketjuja ajatuksella ollenkaan ?
"Lähetetty: Tor Huh 21, 2005 15:00 Viestin aihe:
--------------------------------------------------------------------------------
Tarkennetaanpa hieman eli tuossa FAE:n anturissa NTC tippi on näkyvissä ja siten suoraan kosketuksissa mitattavan ilmavirran kanssa. Boschin anturissa NTC vastus on koteloitu.
FAE:n anturi siis reagoinniltaan (aikavakio) selvästi nopeampi.
"
eli kertauksena siis FAE:n NTC tippi on avonainen ja kierre on M12x1.5.
Posted: Mon May 02, 2005 10:52
by TVH
RedNeck wrote:Tosta MAP:sta vielä,siis sulla oli se ulkopuolinen tavallaan kytketty piirilevyllä olevan MAP:n rinnalle/tilalle.
Jep, sen piirilevyn mapin tilalle se on kytketty.
Posted: Wed Sep 21, 2005 17:19
by villek
Mistähän autosta toi paljon puhuttu ja suositeltu motonetin 37-3318 anturi löytyy.. Motonetin haulla en sitä löytäny mitenkään
pitäs saada tilattua anturit niin pääsis testaa sit kun mega on kasassa ja autoo modattu tarpeeks

Posted: Wed Sep 21, 2005 18:16
by ast
Esim. Peugeot 405 ruiskukoneella, ei Mi16.
Posted: Thu Sep 22, 2005 20:33
by villek
[quote="ast"]Esim. Peugeot 405 ruiskukoneella, ei Mi16.[/quote]
Kiitos tiedosta!! Tilasin just tavarat motonetistä..

Posted: Tue Jan 17, 2006 19:44
by fsohc
mitä eroa nyt sitten on tuolla FAE 33180 ja tuolla ostamallani FAE 33220 (motonet:Cosworth Ilma-anturi RUSKEA (M12x1,5). . . . . . . . . . . 37-3322 10.90)
onko kellään tietoa? Laitoin kyllä just FAE:lle sähköpostia tuon tiedoista
Anturi
Posted: Tue Jan 17, 2006 20:39
by SaabT16
Moikka!
Tässä kuva siitö "oikeasta" imuilman lämpöanturista.

Posted: Tue Jan 17, 2006 21:04
by Höylä
näitä "oikeita" antureita saa varmaan ihan bosch huollosta? niin ei tarvitse tilata tuurilla jostain motonetistä...

Posted: Tue Jan 17, 2006 21:22
by SaabT16
Höylä wrote:näitä "oikeita" antureita saa varmaan ihan bosch huollosta? niin ei tarvitse tilata tuurilla jostain motonetistä...

Jee saa,,, juuri ostin Porilaisesta Bosch-huollosta. Tilasivat ja tuli seuraavana aamuna. Ja hinta oli tossa kuvassakin näkyvä 25 euroa. Vaihtelee tietenkin paikkakunnittain.
Tässä linkki sivulle, jossa ko. anturin mittaustaulukko. Piti ihna kutinsa tän oman anturini kanssa.
http://www.turtana.com/muut/ohjelmistot ... FACTOR.INC
Turtanahan sen on liikkeelle laittanut .
Posted: Tue Jan 17, 2006 22:02
by axe
Onnistuiskos tuo lämpöanturi korvata suoraan pelkällä ntc diodilla? kun tuossa anturissahan ei juur muuta ole kuin sille kuoret ja hintaa reilusti.
Posted: Tue Jan 17, 2006 22:37
by Höylä
axe wrote:Onnistuiskos tuo lämpöanturi korvata suoraan pelkällä ntc diodilla? kun tuossa anturissahan ei juur muuta ole kuin sille kuoret ja hintaa reilusti.
en kyllä pidä pahana tuota 25 €:n hintaa

itse tekemällä säästäis varmaan muutaman euron ja olis se sitten sen näköinenkin

kunnon liittimet kuitenkin tuossa on ja kiinnityskään ei näytä pahalta toteuttaa useimpiin autoihin.
vaikka tämä megasquirt onkin "tee se itse" projekti, ei kai se sentään tarkoita, että ihan kaikki pitäis itse tehdä. jotkin osat on tietysti järkevää ja osittain pakkokin tehdä itse, mutta kyllä minä ainakin mielummin käytän valmiita ratkaisuja, jos niiden hinta pysyy kohtuullisena.
Posted: Tue Jan 17, 2006 23:24
by I_me
Irse silloin aikoinaan kun edellisen Golffini värkkäsin megan niin laitoin lämpöanturaksi tietokoneen lämpöjen tarkkailuun tarkoitetun ptc (vai oliko se ntc) lätkän, pelitti vallan mainiosti, herkkyys oli sitäluokkaa että metrinpäästä kun puhalsi anturia kohti niin lämpötila vaihtui megan näytöllä.
Posted: Wed Jan 18, 2006 13:02
by KariM
axe wrote:Onnistuiskos tuo lämpöanturi korvata suoraan pelkällä ntc diodilla? kun tuossa anturissahan ei juur muuta ole kuin sille kuoret ja hintaa reilusti.
NTC-vastus se on, mutta onnistuu siis.
Minulla on ollut mielessä tuon "cossun anturin" keraamisen ntc:n korvaaminen tuollaisella lasisella DO-41 -koppaisella nopeamman vasteen toivossa. Eihän hommassa sikäli mitään järkeä ole kun 25e:llä saa kaupasta valmiin anturin, mutta se ensinmainittu anturi on kiinnitykseltään bolt-on nykyiseen sijaintiinsa, kun taas tuo kuvan bosch ei käy siihen mitenkään.
Posted: Sun Jan 22, 2006 18:33
by Supa^
fsohc wrote:mitä eroa nyt sitten on tuolla FAE 33180 ja tuolla ostamallani FAE 33220 (motonet:Cosworth Ilma-anturi RUSKEA (M12x1,5). . . . . . . . . . . 37-3322 10.90)
onko kellään tietoa? Laitoin kyllä just FAE:lle sähköpostia tuon tiedoista
Itseäkin kiinostaisi, hain tuota 33180 anturia mutta oli loppu. Otin sitten cossun anturin joka oli kanssa FAE:n valmistama, 33220. Oisko jollain heittää kuvaa tuosta 33180:stä?
Posted: Sun Jan 22, 2006 18:42
by villek
Supa^ wrote:Oisko jollain heittää kuvaa tuosta 33180:stä?
Tässäpä on.. Toinen on opelin vesianturi
