Page 1 of 1

kierroslukurajoittimen rakennus

Posted: Sun Oct 08, 2006 23:02
by rally_racer
Eli voisiko joku hieman viisaampi valaista että mitä eri tapoja on moinen rakentaa?

Ite joskus amiksessa turi kikkailtua kaikenlaista ja tuli rakennettua sellainen aparaatti joka tietyn rajajännitteen saavutettuaan sytytti ledin.

Rajajännite oli säädettävissä potentiometrillä.

Näinollen tuli mieleen että voisiko sitä soveltaa kierrosrajoittimeen.

Eli:

Aparaattiin otetaan tulojännite vaikka kierroslukumittarilta (suoraan neulalta otettava jännite tasaista ja lineaarisesti nouseva kierrosten mukaan).

Ja sitten kun tietty jännite on saavutettu niin jokin piiri päästää virran läpi joka taasen ohjaisi relettä...

sekavasti selitetty mutta toivottavasti joku osaa auttaa.

Ja ihan vielä sellanen juttu että ei kannata ruveta selittämään että "se ja se piiri laitat..." vaikka sähköpuolen olenkin amiksessa käynyt niin ei ole hienosähköjutut tahtonu jäädä päähän.

Re: kierroslukurajoittimen rakennus

Posted: Wed Oct 11, 2006 23:49
by risu
Kiekkamittarille ei tuu tasasta jännitettä vaan pulsseja. Ja itse kiekkamittarin elektroniikan jälkeen yleensä mittarin viisari toimii amppeerimittarin tavoin eikä suoraan anna jännitettä.

Helpoimmalla pääsee kun menee kauppaan ja ostaa jakajaan hatun jossa on keskipakoisvoimalla kytkeytyvä rajoitin. Noita saa eri arvoilla. Vaikka mötönetistä tms.

Jos ei paljoa "hienosähköstä" perusta niin ton vois tehdä elektronisesti kaivamalla netistä jonkun DIY vaihtovalon rakennusohjeen ja ottaa valon kohdalta signaalin jolla otetaan puolalta virrat. Mut yleensä ne on ledeille eli signaali pitäs vahvistaa jotta sitä vois käyttää mihinkään. Ja lisäks se että tohon paikkaan laittais releen paukkumaan ei kuulosta hyvältä..

Posted: Thu Oct 12, 2006 5:51
by j-k
MS pitää sisällään rajoittimen. Miksi ei käytä sitä?

Jos haluaa kabiinista säädettävän niin taajuus/jännite -muunnin tacho-outiin ja komparaattorille. Toiseen tuloon potikka. Lähdöllä jos ohjaa TPS-signaalin vaikkapa maihin niin kierrokset putoo heti 8) Siinä pikaisella pohdinnalla...

Posted: Thu Oct 12, 2006 9:58
by risu
j-k wrote:MS pitää sisällään rajoittimen. Miksi ei käytä sitä?

Jos haluaa kabiinista säädettävän niin taajuus/jännite -muunnin tacho-outiin ja komparaattorille. Toiseen tuloon potikka. Lähdöllä jos ohjaa TPS-signaalin vaikkapa maihin niin kierrokset putoo heti 8) Siinä pikaisella pohdinnalla...
Kirjoittaja tosin nimenomaan pyysi ettei tulis tää piiri tätä ja toi piiri tota ohjeita.. Noi DIY vaihtovalot on just taajuus/jännite-muuntimilla ja sit niiden perässä komparaattori tai vastaava ohjauspiiri.

Ymmärsin että tää on muut moottorinohjaus tai viritysprojektit alla sen takia ettei Megaa ole käytössä, jolloin myöskään tps-signaalin pudottamisellakaan ei tee juuri mitään - vaikeeta ainakin mikäli moottorissa ei ole edes sellaista :)

Posted: Fri Oct 13, 2006 5:40
by rally_racer
risu wrote:
j-k wrote:MS pitää sisällään rajoittimen. Miksi ei käytä sitä?

Jos haluaa kabiinista säädettävän niin taajuus/jännite -muunnin tacho-outiin ja komparaattorille. Toiseen tuloon potikka. Lähdöllä jos ohjaa TPS-signaalin vaikkapa maihin niin kierrokset putoo heti 8) Siinä pikaisella pohdinnalla...
Kirjoittaja tosin nimenomaan pyysi ettei tulis tää piiri tätä ja toi piiri tota ohjeita.. Noi DIY vaihtovalot on just taajuus/jännite-muuntimilla ja sit niiden perässä komparaattori tai vastaava ohjauspiiri.

Ymmärsin että tää on muut moottorinohjaus tai viritysprojektit alla sen takia ettei Megaa ole käytössä, jolloin myöskään tps-signaalin pudottamisellakaan ei tee juuri mitään - vaikeeta ainakin mikäli moottorissa ei ole edes sellaista :)
Tämä kaikki sen takia että sattuu olemaan räppäysautona Waanha coupe rolla jossa ei ole rajoittimesta tietoakaan.. ja joteskin vaan välillä kun innostuu niin 6000rpm/min jälkeen rupee ikävää ääntä venat pitämään kun sekoovat...

Posted: Sat Oct 21, 2006 8:35
by Masi_K
Eikös ite pitäs rajoittaa sillo ?

Posted: Sat Oct 21, 2006 12:20
by rally_racer
Masi_K wrote:Eikös ite pitäs rajoittaa sillo ?
Eipä sitä aina kerkii mitään mittaria kattomaan.

Ny täl hetkel värkätty thüüning jenkakellon vaihtovalon rinnalle rajotin...
Muuten ihan jees mut ois se valo kiva nähä joku 500rpm ennenkun on nenä tuulilasis ku sytty katkeaa.

Posted: Sun Oct 22, 2006 15:32
by Regu
Useimpiin rundareihin joihin saa vaihtovalon saa myös palikan jolla määritetään se rpm luku jossa välähtää tai sitten voi muulla keinoin säätää vaihtovalon rpm:n