Page 1 of 1
Miten toteuttaa sähkölaitteen toiminnan merkkivalo?
Posted: Tue Oct 03, 2006 9:08
by Vili
Ajattelin tossa että miten saisin ledin kojelautaan kertomaan, että esim. ahtimen vesikierron sähköpumppu tai muu sähkölaite todennäköisesti toimii?
Eli kauhukuvat mitkä tulee mieleen, on:
oikosulku -> sulake pamahtaa, ei virtaa johdossa
avoin piiri ->ei virtaa johdossa
Riittäisi kai, että mittaa, että moottorin/laitteen läpi menee virtaa?
Onko jotain suositeltavaa ratkaisua tähän?
Posted: Tue Oct 03, 2006 11:42
by teg
Vedäppä ledin syöttö virtalukon takaa ja toinen jalka moottorin + napaan. Jos moottori ei saa sähköä, niin se on maapotentiaalissa ja ledi palaa. Jos moottori pyörii, niin sen + navassa on 12V eikä ledi pala.
Posted: Tue Oct 03, 2006 20:46
by Benkku
Niin edellä mainitussa kytkennässä käämin ollessa poikki, hiilien ollessa kuluneet -> moottorin maadoitus puuttuu -> ledi ei syty...
Tuossa yksi hieman varmempi tapa...
http://www.akmcables.com/mezinst2.jpg
Sinänsä onko tuollaisesta sitten mitään hyötyä -> ei tietoa pyöriikö toimilaite oikeasti 'normi' nopeudella vai ovatko esim. laakerit jumissa/pyörintä hidastunut tmv.
Tietysti jonkin suureen valvonta - lämpötila ahtimen rungossa veden kierron sisäänmenossa tmv. kertoo/kertoisi viimekädessä toimiiko laite oikeasti.
Posted: Wed Oct 04, 2006 8:39
by Vili
Joo jotain täytyy rakentaa että saa kivoja ledejä kojelautaan jos ei muuta.
En sitten tiedä miten paha homma on jos siellä on vettä joka ei kierrä, ilman vettähän ton turbon kai pitäisi toimia.
Onko tossa meziere-pumpussa sitten vielä oma varoitusledi pumpun hajoamisen varalle? Kun tossa tarkkaillaan sulakkeen ja releen kuntoa sekä maadoitusta. Jos moottorin käämi on katki, ei mielestäni maadoitusledi syty. Vai?
Yks mikä tuli mieleen, olis mitata vaikka sulakkeen yli olevaa jännitettä, mutta saisiko niin pientä jännitettä vahvistettua jotenkin että saisi vaikka vihreän ledin palamaan kun sen yli on jännite?
Posted: Wed Oct 04, 2006 9:09
by teg
Benkku wrote:Niin edellä mainitussa kytkennässä käämin ollessa poikki, hiilien ollessa kuluneet -> moottorin maadoitus puuttuu -> ledi ei syty...
Siihen voisi vielä lisätä toisen ledin, joka ottaa jännitteensä moottori +:lta ja on maadoitettu OMALLA maadoituksella. Jos hiilet/käämi/maadoitus on poikki, moottorin yli vaikuttaa 12V jännite.
Posted: Wed Oct 04, 2006 9:52
by Vili
teg wrote:Benkku wrote:Niin edellä mainitussa kytkennässä käämin ollessa poikki, hiilien ollessa kuluneet -> moottorin maadoitus puuttuu -> ledi ei syty...
Siihen voisi vielä lisätä toisen ledin, joka ottaa jännitteensä moottori +:lta ja on maadoitettu OMALLA maadoituksella. Jos hiilet/käämi/maadoitus on poikki, moottorin yli vaikuttaa 12V jännite.
Miten sitten huomaan ajossa ledien perusteella, että moottorista vaikkapa loppui hiilet?
Eikös toi lisätty ledi pala myös moottorin toimiessa?
Posted: Wed Oct 04, 2006 11:35
by teg
Vili wrote:
Eikös toi lisätty ledi pala myös moottorin toimiessa?
Äh, juuh, taisi palaa minulta käämit poikki - unohdetaan tuo kytkentä

Posted: Wed Oct 04, 2006 21:27
by ArttuH
Moottorin virran tunnistamiseen on muutamia vaihtoehtoja. Selkein on laittaa pieni vastus moottorin ja maan välille ja mitata sen yli olevaa jännitettä. Yksinkertaisimmillaan kytkentä syntyy trankusta ja muutamasta vastuksesta.
Toinen vaihtoehto olisi mitata piuhassa kulkevan virran aiheuttamaa magneettikenttää. Yksinkertaisimmillaan tuo voisi onnistua reed-kytkimellä, siis sellaisella jota käytetään esim. murtohälyttimissä ja polkupyörän nopeusmittareissa magneetin tunnistamiseen. Sitten vaan kiedotaan moottorin virtapiuhaa kytkimen ympärille tai kytkimen viereen sijoitetun magneettisydämen ympärille. Kuulemma toimii parhaimmillaan oikein hyvin, itse en ole kokeillut. Vaatinee vähän testailua.