Page 1 of 1
36-1 vs 6-1
Posted: Sun Oct 15, 2006 14:23
by Antti L.
Mitä etuja saavuttaa jos käyttää tuota 36-1 kiekko verrattuna jos laittaisi vain 5 tappia kampuralle? Sen tiedän että tuolla 36-1 vois käyttää Edis vermeitä, mutta muuta en sitten keksi..
Tarkoituksena olisi siis hukkakipinä kutoseen, Mondeon Edis puolalla..
Posted: Sun Oct 15, 2006 15:30
by risu
36-1 voi käyttää trigger returnia - eli määrittää suoraan minkä hampaan kohdalla annetaan startatessa kipinää, jos ei ole erillistä hammasta tohon käyttöön niin ajoitus lasketaan.
Trigger returnia voi käyttää harvemmallakin kiekolla kunhan hampaat riittää sytkäpulsseille + trigger returneille.
Tosin ton kanssa on ollu joillain ongelmia sytkäpäätteiden kanssa (ainaki joissain koodiversioissa jättää jossain tilanteessa päätteet n. 2s päälle kerrallaan jos moottori sammuu, normaalisti hyvään jäähdytyspintaan asennetut päätteet kestää kyllä tämän). Eli time based-asetus on turvallisempi.
Posted: Mon Oct 16, 2006 11:06
by TVH
Koodi on tehty alunperin juuri 36-1 hammastukselle, ja noilla harvoilla hammastuksilla on aikaisemmin ilmennyt ongelmia. Itse valitsin projektiin 36-1 pyörän juuri tästä syystä. Boschin 60-2 pyörä toimii myös ongelmitta.
Koodin kannalta hampaan ja kolon on syytä olla yhtä pitkät, tämä ei toteudu jos laittaa kampuran pyörälle 5 pulttia.
Posted: Mon Oct 16, 2006 14:53
by risu
TVH wrote:Koodin kannalta hampaan ja kolon on syytä olla yhtä pitkät, tämä ei toteudu jos laittaa kampuran pyörälle 5 pulttia.
Eikai sillä hampaan ja kolon suhteella ole muuten mitään väliä kunhan hammas on tunnistettavissa anturilla? Tärkeää siis anturin oma erottelutarkkuus. Mega lukee vain laskevan reunan ja tekee laskutoimituksensa sen perusteella oli nouseva reuna missä tahansa, näin olen käsittänyt. VR-anturin tuottama pulssi on aina lyhyempi kanttimuunnettunakin.
Posted: Mon Oct 16, 2006 16:29
by c16v
TVH wrote:Koodi on tehty alunperin juuri 36-1 hammastukselle, ja noilla harvoilla hammastuksilla on aikaisemmin ilmennyt ongelmia. Itse valitsin projektiin 36-1 pyörän juuri tästä syystä. Boschin 60-2 pyörä toimii myös ongelmitta.
Koodin kannalta hampaan ja kolon on syytä olla yhtä pitkät, tämä ei toteudu jos laittaa kampuran pyörälle 5 pulttia.
Toimiiko sulla tuo 60-2 kuinka korkealle? Mulla ainakin menee sekaisin jossain 7krmp jälkeen. -> saa kaivella halkinaisia mäntiä koneesta.
Posted: Mon Oct 16, 2006 19:21
by KariM
6-1 [on pienin hammasluku joka] riittää nelipyttyisen trigger return startille.
Posted: Mon Oct 16, 2006 19:31
by j-k
KariM wrote:6-1 [on pienin hammasluku joka] riittää nelipyttyisen trigger return startille.
Eikös hammasluvun pitänyt olla jaollinen pyttyjen määrälle?
Posted: Mon Oct 16, 2006 20:33
by risu
j-k wrote:Eikös hammasluvun pitänyt olla jaollinen pyttyjen määrälle?
Kyllä toi 6-1 pitäs riittää.. sytytyimpulssit ja triggauspulssit pitää vaan olla 180 asteen päässä toisistaan...
eli käytännössä tyyliin: 1.pulssi, 1.paluu, käyttämätön, 2.pulssi, 2.paluu, tyhjä väli.
tai 1.pulssi, tyhjä väli, 1.paluu, 2.pulssi, käyttämätön, 2.paluu
Joka tapahtumalle pitää olla hammas, tyhjä väli ei käy, tällöin 6-1 on vähin mikä toteuttaa nämä ehdot.
Posted: Mon Oct 16, 2006 22:27
by TVH
c16v wrote:TVH wrote:Koodi on tehty alunperin juuri 36-1 hammastukselle, ja noilla harvoilla hammastuksilla on aikaisemmin ilmennyt ongelmia. Itse valitsin projektiin 36-1 pyörän juuri tästä syystä. Boschin 60-2 pyörä toimii myös ongelmitta.
Koodin kannalta hampaan ja kolon on syytä olla yhtä pitkät, tämä ei toteudu jos laittaa kampuran pyörälle 5 pulttia.
Toimiiko sulla tuo 60-2 kuinka korkealle? Mulla ainakin menee sekaisin jossain 7krmp jälkeen. -> saa kaivella halkinaisia mäntiä koneesta.
7200 on korkein lukema minkä 8 venasella uskalsin kokeilla (sekin jo 1200rpm punarajan yläpuolella) ja logeissa ei ollut kierrossignaalissa mitään sekoilua... 60-2 pyörä sai lähteä multa sen painavan vauhtipyörän takia

Sulla ei oikein säkä käy megojen kanssa

Posted: Tue Oct 17, 2006 12:43
by risu
Ja edelleen, mitä enemmän (lue: tiheämmässä) hampaita, sitä suurempi merkitys anturin tarkkuudella. Ongelmat ei aina johdu pelkästä koodista. Mitä lyhyempi hammasväli sen tarkempi asennuskin.
Jos on ongelmia sytkän sekoilujen kanssa, niin kannattaa tarkistaa onko esim megan vakiosytkäsisäänmenoon pistetty Ed-konkka. Orggis mega on suunniteltu niin että tuolla tasoitetaan häiröitä kun sytkäpulsseja tulee muutama kierroksen aikana.
Koska 60-2 hammaskehästä ei saada mitään hyötyä, päinvastoin enemmän päänvaivaa, en suosittelisi yli 36-1 hammaskehää uuteen asennukseen ellei koneessa ole jo tuota pyörää.
Posted: Tue Oct 17, 2006 15:13
by passi
Itselläni on tarkoituksena myös rakennella talven aikana 6-1 triggeröinti ja tällä ohjata saabin DI-kasettia wasted-sparkkina.
Pistän paineasetelmaan pidemmät pultit, jolloin ne tulevat vauhtipyörästä läpi. Pitää vielä kokeilla, että mahtuu moottori pyörimään. Sitten pistän Honeywell 1GT101DC Hall-anturin haistelemaan näitä vauhtipyörän läpi tulevia pultteja.
Paineasetelmassa on 6 pulttia, joten näistä 5 vaihdan pidemmiksi -> saan 6-1 wheelin.
Sitten kun sieltä tulee RPM megalle, niin eikun wasted sparkkia tekemään.
Extran ohjeet on ollut niin epäselviä, mutta nyt olen löytänyt tiedon että tuo 6-1 toimii ihan ok 4-pyttysessä. Vielä on epäselvää, että missä kulmassa ensimmäisen hampaan pitää olla? 10 astetta EYKK??
Posted: Tue Oct 17, 2006 19:11
by c16v
TVH wrote:c16v wrote:TVH wrote:Koodi on tehty alunperin juuri 36-1 hammastukselle, ja noilla harvoilla hammastuksilla on aikaisemmin ilmennyt ongelmia. Itse valitsin projektiin 36-1 pyörän juuri tästä syystä. Boschin 60-2 pyörä toimii myös ongelmitta.
Koodin kannalta hampaan ja kolon on syytä olla yhtä pitkät, tämä ei toteudu jos laittaa kampuran pyörälle 5 pulttia.
Toimiiko sulla tuo 60-2 kuinka korkealle? Mulla ainakin menee sekaisin jossain 7krmp jälkeen. -> saa kaivella halkinaisia mäntiä koneesta.
7200 on korkein lukema minkä 8 venasella uskalsin kokeilla (sekin jo 1200rpm punarajan yläpuolella) ja logeissa ei ollut kierrossignaalissa mitään sekoilua... 60-2 pyörä sai lähteä multa sen painavan vauhtipyörän takia

Sulla ei oikein säkä käy megojen kanssa

No nyt tein siitä 20-1 pyörän ja otin siitä muutekin melko lailla lastua pois.
kun vielä saisi koneen takaisin paikalleen niin pääsisi taas rikkomaan jotain.
