Page 1 of 1

BMW 2.0l turbo - neuvoja kaivataan

Posted: Sun Apr 17, 2005 8:52
by Tate
Nonniiin.. vihdoista viimein ollaan päästy siihen vaiheeseen että nyt tarvitaan apua. Rakentelen tuollaista BMW:tä missä on 4-syl 2litran kone turbolla varustettuna kesää varten. Ostin tuossa talven aikana valmiiksi kasatun Megasquirtin. Ruiskun runkona on L-jetronic, mutta siitä varmaan pystyy käyttämään ainoastaan imusarjan. Suuttimet on hommattu: boschin 390cm3 3bar. Apua tarvitaan siinä että olen tässä vielä aika alottelijan roolissa koska ostin vain boxin valmiina siksi että olen megasquirtista paljon hyvää kuullut ja hinta oli halpa verrattuna muihin säädettäviin.

Tiedot

Kori: BMW E21 -82
Lohko: M10B20 (2002tii)
Kansi: E30 1.8i
Imusarja: E30 1.8i
Nokka: vakio E30 1.8i
Suuttimet: Bosch 390cm3 3bar
Ahdin: Garret 3/4
Pakosarja: itsetehty
Välijäähdytin: - tulossa
Kytkin: Sasch kilpa-asetelma - tulossa
Kannentiiviste: Elring - tulossa
Kannettava tietokone: Joku fujitsu


Tarttis tietää että mitäs sitä nyt tarttee vielä ostaa lähinnä että saa tuon megasquirtin toimimaan tuossa koneessa. Tarkoitan nyt niitä kaikkia antureita jne. Ja mistä osat saa ostettua? Ongelma on akuutti koska ensi viikolla alkaa koneen kasaus pikkuhiljaa ja ajattelin nyt kokeilla jos sais tän toimimaan.

Ne ketkä osaa neuvoa niin pistäkää joku lista kaikista antureista mitä tartten ja sitten vaikka aina perään että mistä käyn ostamassa ja mitä maksaa SUURINPIIRTEIN.

Projektia kasaillaan Pääkaupunkiseudulla.

Posted: Sun Apr 17, 2005 9:49
by Ykä
elikkä jos nyt luettelis antureita niin hallanturi imuilmanlämpöanturi (mappi jos ei boksissa ole kiinninäisenä sitä )vedenlämpöanturi kaasuläpänanturi no tuosas nyt jotain ja hallin imuilmanlämpö ja (mappi) saa tuolta http://www.vpv-motorracing.com/index.htm
kaasuläppäpotikan saa vaikka motonetistä volvo v70 on ainaki sopiva ja maksaa 29.90e

Posted: Sun Apr 17, 2005 10:24
by Tate
Ykä wrote:elikkä jos nyt luettelis antureita niin hallanturi imuilmanlämpöanturi (mappi jos ei boksissa ole kiinninäisenä sitä )vedenlämpöanturi kaasuläpänanturi no tuosas nyt jotain ja hallin imuilmanlämpö ja (mappi) saa tuolta http://www.vpv-motorracing.com/index.htm
kaasuläppäpotikan saa vaikka motonetistä volvo v70 on ainaki sopiva ja maksaa 29.90e
eli:

-Hall-anturi - vpv-motorracing
-Imuilmanlämpöanturi = MAP? - vpv-motorracing
-vedenlämpöanturi - motonet?
-kaasuläpänanturi - motonet 29,90e

Mulla on siinä boxissa kyllä sellanen liitäntäntä nippa mihin saa letkun kiinni? Tartteeko tota imuilmanlämpöanturia nyt sitten ostaa?

Posted: Sun Apr 17, 2005 10:27
by Tate
Hall-antureita on kahta mallia tuolla, kumpi pitää tai kannattaa ottaa:

Honeywell 1GT101DC Hall-anturi + vastaliitin 42.00 €
Honeywell 2AV54 Hall-anturi 29.00 €

Posted: Sun Apr 17, 2005 10:32
by Tate
Imuilmaakin on ilmeisesti tämä malli:

Bosch 0 280 130 085 ilmanlämpötila-anturi 33.00 € ahdetuille moottoreille, nopea

Saako nakutusanturia kytkettyä MS?

Bosch 0 261 231 006 nakutusanturi 50.00 €

Sitten tarttee ilmeisesti tuolta myös vedenlämmön:

Bosch 0 280 130 026 vesilämpöanturi 33.00 €

Posted: Sun Apr 17, 2005 13:05
by jarkkoscosworth
no nyt olet hieman sotkenut tuon MAP anturin kanssa.
map on imusarjanpaineanturi ja siihen vedetään letku painekotelosta.
luultavasti ?? se on siinä megassasi valmiina se pieni musta mötikkä
jossa on letkun paikka.

Posted: Sun Apr 17, 2005 13:13
by Tate
mistäs saan tuohon sitten sopivan mapin? Ja ois kiva jos joku varmistais nuo mitä nyt tilaan tuolta vpv:stä ensi viikolla.

EDIT: Ja lisäystä vielä.. en ole kyllä suunnitellut tähän mitään painekoteloa? Imusarja johon tulee suuttimet, sen jälkeen kaasuläppä ja siitä sitten putki välijäähylle jne..

Posted: Sun Apr 17, 2005 13:24
by jarkkoscosworth
no joka tapauksessa vedä se letku kaasuläpän jälkeen olevaan imusarjan osaan kiinni. sullako ei sitten ole sitä mappia valmiina??
ne ulkoiset mapit on aika kalliita....jne :D
taitaa sielä vpv:llä olla sekin ihan ok hintainen.

Posted: Sun Apr 17, 2005 13:39
by Tate
siis on mulla tollanen juoteltuna siihen megasquirttiin kiinni.. se taitaa olla sitten se mappi? :) Eli tosta vaan letku imusarjaan..?

Posted: Sun Apr 17, 2005 14:01
by TuningUkkeli
Ykän mukaan vedenlämpöanturi käy oma.

Posted: Sun Apr 17, 2005 14:40
by Ykä
Tate wrote:
Ykä wrote:elikkä jos nyt luettelis antureita niin hallanturi imuilmanlämpöanturi (mappi jos ei boksissa ole kiinninäisenä sitä )vedenlämpöanturi kaasuläpänanturi no tuosas nyt jotain ja hallin imuilmanlämpö ja (mappi) saa tuolta http://www.vpv-motorracing.com/index.htm
kaasuläppäpotikan saa vaikka motonetistä volvo v70 on ainaki sopiva ja maksaa 29.90e
eli:

-Hall-anturi - vpv-motorracing
-Imuilmanlämpöanturi = MAP? - vpv-motorracing
-vedenlämpöanturi - motonet?
-kaasuläpänanturi - motonet 29,90e

Mulla on siinä boxissa kyllä sellanen liitäntäntä nippa mihin saa letkun kiinni? Tartteeko tota imuilmanlämpöanturia nyt sitten ostaa?

no niin eli jos sulla on tuo liitäntä mihin saa letkun kii niin siinä on jo mappi valmiina että sitä ei tarvi ostaa ja mappi ja imuilmanlämpöanturi on kaksi eri asiaa :D ja kyllä ainaki bmw 6 koneissa on vedenlämpöanturi joka sopii suoraa tuon mekan kanssa yhtee

tämä anturi jos ottaa tiedon etupyörästä Honeywell 1GT101DC Hall-anturi + vastaliitin 42.00 ja sitten tämä juuri Bosch 0 280 130 085 ilmanlämpötila-anturi 33.00 € ahdetuille moottoreille, nopea

Posted: Sun Apr 17, 2005 14:50
by Tate
siis tuleeko tuo hall-anturi etuvanteeseen vai?

Posted: Sun Apr 17, 2005 15:19
by jarkkoscosworth
etupyörä?
taitaa tarkottaa moottorin etupuolella olevaa kampiakselin siivapyörää.
oisko vauhtipyörä sitten takapyörä?
en kylläkään katsonut mihin käyttöön tuo halli on tarkoitettu mutta oikeanlainen hallanturi asennetaan jompaankumpaan mainitsemistani
pyöristä. tai oikeastaan pyörän viereen :D

Posted: Sun Apr 17, 2005 15:34
by Tate
No sitä minäkin että se sinne tulee :D

Posted: Sun Apr 17, 2005 15:40
by Tate
Eli ostoslistalla:

Bosch 0 280 130 085 ilmanlämpötila-anturi 33.00 € ahdetuille moottoreille, nopea

Honeywell 1GT101DC Hall-anturi + vastaliitin 42.00 €

Kaasuläppäpotikka Volvo V70 29,90 €



Tarttenko muuta?

Posted: Sun Apr 17, 2005 15:40
by Ykä
Tate wrote:siis tuleeko tuo hall-anturi etuvanteeseen vai?

totaalinen repeeminen tässä kohtaa :lol: :lol:

eiköhän noi riitä aluksi kun ostat sitten myöhemmin kasa lisää no ei tuo oli vitsi :D

Posted: Sun Apr 17, 2005 16:32
by Tate
Heheh saa revetä 8)

Mites tuo nakutusanturi.. saako sitä toimimaan mitenkä helposti?
Sama homma sytkän kanssa? Mitäs palikkaa tarttee että saa toimimaan tuossa lohkossa.

Posted: Sun Apr 17, 2005 17:34
by Ykä
tuliki tuossa mieleen että kun m10 on puhe niin virranjakaja on siellä tulipellissä kii niin olisko mahdollista laittaa sinne tuo halli kun vpv myy sitä toista jonka voi sijottaa sinne :?:

Posted: Sun Apr 17, 2005 18:00
by Tate
Niin aivan.. Se tosiaanki törröttää siinä apumiehen puolella tulipellin lähellä. Viisaammat kertokoon? :shock:

Posted: Tue Apr 19, 2005 10:20
by Tate
Ykä wrote:tuliki tuossa mieleen että kun m10 on puhe niin virranjakaja on siellä tulipellissä kii niin olisko mahdollista laittaa sinne tuo halli kun vpv myy sitä toista jonka voi sijottaa sinne :?:

Tietääkö kukaan asiasta? Tarttis vähän jelppiä ton kanssa että kumman hall-anturin sitä nyt ostaa...

Posted: Wed Apr 20, 2005 1:53
by Benkku
Hall-antureita on kahta mallia tuolla, kumpi pitää tai kannattaa ottaa:

Honeywell 1GT101DC Hall-anturi + vastaliitin 42.00 €
Honeywell 2AV54 Hall-anturi 29.00 €

Tietääkö kukaan asiasta? Tarttis vähän jelppiä ton kanssa että kumman hall-anturin sitä nyt ostaa...
Vastataanpa tähän hieman yleisemmin.

Hall-antureiden teknisissä spekseissä on eroa, ratkaiseva tieto (datalehdestä) on rajataajuus jolla anturi vielä toimii.

Jos siis autossasi on esim. Bosch (60-2) tai Ford (36-1) tyypin pulssipyörä ja moottorisi maksimi kierrosnopeus on vaikkapa 8000 1/min niin pulssitaajuus on melko korkea ja tarvitset anturin joka kykenee korkeaan pulssitaajuuteen.

Jos taas triggeripyörä on esim. 4 pulssia / kierros tyyppinen niin pienempään(kin) taajuteen 'pystyvä' anturi voi hyvinkin vielä toimia.

elikäti tarkista asia anturin valmistajan datalehdestä ja valitse korkeampaan taajuuteen pystyvä anturi.

Mikäli moottorisi triggeripyörän pulssitaajuus maksimikierrosnopeudella ylittää anturin speksit niin ei muuta kuin etsimään nopeampaa anturia tai vaihtoehtoisesti käytettävä magneetti l. VR (variable reluctance) anturia.

Huomioon kannattaa lisäksi ottaa, että anturivalmistajan 'speksitaajuudet' on ilmoitettu datalehden 'referenssi' pulssipyörälle, mikäli pulssipyöräsi on erilainen (esim. matalampi hammas tmv.) saattaa toiminnan rajakierrostaajuus olla matalampi kuin speksissä ilmoitettu.

Noista kahdesta listaamastasi vaihtoehdosta lienee tuo GT tyypin anturi korkeampaan kierrostaajuteen kykenevä.

Posted: Wed Apr 20, 2005 8:10
by Kimmo's
Itsellä käytössä imuilman lämpöanturina seuraava mötikkä ja hyvin on pelannut. On vähän edullisempi kuin tuo Bosch...

Cosworth Ilma-anturi RUSKEA (M12x1,5). . . . . . . . . . . 37-3322 10.90 ??? (Motonet)

-k

Posted: Mon Jul 04, 2005 22:49
by rontuj
Tuosta VPV:n kauppaamasta Boschin 0 280 130 085 imuilman lämpötila-anturista sen verran, että tuo kiinnitys vähän epäilyttää. Yhdellä pultilla kiinni ja toisella puolella ahtopaineet. Voi olla vaikea kiinnittää tiiviisti ellei liimaa, vai minkälaisia kokemuksia on kyseisestä anturista?

Posted: Tue Jul 05, 2005 19:19
by Pecan
rontuj wrote:Tuosta VPV:n kauppaamasta Boschin 0 280 130 085 imuilman lämpötila-anturista sen verran, että tuo kiinnitys vähän epäilyttää. Yhdellä pultilla kiinni ja toisella puolella ahtopaineet. Voi olla vaikea kiinnittää tiiviisti ellei liimaa, vai minkälaisia kokemuksia on kyseisestä anturista?
Siinähän on o-rengas läpiviennissä, joten ruuvin ei tarvi pitää kuin se paikallaan siinä reijässä. Ite muuten laitoin sen näin

Posted: Wed Jul 06, 2005 15:09
by Masi_K
Onko toi anturi kovin lähellä kasuläppää ? Meinaan ilman virtaus kun kasvaa, niin lämpötila putoaa..

Posted: Wed Jul 06, 2005 19:06
by Pecan
Masi_K wrote:Onko toi anturi kovin lähellä kasuläppää ? Meinaan ilman virtaus kun kasvaa, niin lämpötila putoaa..
No siinä se on ihan kaasuläpän vieressä. Kovasti sen näkösessä paikassa, että tohon olisi joku anturi tarkotettu. Paineen laskeminenhan sen lämpötilanlaskun kyllä aiheuttaa.. mutta eikös paine teoriassa ole sama kaasuläpän jälkeen joka paikassa. Tuossa kun ei varsinaista ventuuriakaan ole niinkuin kaasarissa. Mutta sitä tuossa vaan ajattelin, että pienelläkin läpän aukeamalla tuo pitäisi ainakin reagoida nopeasti. Toinen mahdollinen vaihtoehto nimittäin olisi ollut imusarjassa melkosen sivussa päävirtauksesta.

Posted: Wed Jul 06, 2005 20:10
by TuningUkkeli
Käytännössä jos se ilma on lämpimämpää mitä mittari kertoo niin onko sillä nyt merkitystä. Teuriassa saa enempi bensaa mitä siihen lämpötilaan tulisi syöttää. Mutta haittaakos se nyt mitn?

Posted: Thu Jul 07, 2005 0:22
by teg
No saahan se liian rikkaan seoksen, mutta jos se ei haittaa niin... :P

Posted: Thu Jul 07, 2005 0:24
by Benkku
Pecan wrote:...Mutta sitä tuossa vaan ajattelin, että pienelläkin läpän aukeamalla tuo pitäisi ainakin reagoida nopeasti.
Oikein ajateltu - anturi kannattaa sijoittaa kohtaan jossa ilma 'virtaa' pienelläkin kaasuläpän avaamisella.

Tarkastelkaapa vaikka nykyaikaisia ohjain/toimilaite konstruktioita niissä suurimmassa osassa (siis jos speed density järjestelmä) ilman lämpötila anturi sijaitsee kohdassa jossa joko ilman virtausnopeus on suurin (putkistossa tai mittausinstrumentissa kuristus tmv.) tai sitten kaasuläpän välittömässä läheisyydessä.