Page 1 of 2

Säätäminen pakokaasumittausta varten

Posted: Wed Oct 11, 2006 17:56
by Supa^
Eli pitäis auto rekisteröidä uudelleen tässä ja mega on ohjaamassa bensaa ja sytkää. Akelta aikasemmin tiedustelin niin ei tarvi muutoskatsastusta jos vaihtaa ruiskusta ohjelmoitavaan ruiskuun, onko näin? Auto on 10/86.
Mutta enemmän tässä nyt kiinostaa se että kuinka helposti pääsee päästömittauksista läpi ja mitä kannattaa säätää sitä varten, en ole päässyt kunnolla vielä autoa ajelemaan ja säätelemään joten tarvis senverran kuitenkin säädellä tässä että pystyy konttorille ajaa ja saa läpi. Auto ei ole vähäpäästöinen eikä täten ole kattia. Eli ilmeisesti seosta hieman laihemmalle mutta mitenkäs sytkä? Ja millä kierrosluvulla ne ottaa noi arvot? Vinkkejä kehiin, kiitos! :)

Posted: Wed Oct 11, 2006 18:32
by Dr.Pioneer
Vähäpäästöisen arvotkin täyttyvät kun laittaa lambdakorjauksen päälle tyhjäkäynnillekkin ja seos 14,7:1. Ennakko edes suurinpiirtein sinne päin.

Posted: Fri Oct 13, 2006 6:02
by Supa^
Ok. Mutta millä kierrosnopeudella ne ottaa päästömittauksen? oliko 3000 vai muistanko väärin?

Posted: Fri Oct 13, 2006 7:00
by turbosbc
Tyhjäkäynti ja 2000 rpm

Posted: Fri Oct 13, 2006 7:10
by Supa^
Kiitän, tänään olis kolmelta katsastus, saa nähä mitä tulee, pitäs tässä vielä vähä säädellä... :D

Posted: Fri Oct 13, 2006 11:46
by Perkkis
Ei vähä päästöisestä otetaan vain tyhjäkäynnillä seokset.

Posted: Fri Oct 13, 2006 20:19
by Dr.Pioneer
Lainaus Katsastuksen arvoseluperusteet v .2.0 (sivu 23)

1.1.1978 ... 30.9.1986 ajalle:
CO>4.5% tai HC>1000 ppm
1.10.1986 ...
CO>3.5% tai HC>600 ppm
Kolmitoimisella katalysaattorilaitteistolla
varustetut autot käyttöönottoajasta
riippumatta:
Joutokäynnin CO>0.5% tai HC>100 ppm
Kierroksilla mitatun (väh. 2000 rpm)
käynnin CO>0.3 tai HC>100 ppm tai
Lambda-arvo ei välillä 0,97 . 1,03.
EY-tyyppihyväksytty direktiivin 98/69/EY
mukaisesti (EURO 3 ja 4):
OBD:n toiminnan tarkastus (ks. seur.
kohta)
Kierroksilla mitatun (väh. 2000 rpm)
käynnin CO>0.2 tai HC>100 ppm tai
Lambda-arvo ei välillä 0,97 . 1,03.
Jäännöshappipitoisuus yli 5 %, jos
järjestelmässä ei ole ilmapumppua.
Joutokäynnin ylitys ylittää 1000 1/min tai
tätä korkeamman valmistajan ilmoittaman
arvon.

Hylätty

Mille tahansa em. mainitulle vuosimallilla
CO-pitoisuus yli 6%.

Ajokielto

Posted: Sat Oct 14, 2006 12:47
by Supa^
Enhä mä ehtiny vielä katsastuksee mennä, parempi niin koska säädöt on poskellaan, mut alkaa tässä jo vähä hahmottua.
Mutta koska auto on 10/86 niin sovelletaan tuota vai:
1.10.1986 ...
CO>3.5% tai HC>600 ppm
Eli jos CO on yli 6% niin ajokieltoa. Sitten taas jos joutokäynti ylittää 1000rpm niin hylätty?
Jos tulee ajokielto ni saako auton ajaa päivän siirtokilvillä kotiin sentää? vai pitääkö hinata/jättää esim. paalaamoon :D

Posted: Sat Oct 14, 2006 14:12
by jake74
ota läppäri mukaa katastuksee ja säädä sielä kohallee arvot.

mulla oli varalta läppäri mukana ja inssi kysy että pystynkö säätäää jos ei oo arvot kohallaa. ei tarttenut säätää :D

Posted: Sat Oct 14, 2006 19:03
by Jankos
Ööö siis kannattaako noita mennä johonkin konttorille koittaan.

Ainakin meilläpäin pikkukorjaamoilla saa lapun halvemmalla kun konttorilla ja saa säädellä ihan rauhassa kohdalleen. Eikä tarvii selitellä mitään.

Posted: Sat Oct 14, 2006 21:09
by Supa^
Kelpaako korjaamon lappu jos auto uudelleen rekisteröidään ja suoritetaan täten rekisteröintikatsastus, vaikuttaako se asiaan?

Posted: Sat Oct 14, 2006 21:28
by jake74
Jankos wrote:Ööö siis kannattaako noita mennä johonkin konttorille koittaan.

Ainakin meilläpäin pikkukorjaamoilla saa lapun halvemmalla kun konttorilla ja saa säädellä ihan rauhassa kohdalleen. Eikä tarvii selitellä mitään.
ainaki täälä päin antavat säätää kohillee tai sitten itte säätävät :lol:

Posted: Sat Oct 14, 2006 21:34
by Supa^
Sen haluisinki nähä ku paikallinen setä säätäis megan kohillee :lol: :lol:

Posted: Sun Oct 15, 2006 14:08
by axe
Supa^ wrote:Kelpaako korjaamon lappu jos auto uudelleen rekisteröidään ja suoritetaan täten rekisteröintikatsastus, vaikuttaako se asiaan?
Kävin joskus pari kuukautta sit kyselemässä konttorilla, niin korjaamon pakokaasulappu kelpaa myös rekisteröintikatsastuksessa.
Tosin ainahan on mahdollista et inssi tekee pistotarkastuksen, ja testaa päästöt. (ei tosin velota siitä)

Posted: Mon Oct 16, 2006 10:53
by TVH
axe wrote:
Supa^ wrote:Kelpaako korjaamon lappu jos auto uudelleen rekisteröidään ja suoritetaan täten rekisteröintikatsastus, vaikuttaako se asiaan?
Kävin joskus pari kuukautta sit kyselemässä konttorilla, niin korjaamon pakokaasulappu kelpaa myös rekisteröintikatsastuksessa.
Tosin ainahan on mahdollista et inssi tekee pistotarkastuksen, ja testaa päästöt. (ei tosin velota siitä)
Jep, lapussa pitää olla ainakin rek.nro ja mittauspäivä. Itsekin haen yleensä päästötodistuksen etukäteen.

Posted: Wed Oct 18, 2006 9:31
by Volkkarijermu
Jos on kone muutenkin viritetty ja on siis pelko että HC-arvo ylittyy, niin sytkää vaan reippaasti myöhäselle. Ittellä -3 ennakko ja HC 123. Normaalisti siinä 800-900.

Posted: Wed Oct 18, 2006 10:43
by Yrkesman
Volkkarijermu wrote:Jos on kone muutenkin viritetty ja on siis pelko että HC-arvo ylittyy, niin sytkää vaan reippaasti myöhäselle. Ittellä -3 ennakko ja HC 123. Normaalisti siinä 800-900.
Mihis tämä perustuu?

Posted: Wed Oct 18, 2006 17:16
by Turbiini
Pakokaasun lämpöon myöhäisellä paljonkorkeampi mikä auttaa polttamaan bensahöyryt pakosarjassa, katti autoissa taas katti pysyy paremin toimintalämössä. Eli myöhäisestä ennakosta joutokäynnillä on hyöty sekä katillisissa että ilman. Noin 5 astetta on maximi mitä kannattaa päästötesti säädöissä käyttää vaikka ei kovin jyrkkä nokka olisikaan, eikä tämä mikään uusi asia ole sen takiahan kaasari koneissakin alipainesäätimen alipaine tulee semmoisesta kohtaa missä alipainetta ei ole jos läppä on täysin kiinni.

Posted: Fri Oct 20, 2006 18:44
by Supa^
Sain käytyä katsastuksessa. Hylätty tuli muttei suinkaan päästöjen takia (etuiskarit aivan kuolleet+yks nivel paskana). Katsastuksen tarkastuskortin mukaan auton käyttöönotto on 20.3.87 ja ei se ottanut kun tyhjäkäyntimittauksen. Seos oli lievästi laihalla, jotain 15:1. Sytkä ennakko 12astetta ja tulokseksi tuli:

Mitattu/Sallittu
CO 0,15/3,50
HC 300/600
O2 2,54/5,00

Posted: Fri Oct 20, 2006 23:05
by VesQ
Mielestäni melko korkeahko hc jos vakiokone

Itsellä vakioruiskulla hc pyörii tyhjäkäynnillä jossain 50-80 välillä

Mutta samahan tuo kun rajoihin menee

Posted: Sat Oct 21, 2006 8:43
by jimi
Todennäköisesti tuo iso HC ja jäännöshappi johtuu reilusti alle prosentin olevasta CO:sta, yleensä HC ja happi lähtee pienenemään kun CO:ta suurentaa.

-Jimi-

Posted: Sat Oct 21, 2006 20:45
by TVH
Jep, seos on jo liian laihalla jolloin palaminen on epätäydellistä ja HC on noin suuri.

Posted: Wed Nov 22, 2006 19:45
by Andyks
onnistuukos megalla helposti säätämään vähäpäästöisen rajoihin ilman kattia.... :roll: eli jos heittää katista sisuskalut menemään niin saiskohan säädöt katsastuksen ajaksi niin että menis rajoihin.. :?
Toki riippuu koneesta j a kaikesta, mutta näin yleisesti ottaen...

Posted: Wed Nov 22, 2006 21:01
by turbosbc
Ei onnistu. Eikä taida onnistua millään muullakaan...

Posted: Thu Nov 23, 2006 0:11
by TheMan
Miksei onnistuisi? Muutama minullakin ollut Opelit on mennyt päästöistä läpi rikkonaisella katilla :roll: Tosin siitä katin poistosta ei oikeesti ole mitään hyötyä ellei se katti ole aivan tukossa :wink:

Posted: Fri Nov 24, 2006 5:51
by Andyks
TheMan wrote:Miksei onnistuisi? Muutama minullakin ollut Opelit on mennyt päästöistä läpi rikkonaisella katilla :roll: Tosin siitä katin poistosta ei oikeesti ole mitään hyötyä ellei se katti ole aivan tukossa :wink:
Kummasti vaan tuntuu pirteämmältä sama kone ilman kattia...:roll: nooh ehkä sitten kun koneesta otetaan vähän lisää irti ahtimella ja megasquirtillä ei enää ole niin merkitystä löytyykö katti vaiko eikö mutta tämmösessä vakiossa 1.8 koneessa sen huomaa... tai sitten se vaan tuntuu siltä. On jotkut kuulemma penkittänyt 10hp tms parempia tehoja ilman kattia..
Nyt katilla ja alkuperäisellä ohjausboxilla päästöt on luokkaa 0,01 kun raja 1,0... eli päästöjä ei ole käytännössä oikein lainkaan rajoihin nähden.. eli koneen puolesta tuntuis hyvinkin mahdolliselta.. täytynee tutkia kun megan saa paikalleen.. :)

Posted: Mon Nov 27, 2006 20:01
by tupihepi
tänään itse kävin paikallisella pajalla katseleen arvoja ja näyttivät seuraavalta: CO n. 4,5 ja HC reilun 1000.
Eli pielessä. Lambda-arvo suunnilleen kohdillaan, mutta ei oikein käy enään hyvin kun laihentaa. Eli käy vaan rikkaalla hyvin ja sittten (muistaakseni) CO-arvo nousee liian ylös.
Moottorina audin 5-pyttynen 20V AAN ja n. 690 tuottoiset suuttimet.
Vinkkejä säätämiseen tarvis.
Jos joku asiantuntevampi asuis seudulla niin helpointahan olis tarkastella paikanpäällä. Apu olis tervetullutta.

Posted: Mon Nov 27, 2006 20:08
by Yrkesman
tupihepi wrote:tänään itse kävin paikallisella pajalla katseleen arvoja ja näyttivät seuraavalta: CO n. 4,5 ja HC reilun 1000.
Eli pielessä. Lambda-arvo suunnilleen kohdillaan, mutta ei oikein käy enään hyvin kun laihentaa. Eli käy vaan rikkaalla hyvin ja sittten (muistaakseni) CO-arvo nousee liian ylös.
Moottorina audin 5-pyttynen 20V AAN ja n. 690 tuottoiset suuttimet.
Vinkkejä säätämiseen tarvis.
Jos joku asiantuntevampi asuis seudulla niin helpointahan olis tarkastella paikanpäällä. Apu olis tervetullutta.
Mitä sulla on suihkutusaika tyhjäkäynnillä? MS1 vai MS2? onko suuttimet varmasti samankokoiset? Mites nokkien ajoitukset? noi nyt tulee ekana mieleen :roll:

edit: sulla taiskin olla vems...

Posted: Mon Nov 27, 2006 20:29
by tupihepi
Vemssi tosiaan ohjauksena, mutta säätö megatunella. Vakionokat, suuttimet samankokoiset, ruiskutusaika tyhjäkäynnillä 0,8ms.
Koneessa kaikki uutta....hyvin starttaa, kulkee ja käykin(rikkaalla).

Posted: Tue Nov 28, 2006 5:05
by Benkku
tupihepi wrote:tänään itse kävin paikallisella pajalla katseleen arvoja ja näyttivät seuraavalta: CO n. 4,5 ja HC reilun 1000.
Eli pielessä. Lambda-arvo suunnilleen kohdillaan, mutta ei oikein käy enään hyvin kun laihentaa. Eli käy vaan rikkaalla hyvin ja sittten (muistaakseni) CO-arvo nousee liian ylös.
Moottorina audin 5-pyttynen 20V AAN ja n. 690 tuottoiset suuttimet.
Vinkkejä säätämiseen tarvis.
Suuttimet kieltämättä ovat 'melko' suurituottoiset, joten seossuhde tyhjäkäynnillä/matalilla kierroksilla rikas. Tuo 0.8 ms ohjattu suihkutusaikakin lienee jo niin pieni ettei suutin käytännössä toimi/ohjaudu oikein - varsinkin jos Injector Settings valikon asetuksissa on inj effective rampup (us) asetettu liian pieneksi (arvon pitäisi olla tyypillisesti luokkaa 700-1100 us). Tietty muillakin asetusvalikon arvoilla vaikutusta eli RTFM.

Ohjaatko suuttimia sequentiaalisesti vaiko batch tyyppisesti ? Entäpä käytäkö pwm ohjausta (inj pwm dc % arvo tällöin alle 100 % tyypillisesti luokkaa 50-70 %) ?

Tuon kokoisilla siis ehdottomasti suuttimien ohjaus sequentiaaliseksi (injector firing alternate banks from h(0) -> 4..0 jne...).