Page 1 of 1
kaasuläpä asento tunnistin
Posted: Wed Oct 11, 2006 18:38
by smoke
mistä tiiän onko asento tunnistin potentiometri tyyppinen? (tunnistin on nissan 200sx s13)
Re: kaasuläpä asento tunnistin
Posted: Thu Oct 12, 2006 8:21
by koskar
smoke wrote:mistä tiiän onko asento tunnistin potentiometri tyyppinen? (tunnistin on nissan 200sx s13)
Mittaa yleismittarilla vaihtuuko arvot liikkeen aikana.
Posted: Thu Oct 12, 2006 19:24
by smoke
entä voiko siinä käyttää ihan semmosta tavallista potentiometriä mitä elektroniikka liikeissä myydään?
Posted: Thu Oct 12, 2006 19:37
by PE-LE
voi, mutta sellaisen kiinnitys saattaa tuottaa ongelmia,
Posted: Thu Oct 12, 2006 19:57
by smoke
entä onko sen arvoilla merkitystä? ja vielä aikasemnpaan eli käykö esim kouluelektroniikalta Lineaarinen, 1 K ohm, ø 6 mm:n akseli, muovi tommonen?
Posted: Thu Oct 12, 2006 20:56
by Supa^
Epäilen että se on kovinkaan kestävä saatika tarkka. Ei mee kauaa kun tps signaali alkaa heittelehtimään itekseen. Suosittelen jotain asiaan suuniteltua asentotunnistinta.
Posted: Fri Oct 13, 2006 7:18
by smoke
motonetistä varmaan saa sopivia mutta en tiedä mistä autoissa on potentiometri tyyppisiä asento tunnistimia. jos joku voisi laittaa niitä motonetin tuote numeroita sopivista tunnistimista? haulla en löytänyt yhtäkään.
Posted: Fri Oct 13, 2006 16:56
by smoke
ja lisäksi semmonen että kun kalibroi tuon tunnistimen niin pitääkö kaasu läpä olla kokonaan kiinni vai saako siellä olla sen verran rakoa että pääsee ilmaa läpi?
Posted: Tue Oct 24, 2006 7:03
by T-Tech
semmoinen kysymys että minulla on tuossa Keihinin valmistama TPS, tämä ilmeisesti kelvannee kun on lineaarinen, Ohmit vaihtuvat ääripäästä ääripäähän välillä 135-4500 Ohm Sinisen ja keltaisen johdon välillä.
Mustan ja keltaisen taas 4600-250 Ohm kun pyöritetään potikkaa molemmissa samalla lailla.
Toimineeko tuossa megassa sitten? hirveen pienellä käännöllä tuo kyllä muuttuu eli liikerajaa on todella vähän.
Posted: Tue Oct 24, 2006 7:51
by j-k
T-Tech wrote:semmoinen kysymys että minulla on tuossa Keihinin valmistama TPS, tämä ilmeisesti kelvannee kun on lineaarinen, Ohmit vaihtuvat ääripäästä ääripäähän välillä 135-4500 Ohm Sinisen ja keltaisen johdon välillä.
Mustan ja keltaisen taas 4600-250 Ohm kun pyöritetään potikkaa molemmissa samalla lailla.
Toimineeko tuossa megassa sitten? hirveen pienellä käännöllä tuo kyllä muuttuu eli liikerajaa on todella vähän.
Ei kaasuläpänkään liikerata ole kuin vajaa 90 astetta

Normaali potikka kääntyy noin 270 astetta. Sulla on oikeastaan hyvä potikka kun suhteet ovat laidoissa 3-5,4% Huonompiakin on nähty..
Posted: Tue Oct 24, 2006 9:10
by T-Tech
Elikkä tuo siis paikalleen. Kiitoksia, säästyi töiltä taas ja paljon.

Posted: Tue Oct 24, 2006 9:27
by cockjerry
Noi keihinin TPS anturit on kyllä laatua.. vissiin jostain gsx-r?
Mulla ei oo oikeestaan yhtään häiriöitä TPS signaalissa ja on helvetin tarkka. Reagoi heti alusta asti! + on vielä tosi pieni kokoisia
Toisinkuin toi faijan bilikassa oleva huco tjsp.
Posted: Tue Oct 24, 2006 9:34
by risu
Mitä noihin halpoihin elektroniikan peruspotikoihin tulee niin niiden arvot tosiaan saattaa/todnäk.lähtee helpolla vaeltamaan eri lämpötiloissa, jo pelkkä käytön aiheuttama kitka saattaa vääristää arvoja mikäli potikka jatkuvassa liikkeessä.
Oli joskus kymmenisen vuotta sitten PC:n perässä tee-se-itse-mallinen ratti-pedaaliyhdistelä, oikea ralliratti ja oikeat auton pedaalit. Rattin kytkettiin peruspotikka joka toimi ihan hyvin niin kauan kunnes lämpeni ja ratin kalibroitu keskipiste siirtyi arvojen muuttuessa, oli aina kesken pelin kalibroitava uudelleen jos ei halunnut pitää rattia koko ajan vinossa. Toikin ois ratkennu ostamalla laadukkaamman potikan mutta jäi lopulta tekemättä.
Posted: Tue Oct 24, 2006 11:05
by T-Tech
Joo Gigseristä tuo on. Hyvä tietää että ovat laatua, hieman epäilytti koska Keihineistä on mopoaikana aika huonoja kokemuksia
Tuo oma boschin, mikä alunperin piti laittaa, vaikuttaa paljon enemmän "heiluri" mallilta. Tai sitten siinä on vaan lämpeemistoleranssit suuret
