Page 1 of 2

lisää tarkkuutta ruiskutusaikaan

Posted: Wed Oct 18, 2006 17:57
by Höylä
Löysin tälläisen jutun...

"koodiksi olen vaihtanut hr_0.008f joka on muuten sama kuin 29T mutta suuttimien pwm virranrajoitus puuttuu mutta tilalla on suuttimien tarkkuus 0.001ms asti. Eli eipä juuri syytä enää edes harkita ms2:sta."

Lisätietoa löytyy http://www.msextra.com/index.php

eli onko kenelläkään käytännön kokemusta ja vaatiiko uudemman megatunen, kuin 2.25b674beta toimiakseen?

Posted: Wed Oct 18, 2006 19:57
by SamiH
http://www.msextra.com/viewtopic.php?t=18741 Tuolta lisätietoa englanniksi, ja linkki koodiin. Vaatii Relase 2.25 version Megatunesta.

Ajossa ollut joitain viikkoja, toimii suht koht hyvin. Tyhjäkäynnin saa helpommin kohdalleen ja moottorin toiminta on muuten pehmeämpää. Suurin vaikutus alakierroksille.

Posted: Wed Oct 18, 2006 20:27
by Höylä
jotain tuolta jo selasinkin ja sain sen käsityksen että toimis mulla, jos vain ei polta syttyyksikköä :P (eli en tarvitse sitä suuttimien virranrajoitusta, enkä dualtable ominaisuutta)

koodia vain en saa ladattua koneelle, aina menee kone tilttiin, kun yritän ladata :shock:

edit: nyt sain koodin ladattua, oli taas tietokone jotenkin sekaisin...

edit2: sain koodin koneelle ja muutettua sen anturikartat ym. omien systeemien mukaan :roll: vielä pitäis uskaltaa kokeilla sitä käytännössä...

ei ainakaan mitään herjoja vielä tässä vaiheessa tullut ruutuun :shock:

Posted: Thu Oct 19, 2006 8:09
by JesseT
Ei ole sitten 0.001ms resoluutio, mutta hieman parempi kuin 0.1ms kuitenkin. Ja käytännössä resoluution määrittää loppujen lopuksi 8-bittinen A/D-muunnos map-anturilta.

Posted: Thu Oct 19, 2006 10:12
by j-k
Jos toi koodi poistaa dualtablen niin ei ole sitten mun koodi.. :shock:

Posted: Sat Oct 21, 2006 18:45
by Höylä
kerran hörähti käyntiin ja kävi n. 15 sek. eikä sitten enää lähtenyt, kun en saanut tuolla koodilla antamaan "ryyppyä", ehkä ajankanssa sen sieltä löytäis, mutta ei ainakaan tänään... sytkäyksikkö ainakin tuntui tulevan tuon koodin kans toimeen, joten se nyt oli ainakin positiivinen asia :D

Posted: Sat Oct 21, 2006 20:28
by TVH
Vähän joutuu säätämän kun vaihtaa normiextrasta hi-res-koodiin, ase/wue ongelmat pitäisi olla kyllä korjattu uusimmassa 8f versiossa. Itselläni kone tuntuu korvakuulolta käyvän pehmeämmin hi-resillä.

Posted: Sat Oct 21, 2006 20:35
by Höylä
TVH wrote:Vähän joutuu säätämän kun vaihtaa normiextrasta hi-res-koodiin, ase/wue ongelmat pitäisi olla kyllä korjattu uusimmassa 8f versiossa. Itselläni kone tuntuu korvakuulolta käyvän pehmeämmin hi-resillä.
onko sen ryypyn kanssa jotain erikoista, vai menikö mulla vain kiireessä jotenkin ohi kaikki ne paikat josta siihen saa vaikutettua :oops:

mulla siis normaalisti käytössä se asetus, että antaa 2 kertaa "ryyppy" ruiskutuksen, kun laittaa virrat päälle megaan, nyt ei napsuneet suuttimet kertaakaan :roll: eikä siis lähtenyt käyntiinkään...

sillä tavalla lähti käyntiin, kun asensi 027b koodin ja ja käytti/ryypytti sillä hetken...

mutta on tuos koodis niin paljon taas uutta muutenkin (ja hieman valikot eripaikoissa, että mene muutenkin opetteluksi...)

Posted: Sat Oct 21, 2006 20:42
by TVH
Höylä wrote:
TVH wrote:Vähän joutuu säätämän kun vaihtaa normiextrasta hi-res-koodiin, ase/wue ongelmat pitäisi olla kyllä korjattu uusimmassa 8f versiossa. Itselläni kone tuntuu korvakuulolta käyvän pehmeämmin hi-resillä.
onko sen ryypyn kanssa jotain erikoista, vai menikö mulla vain kiireessä jotenkin ohi kaikki ne paikat josta siihen saa vaikutettua :oops:

mulla siis normaalisti käytössä se asetus, että antaa 2 kertaa "ryyppy" ruiskutuksen, kun laittaa virrat päälle megaan, nyt ei napsuneet suuttimet kertaakaan :roll: eikä siis lähtenyt käyntiinkään...

sillä tavalla lähti käyntiin, kun asensi 027b koodin ja ja käytti/ryypytti sillä hetken...

mutta on tuos koodis niin paljon taas uutta muutenkin (ja hieman valikot eripaikoissa, että mene muutenkin opetteluksi...)
Voi olla että tuota priming-toimintoa ei ole korjattu 8f versiossakaan, se on ollut hi-res-koodissa rikki alusta asti. Toistaseksi tarvii siis pärjätä sillä että laittaa lisää cranking PW:tä. Hi-res on johdettu 029-sarjan koodista ja tämä uusin 8f vastaa 029t versiota, eli valikot ym. on sen mukaiset.

Posted: Sat Oct 21, 2006 21:01
by Höylä
no hyvä, että tuli jo tässä vaiheessa tuokin asia selväksi, ettei turhaan 10 tuntia tappele sen kanssa :P

laitoin kyllä jo 70% lisää bensaa startauksen ajaksi, mutta ei auttanut... pitää kokeilla 150 seuraavaksi :P

Posted: Sun Oct 22, 2006 9:51
by cybo
Ainahan tuo käyntiinlähtö on ollut ongelmallinen ms:n kanssa.
Itse hain koko viime talven sopivia ase arvoja kun silloinen koodi oli sellainen että gammae oli ekassa käynnistyksessä puolet vähemmän mitä sen kuuluisi olla. 2 startissa sitten vika ei ollut päällä.

Tämä kait korjattiin 29X alkuisiin koodeihin (silloin tuli kesä ja auto seisontaan). Nyt olen taas 2 viikkoa autoillut enkä osaa vielä tarkkaan sanoa onko vika poissa hr koodista.
Joka tapaukksessa joudun edelleen käyttämään asea max 80% että pysyy läynnissä ekalla startilla (5->10->20->40->50jne)

En ole huomannut hr koodissa mitään mikä ei toimisi verrattuna 29t:hen.
Tarkuus on käytännössä itsellä jt:llä 1,849 -> 1,799->1,849ms.
Eli onko tuo nyt sitten 0,050ms välein mutta 0,001ms tarkuudella?

Suuri + oli autotunessa, aikaisemmin ei se ole tehnyt tasaista kartaa mutta nyt tuli pienen kokeilun perusteella tasaista jälkeä (laajakaistalla).
Ja luulusinpa että hr koodilla saa kattiautonkin seoksensäädön toimimaan niin että pk päästöt ovat ok ja katti toimii oikein.

Posted: Sun Oct 22, 2006 10:01
by cybo
Priming toimintohan on vain sen takia että pa kiskosta pääsetään mahdollinen ilma pois eli ei tarvitse startata niin kauan kunnes pa paine on ylhäällä ja suuttimista tulee tavaraa.

Priming ainakin toimi talvella niin että
power up ja prime table pw=taulukon mukaan
power up ja standard pw=annettu arvo

twice ja table pw=5ms ja uudestaa mitä taulukossa on
twice ja std prine pw=5ms ja syötetty arvo

after 2sec samoin kuin power up mutta 2 sec kuluttua.


En ole seurannut mitä 29t:ssä on tai toimiiko hr koodissa mutta loppupeleissä tuon pitäisi vaikuttaa vain aikaan miten nopeasti moottori käynnistyy

Posted: Sun Oct 22, 2006 11:10
by Höylä
kyllä minä ainakin sain sillä 027b koodilla koneen käyntiin aina heti (pyörähti ehkä 1/2-1.5 kierrosta moottori), eikä tarvinnut yhtään sahata startilla, kun antoi 2-3 kertaa sen "ryyppyn", eli megan käynnistys ja sammutus kolme kertaa ja sitten vasta eka startti yritys...

eli ihan se vanha kaasarikoneiden käynnistys tekniikka, pari kiihdytyspumpun ruiskautusta...

tällä hi-res koodilla en saanut edes lupaamaan konetta, kun ei saanut sitä "alkupanosta"...

no, säätöjä ja vielä enemmän säätöjä se kai kaipaa...

Posted: Sun Oct 22, 2006 20:31
by Höylä
ei ole munkaan koodi tuo hi-res koodi, ainakaan vielä tässä vaiheessa :roll: paremmin/tasaisemmin saan tuolla vanhalla 027b koodilla käymään ja yleensäkkin käymään :wink:

edit: nyt kun tuota megalogvieweriä tutki/kokeili tuon megatune 2.25 ja hi-res koodin "yhdistelmällä" alkoi kyllä mietityttämään tuon 027b koodin kans jatkamisen mielekkyys :roll: ve kartan säätö saattais olla "hieman" helpompaa näillä uusilla koodeilla ja 2.25 megatunella...

suurin syy, etten ole aikaisemmin näihin uusiin koodeihin sirtynyt on siis se sytkäyksikön "allergisuus" näille uusille koodeille, mutta ainakin tämä hi-res koodi pelas sen suhteen ihan ok :shock:

ehkä tuo hi-res (tai joku muu uusi koodi, jos ne sopii tuon sytkälle) tulee vielä mullekin käyttöön, kunhan vain opin saamaan sillä koneen käyntiin :oops:

Posted: Mon Oct 23, 2006 8:40
by Supa^
Eli parantaako tuo pelkästään ruiskutuksen tarkkuutta, ei vaikuta sytytykseen?

Posted: Mon Oct 23, 2006 12:18
by risu
Näin itse ainakin ymmärsin kun lueskelin msefiä. 29-koodiin ympätty vanha bowling&grippo hiresskoodi ja muutettu koodeja toistensa kanssa yhteensopiviksi. Uutta sytkärutiinia ei käsittääkseni olla koodattu vaan se on se ihan sama mikä 29t:ssäkin.

Mitä sytkän tarkkuuteen tulee niin Jamesin mukaan se on 29-sarjan koodeissa luokkaa 0.5-1 astetta @ 6000rpm. Dwell on laskettu 0.1ms osiossa, itse sytkä mikrosekunttiajastimilla.

Posted: Thu Nov 09, 2006 23:41
by Höylä
nyt on julkaistu uusi versio tuosta hi-res extra koodista ja siinä on korjattu tuo prime ominaisuus, eli nyt sen pitäis olla hyvä jopa mun käyttöön :oops:

koodin voi imuroida esim. tuolta mun sivulta, niin ei tarvitse erikseen rekisteröityä MS EFI sivustolle...

029t_hr8f2

Posted: Fri Nov 10, 2006 6:25
by risu
Höylä wrote:kyllä minä ainakin sain sillä 027b koodilla koneen käyntiin aina heti (pyörähti ehkä 1/2-1.5 kierrosta moottori), eikä tarvinnut yhtään sahata startilla, kun antoi 2-3 kertaa sen "ryyppyn", eli megan käynnistys ja sammutus kolme kertaa ja sitten vasta eka startti yritys...
Megan sammutus 3x? Eiks se oo aina ollu TPS:ssän kanssa kaasu pohjaan ja pois kolme kertaa? Ei se mega oikeen tiedä milloin se on ollu käynnissä viimeks jos siitä virrat poistaa :)

Posted: Fri Nov 10, 2006 9:41
by Höylä
risu wrote:
Höylä wrote:kyllä minä ainakin sain sillä 027b koodilla koneen käyntiin aina heti (pyörähti ehkä 1/2-1.5 kierrosta moottori), eikä tarvinnut yhtään sahata startilla, kun antoi 2-3 kertaa sen "ryyppyn", eli megan käynnistys ja sammutus kolme kertaa ja sitten vasta eka startti yritys...
Megan sammutus 3x? Eiks se oo aina ollu TPS:ssän kanssa kaasu pohjaan ja pois kolme kertaa? Ei se mega oikeen tiedä milloin se on ollu käynnissä viimeks jos siitä virrat poistaa :)
tuo oli mun tyyli saada se ryypyttämään, eli aina kun käynnisti megasquirtin, se antoi sen ryypyn ja kun sen toisti kolme kertaa, se tuntui parhaiten lähtevän käyntiin.

sama juttu siis kaikilla muilla koodeilla, paiti tässä hi-res koodissa, koska tuos sitä ominaisuutta ei ollut ja käynnistys tuntui olevan mahdoton tehtävä :evil: (aikansa kun starttasin, sain vain startin taas leviämään...) muttu tuos uusimmas se ryyppy pitäis taas toimia ja käynnistys olla helpompaa...

Posted: Fri Nov 10, 2006 10:12
by j-k
Pitäiskö laittaa ryyppynappi eli napista lähtis pumppu käyntiin hetkeksi ja millisekunnin pulssi suuttimille? :lol: :lol: :lol:

Posted: Fri Nov 10, 2006 10:36
by Höylä
j-k wrote:Pitäiskö laittaa ryyppynappi eli napista lähtis pumppu käyntiin hetkeksi ja millisekunnin pulssi suuttimille? :lol: :lol: :lol:
tuo on ollut mielessä jo parikertaa...

Posted: Fri Nov 10, 2006 13:01
by risu
No nyt tajusin. Ootko koittanu muuten tota toista? Toi on ollu jo jonkin aikaa ominaisuuksissa. Eli ennen käynnistystä, megaan vaan lyödään virrat ja polkastaan kaasu 3 kertaa pohjaan niin mega rikastaa cranking PW:tä säädetyn rikastusprosentin mukaan ekalla starttauskerralla.

Löytyy nykykoodeista more cranking stuff -alta "Use First Start Enrichment". Vanhemmissa koodeissa, silloin kun ominaisuus tuli, sille ei ollu erikseen optioita vaan se oli aina käytettävissä ja muistaakseni arvolla 50% lisää PW:tä.

Toi on luotu helpottamaan alunperin starttausta erityisen kylminä aamuina, oikein säädetyillä kylmäkäynnistysasetuksilla tolla ei tee oikein mitään, mutta jos pääsee keli yllättämään eikä megaa ole säädetty niin tosta voi olla paljonkin apua auton liikkeelle saamiseksi.

Posted: Fri Nov 10, 2006 13:25
by Höylä
ahaa, eli siinä olis pitänyt polkea vielä kaasuakin 3 kertaa, että se aktivoituu :oops: ihmettelin kun ei ollut mitään vaikutusta, vaikka laitoin siihen jo 170 arvoksi välillä :evil:

jotenkin jäänyt sellainen mielikuva, että se olis ollut aina eka startis käytös tuo "Use First Start Enrichment" ominaisuus...

Posted: Fri Nov 10, 2006 13:31
by risu
Lue noi ohjeet ni selkiää. Ko valikossa F1 näyttää seuraavan tekstin:

If the First Start Enrichment option is set to ON you will have the option to increase the cranking PW for the first start of the day. Just turn on the ignition and then pump the throttle 3 times before cranking. If the TPS value goes above the FLOODCLEAR more than 3 times before you crank the engine then the cranking PW will be multiplied by the Extra Cranking Fuel Multiplier. So if the normal cranking PW is set to 10.0mS and the multiplier is 50% then the cranking PW will be 15.0mS. This setting returns to the normal PW after the first attempt to start the motor or if you apply the throttle past the FLOODCLEAR setting. This is to assist starting a motor that requires additional fuel to start only on the first start after sitting a long time. If the engine fails to start on the first attempt, the First Start Enrichment can be reactivated after the engine has set for two sec without cranking.

Muutenkin noi extran ominaisuudet ois hyvä selvittää miten ne toimii ennenku alkaa niitä käyttämään, usein noissa on jotain kummallisuuksia mitä pitää ottaa toteutuksessa huomioon.

Posted: Fri Nov 10, 2006 13:37
by Höylä
ja tuohon TPS FLOODCLEAR kohtaan pitää varmaan asettaa joku luku, mikä on sama tai hieman pienempi, mitä megatune näyttää kaasun kalbroinnin yhteytessä tulleeseen täyskaasu asennoksi :roll:

mä olin lukenut vissiin noita ohjeita vain siihen asti, kun selitettiin sitä, että saa ruiskutuksen pois päältä, jos on kastellut koneen... niillä vanhoilla koodeilla, tästä 029t koodista en ollut tuota ohjetta lukenut, kun en arvannut sinne tulleen lisäinfoa...

on tämä megatune mukava, kun joka päivä saa oppia jotain uutta :D

Posted: Fri Nov 10, 2006 13:41
by risu
TPS Floodcleariin pitää laittaa siis se luku mikä sun pitää ylittää 3 kertaa kun poljet ennen käynnistystä kaasua. Eli täytyy tosiaan olla pienempi kuin oikea täyskaasu tai voi olla ettei polkasua havaita jos jää vähän vajaaksi. Itse laittaisin siihen jonkun 4/5 kaasun arvon.

Posted: Fri Nov 10, 2006 13:46
by Höylä
ok. noin vähän arvelinkin sen olevan, kiitoksia taas kerran avusta... harmi vain, kun tuokin tieto saattaa taas tulla hieman liian myöhään (tai onhan sille käyttöa aina silloin, kun pitkän huilin jälkeen käynnistelee konetta), jos kerran tuos uusimmas extran hi-res koodis on saatu tuo prime toiminto toimimaan kuten muissakin...

Posted: Fri Nov 10, 2006 13:51
by risu
Jos jollain ois aikaa niin megatunen + extran perussäädöistä vois kirjoittaan suomeks ihan fiksut nettisivut missä käytäis kaikki perusasiat läpi. Itselläkin käyny mielessä mutta ei oikein aikaa tohon, edelleen liikaa projekteja. Sinänsä nyt ois hyvä aika tollaselle kun ei enää ykkösextraan tuu paljoa sen kehityskaaren jäädessä näille paikkeille. Kakkosextra on asia erikseen, mutta tällä hetkellä pelkän prossun hinta ja saatavuus rajoittaa budjettiruuttaajia.

Alkuperäset extran viralliset nettisivut on epäselkeet + ollu vaikka kuinka pitkään päivittämättä. Sit on toi uus html-pohjainen manuaali joka on tehty vähän paikkaamaan tilannetta mutta sieltäkin on aika surffaaminen tietyn asian selvittämiseksi, ja se on vähän kuitenkin yksinkertaistettu opus.

Tietenkin jos Finsquirtilta sais kerättyä asiantuntevan porukan joista kukin tekis seikkaperäset ohjeet tietyille erityisominaisuuksille niin toi vois onnistuakkin, ei kaatuis kaikki yhden jampan harteille. Vähän niinkuin toi megamanual mutta extran käyttöä ajatellen. Nykykäyttäjistä varmaan kaikilla toi extra kuitenkin on jo käytössä.

Posted: Fri Nov 10, 2006 14:01
by Höylä
kyllähän megamanuaalista jo aika hyvin ne kaikki perusasiat saa selville, mutta sitten on just tälläiset erikoisemmat säätöjutut/asetukset hakusessa (varmaan monelta muultakin, kuin multa pelkästään :roll: ) vaikka mun kohdalla on taas tainnut käydä niin, ettei ole vain ymmärtänyt lukea kaikkia ohjeita, mitä olis saanut vain painamalla sitä "f1" nappia :oops: ja olishan ne helpommin tajuttavissa, jos ne ohjeet edes jaksais joku suomentaa sinne extran koodiin, kun mulla ainakin tahtoo tuo englanti olla jo hieman ruosteessa (tajuan kyllä nykyään jo aika hyvin ,mitä niis ohjeis lukee, kunhan vain riittävästi jaksan sitä selata...)

jos tuo uusin hi-res koodi alkaa toimimaan kunnolla, niin taidan kyllä tehdä sinne hyvin yksinkertaiset ohjeet suomeksi (itselleni), niiden englannin kielisten tekstien tilallehan saa naputella suomeksi saman asian, eikä megan pitäis siitä seota :roll:

Posted: Fri Nov 10, 2006 14:59
by Höylä
tein kokeeksi tuollaisen... (pika suomennos 3 ja 5 vuotiaiden lasten "avustamana" :P)

extra ohje

kun vain jaksais naputella koko koodin ohjeet läpi, niin jäis paljon vähemmälle se mietintä sitten itse säätötilanteessa...

edit: nyt kun oikein innostui tästä suomentamisesta, niin tuli myös nuo megatunen mittarit muutettua suomeksi :P tuon koko megatunen kääntäminen suomeksi saattaa olla jo liian suuri pala, mutta tehdään niin paljon suomeksi, kuin pystyy/tarvitsee... vielä kun nuo suomennokset pystyis siirtämään eri koodien välillä, niin olis jotain järkeäkin tässä hommassa, mutta se taitaa olla mahdoton tehtävä, tyydytään nyt tähän uusimman hi-res koodin "suomennokseen" samalla tässä tulee hyvin myös kerrattua erinnäisiä asioita megasquirtista...

megatune suomeksi