Page 1 of 1
Lastentauteja sytkäohjauksessa...
Posted: Sun Feb 27, 2005 18:11
by Hessu
Morjens,
Päivän ohjelmana oli laittaa Mega (koodi extra 021u muistaakseni) ohjaamaan sytkää. Kytkentä on
tämän kaltainen, paitsi että Fidlen asemesta käytetään uutta lähtöä.
Kone lähtee hyvin käyntiin ja käy joutokäyntiä, mutta kun yritetään lähteä liikkeelle ja ajaa noin alle 2000rpm alueella, tuntuu kuin pyttyjä jäisi välistä (kone putputtaa), nakuttaa hieman, tehoa ei ole yms. Lisäksi ilmiö on kiekkamittaristakin havaittavissa, sen osoitus laskee vaikka kierrokset nousevat. Kun päästään noin 2000 kohdalle, tulee kuin potku selkään ja kaikki toimii normaalisti lukuun ottamatta pientä pätkimistä tasakaasulla. Tämä siis käytettäessä Fixed Anglea. En kokeillut karttojen käyttöä sen enempää koska tähän ilmiöön ei tullut muutosta. Mikä neuvoksi?
Posted: Sun Feb 27, 2005 18:38
by TVH
Mua ihmetetyttää toi Hall-anturilta sytkäyksikölle nastaan 5 menevä johto, mitähän varten se on? Mulla on Boschin 137 yksikkö ja se toimii suoraan Megan ohjaamana ilman ylösvetovastusta. Onko sulla kiekkamittari kytketty suoraan puolan miinukseen vai johonkin muualle?
Posted: Sun Feb 27, 2005 19:00
by Hessu
Oho, eihän se noin ollutkaan, vaan pin 5 on tyhjä ja hallin + napaan tulee 5V tps:ltä 10ohm vastuksen läpi. Moduli on muuten Pösön VR-antureille tarkoitettu, osanumeron loppuosa 123. Pitää varmaan piirtää oma skeema.
Posted: Sun Feb 27, 2005 19:05
by TVH
No niin selkeytti vähäsen
Mä en saanut 123 yksikköä toimimaan muulla kuin +12V ylösvedolla. Siirryin sitten muutenkin tuohon 137 yksiköön kun selvisi että 123 ei ohjaa latausaikaa ja sillon ei extra koodissakaan ollut dwell asetuksia. Ootko koittanut miten toimii jos megan antama signaali on invertoitu? Ja ootko lampulla kattonut että ennakko pysyy paikallaan kun käyttää fixed anglea?
Posted: Sun Feb 27, 2005 20:25
by antti o
Ei oo msefillä näkyny mitään ongelmia ton version sytkän kanssa?
Mietiskelin tuossa vaan että mullon edissin kaa aika veikeä ongelma, muttei se aivan samanlainen ole.
Voisinkin kirjottaa siitä oman topicin.
Posted: Sun Feb 27, 2005 20:29
by Regu
Juu teeppä topicci siitä edis hommasta, kun itsellä menossa edis4:llä varustettuun autoon ms
Posted: Mon Feb 28, 2005 12:20
by KariM
TVH wrote:
Mä en saanut 123 yksikköä toimimaan muulla kuin +12V ylösvedolla.
Hessulla on tuo ylösveto, sytkälähtö on otettu ledistä:
E: Tarkennan vielä että tuolla kytkennällä ylösveto menee +5V:iin. Mulla se kuitenkin oli ihan ok 4k7 vastuksellakin.
Posted: Wed Mar 02, 2005 18:51
by Hessu
Nyt on kokeiltu kolmellakin eri Hallille tarkoitetulla modulilla, aina vaan rötää kun lähdetään tyhjäkäynniltä kiihdyttämään kuorman kanssa. Oire poistuu hiukan alle 2krpm. Mega näkee kierrosluvun oikein, mutta sen sijaan puolalta jää silloin tällöin kipinä tai pari väliin. Tämä todettiin samplaamalla puolan signaalia ja katsomalla jälkeä sound editorilla. Voiko olla, että megan antama signaali sytkämodulille on liian heikko tai muuten kelvoton muodoltaan?
Posted: Wed Mar 02, 2005 22:59
by TVH
Hessu wrote:Nyt on kokeiltu kolmellakin eri Hallille tarkoitetulla modulilla, aina vaan rötää kun lähdetään tyhjäkäynniltä kiihdyttämään kuorman kanssa. Oire poistuu hiukan alle 2krpm. Mega näkee kierrosluvun oikein, mutta sen sijaan puolalta jää silloin tällöin kipinä tai pari väliin. Tämä todettiin samplaamalla puolan signaalia ja katsomalla jälkeä sound editorilla. Voiko olla, että megan antama signaali sytkämodulille on liian heikko tai muuten kelvoton muodoltaan?
Olekto kokeillut dwell-säätöjä, tai yksikköä mikä hoitaa itse dwellin?
Posted: Sun Mar 06, 2005 14:40
by Hessu
Tämän hetken tilanne on se, että hankkiuduin eroon Boschin sytkämodulista ja asensin MSD 6AL -boksin kun sellainen sattui varastossa olemaan. Tällehän kelpaa triggeriksi mikä vain. Laitoin sen trigger inverted-jutun päälle Megatunesta, kuten tälle boksille kuuluu. Samalla muutin Hallin jännitteen syötön 5V:stä 12V:iin, toki edelleen se 10 ohm vastus välissä. Pyrkimys oli varmistaa, että signaali on tarpeeksi voimakas.
Eipä auta, rötää aivan samalla lailla kuin ennen. Kun tämä tapahtuu, heittelee Megatunen mukaan ennakko villisti aivan laidasta laitaan. Kun laittaa Fixed Anglen päälle, toiminta on jo melkein virheetön. Päivän saldo on siis ainoastaan toimimattomaksi saatu kierroslukumittari

Posted: Sun Mar 06, 2005 20:25
by TVH
Hessu wrote:Tämän hetken tilanne on se, että hankkiuduin eroon Boschin sytkämodulista ja asensin MSD 6AL -boksin kun sellainen sattui varastossa olemaan. Tällehän kelpaa triggeriksi mikä vain. Laitoin sen trigger inverted-jutun päälle Megatunesta, kuten tälle boksille kuuluu. Samalla muutin Hallin jännitteen syötön 5V:stä 12V:iin, toki edelleen se 10 ohm vastus välissä. Pyrkimys oli varmistaa, että signaali on tarpeeksi voimakas.
Eipä auta, rötää aivan samalla lailla kuin ennen. Kun tämä tapahtuu, heittelee Megatunen mukaan ennakko villisti aivan laidasta laitaan. Kun laittaa Fixed Anglen päälle, toiminta on jo melkein virheetön. Päivän saldo on siis ainoastaan toimimattomaksi saatu kierroslukumittari

Otappa logi ja linkitä tänne, kuullostaa omituiselta...
Posted: Mon Mar 07, 2005 21:29
by Hessu
Heitin epätoivoissani 022i koodin sisään ja kas kummaa, röpellykset tuntuisivat asettuneen huomattavasti vähäisemmälle tasolle. Sytkä- ja bensakartat olivat oletusarvoissaan lukkuunottamatta pientä säätöä tyhjäkäyntialueella, joten yhden kauppareissun perusteella en osaa enempää sanoa. Meinasi tulla kylmä hiki kun en millään saanut päivityksen jälkeen konetta käynnistymään kunnolla, ainoastaan surkeaa putputusta... No, MT oli päättänyt jossain välissä jakaa req_fuel arvon kahdella, eli bensan puutetta siinä vain podettiin... Luottavaisin mielin jatkamme eteenpäin. Ehkä ei sittenkään tarvitse asentaa kaasaria ja kärjellistä jakajaa
